Решение по дело №684/2019 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 257
Дата: 5 ноември 2019 г. (в сила от 14 януари 2020 г.)
Съдия: Пламен Митков Драганов
Дело: 20193530200684
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

№ 257                                                 05.11.2019 година                                            град Търговище

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ТЪРГОВИЩЕ                                                            тринадесети състав

На седемнадесети септември                                        две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в следния състав:     

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЛАМЕН ДРАГАНОВ

 Секретар Стела Йорданова

като разгледа докладваното от председателя

АНД  № 684                                                 по описа за                                        2019 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 и слeдващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Д.Р.Д. против Наказателно постановление № Т-СИР-09-03/21.06.2019 г. на Началник на Регионална дирекция за национален строителен надзор (РДНСК) - Търговище, с което за извършено нарушение на чл. 145, ал. 2 от ЗУТ на жалбоподателката е наложено административно наказание „глоба” в размер на 1000 лева на осн. чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ. В жалбата се изтъкват нарушения на процесуалните правила при издаване на НП и АУАН и неправилно прилагане на материалния закон. Предвид на това се моли НП да бъде отменено изцяло като незаконосъобразно. В съдебно заседание жалбоподателката се представлява от редовно упълномощен  адв. Д.  И. , която поддържа жалбата.

Ответника по жалбата - РДНСК - Търговище се представлява по делото от ст. ю. к. С.  С. , който оспорва основателността на жалбата и моли съда да потвърди наказателното постановление като законосъобразно.

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от лице с активна процесуална легитимация и е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА, а разгледана по същество е  НЕОСНОВАТЕЛНА.

След преценка на събраните доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:

На 05.12.2017 г. жалбоподателката Д.Р.Д., във функциите си на длъжностно лице - главен архитект на Община Търговище, съгласувала инвестиционни проекти за строеж: ,Пет етажна жилищна сграда и Обществено-обслужваща сграда - Заведение за бързо хранене“, находящи се в УПИ XXIV- 584, кв. 152, с административен адрес: ул. „В. П. “ № **, гр. Търговище, вследствие на което издала и Разрешение за строеж № РС-01-136/14.12.2017 г., за строеж: „Пет етажна жилищна сграда и Обществено-обслужваща сграда - Заведение за бързо хранене“, находящи се в УПИ XXIV- 584, кв. 152, с административен адрес: ул. „В. П. “ № **, гр. Търговище.

   Срещу така издаденото разрешение за строеж до Началник на РДНСК - Търговище била подадена жалба от Н. А. С. и С. С. С.  съседи на имота. По повод жалбата, след произнасяне на Административен съд – Търговище по допустимостта на жалбата, преписката по издаването на цитираното разрешение за строеж е била разгледана по отношение законосъобразността му, при което било констатирано следното:

Със Заповед № 3-0-3/25.01.2017г. на Кмета на Община Търговище било одобрено частично изменение на подробен устройствен план /ПУП/ - план за регулация и застрояване /ПРЗ/, съгласно който УПИ XXIV- 584 е с отредено и установено предназначение „за жилищно строителство“ и са определени следните устройствени показатели за имота: устройствена зона „Жс“, П застр.- < 70%, Кинт - < 2 , П озел - < 30% , Кота корниз - < 15 м„ начин на застрояване - свободно.

От възложителите за изграждането в УПИ ХХ1У-584, кв. 152, на строеж „Пет етажна жилищна сграда и Обществено-обслужваща сграда - Заведение за бързо хранене“ , били представените инвестиционни проекти, като същите били съгласувани и одобрени от арх. Д.Д. *** на 05.12.2018г.

Съгласно одобрения инвестиционен проект по част „Архитектура" било предвидено изграждането на пет етажната жилищна сграда, която е със следното функционално предназначение:

-          Подземен етаж /на кота - 2,20 и - 2,50 / - подземен гараж и избени помещения;

-          Приземния етаж /на кота +/- 0,00;+0,20;+0,40/ - 3 броя гаражи и 1 апартамент;

-          Първи и втори жилищен етаж /на кота + 2,80 и +5,60/ - 6 бр. апартамента;

-          Трети жилищен етаж / на кота + 8,40/ - 3 бр. апартамента;

Видно от чертеж разпределение на подземен етаж /сутерен/ на кота - 2,20 - 2,50 и чертеж „Ситуация" от съгласувания и одобрен инвестиционен проект по част „Архитектура", предвиденото подземно застрояване излиза извън застроената площ на основното застрояване, като съответно е разположено до регулационна граница с УПИ IV- 583 /собственост на „Ъпдейт Нийдет" ЕООД/ и УПИ XXV - за училище и е на намалени отстояния от УПИ V-585 /собственост на Н. А. С. и С. С. С. /.

Съгласно действащия ПУП-ПРЗ за УПИ ХХ1У-584, одобрен със заповед № 3-0- 3/25.01.2017г. на кмета на Община Търговище не е предвидено изграждане на подземно застрояване, извън застроената площ на основното застрояване за имота.

Съгласно разпоредбата на чл. 75, ал. 2 от Наредба № 7 от 22 декември 2003г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони, с подробния устройствен план се определят линии на надземното застрояване и линии на подземното застрояване.

От главния архитект на Община Търговище не е издадена виза за проектиране, съгласно чл.140 от ЗУТ, във връзка с чл.134, ал.6 от ЗУТ, с която да е разрешено изграждане на подземно застрояване извън застроената площ на основното застрояване в УПИ ХХ1У-584 и същата да е съобщена на заинтересованите лица по чл.131 от ЗУТ.

Следователно инвестиционния проект е съгласуван от главния архитект на Община Търговище в нарушение на предвижданията на ПУП-ПРЗ за имота, конто на основание на чл.108, ал.1, изречение второ от ЗУТ са задължителни за инвестиционното проектиране.

Съобразявайки несъответствието на инвестиционния проект с действащия ПУП-ПРЗ за УПИ ХХ1У-584, проверяващите приели, че като не е изпълнил задълженията си по чл. 145, ал. 2, предл. 1 от ЗУТ за проверка на съответствието на инвестиционния проект по част „Архитектура“ с ПУП-ПРЗ за имота и с правилата и нормативите за застрояване, главния архитект на Община Търговище го е съгласувал незаконосъобразно.

На основание констатираните нарушения и чл. 216, ал. 6 от ЗУТ била издадена заповед № ДК-10-СИР-24/26.09.2018г. на началника на РДНСК-СИР, с която е отменено разрешение на строеж № РС-01-136/14.12.2017 г., издадено от главния архитект на Община Търговище, ведно със съгласуваните и одобрени инвестиционни проекти.

При така установеното било прието, че жалбоподателката арх. Д.Р.Д., в качеството си на длъжностно лице - главен архитект на Община Търговище, е съгласувала инвестиционни проекти за строеж: ,Пет етажна жилищна сграда и Обществено-обслужваща сграда - Заведение за бързо хранене“, находящи се в УПИ XXIV- 584, кв. 152, с административен адрес: ул. „В. П. “ № 24, гр. Търговище, без да е извършила проверка на съответствието на проектите с предвижданията на ПУП-ПРЗ за имота, в нарушение на вменените й с разпоредбата на чл. 145, ал. 2, предл. 1 от ЗУТ, задължения.

За констатираното нарушение Д.  Н. Д. , на длъжност старши инспектор в Регионална дирекция за национален строителен контрол - Североизточен район, съставила срещу жалбоподателката АУАН № СИР-09/27.12.2018 г. В АУАН е прието, че нарушението е извършено на 05.12.2017 г. в гр. Търговище. Акта бил съставен при условията на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН в отсъствие на нарушителя, като въпреки отправените изрични покани жалбоподателката не се явила за съставяне на акта. Същият и бил връчен на 23.01.2019 г., като в законоустановения срок жалбоподателката е депозирала писмени възражения срещу него, които възпроизвеждат и възраженията в жалбата, по която е образувано настоящото производство.

Приемайки възраженията за неоснователни въз основа на съставения акт Началник на Регионална дирекция за национален строителен надзор - Търговище издал Наказателно постановление № Т-СИР-09-03/21.06.2019 г., с което за извършено нарушение на чл. 145, ал. 2 от ЗУТ и на осн. чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ на Д.Р.Д. е наложено административно наказание „глоба” в размер на 1000 лева.

     Изложената фактическа обстановка се доказва от събраните по делото писмени доказателства и не се спори от страните. 

    Съдът намира, че в хода на административно наказателното  производство не са допуснати процесуални нарушения, които да са съществени.  АУАН и НП  са издадени от компетентни органи, същите съдържат изискуемите от ЗАНН задължителни реквизити.  Между АУАН и НП е налице единствено  както по отношение на фактическите констатациите, така и по отношение  правната квалификация на нарушението. Налице е яснота относно елементите от обективната страна на административното нарушение, включително относно обстоятелството –  кога е извършено то. 

    По делото е безспорно установено,  че жалбоподателката Д.Р.Д. има качеството длъжностно лице - главен архитект на Община Търговище, и в това качество е съгласувала инвестиционни проекти за строеж: ,Пет етажна жилищна сграда и Обществено-обслужваща сграда - Заведение за бързо хранене“, находящи се в УПИ XXIV- 584, кв. 152, с административен адрес: ул. „В. П. “ № **, гр. Търговище.

Основното възражение в жалбата е, че в НП неоснователно е прието, че за подземното застрояване не е издадена Виза за проектиране на основание чл. 140 от ЗУТ във вр. с чл. 134, ал. 6 от ЗУТ, с която да е разрешено подземното застрояване извън застроената площ на основното застрояване. Застъпва се тезата, че в ПУП-ПРЗ за имота застрояването е посочено с ограничителни линии на застрояване, а не със задължителни, и тъй като в инвестиционния проект няма промяна на разположението и конфигурацията на сградите, които са също две, не е приложим чл. 134, ал. 6 от ЗУТ. Предвидените в закона разпоредби за отстояния до имотните граници и разстоянията между сградите в имотите били с цел недопускане на засенчване между сградите и осигуряване на санитарно-хигиенните и екологични изисквания към тях според конкретните им функции, и в ЗУТ и Наредба № 8 от 14.06.2001 г. за обема и съдържанието на устройствените планове не било предвидено подземното застрояване в УПИ да се определя с линии на застрояване в ПУП.

Съдът не споделя това възражение. Безспорно е по делото, видно от разпределението на подземния етаж на кота – 2, 20 – 2, 50 и чертеж "ситуация" от одобрения инвестиционен проект по част "Архитектура", че предвиденото подземно застрояване излиза извън застроената част на основното застрояване, като съответно е разположено до регулационната граница с УПИ ІV-583 (собственост на "Ъпдейт Нийдет" ЕООД) и УПИ ХХV – за училище и е на намалени отстояния от УПИ V-585 (собственост на Н. С. и С. С.). Съгласно чл. 75, ал. 2 от Наредба № 7/ 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони, с ПУП се определят линии на надземно застрояване и линии на подземно застрояване, от което следва извода, че е допустимо линиите на подземното застрояване да не съвпадат с тези на надземното застрояване. Разпоредбата на чл.49, ал.1, т.1 от Наредба № 8 от 14.06.2001 г. за обема и съдържанието на устройствените планове гласи, че окончателния проект на ПУП-ПРЗ съдържа план за застрояване с обем и съдържание съгласно чл.48, ал.2, т.1 от наредбата, съгласно която и в точност буква „л“ от същата е изписано: графичните материали към проект ПРЗ включват гаражите и местата за паркиране, вкл. местата със зарядна инфраструктура за ЕПС, с означение на капацитета им. Освен цитираното в разпоредбата, в Приложение № 2, таблица 2 наименовано „Графични елементи на ПУП“ към Наредба № 8/2001г., в точка П.5.7 конкретно е указано как следва да се отрази графичното изобразяване на подземните гаражи в ПУП - посредством прекъсната линия, като е определена и задължителна дебелина на линията-0,5мм. Т.е в цитираната по-горе наредба точно е указано как следва в ПУП да се изобразява предвиждането за подземните гаражи в имотите. В процесния случай, видно от графичната част на ПУП - ПРЗ за имота не се предвижда подземно застрояване извън линиите на основното застрояване на имота. Липсата на обозначение в ПУП на предвиденото с инвестиционния проект подземно застрояване извън застроената част на основното застрояване е могла да бъде преодоляна с Виза за проектиране, съгласно чл. 140 от ЗУТ, във вр. с чл. 134, ал. 6 от ЗУТ, с която да е разрешено изграждане на подземно застрояване извън застроената площ на основното застрояване в УПИ ХХІV-584 и същата да е съобщена на заинтересуваните лица по чл. 131 от ЗУТ. Това обаче не е направено и следователно законосъобразен е главния извод на АНО, че инвестиционния проект е съгласуван и одобрен в нарушение на предвижданията на ПУП-ПЗР за имота, който на основание чл. 108, ал. 1, изр. 2 от ЗУТ са задължителни за инвестиционното проектиране.

Като не е изпълнил задълженията си по чл. 145, ал. 2, предл. 1 от ЗУТ за проверка на съответствието на инвестиционния проект по част „Архитектура“ с ПУП-ПРЗ за имота и с правилата и нормативите за застрояване, главния архитект на Община Търговище го е съгласувал незаконосъобразно.

Предвид на това и законосъобразно отговорността на жалбоподателката арх. Д.Р.Д. е ангажирана на основание чл. 145, ал. 1, т. 1 от ЗУТ в качеството си на главен архитект на Община Търговище за това, че на 05.12.2017 г. е съгласувал инвестиционни проекти за строеж ,Пет етажна жилищна сграда и Обществено-обслужваща сграда - Заведение за бързо хранене“, находящи се в УПИ XXIV- 584, кв. 152, с административен адрес: ул. „В. П. “ № 24, гр. Търговище, в нарушение на в нарушение на вменените й с разпоредбата на чл. 145, ал. 2, предл. 1 от ЗУТ, задължения.

Санкционната разпоредба на чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ предвижда административно наказание в размер от 1000 до 5000 лева за извършеното нарушение. Административно – наказващият орган е определил и наложил на нарушителя административно наказание в минимален размер, предвид наличието на смекчаващо вината обстоятелство, а именно нарушението е извършено за първи път. Това обстоятелство не е описано изрично в наказателното постановление, но в самата административно – наказателна преписка липсват данни жалбоподателката да е била наказвана за извършени от нея нарушения в сферата на устройството на територията, което налага извод за едно като цяло отговорно поведение на жалбоподателя към установения правов ред в страна. Ето защо съдът намира, че административно наказание в минималния, определен в закона размер, се явява справедливо и изцяло би способствало за изпълнение на целите, предвидени в разпоредбата на чл. 12 от ЗАНН.

 С оглед изложеното, съдът намира, че обжалваното НП е правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

 Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

                                               Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № Т-СИР-09-03/21.06.2019 г. на Началник на Регионална дирекция за национален строителен надзор - Търговище,  с което за извършено нарушение на чл. 145, ал. 2 от ЗУТ и на осн. чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ на Д.Р.Д., ЕГН **********, е наложено административно наказание „глоба” в размер на 1000 /хиляда/ лева, като  ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението подлежи на касационно обжалване  в 14 дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд - Търговище.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: