Решение по дело №2542/2023 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 90
Дата: 19 февруари 2024 г.
Съдия: Валери Цветанов Цветанов
Дело: 20234430202542
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 90
гр. Плевен, 19.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, VI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на първи февруари през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
***:Валери Цв. Цветанов
при участието на секретаря ПЕТЯ П. АНТОВА
като разгледа докладваното от Валери Цв. Цветанов Административно
наказателно дело № 20234430202542 по описа за 2023 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид
следното:

ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН

С наказателно постановление № НЯСС-142 от 24.10.2023г. *** на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор е наложил на
основание чл.83 от ЗАНН вр. чл.201 ал.12, чл.200 ал.1 т.39 от Закона за
водите на Община Плевен, ЕИК *** със седалище и адрес на управление
гр.Плевен, пл. ***, представлявана от Г.Л.С. – *** на общината,
административно наказание имуществена санкция в размер на 2000лв, за
неизпълнение на задължение по чл.190а ал.2 вр. чл.190а ал.1 т.3 от Закона за
водите.
Недоволен от издаденото наказателно постановление е останал
жалбоподателят Община Плевен, който го обжалва в срок и моли съда да го
отмени, като незаконосъобразно. Представлява се от юрк. Д.Б., който
изразява становище, че при съставяне на акта за установяване на нарушението
и впоследствие издаденото въз основа на него наказателно постановление не
1
са били спазени предвидените в разпоредбите на чл. 42 и чл.57 от ЗАНН
реквизити за съдържанието на същите, което представлява съществено
процесуално нарушение, основание за отмяна на процесното наказателно
постановление.
За въззиваемата страна *** на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор не се явява представител и не изразява становище по
съществото на спора.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в
тяхната съвкупност, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, допустима е,
разгледана по същество е неоснователна.
Обжалваното наказателно постановление е издадено въз основа на Акт
№03-011 от 07.08.2023г. за установяване на административно нарушение, от
който е видно, че на 11.05.2023 г„ на основание чл. 190, ал. 4, т. 2 от Закон за
водите в присъствието на В.В. на длъжност *** отдел "ОМП и ИС" - Община
Плевен /представител на собственика/, е извършена проверка и контрол на
язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за
експлоатацията на язовир „Тодорово", находящ се в имот с идентификатор №
*** (стар № ***) в землището на с. Тодорово, общ. Плевен, обл. Плевен,
собственост на Община Плевен, видно от акт № ***/05.04.1999 г. за публична
общинска собственост, за установяване на изпълнението на мерките за
осигуряване на изправно техническо състояние на язовирната стена и
съоръженията към нея, чрез даденото в Констативен протокол КП № 03-04-
82/15.11.2022г. предписание на Община Плевен, като собственик на
язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „Тодорово", а именно:
„2.1 Да се отстранят от водния откос на язовирната стена прораслите
единични храсти на места до степен позволяваща цялостен обход и подробен
оглед на водния откос." - със срок за изпълнение 27.03.2023г. Констативният
протокол № 03-04-82/15.11.2022 г. е връчен надлежно на Община Плевен,
чрез писмо с изх. № 85-01-1705/02.12.2022 г. и получено на 06.12.2022 г. в
Община Плевен.
Язовир „Тодорово" е собственост на Община Плевен видно от Акт №
***/05.04.1999г. за публична общинска собственост. Язовирът е разположен в
имот № *** (стар № ***) в землището на с. Тодорово, община Плевен, област
2
Плевен.
На 11.05.2023г. е извършена проверка по Закона за водите, на
язовирната стена и съоръженията към нея на яз. „Тодорово". Съставен е
констативен протокол № 03-04- 31/11.05.2023г.
При извършването на проверка на техническото състояние на
язовирната стена и съоръженията към нея на яз. „Тодорово" по Закона за
водите на 11.05.2023г. се констатира следното:
1. Към момента на проверката по водния откос, в горната част на откоса,
в уплътнения земен насип са прорасли високи единични храсти на места,
чийто корени нарушават филтрационната устойчивост на откоса,
конструктивната сигурност и конструктивната цялост на уплътнения земния
насип, като корените образуват каверни в земния насип, поради което не е
осигурена изправността на водния откос. Поради прораслата храстовидна
растителност цялостен обход и подробен оглед на водния откос е невъзможен
и неосигурен от собственика - Община Плевен. В момента на проверката се
констатира, че собственикът на язовирната стена и съоръженията към нея -
Община Плевен не е отстранила от водния откос на язовирната стена
прораслите единични храсти на места до степен позволяваща цялостен обход
и подробен оглед на водния откос. Община Плевен не е изпълнила даденото
предписание №2.1, чрез констативен протокол № 03-04-82/15.11.2022 г. по
Закона за водите в поставения срок за изпълнение, а именно " Да се отстранят
от водния откос на язовирната стена прораслите единични храсти на места до
степен позволяваща цялостен обход и подробен оглед на водния откос.", със
срок на изпълнение: 27.03.2023 г.
