Решение по дело №662/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260017
Дата: 14 януари 2021 г. (в сила от 9 февруари 2021 г.)
Съдия: Стела Петрова Колчева
Дело: 20201420200662
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                        

гр. ***,14.01.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                        

Врачанският  районен съд, V-ти нак.състав в публичното заседание на шести октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                        

                        Председател:СТЕЛА КОЛЧЕВА                                                       

                 Съдебни заседатели:                     

                                                                                                          

при секретаря Б.Стефанова и в присъствието на прокурора ......  като разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело 662 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН.Образувано е по жалба на „Тролейбусен Транспорт”ЕООД-*** против НП№ 26-0000259/10.06.2020 г. на Директора на РД”АА”-***,  с което на дружеството жалбоподател за извършено нарушение по чл.7б, ал.1 ЗАПр. и на основание чл.96г, ал.1 ЗАПр. е наложено административно наказание –имуществена санкция в размер на 3000.00 лв. В жалбата и в съдебно заседание се релевират подробни оплаквания за незаконосъобразност на атакуваното постановление поради допуснати нарушения на материалния закон, с искане за отмяната му на това основание.

         Ответната страна по жалбата, редовно призована, не е ангажирала становище по жалбата и представител в с.з.

         След като взе предвид доводите и възраженията на страните и извърши анализ и преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира следното:

  Жалбата е процесуално допустима като подадена при условията на чл.59 от ЗАНН. Разгледана по същество е основателна при следните съображения:

На 05.06.2020 г. в гр. ***, ул. „М.Орозов”№135, в офиса на дружеството жалбоподател, била извършена комплексна проверка за периода от 01.06.2019 г. до 31.05.2020 г. В хода на проверката св. Б.В. и св.И.Д.–*** установили, че на 10.03.20 от.13.10 ч. до 20.55 ч., лицето Петър Георгиев Йончев като водач е осъществил превоз на пътници по маршрут на движение от ж.к.”Дъбника” бл.26-Химко-***, управлявайки тролейбус ЗИУ-682 с рег.№***, като при извършването на този превоз не е притежавал валидна карта за квалификация на водача.

С оглед установеното, св. И.Д. съставил на дружеството-жалбоподател АУАН №274774/05.06.20 г., в който посочил, че дружеството жалбоподател в качеството си на превозвач на пътници, осъществява такъв превоз с горепосочения водач, като последния управлява горепосочения тролейбус на 10.03.20 г. без да притежава валидна карта за квалификация на водач, с което е нарушен  чл.7б, ал.1, изр.1 от ЗАПр. АУАН е съставен в присъствието на представител на дружеството и му е връчен лично, като същият не е вписал възражения.

Въз основа на така съставения акт, при идентично словесно описание на извършеното деяние и посочване като нарушена разпоредбата на чл.7б, ал.1, изр.1 ЗАПр., е издадено атакуваното НП, с което на основание чл.96г, ал.1, пр.2 ЗАПр., на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лв.

Изложената фактическа обстановка се установява от разпитаните по делото свидетели Б.В. и И.Д., показанията на които съдът кредитира като обективни и безпристрастни, както и от останалите кореспондиращи им писмени доказателства-пътен лист, техническа характеристика, маршрутно разписание и др.

При така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

Разпоредбите на чл.92, ал.1 вр. с чл.91, ал.3 от ЗАПр. овластяват длъжностните лица от ИА АА да съставят актове за констатираните при извършените от тях проверки административни нарушения. В случая актът е съставен от инспектор при РД „АА”- гр.***, т.е. от дължностно лице от ресорната агенция с нужната материална компетентност. В т.I.6. от приетата и приложена по делото заповед №РД-08-249/15.05.2015г. е определено от Министъра на транспорта, информационните технологии и съощенията, че право да издават наказателни постановления за установени нарушения на регламенти на ЕС, ЗАПр, ЗДвП и подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на тях, имат директорите на регионалните отдели „Автомобилна администрация”, какъвто именно се явява наказващият орган по настоящото производство. Следователно, АУАН и НП са издадени от материално и териториално компетентните органи.

