Определение по дело №185/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 август 2021 г. (в сила от 1 ноември 2021 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20217220700185
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 април 2021 г.

Съдържание на акта

                                О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  

 

                                   гр. Сливен, 03.08.2021г.

 

                                  В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Сливен в закрито съдебно заседание на трети август през две хиляди двадесет и първа година в състав:

             

                                  СЪДИЯ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

като разгледа докладваното от съдия БОЗУКОВА адм. дело № 185 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 215 от ЗУТ.

Образувано по жалба на И.В.И. ***. В жалбата, подадена на 14.04.2021г. и в уточнението към нея от 26.07.2021г. се твърди, че се обжалва бездействие на гл. архитект на община Котел и на кмета на община Котел за издаване на виза за проектиране и за издаване на заповед за одобряване на  изменение на ПУП по чл.135 от ЗУТ. Жалбоподателят се позовава на разпоредбата на чл. 256, ал. 1 от АПК, с искане жалбата му да бъде разгледана, като подадена на това правно основание без ограничение във времето. Моли съда да постанови съдебен акт, с който задължи ответниците да изпълнят вмененото им по закон задължение.

По делото са депозирани становища от Гл. архитект на община Котел и от Кмета на община Котел, в които същите сочат, че подадената жалба е неоснователна.

Съдът намира подадената жалба за недопустима, по следните правни съображения:

От представената по делото административна преписка се установи, че И.В. е подал заявление до кмета на община Котел за издаване на виза за проучване и проектиране в поземлен имот №39030.501.927 в кв.61 по плана на гр.Котел. Заявлението е входирано  с вх.№ 94-00-1229/26.11.2020г. По заявлението от гл. архитект на Община Котел е издадена скица с виза за проектиране №408/23.12.2020г.

От представената по делото административна преписка се установи също, че И.В. е подал заявление до кмета на община Котел за изменение на ПУП в част ПЗ по чл.135 ал.3 от ЗУТ за обхвата на УПИ XIII-927. Молбата е входирана в община Котел с вх.№91-00-35/12.02.2021г.

Съдът, като съобрази административната преписка и  становищата на страните, намира, че в случая не е налице бездействие на главния архитект на община Котел и на Кмета на община Котел. Неиздаването на скица-виза за проектиране, респ. на заповед за одобряване изменение на ПУП не представлява неизпълнение на фактическо задължение на административен орган, а неизпълнение на правно такова. Производството по реда на чл. 256, ал. 1 и ал. 2 от АПК цели да осигури защита на гражданите и организациите срещу бездействието на администрацията в хипотезата, когато административните органи са задължени да извършат предписани от закона или подзаконов нормативен акт действия. В конкретния случай тези предпоставки не са налице. Защитата по този ред обхваща неизвършването на фактически действия, но не и неизпълнение на задълженията за волеизявление, т. е. за издаване на индивидуален административен акт, каквото е задължението на гл.архитект по чл. 41 ал.2 от ЗУТ и на кмета на общината по чл. 135 ал. 3 от ЗУТ.

Дори да се приеме, че посоченото от жалбоподателя правно основание не е прецизирано и в случая се касае за мълчалив отказ за издаване на административни актове, жалбата на И.В. отново е недопустима. Редът и условията за оспорване на актовете по устройство на територията е изрично уреден в чл. 215 от ЗУТ. Според константната съдебна практика на Върховния административен съд, срокът за обжалване на всички административни актове по ЗУТ, включително отказите - изрични или мълчаливи, е този, установен в чл. 215, ал. 4 от ЗУТ, който срок е специален и изключва приложението на общия срок за оспорване по чл. 149 от АПК.

В случая, срокът за произнасяне на Главния архитект на Община Котел е изтекъл на 10.12.2020 г. Срокът за обжалване на отказа му (мълчалив или изричен, ако се приеме, че изобщо има такъв) е 14-дневен, съгласно чл. 215, ал. 4 от ЗУТ, и следователно е изтекъл на 28.12.2020 г. (понеделник, присъствен ден). Жалбата срещу мълчаливия отказ, във връзка с която е инициирано настоящото производство, е подадена повече от три месеца по-късно - на 14.04.2021 г., тоест извън рамките на законоустановения срок по ЗУТ за оспорване на актове по този закон. Отделно от изложеното следва да се отбележи, че  на 23.12.2020г. гл. архитект е постановил искания акт като е издал скица с виза за проектиране.

Съгласно разпоредбите на чл. 135 ал.3 от ЗУТ компетентният орган по ал. 1  - кметът на общината в едномесечен срок от постъпване на заявлението със заповед разрешава или отказва да се изработи проект за изменение на плана. В този едномесечен срок кметът на община Котел, видно от приложената по делото преписка, не е предприел никакви действия. Едномесечният срок изтича на 12.03.2021 г. - работен ден. Предвид това на 12.03.2021 г. е бил налице мълчалив отказ на кмета на община Котел да се произнесе с акт, който отказ е индивидуален административен акт. Последният съгласно чл. 215, ал. 4 от ЗУТ подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от съобщаването, а когато отказът е мълчалив, този срок следва да тече от изтичането на срока, в който е следвало да бъде издаден административния акт.

Както бе посочено по-горе, срокът за издаването на акта е изтекъл на 12.03.2021 г. и от тази дата следва да се изчисли срока за подаване на жалбата против мълчаливия отказ. В случая е неприложим текста на чл. 149, ал. 2 от АПК предвиждащ, че мълчаливите откази се оспорват в едномесечен срок. Ето защо съдът приема, че в случая този срок е изтекъл на 26.03.2021 г. /присъствен ден/, а жалбата на И.В., дори да се приеме, че е насочена срещу мълчалив отказ, е подадена на 14.04.2021 г. с вх.№ 1440 и е просрочена.

По изложените съображения, жалбата на И.В.И. *** се явява процесуално недопустима поради липса на правен интерес, предмет, а и поради просрочие. Недопустимостта на жалбата е пречка за разглеждането й по същество с произнасяне по нейната основателност. Това налага оставяне на жалбата без разглеждане и прекратяване на производството по делото.

Следва да се отбележи, че за заявителя винаги съществува правната възможност да поиска отново издаване на искания акт и при наличие на отказ, да обжалва същия в срока по чл.215 от ЗУТ пред съда.

Воден от горното и на основание чл. 159, т.4 и т. 5 от АПК, във връзка с чл. 215, ал. 4 от ЗУТ, Административен съд - Сливен

 

                            О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на И.В.И. *** против бездействие на гл.архитект на Община Котел и на кмета на община Котел за издаване на виза за проектиране и за издаване на заповед за одобряване на  изменение на ПУП по чл.135 от ЗУТ, като недопустима.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 185/2021 г. по описа на Административен съд – Сливен.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: