Решение по дело №297/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 273
Дата: 30 септември 2020 г. (в сила от 30 септември 2020 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20207100700297
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№…../30.09.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ в открито съдебно заседание, проведено на петнадесети септември  две хиляди и двадесета година, І касационен състав :                                                            

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

                                                   ЧЛЕНОВЕ: ТЕОДОРА МИЛЕВА 

                                                                        СИЛВИЯ САНДЕВА

 

при секретаря Ирена Димитрова и с участието на прокурора Румяна Желева изслуша докладваното от съдия Т. Милева КАНД №297/ 2020 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

  

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на “Х.Б. ” ЕООД с ЕИК XXXXXXXXX, със седалище и адрес на управление: гр. С., 1612, р-н К.село, бул. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX, представлявано от управителя – Л.Ш., срещу Решение №22 от 12.03.2020 г., постановено по НАХД №3/2020 г. на Районен съд – Каварна, с което е потвърдено наказателно постановление № 08 - 001462/367/18.10.2019 год. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда” - Добрич, с което  на жалбоподателя за нарушение по чл. 128, т. 2 от Кодекса на труда, на основание чл. 416, ал. 5 във връзка с чл. 414, ал. 1 от КТ е наложена имуществена санкция в размер на 1 500.00 лв.

Касаторът счита обжалваното решение за незаконосъобразно и неправилно поради допуснати съществени процесуални нарушения и неправилно приложени материалноправни норми. Прави оплакване, че първоинстанционният съд не е разгледал подробно изложените от него аргументи по отношение незаконосъобразното издаване на процесното НП, а също така и процедурните нарушения при издаването на предхождащия издаването му АУАН. Твърди, че районният съд не е обсъдил всички посочени в жалбата съображения, касаещи незаконосъобразността и неправилността на обжалваното постановление, поради което и се е произнесъл по делото формално. Сочи се, че НП е издадено извън определения с чл. 52, ал. 1 от ЗАНН срок, който според касатора е преклузивен. Твърди, че съставът на КРС не е съобразил, че съдържанието на НП не отговаря на задължителните изисквания и реквизити, посочени в чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Настоява, че не са доказани по безспорен начин правомощията на съответните длъжностни лица, посочени поименно в касационната жалба, да извършват проверки и да съставят АУАН. Според касатора, ако споменатите лица са надлежно оправомощени, то  те не могат да бъдат свидетели по делото, тъй като имат интерес от уважаване на НП с цел отчитане ефективна дейност на администрацията. В НП не било посочено какво е основанието за съставяне на АУАН. АНО е нарушил според касатора разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, като не е определил точния момент на извършване на нарушението. Касаторът оспорва правната квалификация на нарушението, като твърди, че не е могъл да разбере в пълнота в какво точно се състои нарушението, за което е наказан. Добавя, че нито проверяващите, нито АНО, нито съдът са изследвали въпроса за това дали работата, за която се твърди, че не е заплатено трудово възнаграждение, действително е била извършена. Предвид изложените оплаквания, иска да бъде отменено първоинстанционното решение, съответно да бъде отменено и НП.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се представлява.

Ответникът по жалбата, се представлява от юриск. Г. Н., който счита решението на първоинстанционния съд за правилно и законосъобразно и моли да се потвърди.

Прокурорът дава заключение за неоснователност на жалбата. Иска решението на районния съд да бъде оставено в сила.

Административният съд, като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, намира следното от фактическа и правна страна:

Касационната жалба е подадена в предвидения по закон срок, от лице, участвало във въззивното производство, решението по което е неблагоприятно за него, поради което същата е допустима.

Разгледана по същество, е неоснователна по следните съображения:

Пред КРС е било на разглеждане НП № 08 – 001462/367 от 18.10.2019 г., издадено от Директора на ДИТ – Добрич, с което дружеството е наказано за това, че на 12.06.2019 г. при извършена проверка от К.А., Т.А.и М.Д.– инспектори в ДИТ – Добрич, на представените от дружеството ведомости за заплати за 2019 г. е установено, че дружеството в качеството му на работодател, е начислило във ведомостите за заплати за м. март 2019 г. трудовото възнаграждение на В.Р.Г.„пазач невъоръжена охрана“ на строителен обект „Строеж на морска естакада“ гр. Шабла, но липсва подпис, с който да се удостовери получаването на трудовото възнаграждение за месеца, според договореното в трудовият му договор - до 30 – то число на следващия календарен месец. АНО е указал, че нарушението е установено на 19.07.2019  г. и е доказано от данните, обективирани в Протокол № 1920114 от 19.07.2019 г., ведомости за заплати за м. март 2019 г. и трудов договор и допълнително споразумение.

На 15.08.2019 г. е съставен АУАН, въз основа на който е издадено обжалваното НП. В същия са описани писмените материали, а именно  - ведомости за заплати и трудови договори, на база на които е съставен актът.

Към административната преписка са приложени ПИП от 19.07.2019 г., призовка за изискани документи от дружеството, ведомости за заплати – компютърни разпечатки, трудови договори, вкл. доказателства за компетентността на издателя на НП.

При така установената фактическа обстановка, неоспорена от страните в първоинстанционното производство, КРС приел, че фактическата обстановка е установена такава, каквато е описана, от събраните по делото писмени и гласни доказателства, а при съставянето на АУАН и издаване на НП не са допуснати нарушения, които да са довели до нарушаване правото на защита на наказаното лице. Обсъдил е възраженията, свързани с издаване на НП след изтичане на едномесечния срок и датата на връчване на НП, като е обосновал защо счита същите за неоснователни. Допълнил е защо не може да се приеме нарушението за маловажен случай и като резултат е потвърдил НП.

Настоящият състав изцяло споделя изводите на КРС.

В тежест на административнонаказващия орган е да докаже и подкрепи със съответните доказателства, твърденията и констатациите си относно извършено административно нарушение. Настоящият състав намира, че в случая това е било изпълнено. Правилно КРС е приел, че при издаване на АУАН и НП не са били допуснати съществени процесуални нарушения, а материалният закон е приложен правилно.

По делото са налице доказателства, както за компетентността на издателя на НП, така и на актосъставителя (последното представено пред касационната инстанция във връзка със сторено възражение в тази насока). Неоснователно е оплакването, че актосъставителят и другите две длъжностни лица, участвали в проверката, не могат да бъдат свидетели по делото, тъй като са заинтересовани  като служители на ДИТ – Добрич. Длъжностното им качество е записано при снемане на самоличността, предупредени са за отговорността, която носят като свидетели, а самите те дават показания за фактите и обстоятелствата, които са установили.

Безспорно в производството се установява, че касаторът като работодател е определил и начислил, но не е изплатил на В.Г.уговореното трудово възнаграждение за месец март 2019 г. Горното е било констатирано от представените от самия работодател доказателства и не се оспорва от касатора. Във въззивната жалба не се оспорва липсата на плащане. В касационната жалба също. Не са представени доказателства за плащане на дължимото възнаграждение и до края на касационното производство. Вярно е, че в касационната жалба се навеждат доводи, че РС не е изследвал въпроса дали е извършена работата, за която се настоява да бъде платено трудово възнаграждение. Но дали е била извършена реално работата се установява от представените ведомости, в които са отбелязани работните дни на лицето, както и е начислено дължимото възнаграждение, т.е. безспорно лицето е извършило вменената му работа.

Следва да се посочи, че съгласно чл. 128, т. 2 от КТ работодателят е длъжен в установените срокове да плаща уговореното трудово възнаграждение за извършената работа. Разпоредбата пък на чл. 270, ал. 2 от КТ предвижда, че трудовото възнаграждение се изплаща авансово или окончателно всеки месец на два пъти, доколкото не е уговорено друго. В ал. 3 на същата разпоредба са уредени способите за изплащане на трудовото възнаграждение: лично на работника или служителя по ведомост или срещу разписка или по писмено искане на работника или служителя - на негови близки, а по писмено искане на работника или служителя трудовото му възнаграждение се превежда на влог в посочената от него банка.

В случая, след като работодателят не е изплатил на работника в установените срокове уговореното му трудово възнаграждение за месец март 2019 г., последният е допуснал нарушение на разпоредбата на чл. 128, т. 2 от КТ. С посочената разпоредба законодателят е гарантирал изплащането на трудовото възнаграждение, овъзмездяващо цената на престираната от работника работна сила. Неизпълнението на това изискване поставя работника/служителя в ситуация, в която той не е в състояние да задоволява и най-неотложните си нужди. Тази законова разпоредба е относима към реда на държавно управление, свързано със защитата на трудовите права, неизпълнението ѝ е обявено за наказуемо по административен ред и административнонаказателната отговорност се реализира по реда на чл. 414, ал. 1 от КТ.

Фактът на извършване на административното нарушение е безспорно установен с приложените писмени доказателства и документите по административнонаказателната преписка, потвърждава се и от събраните гласни такива, не са установени нарушения на материалноправните и процесуални разпоредби на закона, административното наказание е наложено в минимален размер, при спазване изискванията на чл. 27 от ЗАНН, поради което настоящият съдебен състав счита, че правилно КРС е приел обжалваното наказателно постановление за законосъобразно.

Предвид значимостта на нарушените обществени отношения, правилен е изводът и на КРС за неприложимост на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Не би могло да се приеме че е било допуснато и нарушение на чл. 415в от КТ, след като по делото няма никакви доказателства трудовите възнаграждения да са били изплатени макар и със закъснение.

Предвид горното касационната жалба като неоснователна и недоказана следва да бъде оставена без уважение, а Решението на РС – Каварна като правилно и законосъобразно – оставено в сила.

При този изход на делото на ответника по касацията - Дирекция "Инспекция по труда" - Добрич, следва да бъдат присъдени и 100 лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд – Добрич, І касационен състав

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №22 от 12.03.2020 г., постановено по НАХД №3/ 2020 г. на Районен съд – Каварна.

ОСЪЖДА “Х.Б. ” ЕООД с ЕИК XXXXXXXXX, със седалище и адрес на управление: гр. С., 1612, р-н К.село, бул. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX, представлявано от управителя – Л.Ш.,  да заплати на ДИРЕКЦИЯ "ИНСПЕКЦИЯ ПО ТРУДА" - Добрич юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                          ЧЛЕНОВЕ: