Решение по дело №671/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 260368
Дата: 9 юли 2021 г. (в сила от 24 септември 2021 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20211720200671
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 април 2021 г.

Съдържание на акта

                     Р Е Ш Е Н И Е

                  В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                                 09.Юли. 2021година

Номер  260368                                                                                     гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                 01- Н. състав

На   15.VІ.                                                                                       година  2021г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                      ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                     СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар: Биляна Миткова

ПРОКУРОР:

 

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД № 00671/21год. по  описа  на съда за 2021година, за  да  се   произнесе  взе   предвид следното:

       Производството  е   по   чл.59-63  от  ЗАНН.

         Образувано е по жалба на С.Г.Г.-ЕГН **********/***/ против Наказателно постановление № 20-1158-004667/11.ІХ.2020год.  на  Нач.Група при Сектор ПП-КАТ-МВР-Перник с което на жалбоподателя е наложено наказание: „Глоба  в размер на 2000лв.  на  осн. чл.178 ал.1 т.8 от ЗДвП за  извършено нарушение   по  чл.9 ал.3 от  ЗДвП, затова, че  на 11.ІХ.2020год.  в 20,40ч. в  гр.Перник /кв.“Бели брег“ на ул.І-ва между бл.10 и Бл.11/ лицето С.Г.Г.-ЕГН ********** извършва ремонтна дейност /разкопава асфалтовата  пътна настилка/1/2 от пътното платно/ в обхвата на пътя НЕсвързана с предназначението му,като нарушава цялостта и с което създава опасност за останалите участници в движението. Лицето Г. НЕ ПРЕДОСТАВЯ документи разрешаващи ремонтни дейности от собственика или администрацията,управляваща пътя. Установеното нарушение е снимано с РСОД.

      В жалбата се изтъкват доводи за незаконосъобразност на издаденото НП  и се иска отмяната му.

      Въззиваемата страна редовно призована не се явява представител не изпраща.

            

      Пернишки  районен съд, като съобрази доказателствата събрани по делото, както и предвид  становищата  на страните по реда на чл.14 и 18 от НПК, намира за установено  следното :

       Жалбата  е  подадена в срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН от процесуално легитимирано  лице  и е допустима, а разгледана  по  същество  е  основателна.

        С Акт GA № 282805/11.ІХ.2020год./Типов номер/ съставен   от  И.Б.С.  е  посочено, че  С.Г.Г.-ЕГН **********  на 11.ІХ.2020год.  в 20,40ч. в  гр.Перник /кв.“Бели брег“ на ул.І-ва между бл.10 и Бл.11/ лицето С.Г.Г.-ЕГН ********** извършва ремонтна дейност /разкопава асфалтовата  пътна настилка/1/2 от пътното платно/ в обхвата на пътя НЕсвързана с предназначението му,като нарушава цялостта и с което създава опасност за останалите участници в движението. Лицето Г. НЕ ПРЕДОСТАВЯ документи разрешаващи ремонтни дейности от собственика или администрацията,управляваща пътя. Установеното нарушение е снимано с РСОД-нарушение на чл.9 ал.3 от  ЗДвП/чл.9.(1)По пътищата, отворени за обществено ползване, е забранено движението на самобалансиращи се превозни средства, верижни машини и използването на гуми с шипове. Движение на пътни превозни средства с вериги за сняг е разрешено само когато пътните условия изискват това.(2) Редът и условията за движение на верижни машини и машини с гуми с шипове от въоръжените сили се определят с наредба на министъра на отбраната и министъра на регионалното развитие и благоустройството.    (3)Поставянето на предмети или извършването на дейност в обхвата на пътя, несвързани с предназначението му, може да става само след разрешение от собственика или администрацията, управляваща пътя./

          Въз основа  на горепосоченият Акт е издадено Наказателно постановление № 20-1158-004667/11.ІХ.2020год.  на  Нач.Група при Сектор ПП-КАТ-МВР-Перник с което на жалбоподателя е наложено наказание: „Глоба  в размер на 2000лв.  на  осн. чл.178 ал.1 т.8 от ЗДвП /чл.178.(1) Наказва се с глоба от 2000 до 7000 лв.:  2. който, без да спазва установения ред, комплектува с основни агрегати от различни модели или изменя конструкцията на моторно превозно средство;  3. който нареди да се ремонтира път или да се постави съоръжение или препятствие по него, без да е взел мерки за осигуряване на безопасността на движението;  6. който нарушава установените с нормативен акт предписания във връзка със състоянието на материалната база и с изпълнението на учебните програми в учебните форми за подготовка на водачи на моторни превозни средства, получили разрешение по реда на чл. 152, ал. 3;   7. (длъжностно лице, което не е взело своевременно мерки за отстраняване или сигнализиране по установения начин на препятствие на пътя или неизправност на пътните принадлежности, които могат да застрашат безопасността на движението;  8. който променя въведената организация на движение без съгласуване с органите на Министерството на вътрешните работи и администрацията, стопанисваща пътя;   9. който не изпълни дадено му по реда на чл. 165, ал. 1, т. 3 разпореждане; 10. (който не осигури достъп на контролните органи до обектите за контрол или откаже да им предостави документи, отнасящи се до дейността на контролирания обект;  11. който манипулира и/или измени показанията на километропоказателя на моторно превозно средство.  (2) Когато нарушението по ал. 1, т. 6 и 10 е извършено повторно, наказанието е глоба от 1000 до 5000 лв. и отнемане на разрешението./ за  извършено нарушение   по  чл.9 ал.3 от  ЗДвП

              Свидетелите по АУАН: И.Б.С.    и Я.Г.с., редовно  призовани  се  явяват в съдебно заседание и потвърждават направените   констатации  в  АУАН.

      Жалбоподателят  в  с НЕ се явява лично не изпраща представител.

      При така  установената фактическа  обстановка, съдът направи следните правни изводи:

       Производството  е  от  административно  наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, което представлява  административно нарушение  по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да-същото извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно- предпоставките са абсолютни, като тежеста на доказване лежи върху административно наказващия орган и следва да се има в предвид че съгласно  чл.189 ал.2 от ЗДвП,  доказателствената сила на констатациите в акта  са налице до доказване на обратното.

      Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.

      Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган.

       Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган  със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид,  който по силата на разпоредбата на  чл.189 ал.2 от ЗДвП  /конкретно касаещи ЗДвП/ е с  меродавна доказателствена сила  до   доказване на противното.

       Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е  вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно, прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния нормативен акт .

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.

       Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени в  чл.42 от ЗАНН/”чл. 42. Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението; 4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено; 5. законните разпоредби, които са нарушени;6. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/.

       Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да съдържа реквизитите, посочени в  чл.57 от ЗАНН/”чл. 57. (1) Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6. законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд.(2) Наказателното постановление се подписва от длъжностното лице, което го е издало.”/  и да бъде издадено от компетентен орган, в дадения случай е приложена Заповед № 8121з-515/14.05.2018год.

                    Конкретно  по  отношение нарушението за което е наложено наказание„Глоба  в размер на 2000лв.  на  осн. чл.178 ал.1 т.8 от ЗДвП /чл.178.(1) Наказва се с глоба от 2000 до 7000 лв.:  ……….  8. който променя въведената организация на движение без съгласуване с органите на Министерството на вътрешните работи и администрацията, стопанисваща пътя;   …./ за  извършено нарушение   по  чл.9 ал.3 от  ЗДвП/чл.9…….(3)Поставянето на предмети или извършването на дейност в обхвата на пътя, несвързани с предназначението му, може да става само след разрешение от собственика или администрацията, управляваща пътя./  със изложена фактическа обстановка в АУАН /“…. на 11.ІХ.2020год.  в 20,40ч. в  гр.Перник /кв.“Бели брег“ на ул.І-ва между бл.10 и Бл.11/ лицето С.Г.Г.-ЕГН ********** извършва ремонтна дейност /разкопава асфалтовата  пътна настилка/1/2 от пътното платно/ в обхвата на пътя НЕсвързана с предназначението му,като нарушава цялостта и с което създава опасност за останалите участници в движението. Лицето Г. НЕ ПРЕДОСТАВЯ документи разрешаващи ремонтни дейности от собственика или администрацията, управляваща пътя….….”/, състава счита, че жалбоподателя НЕ е извършил процесното нарушение в който смисъл НЕправилно е санкциониран, предвид следното:

      І.Посочената фактическа обстановка изобщо не обосновава вмененото процесно нарушение с оглед,че е  е посочено като изпълнително деяние „НЕ представяне на документи разрешаващи ремонтни дейности от собственика или администрацията, управляваща пътя“ т.е така изложено предполага и налични такива но представени в момента на проверката/не е уточнено изобщо налице ли са такива/, а е санкциониран затова,че „……променя въведената организация на движение без съгласуване с органите на Министерството на вътрешните работи и администрацията, стопанисваща пътя …..“.Промяната на организацията на движението е значително по широкообхватно понятие и дейност осъществявана от различни институциии и организации,като процесната санкция е обоснована от така изложенната фактическа обстановка.

      ІІ. Разпоредбите на чл.42 т.4 от ЗАНН/”чл. 42. Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:………4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено; 5. законните разпоредби, които са нарушени;.”/ и

чл.57  ал.1 т.5 от ЗАНН/”чл. 57. (1) Наказателното постановление трябва да съдържа:……………5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6. законните разпоредби, които са били нарушени виновно;………………”/  изрично изискват пълно и точно описание на нарушението и обстоятелствата при което е извършено,докато в изложената фактология, категорично липсва такова описание-посочват се не представяне  на разрешение но не е посочено от кого следва да се издаде такова при необходимост.

       ІІІ.Видно от разпоредбата на чл.178 ал.1 т.8 от ЗДвП /чл.178.(1) Наказва се с глоба от 2000 до 7000 лв.:  ……….  8. който променя въведената организация на движение без съгласуване с органите на Министерството на вътрешните работи и администрацията, стопанисваща пътя;   …./,същата говори  за  „съгласуване“, а не за разрешаване-процедура  изобщо не посочена във процесната фактическа обстановка.

                 Предвид горното съда приема,че процесното НП е НЕправилно и НЕзаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено.      

       С  оглед изложеното  и  на  осн. чл.63 ал. 1 от ЗАНН

                        Р  Е  Ш  И

    ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 20-1158-004667/11.ІХ.2020год.  на  Нач.Група при Сектор ПП-КАТ-МВР-Перник с което на жалбоподателя С.Г.Г.-ЕГН ********** е наложено наказание: „Глоба  в размер на 2000лв.  на  осн. чл.178 ал.1 т.8 от ЗДвП за  извършено нарушение   по  чл.9 ал.3 от  ЗДвП.     

 РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно  обжалване,  по реда  на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,  пред  Пернишки Административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.    

                                      

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:.........................

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС