РЕШЕНИЕ
№ 864
Варна, 21.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - V състав, в съдебно заседание на десети май две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
Д. МИХОВ |
При секретар НИНА АТАНАСОВА
като разгледа докладваното от съдия Д. МИХОВ административно дело № 2108 / 2022 г., за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.156 и следващите от
Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, във вр. с чл.107, ал.3, във
вр. с чл.144 от ДОПК.
Образувано е по жалба на И.Х.Я., ЕГН: **********,***,
срещу Акт за установяване на задължения /АУЗ/ по чл.107, ал.3 от ДОПК №
МД-АУ-438-1/27.01.2022г., издаден от орган по приходите в Дирекция „Местни
данъци“ при Община Варна, потвърден с Решение № МД-РШ-008/28.06.2022г. на
Директора на Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, с който на Я. са
установени задължения за данък недвижим имот /ДНИ/ в общ размер на 222,25 лева
и такси за битови отпадъци /ТБО/ в общ размер на 127.73 лева за 2017г., 2018г.,
2019г., 2020г. и 2021г. за недвижим имот /земя и сграда/: земя с идентификатор ****;
търговски обект – магазин с идентификатор ****.1.1, находящ се в гр. Варна,
Район „Одесос“, ул.“Княз Черказки“ № 13 и ПИ /земя/ с идентификатор ****,
находящ се в гр.Варна, Район „Аспарухово“, местност „Герген чешме“ № 9, с площ
3375.00 кв.м. за притежаваната 1/4 идеална част от имота.
Жалбоподателката чрез пълномощника си
адвокат П. счита, че след като ПИ **** представлява земеделска земя, за него не
се дължи както данък върху недвижимите имоти, така и такса за битови отпадъци.
Твърди, че и към настоящия момент по действащата кадастрална карта имотът не
попада в строителните граници на гр. Варна, а предназначението му продължава да
бъде земеделска земя. Освен това сочи, че имотът не попада в границите на
районите с организирано сметосъбиране, поради което не се дължи и такса за
битови отпадъци.
Ответникът по жалбата – Директора на
Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, чрез процесуален представител
оспорва жалбата. В представен писмен отговор заявява, че жалбата е неоснователна.
Процесният имот „земеделска земя“, „нива“ представлява имот, който съгласно
общия устройствен план на Община Варна, одобрен със Заповед №
РД-02-14-2200/03.09.2012г. на Министъра на МРРБ, а именно: имот с идентификатор
№ **** попада в територия определена като устройствена зона „друга“ В същия
смисъл е и служебната страница на приложената към преписката декларация по
чл.14 от ЗМДТ с рег. №**********/07.12.2023г., попълнена от компетентната
администрация на Район „Аспарухово“ – Община Варна. Съгласно служебно получена
информация /служебна страница от декларацията/, недвижимият имот, находящ се в
гр.Варна, Район „Аспарухово“, местност „Герген чешме“, с кадастрален
идентификатор № ****, попада в строителни граници, със следните характеристики
на имота: строителна зона-5, вид земя – земеделска и устройствена зона – друга,
съгласно Общия устройствен план на Община Варна, одобрен със Заповед №
РД-02-14-2200/03.09.2012г. на министъра на МРРБ. Счита, че след като имотът
попада в строителни граници, то е неприложима разпоредбата на чл.10, ал.3 от ЗМДТ, която би била относима за имоти, които са извън строителните граници и
представляват земеделска земя или гора, какъвто процесния имот не е. Според
ответника, отсъствието на ПУП, при наличието на ОУП, който обхваща и процесния
имот, не обуславя извод, че имота е извън строителните граници и представлява
нива. Направено е искане за отхвърляне на жалбата. Претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд гр. Варна, след преценка на събраните доказателства, приема
за установено от фактическа страна следното:
С договор за доброволна делба с № 145, рег.
№ 3506 от 28.05.2013г. жалбоподателката е получила в дял в съсобственост с Янчо
Христов Янев, Костадинка Х. Кралимаркова и Еленка Х. Гичева при равни квоти
новообразуван поземлен имот в землището на Галата гр. Варна, ЕКАТТЕ 10135,
местност „Герген чешме“, нива с проектен идентификатор ****, с проектна площ
3375 кв.м. От наследничката на Янчо Христов Янев – Вилислава Янчева Ангелова е
депозирана декларация по чл.14 от ЗМДТ, в която е отразено, че всеки един от
собствениците притежава идеална част.
Посочено е и че декларираният имот е земя.
Съгласно представената скица №
15-1143431-21.10.2021г. имот с идентификатор **** е с трайно предназначение на
територията: земя, начин на трайно ползване: нива, категория 5.
С искане за предоставяне на информация на
осн. чл.18, ал.2 от ЗМДТ, във вр. с чл.12, ал.1, т.11 от ДОПК, рег. №
МД-Т21013606ВН от 08.12.2021г., Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна е
изискала от Район „Аспарухово“ предоставянето на информация удостоверяваща дали
ПИ **** е включен в строителните граници, съгласно Общия устройствен план на
Община Варна, одобрен със Заповед № РД-02-14-2200/03.09.2012г. на Министъра на
МРРБ. Изискана е информация и дали ПИ попада в границите на районите с
организирано сметоизвозване за периода 2016 – 2021г. Постъпил е отговор с писмо
рег. № МД-Т21013606ВН_002AC/17.12.2021г. на
Район „Аспарухово“, съгласно който имота е включен в строителните граници на
гр. Варна и попада в устройствена зона Жкн1 – жилищна устройствена зона с
комплексно застрояване за висококатегорийно обитаване в новоурбанизирани
територии /за разширение на населените места/. Според писмото, имота не попада
в границите на районите с организирано сметоизвозване за периода 2016-2021г..
Към писмото е приложено заверена страница от декларация по чл.14 от ЗМДТ.
На 27.01.2022г. от главен инспектор в отдел
„КРД“ при Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна, на осн. чл.107, ал.3 от ДОПК, във вр. с чл.4, ал.1 от ЗМДТ е издаден процесния АУЗ №
МД-АУ-438-1/27.01.2022г., с който на И.Х.Я., ЕГН: **********,*** са установени
публични задължения за ДНИ в общ размер на 222,25 лева и ТБО в общ размер на
127,73 лева за притежаваните от нея за недвижим имот /земя и сграда/: земя с
идентификатор ****; търговски обект – магазин с идентификатор ****.1.1, находящ
се в гр. Варна, Район „Одесос“, ул.“Княз Черказки“ № 13 и ПИ /земя/ с идентификатор
****, находящ се в гр.Варна, Район „Аспарухово“, местност „Герген чешме“ № 9, с
площ 3375.00 кв.м. за притежаваната идеална част от имота.
Акта е връчен на Я. на 09.05.2022г. С жалба
рег. № МД-Т22005737ВН/19.05.2022г. АУЗ е обжалван пред Директора на Дирекция
„Местни данъци“ при Община Варна. С Решение № МД-РШ-008/28.06.2022г. директорът
на Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна е потвърдил Акт за установяване на
задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК № МД-АУ-438-1/27.01.2022г.
По делото е допусната комплексна
съдебно-счетоводна и съдебно-техническа експертиза. От приетата по делото
експертиза се установява следното: Съгласно действащата кадастрална карта,
одобрена със Заповед за одобрение на КККР № РД-18-73/23.06.2008г. на Изпълнителния
директор на АГКК, Заповед за изменение на КККР № КД-14-03-1492/07.06.2013г. на
Началника на СГКК – Варна, поземлен имот с идентификатор ****, находящ се в гр.
Варна, Район „Аспарухово“, местност „Герген чешме“, вид собственост – частна, е
вид територия – земеделска, категория 5, начин на трайно ползване – нива, площ
3375 кв.м., стар номер част от 042005. В приложеното към корицата на делото
Удостоверение за характеристики на поземлен имот в Земеделска територия с изх.
