Р
Е Ш Е
Н И Е
№193/5.11.2020г.
гр. Ямбол
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският административен съд, четвърти
административен състав, в публично заседание на шестнадесети октомври две хиляди
и двадесета година в състав:
СЪДИЯ: ВАНЯ СТОЯНОВА
при секретаря Велина Митева, разгледа
докладваното от Съдията адм. д. № 220 по описа за 2020
г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК, вр. чл. 211 от ЗМВР.
Образувано е по жалба на Г.Д.Й. ***, чрез адвокат Д. Н. от ЯАК, със съдебен адрес: ***, *, срещу Заповед УРИ № 261з-78 от 12.08.2020 г. на Началника на РУ-Елхово при ОД на МВР-Ямбол, с която, на основание чл. 194, ал. 2, т. 2 и чл. 197, ал. 1, т. 1, вр. чл. 198, ал. 2 от ЗМВР, на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене“ за срок от 1 месец.
С доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт се иска неговата отмяна, като постановен в нарушение на административнопроизводствените правила и в разрез с материалния закон и неговата цел. Претендират се разноски.
В съдебно заседание оспорващия, редовно призован не се явява, но се представлява от адвокат Д. Н. от ЯАК, който поддържа жалбата на посочените в нея основания и иска съдът да отмени атакуваната заповед като незаконосъобразна. Претендира разноски по списък.
За ответната страна се явява юрисконсулт А., която оспорва жалбата като неоснователна с искане за отхвърлянето ѝ. В представени по делото в срок писмени бележки излага подробни съображения по съществото на спора. Заявява претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
Извършена е проверка от Дирекция „Инспекторат“ към МВР в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР-Ямбол, приключила с Доклад рег. № 4575р-797 от 24.03.2020 г., в който са изложени констатации за слабости и пропуски в работата на ОДМВР-Ямбол, като е направен извод, че от областната дирекция не са предприети необходимите ефективни действия за прекратяване неправомерното издаване на глоби с фиш за нарушения, за които е предвидено отнемане на контролни точки, независимо от дадените в тази връзка указания.
С резолюции на Директора
на ОДМВР-Ямбол (от 06.04.2020 г.) и на Началник отдел ОП (от 07.04.2020 г.) на
Главен инспектор Т.М. – Началник сектор ПП, е възложено изготвяне на
предложение съобразно т. 8 от изводите в Доклада на Дирекция „Инспекторат“ към
МВР. В тази връзка е съставена Справка рег. № 813р-2389 от 22.04.2020 г. (л. 99
от кориците на делото), с която са отправени
предложения към Директора на ОД на МВР-Ямбол, както следва: 1. ръководителите
на съответните звена, в които са установени допуснати нарушения, (посочени
поименно със заеманата от тях длъжност), да инициират проверка
по реда на чл. 205, ал. 2 от ЗМВР – предложението е в изпълнение на т. 2.1 от
предложенията в доклада, където е указано, че следва да бъде взето отношение по
дисциплинарен ред спрямо служителите, издали глоба в нарушение на разпоредбите
на чл. 186, ал. 1 и отменената санкционна разпоредба на чл. 183, ал. 3, т. 2 от ЗДвП след 01.06.2019 г., с оглед спазване изискванията на чл. 195, ал. 1 ат ЗМВР; 2. началниците на РУ „Тунджа“, РУ-Елхово, РУ-Стралджа и Сектор ПП да
разпоредят проверки по реда на чл. 205, ал. 2 от ЗМВР срещу преките ръководни
служители на служителите, допуснали неправомерно издаване на глоба с фиш,
описани в т. 1 – предложението е в изпълнение на т. 2.2 от предложенията в
доклада да бъде взето отношение по дисциплинарен ред към ръководните служители,
осъществяващи пряк ежедневен контрол спрямо полицейските служители, допуснали
неправилно прилагане на ЗДвП. В справката са отправени и други предложения,
свързани с констатациите и препоръките в Доклада на Дирекция „Инспекторат“ към
МВР.
Във връзка с горепосочената
справка, (от отбелязванията върху
която е видно, че същата е постъпила в дирекцията на 27.04.2020 г.), е
издадена Заповед № УРИ 261з-46/26.05.2020 г. на Началника на РУ-Елхово (л. 19), с
която е разпоредено в срок до 22.06.2020 г. извършване
на проверка от нарочно определена в акта комисия за изясняване на постъпили
данни за неизпълнение
на служебни задължения от Старши инспектор Г.Д.Й. – Началник на група в група ОП към РУ-Елхово, изразяващи
се в това, че не е осъществен пряк ежедневен контрол спрямо полицейските
служители младши експерт П.П.П.– младши полицейски
инспектор в група ОП към РУ-Елхово; младши инспектори Х.И.М. и К.Н.К.– младши автоконтрольори в група ОП към РУ-Елхово, допуснали
неправилно прилагане разпоредбите на чл. 183 ал. 4, т. 7 и т. 10 и на чл. 179,
ал. 1, т. 5 от ЗДвП по време на работа. Съобразно отбелязванията
в заповедта, същата е сведена до знанието на жалбоподателя, като с Покана УРИ
1679р-12798 от 08.06.2020 г. (л. 32) на Й. е
предоставена възможност да даде писмени обяснения във връзка с инициираното дисциплинарно
производство, за което е определен срок до 11.06.2020 г.; освен излагане на
становище, в поканата е посочено, че оспорващият следва да отговори и на
конкретно поставените в нея въпроси във връзка с изясняване на случая; изрично
е посочено още, че непредставянето на писмени обяснения в дадения срок ще се
счита за отказ по зависещи от лицето причини. Поканата е връчена на Й. на
10.06.2020 г., който е депозирал по надлежния ред Обяснение рег. № 1679р-13170
от 10.06.2020 г. (л. 34) с изложено
становище. Назначената проверка е приключила с изготвяне на Справка УРИ 1679р-14323
от 22.06.2020 г. (л. 23), с
която оспорващият е запознат на 22.06.2020 г. в 16:40 часа, като е посочил, че
ще представи допълнителни обяснения при налагане на дисциплинарното наканаие. С Покана рег. № 261р-13662/1 от 06.07.2020 г. (л. 68,
връчена на 06.07.2020 г. в 14:00 часа) е предоставена възможност на оспорващия
да даде допълнителни обяснения и да направи възражения; съставен е Протокол за
изслушване на държавен служител от МВР, извършил дисциплинарно нарушение (л.
69), в който оспорващият е изразил мнение, че е упражнен достатъчен контрол,
тъй като служителите са запознати срещу подпис с всяко изменение и допълнение в
нормативната уредба. Справка УРИ 1679р-14323 от 22.06.2020 г. е постъпила при
дисциплинарно наказващия орган на 26.06.2020 г., видно от отбелязванията
по нея. Впоследствие, със своя Заповед УРИ 261з-65/14.07.2020 г. Началникът на
РУ-Елхово е удължил срока на разпоредената с
предходната заповед проверка до 30.072020 г. по съображения, че Комисията не е
взела отношение по фиш Серия GT № 207727, съставен на
09.03.2020 г., като се е позовал на чл. 56, т. 3 от Инструкция № 8121з-470 от
27.04.2015 г. и на чл. 205, ал. 2 от ЗМВР. Изготвена е покана с УРИ 1679р-16440
от 15.07.2020 г. (л. 70) до
служителя Г.Й. за даване на писмени обяснения, връчена му срещу подпис на
15.07.2020 г. В хода на проверката Й. е депозирал Обяснение рег. № 1679р-16453/15.07.2020
г., в което е посочил, че с фиша се е запознал след извършената от ГДНП
проверка, както и че служителят, съставил неправомерно фиша, е наказан
дисциплинарно. Изготвена е Обобщена справка с УРИ № 1679р-16601 от 17.07.2020
г., с която Й. е запознат на 17.07.2020 г. в 11:05 часа, като е посочил, че към
момента на връчване на справката няма възражения. С Покана рег. № 1679р-16650
от 17.07.2020 г. (л. 93)
дисциплинарно разследващият орган (ДРО) е
поканил Старши инспектор Й. за запознаване с обобщената справка и всички
материали от проведеното дисциплинарно производство, като е предоставена
възможност в срок 24 часа след запознаване със справката да даде допълнителни
обяснения или възражения; такива не са представени в срока. Със Становище УРИ
1679р-17481 от 28.07.2020 г. ДРО е направил предложение до дисциплинарно
наказващия орган (ДНО) за
налагане на дисциплинарно наказание на Старши инспектор Г.Д.Й. *** на ръководна
длъжност „Началник на група в група „Охранителна полиция“ към РУ-Елхово при
ОДМВР-Ямбол“, тъй като с действията си държавният служител Й. е извършил
дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 2, вр.
