Решение по дело №284/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 225
Дата: 26 ноември 2020 г. (в сила от 26 ноември 2020 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20197130700284
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр. Ловеч, 26.11.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ, шести административен състав, в открито съдебно заседание на двадесети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: Любомира К.    

при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдия К. адм. дело  № 284 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 27 от Закона за общинската собственост ЗОС.

Производството е образувано по жалба с вх.№ 2236/28.06.2019 г. подадена от Е.В.М. *** с ЕГН*********, чрез адв. В.А. от ЛАК, против Заповед №638/06.06.2019 г. издадена от Кмет на Община Троян, с която на основание чл. 25, ал.2 във вр. с чл. 21, ал.1 и ал. 2 от ЗОС и чл. 205, т.1 и чл. 206, ал.1 и ал.2 от ЗУТ, на основание влязъл в сила План за регулация и застрояване, одобрен с Решение № 203/30.06.2016 г.  на Общински съвет – Троян, е наредено отчуждаване на част от поземлен имот с №73198.505.78 по КККР на гр.Троян, собственост на жалбоподателя, с площ на отчуждаемата част 232 кв.м., срещу обезщетение на стойност от 16039 лв. /шестнадесет хиляди тридесет и девет лв./.

Твърди, че отчуждаването е не за общински нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, а за търговски нужди, защото е за изграждане на търговска улица, дублираща съществуващата такава в града и обслужваща само няколко имота. Освен това всички имоти, които ще имат излаз на проектната улица, имат излаз на съществуващата главна търговска улица „Васил Левски“, поради което не е налице обществен интерес от прокарване на улица за осигуряване на достъп до вече достъпни урегулирани недвижими имоти.

Твърди се и, че определеното обезщетение е занижено и неправилно определено. Претендира и възстановяване на сторените деловодни разноски.

Ответната страна, Община Троян, представлявана от кмет на община, редовно призована, оспорва жалбата.

Жалбата е подадена по реда и в срока по чл. 27, ал. 1 от ЗОС, отговаря на изискванията на чл.150 и чл.151 от Административно-процесуалния кодекс АПК/, от лице, което е адресат на акта и притежава активна процесуална легитимация да оспори акта. Актът е индивидуален административен акт, подлежи на оспорване по съдебен ред относно законосъобразността му, поради което жалбата е процесуално допустима.

Съдът, след като прецени законосъобразността на обжалвания индивидуален административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168 ал.1 във вр. с чл.146 от АПК, и доводите на оспорващия, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Съгласно чл. 21, ал. 1 от ЗОС имоти - собственост на физически лица или на юридически лица, могат да бъдат отчуждавани принудително за задоволяване на общински нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, въз основа на влязъл в сила подробен устройствен план, предвиждащ изграждането на обекти - публична общинска собственост, или на одобрен подробен устройствен план, предвиждащ изграждане на обекти от първостепенно значение - публична общинска собственост, за който има влязло в сила разпореждане за допускане на предварителното му изпълнение, както и в други случаи, определени със закон, след предварително и равностойно парично или имотно обезщетение.

Отчуждаването се отнася до части от имоти, които се засягат непосредствено от предвиденото строителство или които стават негодни за застрояване или ползване съобразно устройствените, санитарно-хигиенните и противопожарните правила и нормативи и изискванията за сигурност и безопасност, и само когато остатъкът от имота отговаря на изискванията, определени в закон, съобразно неговия вид, местонахождение и предназначение /чл. 21, ал. 2 и ал. 3 от ЗОС/.

Съгласно чл. 22, ал. 5 от ЗОС размерът на равностойното парично обезщетение за имотите, предвидени за отчуждаване, се определя съобразно конкретното им предназначение, което са имали преди влизането в сила, съответно преди одобряването на подробния устройствен план по чл. 21, ал. 1 и въз основа на пазарните цени на имоти със сходни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот.

Законът предвижда и ред /чл. 22, ал. 12 от ЗОС/ в случай, че не могат да се определят пазарните цени на имоти със сходни характеристики поради липса на извършени сделки в съответната служба по вписванията, равностойното парично обезщетение се определя по реда на:

1. приложение № 2 към чл. 20 от Закона за местните данъци и такси - за имоти в урбанизираните територии;

2. наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи - за земеделски земи;

3. наредбата по чл. 86, ал. 2 от Закона за горите - за горските територии.

