Решение по дело №6103/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260441
Дата: 23 октомври 2020 г. (в сила от 14 ноември 2020 г.)
Съдия: Николай Захариев Петров
Дело: 20205330206103
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

260441 гр.Пловдив, 23.10.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивският районен съд, XVI н.с., в публичното заседание на 19.10.2020г. в състав:

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:  НИКОЛАЙ ПЕТРОВ

 

          при секретаря Иванка Пиронкова, като разгледа докладваното от съдията АНД №6103/2020г. по описа на ПРС, XVI н.с., за да се произнесе взе предвид следното:

               Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

     Обжалван е Електронен фиш серия К № 3953795, издаден от ОД на МВР Пловдив, с който се налага глоба от 100/сто/ лева за нарушение на чл. 21, ал.2 вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.2, т.3 от ЗДвП на Н.Д.Д., ЕГН ********** ***.

      С жалбата се прави искане за отмяна на обжалвания електронен фиш, изтъкват се доводи за процесуални нарушения в хода на производството.

      Жалбоподателя, редовно призован, не се явява в съдебно заседание,  и не се представлява.По делото е постъпило допълнение към жалбата от упълномощен защитник адв.К., който излага доводи по същество и моли за разноски.

      Въззиваемата страна – ОД на МВР Пловдив, редовно призовани не изпращат представител.По делото е постъпило становище от юрисконсулт Б., в което моли съда да пътвърди електронния фиш и моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

       Съдът като съобрази и прецени доказателствата по делото по отделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното:

      Обжалваният електронен фиш е издаден за установено нарушение с автоматизирано техническо средство-ARH CAM S1 за това, че на 13.05.2019г. в 15.17 на републикански път II-86 км 19+000 посока Пловдив при въведено ограничение от 60 км/ч заснетото МПС "Мерцедес Ц 250 Блутек 4МАТИК" с рег. номер *** се движело с установена стойност на скоростта 86 км/час и превишена стойност на скоростта 26 км/час, като стойностите са дадени след отчетен толеранс от 3% от отчетената скорост, която е била 89км/час, с което е извършено нарушение, касаещо за движение с превишена скорост. Отразено е в електронния фиш, че собственик, на когото е регистрирано МПС е „Датаметрикс“ ЕООД, с представител Д.Н. и че с това е извършено нарушение на чл. 21, ал.2 вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП.Собственика на дружеството е подал декларация по чл.189, ал.5 от ЗДВП в която е посочил, че на 13.05.2019г. автомобила се е управлявал от О. Д. Д. и е предоставил  с декларацията копие от СУМПС на О.Д..Същевременно на 09.09.2020г. след като новия фиш е бил връчен на О.Д., последната е посочила, че на 13.05.2019г. автомобила се е управлявал от настоящия жалбоподател Н.Д..

        На базата на всички събрани по делото доказателства, съдът намира за установено, че действително на датата, отразена по електронния фиш, описаният в него автомобил е извършвал движение с превишена скорост.           Това обстоятелство е било установено и надлежно заснето със съответно техническо средство, с издадено удостоверение за одобрен тип средство за измерване при БИМ, приложено по делото и валидно към датата на нарушението.

     Мястото и времето на нарушението са отразени по надлежния ред в електронния фиш.

     От приложения снимков материал се вижда, че е отчетена скорост на движение, а именно 86 км/ч и е отчетен толеранс от минус 3%.

      Обжалваният електронен фиш е издаден по отношение на Н.Д.Д., ЕГН ********** ***.

     Жалбата се преценява като ДОПУСТИМА, тъй като е подадена в срок от лице, което има правен интерес от това.

     Разгледана по същество, жалбата се преценя като ОСНОВАТЕЛНА.

     При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

     Съобразно, правилото на  чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Настъпилата законодателна промяна в чл. 189 ЗДвП (обн., ДВ, бр.19 от 13.03.2015 г.) и приетата Наредба № 8121з-532 за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн., ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.), които изцяло са съобразени с основните положения на тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълкувателно дело № 1 от 2013 г. на ОС на колегиите на ВАС, налагат извод, че използването на стационарна и мобилна техническа система е допустима. С цел гарантиране правата на гражданите и с оглед установяване на обективната истина при евентуално съдебно обжалване на електронните фишове наредбата предвижда към административната преписка, която се изпраща в съда, освен доказателствата в подкрепа на обжалвания фиш, да се предоставя и информация за участъка от пътя, с описание на мястото и координатите, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, ал.2 от ЗДвП, посоката на движение на автомобила, схемата на разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид, датата на последната метрологична проверка.Във връзка с настъпилата промяна в чл.165, ал.2, т.7 и т.8 от ЗДВП в сила от 26.09.2017г.,а като се има предвид, че нарушението е извършено на 22.05.2019г.,  няма изискване пътния участък на заснемане да бъде обозначен с пътен знак Е24 и мястото на заснемане от пътния участък да бъде оповестено в средствата за масово осведомяване или страницата в интернет на МВР. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

      Съгласно § 1 от ДР на ЗАНН, по смисъла на този закон "електронен фиш" е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи.

       Електронния фиш правилно е издаден по отношение на жалбоподателя като ползвател посочен от друго лице, посочено от собственика на горецитираното МПС.

       Според съда спорен момент се явява и обстоятелството дали след като първоначално е бил съставен Електронен фиш на едно лице и същото се е възползвало от правото си под страх от наказателна отговорност да посочи в изрична декларация, че друго лице е управлявало, дали последното също може да попълни такава декларация.

            Отговор на този въпрос се дава в  Решение № 1673 от 02.08.2019 г. по к. адм. н. д. № 1364 / 2019 г. на XXIII състав на Административен съдПловдив.В същото е посочено, че нормата на чл.189, ал.5 от ЗДвП не предвижда възможност за лицето, посочено в декларацията от собственика на МПС, че му е предоставено същото, да декларира пред органите на МВР, че е предоставило съответното МПС на трето лице.Незаконосъобразно е издаден електронния фиш по отношение на лице, което не е посочено от собственика, а от друго трето лице.

            Едновременно с това според съда основателно е възражението в жалбата, че съставеният електронен фиш не отговаря на формалните изисквания на ЗАНН, поради допуснати в хода на административнонаказателното производство съществени нарушения на процедурните правила. Така, процесното нарушение е установено, съответно

заснето, с фотоклип от АТСС на дата 13.05.2019г. От тази дата следва да се отброява и разписаният в чл. 34, ал. 1 ЗАНН едногодишения срок за съставяне на електронен фиш от откриване на нарушителя.Действително разпоредбата важи за АУАН, но по аналогия следва да се прилага и за електронните фишове. Предвид това, към 09.10.2020г., когато е съставен електронния фиш, видно от справката приложена с административната преписка, едногодишния давностен срок за съставянето на електронен фиш от извършване на нарушението е бил изтекъл тъй като самия нарушител ако се приеме, че това е жалбоподателя Д. е открит на 09.09.2020г. след като О.Д. го е посочила като лице управлявало горепосоченото МПС.Фактически е изтекъл срок повече от година след извършване на нарушението когато на практика е открит нарушителя. Изтичането на установените в чл. 34 ЗАНН давностни срокове препятства държавните органи да реализират правата си по административнонаказателното правоотношение. Давността се прилага винаги служебно, като с факта на изтичането й държавата губи своето материално право да наложи наказание на дееца и да изпълни вече наложено му наказание. Издавайки електронния фиш след изтичането на давностния срок, разписан в чл. 34, ал. 1 ЗАНН, наказващият орган е допуснал съществено нарушение на процесуалния закон, което рефлектира върху и в крайна сметка води до незаконосъобразност на атакуваният фиш.

       Съдът  констатира и съществено процесуално нарушение изразяващо се в неясно изписване на нарушената норма.Във фиша като нарушение е посочена нормата на чл.21, ал.2 вр. с чл.21, ал.1 от ЗАНН.Няма как да има нарушение с такава правна конструкция.Съгласно чл.21, ал.1 от ЗДВП на водачи от категория В, С се забранява движение в населено място с над 50км/час и извън населено с 90км/ч.Съгласно чл.21, ал.2, когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак, какъвто е настоящия случай.В заключение според съда чл.21, ал.1 и чл.21, ал.2 са две взаимоизключващи се правни норми и няма как да образуват конструкция на едно нарушение.Ето защо според съда предвид наясно описаната нарушена норма са налице и основания за отмяна на обжалвания електронен фиш, тъй като това е довело и до ограничаване правото на защита на жалбоподателя.С оглед всичко изложено, издаденият електронен фиш се явява незаконосъобразен и следва да бъде отменен.

         По делото е направено искане за присъждане на разноски от процесуалния представител на жалбоподателя на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН.Договорът за правна помощ е от 09.10.2020г., и според действащия минимален размер на чл.7, ал.2 от Наредбата към момента на сключването му е 300лв.В случая е платено възнаграждение в размер на 400лв. и е отбелязано, че е платено в брой. Искане за прекомерност съгласно чл.63, ал.4 от ЗАНН е направено своевременно от въззиваемата страна преди края на съдебното заседание.Настоящото производство протече в едно съдебно заседание, без разпит на свидетели, бе с кратка продължителност, не се отличава с фактическа или правна сложност, поради което следва ОД на МВР-Пловдив, да бъде осъдено да заплати на жалбоподателя сторените от него разноски по делото в размер до 300 лева.

       Поради всичко изложено и на основание чл. 63, ал.1 и ал.3 от ЗАНН, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

    ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К № 3953795, издаден от ОД на МВР Пловдив, с който се налага глоба от 100/сто/ лева за нарушение на чл. 21, ал.2 вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.2, т.3 от ЗДвП на Н.Д.Д., ЕГН ********** ***.

    ОСЪЖДА ОД на МВР-Пловдив да заплати на Н.Д.Д., ЕГН ********** *** сумата от 300/триста/лева за направените по делото разноски.

    Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съдПловдив по реда на глава ХІІ от АПК.

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ:

Вярно с оригинала: И.П.