чл. 199, ал. 1, т. 3 от ЗМВР, изразяващо се в небрежност при изпълнение на
служебните му задължения; направено е предложение ДНО, на основание чл. 198,
ал. 1 и ал. 3 от ЗМВР, да наложи на служителя дисциплинарно наказание „мъмрене“
за срок от три месеца, а не следващото се по чл. 197, ал. 1, т. 3 от ЗМВР, вр. чл. 200, ал. 1, т. 6. Обобщена справка с УРИ №
1679р-16601 от 17.07.2020 г. е постъпила при наказващия орган на 29.07.2020 г.,
видно от отбелязванията върху документа. Преди
издаване на процесната заповед е изготвена Покана рег. №
261р-15658/1 от 03.08.2020 г. (л. 94) за даване на допълнителни обяснения или
възражения, връчена на 03.08.2020 г. в 17:36 часа; съставен е и Протокол за
изслушване на държавен служител от МВР, извършил дисциплинарно нарушение, с
рег. № 261р—15724 от 04.08.2020 г. (л. 95). Със Заповед УРИ № 261з-78 от 12.08.2020
г. Началникът на РУ-Елхово при ОД на МВР-Ямбол, е наложил на оспорващия
дисциплинарно наказание „мъмрене“ за срок от 1 месец на основание чл. 194, ал.
2, т. 2 и чл. 197, ал. 1, т. 1, вр. чл. 198, ал. 2 от ЗМВР. Заповедта е връчена лично на Й. на 14.08.2020 г., а жалбата против нея е
депозирана директно пред съда на 24.08.2020 г. и въз основа на нея е образувано
настоящото съдебно производство.
В хода на извършената
дисциплинарна проверка, възложена със Заповед № УРИ 261з-46/26.05.2020 г., изм.
със Заповед № УРИ 261з-65/14.07.2020 г. на Началника на РУ-Елхово, са изискани
и представени съответни документи, съдържащи данни за относими
към образуваното дисциплинарно производство факти и обстоятелства, приложени в
административната преписка, приобщена като доказателство по делото.
При така
изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорения административен
акт съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 АПК, съдът прави следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, вр. чл. 211 от ЗМВР.
Разгледана по
същество жалбата е основателна по
следните съображения:
Предмет на
оспорване пред Административен съд-Ямбол е Заповед УРИ № 261з-78 от 12.08.2020
г. на Началника на РУ-Елхово при ОД на МВР-Ямбол, с която, на основание чл.
194, ал. 2, т. 2 и чл. 197, ал. 1, т. 1, вр. чл. 198,
ал. 2 от ЗМВР, на Старши инспектор Г.Д.Й. – Началник група ОП към РУ-Елхово при
ОДМВР-Ямбол, е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене“ за срок от 1 месец.
Съгласно разпоредбата на чл. 168,
ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени
от оспорващия, а проверява законосъобразността на оспорения административен акт
на всички основания по чл. 146 от АПК, като преценката за съответствието с
материалния закон, с оглед разпореденото в чл. 142,
ал. 1 от АПК, се извършва към момента на постановяване на акта.
Съдът преценя атакуваната заповед за налагане на дисциплинарно наказание като валиден административен акт, тъй като същата е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 204 от ЗМВР, в предвидената от закона писмена форма и съдържа задължителните реквизити по чл. 210, ал. 1 от ЗМВР; тя е мотивирана с посочване на конкретните фактически и правни основания за налагане на наказанието. Изпълнено е изискването на чл. 195, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарното наказание да бъде наложено не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Според дефиницията на чл. 196, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя, като ал. 2 посочва, че дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган. Налице е и константна съдебна практика в тази насока, обективирана в Решение № 6574 от 4.06.2015 г. на ВАС по адм. д. № 4055/2015 г.; Решение № 7186 от 2.06.2009 г. на ВАС по адм. д. № 1846/2009 г.; Решение № 7513 от 7.06.2010 г. на ВАС по адм. д. № 4539/2010 г.; Решение № 8908 от 28.09.2007 г. на ВАС по адм. д. № 4821/2007 г.; Решение № 11364 от 5.10.2009 г. на ВАС по адм. д. № 10434/2009 г. и Решение № 2216 от 27.02.2015 г. на ВАС по адм. д. № 15489/2014 г. По смисъла на същата нарушението се счита за открито когато органът, който е компетентен да наложи дисциплинарното наказание, разполага с достатъчно доказателства за нарушението и самоличността на нарушителя и този момент не се идентифицира с момента на откриване на дисциплинарното производство, защото към него момент не може да има достатъчно доказателства, т.е. релевантният момент е най-ранната дата, на която обобщената справка е доведена до знанието на компетентния наказващ орган, тъй като преди това той не е разполагал с достатъчно данни за нарушението и нарушителя и не е могъл да издаде процесната заповед, поради което и всеки по-ранен момент не може да се свърже с момента на откриване на нарушението по смисъла на чл. 195, ал. 1 от ЗМВР и съответно – с броенето на предвидения в тази разпоредба преклузивен двумесечен срок. С оглед на това, в конкретния случай от Справка УРИ 1679р-14323 от 22.06.2020 г., (постъпила при ДНО на 26.06.2020 г.), и от Обобщена справка УРИ 1679р-16601 от 17.07.2020 г., (постъпила при компетентния наказващ орган на 29.07.2020 г.), до издаването на Заповед № УРИ 261з-78 от 12.08.2020 г. на Началника на РУ-Елхово не са изтекли преклузивните законови срокове и наказанието е наложено в техните рамки.
Доказателствата
по делото недвусмислено сочат, че са спазени и специфичните изисквания за
провеждане на дисциплинарното производство, разписани в ЗМВР и Инструкция №
8121з-470 от 27.04.2015 г., като на служителя е предоставена възможност да
участва в проведеното дисциплинарно производство: той е запознат със
съдържанието на заповедите, с които е разпоредено
извършването на проверка, съответно - е удължен срока на проверката, (видно от отбелязванията
върху тези документи); служителят
е запознат и със съдържанието на изготвените от комисията Справка УРИ
1679р-14323 от 22.06.2020 г. и Обобщена справка УРИ 1679р-16601 от 17.07.2020
г. и материалите към тях, като в хода на извършената проверка от Й. са изискани
и приети писмени обяснения, обсъдени от комисията в крайните ѝ актове; в
изпълнение на нормативните изисквания възможност за обяснения е осигурена и от
страна на дисциплинарно наказващия орган. Едва след осъществяване на всички
тези процесуални действия е пристъпено към издаването
на оспорената заповед, с която е наложено дисциплинарното наказание „мъмрене“
за срок от 1 месец.
При преценката на
оспорената заповед за съответствието ѝ с материалния закон и с неговата
цел съдът съобрази следното:
Настоящият съдебен състав намира
обаче, че процесната заповед е издадена в
противоречие с приложимите материално-правни норми. В процесния
случай на жалбоподателя от наказващия орган е било наложено наказание
"мъмрене" за нарушаване на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР, изразяващо се в неупражняване на контрол над
подчинен. Дисциплинарната отговорност на служителите от МВР се реализира в
рамките на дисциплинарно производство, в което се установява нарушението на
служебната дисциплина и се налага някое от предвидените дисциплинарни
наказания. Дисциплинарните нарушения са дефинирани в чл. 194, ал. 2 от ЗМВР. За проявлението на предвидената дисциплинарна отговорност е необходимо
виновно извършване на правонарушение, което не съответства на дължимото по
закон поведение на държавен служител от МВР. Административният орган следва да
докаже, че служителят виновно /умишлено или по непредпазливост в двете й форми
- небрежност и самонадеяност/ е нарушил служебната дисциплина и е извършил
дисциплинарно нарушение по някоя от хипотезите на чл. 194, ал. 2 от ЗМВР. Следователно, нарушение на служебната дисциплина е виновното неизпълнение
на произтичащите от служебното правоотношение задължения, при което фактически
осъщественото деяние обективно не съответства на правно дължимото поведение на
служителя, каквото в случая не е налице.
Предвид горното, се изключва съставомерността на наказаното с обжалваната заповед
дисциплинарно нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР, във вр. с чл. 200, ал. 1, т. 5 от ЗМВР, изразяващи се в неизпълнение на служебни задължения-неупражняване
на контрол на подчинен, поради липса на субективния признак на същите - виновно
поведение от страна на държавния служител, изразяващо се в проявена небрежност.
В оспорената заповед изрично е посочено, че липсва умисъл.
В заключение-материалната
законосъобразност на заповедта се определя от установяването на изложените в
нея фактически основания. В случая ответната страна не доказа по безспорен
начин наличието на виновно действие / бездействие на наказания държавен
служител във връзка с вменените му дисциплинарно нарушение. Следва да се
посочи още, че е установено, че няма до сега дисциплинарни наказания и нещо
повече няколко пъти е награждаван с
парична награда от Министъра на вътрешните работи.
Следва да се има предвид, че макар
и наложено най-лекото по вид дисциплинарно наказание, дори и прилагайки чл. 198
ал. 2 от ЗМВР, адм.наказващия орган е длъжен да
докаже виновното неизпълнение на служебните задължения.
Не на последно място следва да се
посочи още, че в оспорената заповед деянието, с което се твърди, че
жалбоподателят е извършил нарушение на служебните задължения е описано като неупражняване
на контрол над подчинен.
Настоящият съдебен състав намира,
че в случая е налице несъответствие на описаното нарушение и правната му
квалификация, дадена от дисциплинарно-наказващия орган. В процесния
случай, като разпоредба, вменяваща задължение, неизпълнението на което е
основание за налагането на дисциплинарното наказание "мъмрене" се
сочи нормата на чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР, същевременно в заповедта са изложени мотиви за неупражняване
на контрол на подчинен. А разпоредбата н а чл. 200 ал. 1 т. 6 от ЗМВР,
предвижда наказание „порицание“ за „неупражняване на контрол на подчинен“.
По тези съображения, съдът намира, че е нарушено правото на защита на наказаното лице, тъй като същото е било поставено в невъзможност точно, ясно и конкретно да разбере в какво се изразява извършеното от него нарушение, т.е. съдът намира, че това също е друго основание за отмяна на процесната заповед, тъй като се нарушава правото на защита на лицето, адресат на заповедта, поради което се създава противоречие относно констатираното нарушение и наложеното съответно дисциплинарно наказание.
С оглед принципите заложени в АПК, адм. акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. Когато с адм. акт се засягат права или се създават задължения за граждани или организации, прилагат се онези мерки, които са по-благоприятни за тях, ако и по този начин се постига целта на закона. На преценка подлежат всички факти и доводи от значение за случая.
Предвид гореизложеното настоящата
съдебна инстанция намира, че така подадената жалба е основателна и доказана и
като такава следва да бъде уважена, а оспорената заповед отменена, като
издадена в противоречие с материалния закон.
С оглед изхода на делото и
доколкото в настоящото производство от жалбоподателя е претендирано
присъждането на разноски по делото, то ответникът следва да заплати, на
основание чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя сумата в размер на общо 410 лева, представляваща
заплатена държавна такса 10 лева и реално изплатено адвокатско възнаграждение
400 лева.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК и чл. 211, изр. трето от ЗМВР Административен съд Ямбол, 4-ти състав
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба на Г.Д.Й. ***, Заповед УРИ № 261з-78 от 12.08.2020 г. на Началника на РУ-Елхово при ОД на МВР-Ямбол, с която, на основание чл. 194, ал. 2, т. 2 и чл. 197, ал. 1, т. 1, вр. чл. 198, ал. 2 от ЗМВР, на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене“ за срок от 1 месец.
ОСЪЖДА ОД на МВР, Ямбол да заплати на Г.Д.Й. ***, направените по делото разноски в размер на 410/четиристотин и десет/ лева.
Решението, на
основание чл. 211 от ЗМВР, не подлежи на касационно оспорване.
Препис от решението да се изпрати на страните.
СЪДИЯ:/п/ не
се чете