Разглеждайки административнонаказателната преписка и осъществявайки проверка за правилното приложение на материалния и процесуалния закон, настоящата инстанция констатира, че при издаването на АУАН и НП са допуснати нарушения на процесуалните правила и на материалния закон от категорията на съществените и неотстранимите.

От събраните по делото доказателства по безспорен и категоричен начин се установява, че на посочената в акта и наказателното постановление дата 05.06.2020 г. е извършена комплексна проверка на фирмата „Тролейбусен транспорт - ***” ЕООД гр.***, ЕИК *********, за периода от 01.06.2019г. до 30.05.2020 г., но категорично неясна остава датата на извършване на нарушението по чл., ал.1, изр.I-во, пр.II-ро от ЗАПр. Според цитираната за нарушена разпоредба, лицензираните превозвачи и лицата, извършващи превози за собствена сметка, осъществяват превози на пътници и товари с превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, само с водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача. Съгласно изр.II на същата алинея, за съответствие с изискването за квалификация на водача министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него длъжностни лица издават карта за квалификация на водача със срок на валидност 5 години. АНО е наложил на нарушителя за визираното нарушение имуществена санкция на основание чл.96г, ал.1, пр.II-ро от ЗАПр., съгласно чиято разпоредба,  който назначи на работа или допусне водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове по прилагането му, да управлява превозно средство за обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или товари, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер 3 000 лева. Изхождайки от описанието на нарушението, както в АУАН, така и в НП, съдът намира, че същото не съответства на фактическия състав на нарушението по чл.96г, ал.1, пр.II-ро от  ЗАПр. Както в АУАН, така и в НП липсва описание на формата на изпълнителното деяние на цитираната санкционна разпоредба. В административно-наказателната разпоредба на чл.96г, ал.1, пр.II от ЗАПр. законодателят е предвидил отговорност за нарушение, осъществено посредством две различни форми на изпълнителното деяние, а именно „назначи на работа” или „допусне водач”, който не отговаря на някое от изискванията, определени в закона или с подзаконовите нормативни актове. В обстоятелствената част на АУАН и НП липсва описание на такова нарушение, извършено от дружеството-жалбоподател, за да може се приеме, че е налице претендираното нарушение. В описаното в АУАН и НП нарушение е отразено, че дружеството е осъществило превоз на пътници с водач на тролейбус от градската линия, който не е имал  карта за квалификация на водача. Съдът намира, че поради неправилното прилагане на материалния закон обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено.

В този смисъл са Решение 241 от 15.07.2020 г. на АдмС-*** по к.а.н.д.170/2020 г., Решение 209 от 06.07.2020 г. на АдмС-*** по к.а.н.д.101/2020 г. и др.

         Предвид всичко гореизложено съдът намира въззивната жалба за основателна и като такава същата следва да бъде уважена, а атакуваното НП следва да се  отмени, като незаконосъобразно.

         При този изход на делото, АНО следва да бъде осъден на основание чл.63, ал.3 ЗАНН да заплати на жалбоподателя направените в хода на делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 440.00 /четиристотин и четиридесет/ лева.

          Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 26-0000259 от 10.06.2020 г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация” гр.*** към МТИТС, с което на „Тролейбусен транспорт - ***” ЕООД гр.***, ЕИК ********* за нарушение на чл., ал.1, изр.I-во, пр.II-ро от ЗАПр., на основание чл.96г, ал.1, пр.II-ро от ЗАПр. е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 3000.00 /три хиляди/ лева.

 

         ОСЪЖДА на основание чл.63,ал.3 ЗАНН ИА„Автомобилна администрация”-София да заплати на „Тролейбусен транспорт - ***” ЕООД, ЕИК ********* сумата в размер на 440.00 /четиристотин и четиридесет/ лева, представляваща направени по делото разноски за адвокатско възнаграждение.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. *** по реда на гл.XII от Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото  изготвяне.

 

 

                                                                     РАЙОНЕН  СЪДИЯ: