Р Е Ш
Е Н И Е
№ 77
Гр. Перник, 09.05.2022 година.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Административен съд – Перник, в публично съдебно
заседание, проведено на осемнадесети април през две хиляди двадесет и втора
година в състав:
Съдия: Ивайло Иванов
при съдебния секретар А.М., като разгледа докладваното от
съдия Ивайло Иванов административно дело № 60 по описа за 2022 година на
Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и следващите от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка чл. 53б, ал. 7 от Закона
за кадастъра и имотния регистър / ЗКИР/.
Образувано е по жалба на К.В.М.
с ЕГН **********,***, вх. „Г“, ет. 5, ап. 91 срещу Заповед №
18-13181-23.11.2021 година на
Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър Перник, в частта, с която се одобрява изменение в
кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Радомир по отношение на
нанесен нов поземлен имот с идентификатор 61577.64.61 с площ 2 304 кв.м., начин
на трайно ползване – нива, собственост на М.К.К., съответно се заличава
поземлен имот с идентификатор 61577.64.45 с площ 2 800 кв.м., с начин на трайно
ползване – нива, собственост на М.К.К..
Жалбоподателят твърди, че оспорваната заповед е
неправилна, незаконосъобразна, постановена при съществени процесуални нарушения
и в нарушения на материалния закон. Развива подробни доводи в тази поска. Моли
съда да отмени заповедта и претендира присъждане на направените по делото
съдебни разноски.
В проведеното съдебно заседание на 18.04.2022 година
жалбоподателят К.В.М., редовно призована, не се явява, представлява се от адвокат
Г.М. ***, който поддържа жалбата по изложените в нея съображения, както и
развива допълнителни.
В проведеното съдебно заседание на 18.04.2022 година
ответникът по жалбата, началникът на Службата по геодезия, картография и
кадастър Перник, редовно призован не се явява и не изпраща процесуален
представител.
В проведено съдебно заседание на 18.04.2022 година
заинтересованата страна ДП Национална компания „Железопътна инфраструктура“,
редовно призована, не се явява и не се представлява.
Административен съд – Перник, в настоящият съдебен
състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал.
2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства,
приема за установено от фактическа страна следното:
Административното производство е започнало по повод на
подадено заявление с рег. № 01-445324-10.08.2021 година от Е.Н.И., главен
експерт в сектор „Подготовка на проекти за интелигентни транспортни
системи", Отдел „Подготовка на проекти“ към Дирекция „Стратегическо
развитие и инвестиционни проекти“ на ДП НКЖИ – Централно управление състоящо се
в отстраняване на явна фактическа грешка за нанасяне на модернизирана
железопътна линия Радомир – Гюешево – граница с Република Македония. Имотът е
публична държавна собственост, което е видно от приложения към
административната преписка Акта за публична държавна собственост № 4030 от
22.05.2017 година /136/. Със заявлението е представено геодезическо заснемане
на имота, осъществено в периода 21.12.2020 – 23.12.2020 година.
Представеният проект за изменение в кадастралната карта и
кадастралните регистри засяга поземлени имоти – заличаване на имоти и нанасяне
на нови обекти, като сред засегнатите е и този на жалбоподателят К.В.М. –
поземлен имот с идентификатор 61577.64.45, с площ 2 800 кв.м., начин на трайно
ползване: нива, придобита по наследство от М.К.К., собствеността върху който е
била възстановена въз основа на Решение №
50-ТР от 02.02.2021 година на ПК за възстановяване на правото на собственост
върху земеделски земи съгласно плана за земеразделяне в землището на гр.
Радомир на основание чл. 27 от ППЗСПЗЗ.
Като част от проекта за изменение на кадастралните карти
и кадастралните регистри, освен проекта от 2021 година, са представени
кадастрален регистър на недвижимите имоти, а така също и списък на засегнатите
имоти частна собственост – таблица за обезщетение, скица –проект, проект за
изменение за отстраняване на явната фактическа грешка – CAD 4 формат.
Проектът за изменение на КККР е изготвен от правоспособно
лице по кадастъра, а именно „***“ ООД.
Проектът за изменение на КККР е съгласуван и с директора
на ОД „Земеделие“ – Перник, който е изпратил Писмо изх. № 20-64447/21.09.2021
година, в което е изразил становище по чл. 53б, ал. 4 от ЗКИР.
След извършената проверка за изменение и приложените към
него документи СГКК – Перник е издала Удостоверение за приемане на проект за
изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри № 20-
205810-14.07.2021 година, като отговарящо на изискванията на чл. 75 от Наредба
№ РД-02-20-5/15.12.2016 година за съдържанието, създаването и поддържането на
кадастралната карта и кадастралните регистри и на чл. 14 и чл. 16 от Наредба №
РД-02-20-4/11.10.2016 година за предоставяне на услуги от кадастралната карта и
кадастралните регистри.
За подаденото заявление, на основание чл. 26, ал. 1 от АПК, е изпратено Уведомление изх. № 20-61761-09.09.2021 година до всички
заинтересовани лица. Видно от представените по делото писмени доказателства,
жалбоподателят е получила уведомлението, като във връзка с това е направил и
Възражение № 02-1104/ 01.10.2021 година, с което оспорва така поисканото
изменение.
Административното производство е приключило с издаване на
Заповед № 18- 13181-23.11.2021 година на началника на СГКК Перник, която е
предмет и в настоящото съдебно производство. С нея е одобрено изменението в
кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Радомир, община Радомир,
одобрен със Заповед № РД-18-75/10.11.2015 година на изпълнителния директор на
АГКК, последно изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри,
засягащо поземления имот е от 09.12.2020 година, съгласно скица – проект № 15-
1260713-19.11.2021 година, състоящо се в отстраняване на явна фактическа грешка
за нанасяне на нови обекти, в това число поземлени имоти с идентификатори както
следва: 61577.64.60 с площ 6 007 кв.м, собственост на „***“ ЕООД, въз основа на
Нотариален акт № 159 от 29.09.2015 година, начин на трайно ползване: нива,
61577.64.61, с площ 2 304 кв.м, собственост на М.К.К., въз основа на Решение на
ПК по чл. 17, ал. 1 от ЗСПЗЗ № 50-ТР от 02.02.2001 година, начин на трайно
ползване: нива; 61577.64.62, с площ 1 080 кв.м, собственост на Община Радомир,
начин на трайно ползване: стопански, горски и ведомствен път; 61577.64.63, с
площ 796 кв.м, собственост на Й.Г.М., въз основа на Решение на ПК по чл.17,
ал.1 от ЗСПЗЗ №50- ТР от 02.02.2001 година, начин на трайно ползване: нива;
61577.64.64, с площ 265 кв.м, собственост на „С.И.Г.“ ООД, въз основа на
Нотариален акт № 198 ат 19.02.2013 година, начин на трайно ползване: нива, 61577.64.65,
с площ 202 кв.м, собственост на Община Радомир, начин на трайно ползване: друг
вид поземлен имот без определено стопанско предназначение; 61577.64.66, с площ
10 578 кв.м., собственост на Т.С.Т., въз основа на документ Решение на ПК по
чл. 17, ал. 1 от ЗСПЗЗ № 50-ТР от 01.06.1999 година.
Заповедта е връчена на жалбоподателя, в качеството му на
наследник на поземлен имот с идентификатор 61577.64.65, с площ 2 800 кв.м.,
начин на трайно ползване: нива с Уведомление изх. № 24-32231/23.11.2021 година,
получено на 01.12.2021 година, видно от приложено на лист 33 от делото известие
за доставяне.
Жалбата против заповедта е депозирана чрез органа, който
я е издал с вх. № 06-4952/15.12.2021 година.
При така установените факти, настоящият съдебен състав на
Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК
цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален
административен акт на всички основания по чл. 146 АПК достигна до следните
правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока о
чл. 56 б, ал. 7 от ЗКИР, подадена е против акт, който подлежи на съдебен
контрол, от процесуално легитимирано лице с правен интерес от оспорването.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Оспорената заповед е издадена в предвидената от закона
форма, от компетентен орган, какъвто се явява началникът на службата по
геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота, с оглед на
разпоредбата на чл. 51, ал. 1,т. 3 и чл. 53 б, ал. 5, т. 1 от ЗКИР.
Настоящият съдебен състав не констатира при нейното
издаване да са били допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила.
Съгласно чл. 51, ал. 1, т. 3 от ЗКИР, кадастралните карти
и кадастралния регистър се поддържат в актуално състояние, като се изменят при
установяване на явна фактическа грешка. Съобразно разпоредбата на чл. 56 от
Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 година на МРРБ за съдържанието, създаването и
поддържането на КККР, измененията в КККР се извършват от СГКК по
местонахождение на имота въз основа на заявление от собственик, друго лице,
когато това е предвидено в закона, или въз основа на служебно постъпила
информация от компетентен орган, като данните в КККР се изменят с проект,
изработен от правоспособно лице и СГКК уведомява за извършеното изменение
заинтересованите лица и носителите на други вещни права върху имотите, чиито
права са засегнати от изменението, включително и в случаите, в които за изменението
не се издава заповед.
В настоящият казус началникът на СГКК Перник се е
произнесъл по заявление с искане за изменение на КККР в производството по реда
на чл. 51, ал. 1, т. 3 от ЗКИР и чл. 53 б, ал. 5
от ЗКИР, а именно изменение на КККР при установяване на явна фактическа грешка.
Заявлението е подадено от заинтересовано лице – ДП Национална компания
„Железопътна инфраструктура“, в качеството й на управител на поземлен имот
61577.65.128, област Перник, община Радомир, гр. Радомир, въз основа на Акт за
публична държавна собственост № 4030 /лист 136/, съгласно данни на Агенцията по
геодезия, картография и кадастър, което се изразява в извършване на поправка на
границите на поземления имот в съответствие с извършените геодезически
измервания.
Проектът за изменение на КККР е изработен и представен в
предвидения от закона вид и форма от правоспособно лице по кадастъра в
съответствие с изискуемото от закона съдържание. Последният е приет и от
началника на СГКК. Спазена е и процедурата, регламентирана в чл. 26, ал. 1 от АПК във връзка с уведомяването на заинтересованите лица за започната процедура
по издаване на съответния индивидуален административен акт.
Изпълнена е и процедурата по чл. 53б, ал. 4 от ЗКИР, а
именно проектът за изменение е съгласуван с Директора на ОД „ Земеделие“, който
в писмо с изх. № 20-64447/21.09.2021 година е изразил изрично становище по чл. 53
б, ал. 6 от ЗКИР, във връзка с обезщетяване на засегнатото лице по реда на чл. 10
б от ЗСПЗЗ.
Легална дефиниция на понятието „явна фактическа грешка“ е
дадено в § 1, т. 9 от ДР на ЗКИР, а именно това е несъответствието в границите
на поземления имот между урбанизираната и неурбанизираната територия, получено
при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1 както и несъответствието в
границите на съществуващите на местността /терена/ трайни топографски обекти с
естествен или изкуствен произход в неурбанизираната територия , определени чрез
геодезическо измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на
Закона за собствеността и ползването на земеделски земи и Закона за
възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, когато
разликите в координатите на определящите ги точки са по – големи от допустимите
в наредбата по чл. 31.
Съгласно чл. 39, ал. 3 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016
година за съдържанието, създаването и поддържането на КККР за поземлени имоти –
железопътна линия извън урбанизираната територия, в кадастралната карта се
нанасят границите на извършеното отчуждение в съответствие с одобрен парцелен
план, а когато не е предоставен парцелен план по реда на чл. 30 границата на
железопътната линия по данни от картата на възстановителната собственост.
Разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Закона за железопътния
транспорт, определя обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху
която са изградени или която е предназначена за изграждането им като публична
държавна собственост, като е предвидено, че тяхното ползване, се осъществява от
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ или от търговци, на които е
възложена концесия, при условията и по реда предвиден в Закона за концесиите. В
§ 1, т. 1 от ДР на Закона за железопътния транспорт е дадена легална дефиниция
за това какво се разбира под обект на железопътната инфраструктура. От това
може да се направи извод, че земята, върху която е построена въпросната
железопътна линия е публична държавна собственост, а самата железопътна линия
по смисъла на легалната дефиниция се явява обект на железопътната
инфраструктура и следователно при нанасянето й върху кадастралната карта трябва
да бъдат спазени изискванията на чл. 39, ал. 3 от Наредба №
РД-02-20-5/15.12.2016 година.
Отделно от това съществува и нормативно закрепено правило
в разпоредбата на чл. 56, ал. 1 от Наредба № 7 от 22.12.2003 година за
правилата и нормите за устройство на отделните видове територии и устройствени
зони. В тази връзка доводите на жалбоподателя, че неправилно е отмерено това
разстояние, което е довело до нарушаване на изискванията на тази разпоредба,
съдът счита, че не са били доказани по категоричен начин от негова страна,
поради което същите следва да бъдат отхвърлени като неоснователни. В хода на
съдебното обжалване не бяха и ангажирани доказателства, които да доведат до
доказване на фактите, от които жалбоподателят черпи благоприятни за себе си
последици. Доколкото това се дължи на пасивно поведение от страна на
жалбоподателя, то е недопустимо последиците от него да се прехвърлят върху
административния орган.
С оглед на всичко гореизложено настоящият съдебен състав
приема, че са налице всички елементи, покриващи легалната дефиниция за явна
фактическа грешка по смисъла на § 1, т. 9 от ДР на ЗКИР, което се явява
предпоставка за отстраняване на същата по реда на чл. 53 б от ЗКИР, както е
процедирано в настоящият случай.
С оглед на изложеното съдът приема, че процесната заповед
в оспорваната част е съобразена и с материалния закон, тъй като
административният орган – началникът на СГКК гр. Перник, констатирайки явна
фактическа грешка по смисъла на чл. 51, ал. 1, т. 3 от ЗКИР, правилно е одобрил
поисканото изменение.
Относно разноските:
Страните не претендират присъждане на направените съдебни
разноски.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2
от АПК, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.В.М. с ЕГН **********,***, вх. „Г“, ет. 5, ап. 91 срещу Заповед №
18-13181-23.11.2021 година на
Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър Перник, в частта, с която се одобрява изменение в
кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Радомир по отношение на
нанесен нов поземлен имот с идентификатор 61577.64.61 с площ 2 304 кв.м., начин
на трайно ползване – нива, собственост на М.К.К., съответно се заличава
поземлен имот с идентификатор 61577.64.45 с площ 2 800 кв.м., с начин на трайно
ползване – нива, собственост на М.К.К., като неоснователна.
РЕШЕНИЕТО може на
обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд на Република
България от връчването му на страните.
Съдия: /п/