Решение по дело №2566/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 350
Дата: 19 юли 2021 г. (в сила от 5 август 2021 г.)
Съдия: Мартин Рачков Баев
Дело: 20212120202566
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 350
гр. Бургас , 19.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XLVI СЪСТАВ в публично заседание на
двадесет и девети юни, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:МАРТИН Р. БАЕВ
при участието на секретаря К.В.
като разгледа докладваното от МАРТИН Р. БАЕВ Административно
наказателно дело № 20212120202566 по описа за 2021 година
., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по повод жалба на * с ЕИК: *, представлявано от
управителя П.А., чрез пълномощник – адв. М.М. – БАК, с посочен съдебен адрес: гр. Бургас,
*, против Електронен фиш за налагане на глоба (ЕФ) Серия Г № 0028713, издаден от
ОДМВР-Бургас, с който за нарушение по чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ, вр. с чл. 638, ал. 4, вр. с чл.
638, ал. 1, т. 2 КЗ, вр. с чл. 461, т. 1 КЗ е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 2000
лева.
С жалбата се посочва, че атакуваният ЕФ е незаконосъобразен. Застъпва се, че при
издаване на ЕФ са допуснати съществени нарушения на производствените правила, като
нарушението не е описано по изчерпателен и разбираем начин. Счита се, че изначално
неправилно е бил издаден ЕФ. Цитира се съдебна практика, като се прави искане за отмяна
на ЕФ и присъждане на разноски.
В открито съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник – адв.
М. – БАК, който заявява, че поддържа жалбата по изложените в нея доводи. Пледира за
отмяна на НП и присъждане на разноски.
Административнонаказващият орган – ОДМВР-гр.Бургас, надлежно призован, не
изпраща представител. В съпроводително писмо, с което преписката се изпраща в съда се
прави искане за оставяне на жалбата без уважение. Излагат се доводи за правилност на ЕФ,
1
като се счита, че в случая не е необходимо наличието на протокол по чл. 10 от Наредба №
8121з-532/2015 г. Под евентуалност се прави възражение за прекомерност на адвокатския
хонорар на насрещната страна.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на четиринадесетдневния срок за
обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН. Въпреки указанията на съда АНО, който носи
доказателствената тежест да докаже кога ЕФ е бил връчен, не е представил никакви
доказателства в тази насока, поради което и за съда не остава друго, освен на приеме, че
жалбата е подадена в срок. Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу
подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че се явява процесуално
допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна, като съдът след като прецени
доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния
контрол намира за установено следното:
На 21.01.2021 г. в 13:37 часа в обл. Бургас, бул. „Сан Стефано“, в поска към ул.
„Христо Ботев“, техническо средство – мобилна система за контрол на скоростта – „САИРН
m*SpeeDet 2D”, засякла и заснела автобус „*“ с рег. № *. От направената справка се
установило, че към датата и часа на управление за автобуса не е имало сключена валидна
застраховка „Гражданска отговорност“. Било установено и че МПС е собственост на *
Бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба серия Г № 0028713 на ОДМВР-гр.
Бургас, с който за нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ, вр. с чл. 638, ал. 4, вр. с чл. 638, ал. 1,
т. 2 КЗ, вр. с чл. 461, т. 1 КЗ била наложена „Имуществена санкция“ в размер на 2000 лева.
Техническото средство – мобилна система за контрол на скоростта – „САИРН
m*SpeeDet 2D”, към датата на заснемане на нарушението било годно и калибрирано, видно
от приложените Удостоверение и Писмо (л. 9).
За използването на мобилното техническо средство не бил съставян протокол по реда
на чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по
делото материали по АНП, както и писмени доказателства, събрани в хода на съдебното
производство, които съдът кредитира изцяло. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП
- изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния
час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес, поради което и съдът кредитира изцяло, приложената
по преписката снимка.
От тази фактическа обстановка и разглеждайки направените възражения съдът прие,
че в конкретния случай са налице нарушения при установяване на нарушението и издаване
на ЕФ, довели до незаконосъобразност на издадения ЕФ.
2
На първо място съдът счита, че в така издадения ЕФ нарушението е описано по
неразбираем начин, като неясно остава на кого точно АНО налага имуществената санкция.
Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, към която препраща чл. 647, ал. 3 КЗ
електронният фиш трябва да съдържа териториалната структура на Министерството на
вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане. Казано по друг начин – въпреки облекчената процедура по
санкциониране с ЕФ, все пак, за да може законосъобразно да бъде издаден ЕФ, в него следва
освен всичко останало да бъде извършено пълно, точно и ясно описание на извършеното
нарушение и нарушените правни норми и на кого и каква санкция се налага. В
конкретния случай настоящият състав счита, че това условие не е изпълнено и то до степен,
налагаща отмяна на ЕФ. Това е така по следните причини.
Относно формата на изпълнително деяние в ЕФ е посочено, че на процесната дата
„…като законен представител ЮЛ собственик на МПС… не е сключил задължителна…“.
Видно от изложеното няколко реда по-надолу се установява, че собственик на автобуса е
ЕТ, а като законен представител е посочено физическото лице. По-надолу в ЕФ никъде не е
уточнено, в крайна сметка на кого АНО налага имуществената санкция – на физическо лице
в лично качество (съгласно самия ЕФ именно физическото лице се твърди, че е „законен
представител“) или на ЕТ, за който се твърди, че е собственик на автомобила. На съвсем
отделен коментар подлежи, че ЕТ не е юридическо лице, както е записано в ЕФ, за да може
физическото лице да е „…законен представител ЮЛ собственик на МПС…“. Физическо
лице, което придобие търговско качество, е наречено от закона „едноличен търговец”, но
придобиването на търговско качество от физическото лице не води до възникване на нов
правен субект - Решение № 478-1994-V г.о., Решение № 389-1997-V г.о., Определение №
370-2008-V г.о.). Всичко това по мнение на настоящия състав създава съществени
противоречия в самия ЕФ, водещи до там, че не само деянието и неговите съставомерни
признаци не са описани по изчерпателен и разбираем начин, а дори не може категорично да
се разбере – кой е субектът, който се санкционира. Следва да се има предвид и че е
недопустимо волята на АНО да бъде извличана по пътя на формалната или правна логика
или по тълкувателен път. Това би имало за последица твърде сериозна неопределеност в
регламентацията на обществените отношения от категорията на процесните, и в твърде
сериозна степен би застрашило правото на защита на привлеченото към отговорност лице. В
този смисъл съдът не може да гадае дали след като е наложил „Имуществена санкция“ АНО
е имал предвид, че субект на отговорността следва да е ЕТ или не. Това следва да е
недвусмислено, ясно и точно описано в ЕФ. Правоприлагането по принцип и в частност
административнонаказателното такова, не може да почива на предположения, а на
конкретни факти, обстоятелства и данни. При липса на конкретно посочен наказан субект в
ЕФ, той страда от съществен порок – липса на реквизит от императивно посоченото
3
съдържание, което пък от своя страна налага отмяна на санкционния акт.
На следващо място нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДП (към която препраща чл. 647, ал.
3 от КЗ) предвижда, като условие за издаването на електронен фиш, с автоматизираното
техническо средство да е заснето и установено "нарушението". Това означава, че
техническото средство следва да установи автоматизирано, без намесата на служител,
всички елементи от състава на нарушението и то по начин, възможен за по-нататъшната му
автоматизирана обработка, която в крайна сметка да има за резултат генерирането на
електронния фиш "в отсъствието на контролен орган и на нарушител". Не е възможно да се
изпълни законовото изискване за установяване и наказване на нарушението в отсъствието
на контролен орган, ако с автоматизираното техническо средство не се установят всички
елементи от състава на съответното административно нарушение. Изискването за
автоматизиран характер на дейността от установяването на нарушението до наказването му
чрез електронен фиш произтича и от законовите дефиниции, дадени с § 1, т. 1 от ДР на
ЗАНН и § 6, т. 63 от ДР на ЗДП, според които "електронен фиш" е електронно изявление,
записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-
информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства или системи. Затова следва да се приеме, че в случаите
на чл. 638, ал. 4 от КЗ е необходимо системата за установяване на нарушенията
автоматично (без намесата на контролен орган) да събира данни за наличието на действаща
застраховка ГО за съответния автомобил. Ако такива данни не се събират от системата и се
налага извършването на справка от съответен служител, то за установяването на
нарушението следва да се състави АУАН, а издаването на ЕФ е недопустимо ( Решение №
1632 от 8.10.2019 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 1613/2019 г. ). От данните по делото е
видно, че нарушението е установено впоследствие, чрез справка в Гаранционния фонд
относно обстоятелствата налице ли е валидно сключена застраховка „ГО“ за процесния
автомобил. Т. е тези обстоятелства не се установяват към момента на заснемането от АТСС,
тъй като АТСС е одобрен тип средство за измерване, видно от общодостъпния Регистър на
одобрените типове средства за измерване /https://e-
bim.bim.government.bg/bg/Information/Information/DeviceTypeDetails?
identifier=UzpCXYluoYY%3D/. В настоящия случай, АНО е следвало да приложи общите
правила на административнонаказателното преследване и да издаде АУАН и въз основа на
него НП, като в административнонаказателното производство като веществено
доказателствено средство да бъдат използвани снимките от АТСС, по аргумент на чл. 189,
ал. 15 от ЗДвП.
На следващо място настоящият състав счита, че в хода на заснемане на
административното нарушение също е допуснато съществено нарушение, водещо до
порочност на цялата процедура. Това е така, доколкото в процесния случай ЕФ е издаден на
база нарушение, заснето с мобилно техническо средство, но към преписката не е представен
протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. Според разпоредбата на
чл.165, ал. 3 от ЗДвП - условията и редът за използване на автоматизирани технически
4
средства и системи за контрол на правилата за движение (сред които влиза и правилото за
наличие на задължителна застраховка) се определят с наредба на министъра на вътрешните
работи, каквато се явява Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. В случай на използване на
мобилна АТСС протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата е задължителен, защото той е
доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, относно това, с
какво по вид АТСС е заснето нарушението, относно посоката на движение, в която се
осъществява контролът, относно въведените ограничения, относно автомобила, на който е
поставено мобилното АТСС, както и дали са спазени другите изисквания на Наредбата.
Липсата на протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредбата и приложенията към него, съгласно чл. 10,
ал. 3 от Наредбата, сочи на недоказаност на нарушението, поради което обжалваният
електронния фиш следва да бъде отменен само на това основание.
С оглед всичко гореописано, настоящият състав счита, че са допуснати нередовности,
които са опорочили цялото производство и са довели до незаконосъобразно издаване на ЕФ,
поради което и той следва да се отмени.
Към момента е настъпила законодателна промяна и в разпоредбата на чл. 63, ал. 3
ЗАНН (нова - ДВ, бр. 94 от 2019 г.), съгласно която - в производството по обжалване на НП
въззивният съд може да присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл. 143
АПК, който пък от своя страна препраща към чл. 77 и чл. 81 ГПК, регламентиращи, че съдът
дължи произнася по възлагане на разноските, само ако съответната страна е направила
искане за присъждането им. В конкретния случай, с оглед изхода на правния спор разноски
се дължат в полза на жалбоподателя, който е поискал присъждането им. По делото е
приложен договор за права защита и съдействие (л. 15) и вносна бележка (л. 16), от който се
доказва, че е бил заплатен адвокатски хонорар в размер на 450 лева с ДДС. По делото е
направено възражение от АНО за прекомерност на адвокатския хонорар, като съгласно чл.
63, ал. 4 ЗАНН - ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно
съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане
на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-
малко от минимално определения размер съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата. От
своя страна чл. 36 от Закона за адвокатурата препраща към чл. 18 от НАРЕДБА № 1 от 9
юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, съгласно който - ако
административното наказание е под формата на глоба, имуществена санкция и/или е
наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по правилата на чл. 7,
ал. 2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението. В случая чл. 7, ал. 2, т. 2 от
Наредбата предвижда, че за защита по дела с определен интерес при интерес от 1000 лв. до
5000 лева минималното възнаграждение е в размер на 300 лв. + 7 % за горницата над 1000
лв. – т.е. в конкретния случай минималното възнаграждение е в размер на 370 лева.
Съдът съобрази, че в конкретния случай е проведено само едно съдебно заседание,
продължило 5 минути, в което не са разпитвани свидетели и не са извършвани други
съдебно-следствени действия, а самото дело не се отличава с фактическа или правна
5
сложност. При това положение съдът счита, че възражението за прекомерност на
адвокатския хонорар е основателно и в полза на жалбоподателя следва да се присъди
адвокатско възнаграждение в размер, близък до минималния, а именно 400 лева, който
съдът намира за справедлив, с оглед фактическата и правна сложност на делото и конкретно
извършените от адвоката действия.

Така мотивиран, на основание чл. 63, ал. 1, предл. 3 ЗАНН, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба Серия Г № 0028713, издаден от
ОДМВР-Бургас, с който за нарушение по чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ, вр. с чл. 638, ал. 4, вр. с чл.
638, ал. 1, т. 2 КЗ, вр. с чл. 461, т. 1 КЗ е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 2000
лева.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Бургас с БУЛСТАТ ********* да заплати на * с
ЕИК: * сума в размер на 400 (четиристотин) лева, представляваща сторени в производството
разноски за възнаграждение на адвокат.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
– гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
6