Неизпълнението на даденото предписание по Закона за водите от страна
на собственика на язовирната стена и съоръженията към нея - Община Плевен
застрашава и компрометира конструктивната цялост и стабилитета на водния
откос на язовирната стена на язовира, създава предпоставки за последваща
авария на хидротехническото съоръжение, като по този начин не се осигурява
изправното техническо състояние на земнонасипната язовирна стена.
Язовирната стена на яз. „Тодорово" е класифицирана в първа висока
степен на потенциална опасност, съгласно чл. 141б, ал. 1 от Закона за водите,
за което е съставен Протокол - Приложение № 1 към чл. 10, ал. 2 от Наредба
за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
3
експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за
осъществяване на контрол за техническото им състояние.
Гореописаната фактическа обстановка е обективирана в констативен
протокол № 03-04- 31/11.05.2023 г. от проверка и контрол на язовирната стена
и съоръженията към нея, надлежно връчен на Община Плевен, чрез писмо с
изх. № 85-01-790/30.05.2023 г. и получено на 01.06.2023 г. в Община Плевен.
По този начин се установило, че Община Плевен, на 28.03.2023 г., в
качеството си на собственик на язовир „Тодорово“, не е изпълнила даденото
на основание чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите предписание в
констативен протокол № 03-04-82/15.11.2022 г., а именно: „Да се отстранят от
водния откос на язовирната стена прораслите единични храсти на места до
степен позволяваща цялостен обход и подробен оглед на водния откос.“ - със
срок за изпълнение 27.03.2023 г., което е нарушение на чл.190а, ал.2 от
Закона за водите. Община Плевен със своето бездействие по изпълнение на
даденото предписание по Закона за водите, виновно е нарушила чл. 190а, ал. 2
от Закона за водите като собственик на хидротехническото съоръжение.
Законовата разпоредба, която е нарушена от собственика на язовирната стена
и съоръженията към нея на яз. „Тодорово” - Община Плевен е чл. 190а, ал. 2
от Закона за водите.
Горните обстоятелства се установяват от показанията на разпитаните
актосъставител С. Д. Д. и свидетел Р. С. З., чиито показания съдът кредитира
изцяло с оглед тяхната последователна и логическа изложеност, взаимна
кореспондентност и съответствие с приложените по делото писмени
доказателства – писмо №85-03-155/27.10.2023г., ведно с известие за доставяне
№ ИД PS 1797 00DWOH J; Заверено копие на покана за съставяне и връчване
на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) с изх. №85-
02-121/21.07.2023 г. до г-н Г.С. - *** на община Плевен, ведно със заверено
копие от известие за доставяне с № ИД PS 5800 01SDDQ 3; Заверено копие на
Заповед № 2010-181/23.03.2023 г. на ***я на ДАМТН за оправомощаване на
длъжностни лица от ГД НЯСС; Заверено копие на писмо за предоставяне на
констативен протокол с изх. №85-01- 790/30.05.2023 г., ведно със заверено
копие от известие за доставяне с № ИД PS 5800 01S91N K; Заверено копие
от Констативен протокол № 03-04-31/11.05.2023 г.; Заверено копие на
писмо за предоставяне на констативен протокол с изх. №85-01-
4
1705/02.12.2022г., ведно със заверено копие от известие за доставяне с №
2110013639745; Заверено копие от Констативен протокол № 03-04-
82/15.11.2022г.; Копие от Акт за публична общинска собственост №
***/05.04.1999 г., ведно със скица № 1615/06.11.1998г.; Заверено копие от
Класификация по степен на потенциална опасност за язовир „Тодорово“,
област Плевен, община Плевен, с. Тодорово. От показанията на
актосъставителя Д. и от показанията на свидетеля З. се установява, че при
извършена проверка на 15.11.2022г. чрез обход на язовирната стена и
съоръженията към нея на язовир „Тодорово“, находящ се в поземлен имот
№*** в землището на с.Тодоров, Акт за общинска собственост
№***/05.04.1999г., собственост на Община Плевен и в присъствието на
представител на общината, констатирали наличие на единични храсти по
водния откос на язовирната стена, за което нарушение бил съставен
констативен протокол № 03-04-82/15.11.2022г., с който е дадено предписание
на собственика – Община Плевен, а именно: Да се почисти водния откос на
язовирната стена прораслите единични храсти на места до степен
позволяваща цялостен обход и подробен оглед на водния откос, със срок на
изпълнение 27.03.2023г. Според показанията на актосъставителя Д. и според
показанията на свидетеля З. след изтичане на дадения срок за отстраняване
на констатираните нарушения, отразени в констативен протокол № 03-04-
82/15.11.2022г., същите извършили нова проверка на 11.05.2023г. в
присъствието на представител на общината, от която установили, че Община
Плевен в качеството си на собственик на язовир „Тодорово“ не е изпълнила
дадените предписания. По време на проверката актосъставителят Д. и
свидетелят З. чрез обход и оглед на язовирната стена констатирали същите
храсти, но този път по-високи, за което съставили констативен протокол №
03-04-31/11.05.2023г. Според актосъставителя Д. тези храсти са затруднявали
проходимостта на откоса, защото не може да се установи под тези храсти
какво е състоянието на откоса - дали няма каверни, дали няма дупки, дали
няма свличане, т.е. тези храсти са възпрепятствали пълния обход и оглед на
водния откос. От показанията на свидетеля З. се установява, че язовирната
стена и съоръженията към нея, както и язовир Тодорово са собственост на
Община-Плевен, за което свидетелства приложеният акт за общинска
собственост, поради това и предписанието е дадено на собственика, съгласно
разпоредбите на Закона за водите. Според показанията на свидетеля З. при
5
огледа на водния откос е констатирано, че в горната му част е прорасла на
места висока храстовидна растителност, чиито корени нарушават
филтрационната устойчивост на язовирната стена, на водния откос,
конструктивната цялост, тъй като язовирната стена е изградена от местни
материали, т.е. земя, тя е земен насип. Според свидетеля З. тази прорасла
растителност по водния откос на язовирната стена създава предпоставки за
нарушаване на конструктивната сигурност на хидротехническото съоръжение
и предизвикване на авария при упражняването на натиска от водата, особено
в период на пълноводие. Съдът кредитира напълно показанията на
актосъставителя Д. и показанията на свидетеля З., тъй като техните показания
са конкретни, ясни и последователни, изясняват в пълнота всички факти и
обстоятелства във връзка с възприетото от тях неизпълнение на дадените
предписания. Освен това няма данни по делото, които да създават съмнения
относно обективността и безпристрастността на тези свидетели, или да сочат
на наличието на мотив да набедят жалбоподателя Община Плевен в
нарушение, което не е извършил.
При така приетото за установено от фактическа страна законосъобразно
и обосновано административнонаказващият орган е приел, че с действията си
жалбоподателят е извършил нарушение по чл.190а ал.2 вр. чл.190а ал.1 т.3 от
Закона за водите и правилно и законосъобразно му е наложил
административно наказание на основание чл.200 ал.1 т.39 от Закона по
водите. В случая с констативен протокол № 03-04-82/15.11.2022г. на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, Главна дирекция
„Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, е дадено предписание,
а именно: Да се почисти водния откос на язовирната стена прораслите
единични храсти на места до степен позволяваща цялостен обход и подробен
оглед на водния откос, със срок на изпълнение 27.03.2023г. Предписанието се
отнасяло до язовир „Тодорово“, находящ се в поземлен имот №*** в
землището на с.Тодоров, Акт за общинска собственост №***/05.04.1999г.,
собственост на Община Плевен. В качеството й на собственик на язовирната
стена и съоръженията към нея, Община Плевен е задължена да изпълнява
предписанията на контролните органи на ДАМТН. Доколкото в определения
срок за изпълнение на предписанието от 27.03.2023г. / не е извършила
действия да почисти водния откос на язовирната стена от прораслите
единични храсти, Община Плевен не е изпълнила предписание по смисъла на
6
чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, обективирано в КП № 03-04-
31/11.05.2023г., с което е нарушила чл.190а, ал.2 от ЗВ. Предвид това, че
нарушението е извършено от юридическо лице, чиято отговорност е
обективна, не се изследва въпросът за вина. Собствениците на язовири имат
задължение да спазват предписанията на контролните органи с цел
поддържане на язовирните стени и съоръженията към тях в техническа
изправност. В случая самото предписание, изразяващо се в почистване на
водния откос на язовирната стена от прораслите единични храсти, определено
възпрепятства обхода и подробен оглед на водния откос, което от своята
страна е свързано с техническата изправност и безопасната експлоатация на
язовира.
