Решение по дело №60/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 май 2022 г. (в сила от 20 юли 2022 г.)
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20227160700060
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 77

 

Гр. Перник, 09.05.2022 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание, проведено на осемнадесети април през две хиляди двадесет и втора година в състав:

Съдия: Ивайло Иванов 

 

при съдебния секретар А.М., като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов административно дело № 60 по описа за 2022 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка чл. 53б, ал. 7 от Закона за кадастъра и имотния регистър / ЗКИР/.

Образувано е по жалба на К.В.М. с ЕГН **********,***, вх. „Г“, ет. 5, ап. 91 срещу Заповед № 18-13181-23.11.2021 година на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър Перник, в частта, с която се одобрява изменение в кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Радомир по отношение на нанесен нов поземлен имот с идентификатор 61577.64.61 с площ 2 304 кв.м., начин на трайно ползване – нива, собственост на М.К.К., съответно се заличава поземлен имот с идентификатор 61577.64.45 с площ 2 800 кв.м., с начин на трайно ползване – нива, собственост на М.К.К..

Жалбоподателят твърди, че оспорваната заповед е неправилна, незаконосъобразна, постановена при съществени процесуални нарушения и в нарушения на материалния закон. Развива подробни доводи в тази поска. Моли съда да отмени заповедта и претендира присъждане на направените по делото съдебни разноски.

В проведеното съдебно заседание на 18.04.2022 година жалбоподателят К.В.М., редовно призована, не се явява, представлява се от адвокат Г.М. ***, който поддържа жалбата по изложените в нея съображения, както и развива допълнителни.

В проведеното съдебно заседание на 18.04.2022 година ответникът по жалбата, началникът на Службата по геодезия, картография и кадастър Перник, редовно призован не се явява и не изпраща процесуален представител.

В проведено съдебно заседание на 18.04.2022 година заинтересованата страна ДП Национална компания „Железопътна инфраструктура“, редовно призована, не се явява и не се представлява.

Административен съд – Перник, в настоящият съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Административното производство е започнало по повод на подадено заявление с рег. № 01-445324-10.08.2021 година от Е.Н.И., главен експерт в сектор „Подготовка на проекти за интелигентни транспортни системи", Отдел „Подготовка на проекти“ към Дирекция „Стратегическо развитие и инвестиционни проекти“ на ДП НКЖИ – Централно управление състоящо се в отстраняване на явна фактическа грешка за нанасяне на модернизирана железопътна линия Радомир – Гюешево – граница с Република Македония. Имотът е публична държавна собственост, което е видно от приложения към административната преписка Акта за публична държавна собственост № 4030 от 22.05.2017 година /136/. Със заявлението е представено геодезическо заснемане на имота, осъществено в периода 21.12.2020 – 23.12.2020 година.

Представеният проект за изменение в кадастралната карта и кадастралните регистри засяга поземлени имоти – заличаване на имоти и нанасяне на нови обекти, като сред засегнатите е и този на жалбоподателят К.В.М. – поземлен имот с идентификатор 61577.64.45, с площ 2 800 кв.м., начин на трайно ползване: нива, придобита по наследство от М.К.К., собствеността върху който е била възстановена въз основа на Решение  № 50-ТР от 02.02.2021 година на ПК за възстановяване на правото на собственост върху земеделски земи съгласно плана за земеразделяне в землището на гр. Радомир на основание чл. 27 от ППЗСПЗЗ.

Като част от проекта за изменение на кадастралните карти и кадастралните регистри, освен проекта от 2021 година, са представени кадастрален регистър на недвижимите имоти, а така също и списък на засегнатите имоти частна собственост – таблица за обезщетение, скица –проект, проект за изменение за отстраняване на явната фактическа грешка – CAD 4 формат.

Проектът за изменение на КККР е изготвен от правоспособно лице по кадастъра, а именно „***“ ООД.

Проектът за изменение на КККР е съгласуван и с директора на ОД „Земеделие“ – Перник, който е изпратил Писмо изх. № 20-64447/21.09.2021 година, в което е изразил становище по чл. 53б, ал. 4 от ЗКИР.

След извършената проверка за изменение и приложените към него документи СГКК – Перник е издала Удостоверение за приемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри № 20- 205810-14.07.2021 година, като отговарящо на изискванията на чл. 75 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 година за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри и на  чл. 14 и чл. 16 от Наредба № РД-02-20-4/11.10.2016 година за предоставяне на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри.

За подаденото заявление, на основание чл. 26, ал. 1 от АПК, е изпратено Уведомление изх. № 20-61761-09.09.2021 година до всички заинтересовани лица. Видно от представените по делото писмени доказателства, жалбоподателят е получила уведомлението, като във връзка с това е направил и Възражение № 02-1104/ 01.10.2021 година, с което оспорва така поисканото изменение.

Административното производство е приключило с издаване на Заповед № 18- 13181-23.11.2021 година на началника на СГКК Перник, която е предмет и в настоящото съдебно производство. С нея е одобрено изменението в кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Радомир, община Радомир, одобрен със Заповед № РД-18-75/10.11.2015 година на изпълнителния директор на АГКК, последно изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри, засягащо поземления имот е от 09.12.2020 година, съгласно скица – проект № 15- 1260713-19.11.2021 година, състоящо се в отстраняване на явна фактическа грешка за нанасяне на нови обекти, в това число поземлени имоти с идентификатори както следва: 61577.64.60 с площ 6 007 кв.м, собственост на „***“ ЕООД, въз основа на Нотариален акт № 159 от 29.09.2015 година, начин на трайно ползване: нива, 61577.64.61, с площ 2 304 кв.м, собственост на М.К.К., въз основа на Решение на ПК по чл. 17, ал. 1 от ЗСПЗЗ № 50-ТР от 02.02.2001 година, начин на трайно ползване: нива; 61577.64.62, с площ 1 080 кв.м, собственост на Община Радомир, начин на трайно ползване: стопански, горски и ведомствен път; 61577.64.63, с площ 796 кв.м, собственост на Й.Г.М., въз основа на Решение на ПК по чл.17, ал.1 от ЗСПЗЗ №50- ТР от 02.02.2001 година, начин на трайно ползване: нива; 61577.64.64, с площ 265 кв.м, собственост на „С.И.Г.“ ООД, въз основа на Нотариален акт № 198 ат 19.02.2013 година, начин на трайно ползване: нива, 61577.64.65, с площ 202 кв.м, собственост на Община Радомир, начин на трайно ползване: друг вид поземлен имот без определено стопанско предназначение; 61577.64.66, с площ 10 578 кв.м., собственост на Т.С.Т., въз основа на документ Решение на ПК по чл. 17, ал. 1 от ЗСПЗЗ № 50-ТР от 01.06.1999 година.

Заповедта е връчена на жалбоподателя, в качеството му на наследник на поземлен имот с идентификатор 61577.64.65, с площ 2 800 кв.м., начин на трайно ползване: нива с Уведомление изх. № 24-32231/23.11.2021 година, получено на 01.12.2021 година, видно от приложено на лист 33 от делото известие за доставяне.

Жалбата против заповедта е депозирана чрез органа, който я е издал с вх. № 06-4952/15.12.2021 година.

При така установените факти, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 АПК достигна до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока о чл. 56 б, ал. 7 от ЗКИР, подадена е против акт, който подлежи на съдебен контрол, от процесуално легитимирано лице с правен интерес от оспорването.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Оспорената заповед е издадена в предвидената от закона форма, от компетентен орган, какъвто се явява началникът на службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота, с оглед на разпоредбата на чл. 51, ал. 1,т. 3 и чл. 53 б, ал. 5, т. 1 от ЗКИР.

Настоящият съдебен състав не констатира при нейното издаване да са били допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Съгласно чл. 51, ал. 1, т. 3 от ЗКИР, кадастралните карти и кадастралния регистър се поддържат в актуално състояние, като се изменят при установяване на явна фактическа грешка. Съобразно разпоредбата на чл. 56 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 година на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на КККР, измененията в КККР се извършват от СГКК по местонахождение на имота въз основа на заявление от собственик, друго лице, когато това е предвидено в закона, или въз основа на служебно постъпила информация от компетентен орган, като данните в КККР се изменят с проект, изработен от правоспособно лице и СГКК уведомява за извършеното изменение заинтересованите лица и носителите на други вещни права върху имотите, чиито права са засегнати от изменението, включително и в случаите, в които за изменението не се издава заповед.

В настоящият казус началникът на СГКК Перник се е произнесъл по заявление с искане за изменение на КККР в производството по реда на   чл. 51, ал. 1, т. 3 от ЗКИР и чл. 53 б, ал. 5 от ЗКИР, а именно изменение на КККР при установяване на явна фактическа грешка. Заявлението е подадено от заинтересовано лице – ДП Национална компания „Железопътна инфраструктура“, в качеството й на управител на поземлен имот 61577.65.128, област Перник, община Радомир, гр. Радомир, въз основа на Акт за публична държавна собственост № 4030 /лист 136/, съгласно данни на Агенцията по геодезия, картография и кадастър, което се изразява в извършване на поправка на границите на поземления имот в съответствие с извършените геодезически измервания.

Проектът за изменение на КККР е изработен и представен в предвидения от закона вид и форма от правоспособно лице по кадастъра в съответствие с изискуемото от закона съдържание. Последният е приет и от началника на СГКК. Спазена е и процедурата, регламентирана в чл. 26, ал. 1 от АПК във връзка с уведомяването на заинтересованите лица за започната процедура по издаване на съответния индивидуален административен акт.

Изпълнена е и процедурата по чл. 53б, ал. 4 от ЗКИР, а именно проектът за изменение е съгласуван с Директора на ОД „ Земеделие“, който в писмо с изх. № 20-64447/21.09.2021 година е изразил изрично становище по чл. 53 б, ал. 6 от ЗКИР, във връзка с обезщетяване на засегнатото лице по реда на чл. 10 б от ЗСПЗЗ.

Легална дефиниция на понятието „явна фактическа грешка“ е дадено в § 1, т. 9 от ДР на ЗКИР, а именно това е несъответствието в границите на поземления имот между урбанизираната и неурбанизираната територия, получено при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1 както и несъответствието в границите на съществуващите на местността /терена/ трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизираната територия , определени чрез геодезическо измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделски земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, когато разликите в координатите на определящите ги точки са по – големи от допустимите в наредбата по чл. 31.

Съгласно чл. 39, ал. 3 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 година за съдържанието, създаването и поддържането на КККР за поземлени имоти – железопътна линия извън урбанизираната територия, в кадастралната карта се нанасят границите на извършеното отчуждение в съответствие с одобрен парцелен план, а когато не е предоставен парцелен план по реда на чл. 30 границата на железопътната линия по данни от картата на възстановителната собственост.

Разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Закона за железопътния транспорт, определя обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени или която е предназначена за изграждането им като публична държавна собственост, като е предвидено, че тяхното ползване, се осъществява от Национална компания „Железопътна инфраструктура“ или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда предвиден в Закона за концесиите. В § 1, т. 1 от ДР на Закона за железопътния транспорт е дадена легална дефиниция за това какво се разбира под обект на железопътната инфраструктура. От това може да се направи извод, че земята, върху която е построена въпросната железопътна линия е публична държавна собственост, а самата железопътна линия по смисъла на легалната дефиниция се явява обект на железопътната инфраструктура и следователно при нанасянето й върху кадастралната карта трябва да бъдат спазени изискванията на чл. 39, ал. 3 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 година.

Отделно от това съществува и нормативно закрепено правило в разпоредбата на чл. 56, ал. 1 от Наредба № 7 от 22.12.2003 година за правилата и нормите за устройство на отделните видове територии и устройствени зони. В тази връзка доводите на жалбоподателя, че неправилно е отмерено това разстояние, което е довело до нарушаване на изискванията на тази разпоредба, съдът счита, че не са били доказани по категоричен начин от негова страна, поради което същите следва да бъдат отхвърлени като неоснователни. В хода на съдебното обжалване не бяха и ангажирани доказателства, които да доведат до доказване на фактите, от които жалбоподателят черпи благоприятни за себе си последици. Доколкото това се дължи на пасивно поведение от страна на жалбоподателя, то е недопустимо последиците от него да се прехвърлят върху административния орган.

С оглед на всичко гореизложено настоящият съдебен състав приема, че са налице всички елементи, покриващи легалната дефиниция за явна фактическа грешка по смисъла на § 1, т. 9 от ДР на ЗКИР, което се явява предпоставка за отстраняване на същата по реда на чл. 53 б от ЗКИР, както е процедирано в настоящият случай.

С оглед на изложеното съдът приема, че процесната заповед в оспорваната част е съобразена и с материалния закон, тъй като административният орган – началникът на СГКК гр. Перник, констатирайки явна фактическа грешка по смисъла на чл. 51, ал. 1, т. 3 от ЗКИР, правилно е одобрил поисканото изменение.

Относно разноските:

Страните не претендират присъждане на направените съдебни разноски.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.В.М. с ЕГН **********,***,  вх. „Г“, ет. 5, ап. 91 срещу Заповед № 18-13181-23.11.2021 година на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър Перник, в частта, с която се одобрява изменение в кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Радомир по отношение на нанесен нов поземлен имот с идентификатор 61577.64.61 с площ 2 304 кв.м., начин на трайно ползване – нива, собственост на М.К.К., съответно се заличава поземлен имот с идентификатор 61577.64.45 с площ 2 800 кв.м., с начин на трайно ползване – нива, собственост на М.К.К., като неоснователна.

РЕШЕНИЕТО може на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд на Република България от връчването му на страните.

 

 

Съдия: /п/