№ 25-341467-22.11.2021г. на АГКК е записано: „Трайно предназначение на
територията-земеделска и начин на трайно ползване-нива“. Съгласно текста на
чл.5/1/ от Правила и нормативи за прилагане на Общия устройствен план на Община
Варна: „Урбанизираните територии обхващат съществуващите селищни територии на
гр. Варна и на селата Звездица, Казашко, Каменар, Константиново и Тополи,
териториите на селищните образувания с местно и национално значение, определени
с актовете за създаването им, както и териториите за разширение на населените места,
за създаване на нови или разширяване на границите на селищните образувания
/курорти и курортни комплекси, ваканционни селища/. Съществуващата и новата
граница на урбанизираната територия са определени в графичната част на общия
устройствен план на Община Варна. /2/ Извън урбанизираните територии са
земеделски, горски, нарушени и защитени територии, пътища, водни течения,
междуселищни инфраструктурни проводи, специални терени и терени с друго
предназначение, които обхващат цялата останала територия на Община Варна.“
Видно от писмо с изх. № МД-Т21013606ВН_002АС/17.12.2021г.
на Район „Аспарухово“, ПИ с идентификатор **** съгласно ОУП на Община Варна,
одобрен със Заповед № РД-02-14-2200/03.09.2012г. на Министъра на МРРБ е включен
в строителните граници на гр. Варна и попада в устройствена зона Жкн1 – жилищна
устройствена зона с комплексно застрояване за висококатегорийно обитаване в
новоурбанизирани територии /за разширение на населените места/. Предвидените за
разширение на населените места територии в прогнозата за социално-икономическо
и пространствено развитие съгласно ОУП, са извън съществуващите строителни
граници и не се превръщат автоматично с влизането му в сила в урбанизирани. В
конкретния случай за процесния имот след процедиране на ПУП и промяна на
предназначението на земеделските земи за неземеделски нужди, завършваща с
решение на комисията в Областна дирекция „Земеделие“ или комисията за
земеделските земи създадена към Министерство на земеделието, и заплащане на
определените такси, територията от земеделска ще се превърне в урбанизирана. В
заключение вещото лице посочва, че към настоящия момент ПИ **** представлява
земеделска земя и не е включена в урбанизираната територия на гр. Варна. Въз
основа на извършените изчисления, съобразно начина на трайно ползване на земята
– нива и категория 5, експертизата е определила данъчна оценка на имота –
363,82 лева.
Заключението е оспорено от ответника с
доводи, че същото не отговаря на повелителните норми на закона, както и че
експертизата в счетоводната част е производна на заключението на техническата.
Съдът с оглед зададените към експертизата въпроси кредитира заключението като
обективно и компетентно изготвено.
При така установеното от фактическа страна,
съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена от легитимирано за това
лице – адресат на акта, с правен интерес от неговото обжалване, в установения в
чл.156, ал.1 от ДОПК срок и след провеждане на задължителното административно
обжалване, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е
неоснователна.
При извършване на проверката по чл.160,
ал.2, във вр. с чл.144, ал.1 от ДОПК, съдът счита, че оспореният АУЗ е издаден
от компетентен органи, в предвидената от закона форма и е мотивиран.
Спорът в настоящото производство е формиран
по въпроса дали ПИ **** е облагаем по смисъла на чл.10, ал.1 от ЗМДТ и
жалбоподателя данъчнозадължено лице ли е за същия по смисъла на чл.11, ал.1 и
чл.64, ал.1 от ЗМДТ, респ. приложимо ли е за имота изключението по чл.10, ал.3
от ЗМДТ?
За разрешаване на така формирания спор,
съдът съобрази следното:
Разпоредбата на чл.10, ал.1 от ЗМДТ
установява общ принцип на облагане на недвижимите имоти. Изключените от данъчно
облагане отделни категории имоти са посочени в разпоредбите на чл.10, ал.2 и
ал.3, и чл.24 от ЗМДТ.
Съгласно чл.10, ал.1 от ЗМДТ,
редакция към ДВ, бр.39/20.05.2011г. – приложима за задълженията за периода 2017
г. и 2018 г., с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на
територията на страната сгради и поземлени имоти в строителните граници на
населените места и селищните образувания, както и поземлените имоти извън
тях, които според подробен устройствен план имат предназначението по чл.8, т.1
от ЗУТ и след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по
реда на специален закон. След изменението на чл.10, ал.1 от ЗМДТ, редакция ДВ,
бр.98/2018г., в сила от 01.01.2019г., към облагаемите обекти са причислени и
самостоятелните обекти в сгради. Съгласно чл.10,
ал.3 от ЗМДТ, не се облагат с данък земеделските земи и горите, с изключение на
застроените земи – за действително застроената площ и прилежащия терен. Съгласно чл.7, ал.1 от ЗУТ според основното им
предназначение териториите в страната са: урбанизирани, земеделски, горски,
защитени, нарушени за възстановяване, заети от води и водни обекти и територии
на транспорта. Конкретното предназначение, което поземлените имоти в отделните
категории територии могат да имат е регламентирано в чл.8 от ЗУТ. Всеки
поземлен имот попада поне в една от категориите по чл.7, ал.1 от ЗУТ и има поне
едно от конкретните предназначения по чл.8 от ЗУТ.
С разпоредбата на чл.10, ал.1 от ЗМДТ са обособени две групи поземлени имоти, които имат релевантно за данъчното
облагане предназначение:
Първа група: поземлени имоти, които попадат в
строителните граници на населените места и селищните образувания. Границите на
териториите на населените места и селищните образувания се определят съгласно
чл.106, т.1 от ЗУТ с общия устройствен план. Съгласно
чл. 106 и следващи от ЗУТ общия устройствен план определя общата структура на
разработваната територия предмет на плана. Предмет на ОУП може да е населено
място, заедно с неговото землища, но може да не съвпада със землището на града.
Строителните граници на населеното място се определят с устройствен план, в
случая с ОУП, одобрен със Заповед № РД-02-14-2200/03.09.2012г.
Втора група: поземлени имоти,
които се намират извън строителните граници на населените места и селищните
образувания, но имат предназначението по чл.8, т.1 от ЗУТ. Т.е. съобразно
разпоредбата на чл.10, ал.1 от ЗМДТ, едната група са имоти попадащи в
строителните граници на населените места и селищните образувания, а другата
извън тези граници. Допълнителните изисквания за установено предназначение с
устройствен план по чл. 8, т.1 от ЗУТ и осъществена промяна на предназначението
на земята, когато това се изисква по реда на специален закон, се отнася само за
втората категория имоти, но не и по отношение на първата. Настоящия съдебен
състав, счита, че имота на жалбоподателите не попада в хипотезата на чл. 10,
ал.3 от ЗМДТ. Както беше посочено, ПИ на жалбоподателката е включен в
строителните граници на гр. Варна и попада в устройствена зона
Жкн1-жилищно-устройствена зона с комплексно застрояване за висококатегорийно
обитаване в новоурбанизирани територии/ за разширение на населените места,
поради което разпоредбата на чл.10, ал.3 от ЗМДТ е неприложима. Съдът не
кредитира заключението на в.л., че след процедиране на ПУП и предназначение на
земеделските земи за неземеделски нужди, територията от земеделска ще се
превърне в урбанизирана. Обстоятелството, че за имота няма ПУП не обуславя
извод, че имота е извън урбанизирана територия. Имота попада в строителните
граници на гр. Варна, поради което и подлежи на облагане с ДНИ. С оглед
доказателствата приобщени по делото, ДНИ е правилно определен.
Относно установените
задълженията за ТБО, съдът намира следното: Съгласно разпоредбата на чл.62 от ЗМДТ за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други
съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на
териториите за обществено ползване в населените места, се заплаща такса,
размерът на която се определя по реда на чл.66 за всяка услуга поотделно -
сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или
други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Таксата се
определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет
въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите
разходи за посочените в същата разпоредба дейности. Случаите, при които не се
събира такса за някоя от услугите, са посочени в чл.71 от ЗМДТ - за услугата по
чл.62, т.1 и дейността по третиране на битовите отпадъци – част от услугата по
чл.66, ал.1, т.2, за имоти, които попадат в райони, в които тези услуги не се
предоставят от общината. Съгласно чл.15, ал.1 от Наредба на ОбС - Варна за
определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Варна границите на районите и видът на предлаганите
услуги по чл.62 от ЗМДТ, в съответния район, както и честотата на
сметоизвозване се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват
публично до 31 октомври на предходната година. Установено по делото е, че ПИ с
идентификатор **** по КККР на Район „Аспарухово“ не попада в границите на районите
с организирано сметоизвозване за периода 2016г. – 2021г., определени съгласно
заповеди №№ 3864/18.10.2016г., 3660/30.10.2017г.; 3989/29.10.2018г.;
4500/24.10.2019г.; 3689/15.10.2020г. и 3446/15.10.2021г. на Кмета на Община
Варна. Съгласно чл. 15, ал. 2 от Наредба на ОбС - Варна за определянето и
администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община
Варна за имоти намиращи се извън тези граници, се дължи такса за поддържане
чистотата на териториите за обществено ползване. С оглед изложеното, съдът
намира, че правилно органът по приходите е определил дължимата ТБО.
Оспореният АУЗ е постановен от компетентен
орган, при спазване на административно производствените правила, при правилно
приложение на материалноправните разпоредби. Същият е издаден в отсъствие на
отменителни основания, поради което жалбата, като неоснователна следва да бъде
отхвърлена.
Предвид изхода на спора, жалбоподателката
следва да бъде осъдена да заплати на Община Варна сумата в размер на 400.00
лева, съставляваща юрисконсултско възнаграждение съобразно разпоредбата на
чл.8, ал.1, във вр. с чл.7, ал.2, т.1 от Наредба № 1 от 9.07.2004г. за
минималните размери на адвокатските възнаграждения.
Жалбоподателката следва да бъде осъдена да
заплати и сумата в размер на 405,60 лева за окончателно възнаграждение на
вещите лица, съгласно определение на съда, постановено в отрито съдебно
заседание, проведено на 01.03.2023г.
Съгласно чл. 160, ал.7 от ДОПК, решението на
административния съд по дела, по които се обжалват установени с ревизионния акт
публични вземания общо в размер до 750 лв., в които не се включват начислените
лихви за забава е окончателно.
Водим от горното,
Административен съд-Варна, пети състав
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на И.Х.Я.,
ЕГН: **********,***, срещу Акт за установяване на задължения /АУЗ/ по чл.107,
ал.3 от ДОПК № МД-АУ-438-1/27.01.2022г., издаден от орган по приходите в
Дирекция „Местни данъци“ при Община Варна, потвърден с Решение №
МД-РШ-008/28.06.2022г. на Директора на Дирекция „Местни данъци“ при Община
Варна, с който на Я. са установени задължения за данък недвижим имот /ДНИ/ в
общ размер на 222,25 лева и такси за битови отпадъци /ТБО/ за 2017г., 2018г.,
2019г., 2020г. и 2021г. за недвижим имот /земя и сграда/: земя с идентификатор ****;
търговски обект – магазин с идентификатор ****.1.1, находящ се в гр. Варна,
Район „Одесос“, ул.“Княз Черказки“ № 13 и ПИ /земя/ с идентификатор ****,
находящ се в гр. Варна, Район „Аспарухово“, местност „Герген чешме“ № 9, с площ
3375.00 кв.м. за притежаваната идеална
част от имота.
ОСЪЖДА И.Х.Я., ЕГН: **********,***,
да заплати на Община Варна сумата в размер на
400.00 лева, юрисконсултско възнаграждение.
ОСЪЖДА И.Х.Я., ЕГН: **********,***,
да заплати на Административен съд гр. Варна
сумата в размер на 405,60 лева, за възнаграждение на вещите лица.
Решението не подлежи на
обжалване.
Съдия: |
||