Съобразно разпоредбата на чл. 200, ал.1 т.39 от Закона за водите се
наказва с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-
тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни
предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 – от 1000
до 20 000 лв. В случая наказващият орган е определил размера на
имуществената санкция в размер на 2000 лв, ориентиран към минимума, като
е отчел в достатъчна степен предпоставките по чл.27, ал.2 и ал.3 от ЗАНН.
Следва да се отбележи,че законодателят е определил относително висок
минимален и максимален праг на санкцията за това нарушение, с което е
подчертал значимостта на засегнатите обществени отношения. Ето защо,
съдът намира, че така наложеният размер на санкцията се явява съответен на
целите на административното наказание, визирани в чл. 12 от ЗАНН, поради
което и същият се явява справедлив. При формиране на своето решение съдът
съобрази и обстоятелството, че жалбоподателят не е представил
доказателства за изпълнение на дадените предписания и към настоящия
момент.
С оглед на събраните доказателства, съдът намира, че процесното
нарушение не съставлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН.
Конкретното нарушение не разкрива признаци, които да го отличават по
степен на обществена опасност от типичната в сравнение с други нарушеният
от този вид. В случая е отчетена и значимостта на нормите, регулиращи
обществените отношения и по-конкретно, отчетено е, че язовирната стена на
язовир „Тодорово“ е класифицирана в първа висока степен на потенциална
опасност, съгласно чл.141б ал.1 от Закона за водите, което го прави
7
потенциално опасен с неспазване на дадените от контролните органи
предписания за осигуряване на изправно техническо състояние на язовирната
стена и съоръженията към тях, както и за безопасната им експлоатация.
Съдът не констатира да са допуснати съществени процесуални
нарушения, както при съставянето на АУАН, така и при съставяне на
обжалваното НП, които да са довели до ограничаване правото на защита на
наказаното лице – жалбоподател в настоящото производство. Неоснователни
са наведените от процесуалния представител на жалбоподателя юрк.Б. правни
доводи за липса на яснота в какво точно нарушение е обвинен
жалбоподателят поради липса на легално определение на понятието „воден
откос“ в Закона за водите и допълнителните разпоредби на същия. От
показанията на свидетеля З., който е *** със специалност
„Хидромелиоративно строителство“ по безспорен и несъмнен начин се
установява, че „водният откос“ е инженерно-техническо понятие и това е
наклонената повърхнина на язовирната стена, която е към водата.
Структурата на общинската администрация на Община Плевен, която е
собственик на язовирната стена и съоръженията към нея и на яз.“Тодорово“ и
на още 99 язовира, включва както Дирекция „Устройство на територията“ с
четири технически отдела, така и Дирекция „СТИ и Екология“ с три
технически отдела, в които дирекции са назначени множество технически и
инженерни специалисти, което е индиция, че жалбоподателят Община Плевен
много добре е запозната с инженерно-техническо понятие „воден откос“ на
язовирната стена.
Съдът счита, че следва да бъде потвърдено обжалваното наказателно
постановление относно наложеното административно наказание по чл.201
ал.12, чл.200 ал.1 т.39 от Закона за водите, като законосъобразно и
обосновано.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № НЯСС-142 от
24.10.2023г., с което *** на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор е наложил на основание чл.83 от ЗАНН вр. чл.201 ал.12, чл.200 ал.1
т.39 от Закона за водите на Община Плевен, ЕИК *** със седалище и адрес на
8
управление гр.Плевен, пл. ***, представлявана от Г.Л.С. – *** на общината,
административно наказание имуществена санкция в размер на 2000лв, за
неизпълнение на задължение по чл.190а ал.2 вр. чл.190а ал.1 т.3 от Закона за
водите, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО и ОБОСНОВАНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Административен съд – Плевен в 14 дневен срок от съобщението до страните,
че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
9