Съгласно § 1, т. 2 от ДР на ЗОС " пазарни цени на имоти със сходни характеристики" са осреднените цени от всички сделки с имоти, намиращи се в близост до отчуждавания имот, които имат еднакво конкретно или преобладаващо предназначение, притежават еднакъв характер на застрояване със същите или близки показатели на устройство и застрояване и/или установен начин на трайно ползване с отчуждавания имот, за: покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки между физически и/или юридически лица, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождението на имота са вписани повече от двадесет сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните вписани двадесет сделки.

§ 1, т. 3, б. “а“ от ДР на ЗОС определя кои имоти са в близост до отчуждавания имот в урбанизирана територия – това са имотите в една и съща ценова зона с отчуждавания имот.

На 30.06.2016 г. с Решение №203 на Общински съвет Троян /лист 34 – 36/ е одобрен подробен устройствен план за регулация за частично изменение на план за улична регулация между квартали 307 и 308 по плана на града, предвиждащ промяна на трасето на улица О.Т. 1060-1061-1062-1063-1064-1065-1066-1067, с плавен завой от северния сектор за по-полегато преодоляване на денивелацията, отпадане на улица О.Т. 1066-1065-1067. Няма представени доказателства по делото за съобщаването на одобрения ПУП на заинтересованите лица, няма данни да е обжалван, нито данни да датата на влизането му в сила.

На 11.03.2019 г. с Възлагателно писмо №И-РД-331 от кмета на Община Троян е възложено на лицензиран оценител определянето на равностойното парично обезщетение за отчуждаването на част от поземлен имот с № 73198.505.78 по КККР на гр. Троян.

На 13.03.2019 г. лицензиран оценител Ц.С. от „Хемус Консулт” ЕООД е извършил оценка на имота по метода на пазарните сравнения /лист 9-14 от делото/. Определената оценка е в размер на 16 039 лв. /шестнадесет хиляди и тридесет и девет лева/.

На 06.06.2019 г. със заповед № 638 кметът на Община Троян отчуждава 232 кв.м. от ПИ № 73198.505.78 по КККР на гр.Троян, попадащи в трасето на улица с ОТ-1060-1061-1062-1063-1064-1065-1066 и 1067 по регулационния план на гр.Троян - ЦГЧ от Е.В.М. *** с ЕГН*********, с определено обезщетение в размер на 16039 лв.

Заповедта е обявена на сайта на общината и е връчена на жалбоподателя на 13.06.2019 г. /лист 31/.

По делото са приложени и приобщени към доказателствата адм.д. №38/2010 г. и адм.д. № 2/2014 г. по описа на съда. От съдържащите се в адм.д. №2/2014 г. нотариален акт №173 т.VІІ дело 2476/16.12.1996 г. /лист 65 от делото/ и нотариален акт № 128 т.ІІ дело 262/07.04.2010 г. /лист 66 от същото дело/ на Съдия по вписванията гр.Троян, е видно, че жалбоподателят е единствен собственик на процесния имот. Това не е  спорно между страните.

По делото е допуснато извършването на съдебна експертиза и е назначено вещо лице. В отговор на поставените задачи същото е представило по делото заключение, което е прието от съда като пълно, ясно, компетентно и безпристрастно изготвено.

При тази фактическа обстановка, съдът счита за установеното от правна страна:

Видно от заключението на вещото лице /лист 84/ и данните по делото, поземленият имот е с обща площ от 509 кв.м., отчуждаемата част е 232 кв.м. и оставаща част 277 кв.м.

Съгласно чл. 19, ал. 1, т. 2 от ЗУТ при урегулиране на поземлени имоти за ниско жилищно застрояване, свободно или свързано в два имота, се спазват следните размери: в курортните населени места и селищни образувания и в курортните зони на населените места - най-малко 16 м лице и 500 кв.м. повърхност.

Съгласно ал. 3 на същия член определените в ал. 1 най-малки размери на урегулираните имоти за ниско застрояване (лице и повърхност) могат да бъдат намалявани най-много с една пета в зависимост от стопанските, техническите или теренните условия или във връзка с положението на заварените масивни сгради, когато това не влошава условията за целесъобразно застрояване, въз основа на заключение на общинския експертен съвет.

Съгласно чл. 76, ал. 2 от Закона за здравето, обявяването на курортите се извършва по предложение на министъра на здравеопазването с решение на Министерския съвет, което се обнародва в "Държавен вестник".

 

С Решение № 153 на МС от 24.02.2012 г. е обявен Списък на курортите в Република България и определяне на техните граници, обнародван в ДВ бр. 18 от 2.03.2012 г., в сила от 2.03.2012 г., Приложение към т. 1 Списък на курортите в Република България и техните граници, Климатични планински курорти от местно
значение, т. 44, град Троян е климатичен планински курорт, като населеното място е обявено за курорт и са определени границите му със Заповед № 2620 на МНЗСГ (ДВ, бр. 54 от 1963 г.).

Имотът преди отчуждаването отговаря на изискванията на чл. 19, ал. 1, т. 2 от ЗУТ с площта си от 509 кв.м. С процесната заповед се отчуждават 232 кв.м., което е приблизително 46 % от площта на имота.

Оставаща част 277 кв.м. не отговаря на изискването на ал. 3 за намалена площ с не повече от 1/5. При изискване за минимална площ от 500 кв.м. на имот в населено място, което е курорт, площта, с която може да бъде намален размерът на процесния имот, е най-много 109 кв.м. и останалата част следва да бъде минимум 400 кв.м.

Остатъкът от 277 кв.м. отговаря на изискванията на чл. 19, ал. 1, т. 1 от ЗУТ, но не отговаря на приложимата правна норма с оглед вида на процесния имот чл. 19, ал. 1, т. 2 от ЗУТ. Влязъл в сила ПУП не може да дерогира приложението на правна норма от закон и издаваните заповеди на административен орган въз основа на ПУП, който противоречи на законова норма, са незаконосъобразни, тъй като също противоречат на законова норма, в случая на чл. 19, ал. 1, т. 2 от ЗУТ.

По делото не е представено и заключение на ОЕСУТ при Община Троян за намаляване размера на площта и лицето към улица на процесния имот съгласно изискването на ал. 3 на чл. 19 от ЗУТ.

При това положение издадената заповед е незаконосъобразна, като противоречаща на разпоредбите на ЗУТ, и съдът не намира за нужно да обсъжда законосъобразността на определената оценка на имота, тъй като, за да е налице законосъобразно определена оценка, следва да е налице първо законосъобразно волеизявление за отчуждаване, а такова в случая няма.

С оглед изложеното до тук съдът счита, че оспорената Заповед №638/06.06.2019 г. издадена от Кмета на Община Троян, се явява незаконосъобразна и като такава, следва да бъде отменена, а жалбата против нея - уважена.

По делото е направено искане от жалбоподателя за възстановяване на направените разноски. При този изход от делото следва да бъде уважена претенцията за сумата от 1080 лв. /хиляда и осемдесет лева/, от които 600 лв. за адвокат /въпреки посочването в списъка 1200 лв., по делото са представени доказателства за заплащане само на 600 лв./, 10 лв. за държавна такса, и общо 470 лв. депозити за вещо лице.       

Воден от горното, Ловешки административен съд, шести административен състав, на осн. чл.172 ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

 ОТМЕНЯ Заповед №638/06.06.2019 г. издадена от Кмет на Община Троян, с която на основание чл. 25, ал.2 във вр. с чл. 21, ал.1 и ал. 2 от ЗОС и чл. 205, т.1 и чл. 206, ал.1 и ал.2 от ЗУТ, на основание влязъл в сила План за регулация и застрояване, одобрен с Решение № 203/30.06.2016 г.  на Общински съвет – Троян, е наредено отчуждаване на част от поземлен имот с №73198.505.78 по КККР на гр.Троян, собственост на Е.В.М. *** с ЕГН*********, с площ на отчуждаемата част 232 кв.м., срещу обезщетение на стойност от 16039 лв. /шестнадесет хиляди тридесет и девет лв./,  като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Община Троян, гр.Троян, обл.Ловеч, пл.Възраждане №1, БУЛСТАТ *********, представлявана от кмет на община, да заплати на Е.В.М. *** с ЕГН********* сумата от 1080 лв. /хиляда и осемдесет лева/ представляваща направени деловодни разноски.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване

Препис от решението да се връчи на страните по делото.

 

                                                        Административен съдия: