Определение по дело №546/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 509
Дата: 1 август 2022 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20227240700546
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 1 август 2022 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

509                                                  01.08.2022год.                                 Стара Загора

 

 

            Старозагорският административен съд, ІІ състав, в закрито заседание на първи август през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                                             СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

като разгледа докладваното адм.дело № 546 по описа за 2022год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

 Производството е по реда на чл.166, ал.4 във вр. с ал.2 от Административно-процесуалния кодекс  /АПК/ във вр. с чл.160, ал.5 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/.

Образувано е по жалба от „БРИКЕЛ“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Гълъбово, обл. Стара Загора,  с която е направено искане за спиране на допуснатото по силата на чл.160, ал.5 от ЗООС предварително изпълнение на Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. за налагане на принудителна административна мярка, издадена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, за спиране на производствената дейност на Горивна инсталация за производство на топлинна енергия, включваща Енергиен котел /ЕК/ № 1, ЕК №2, ЕК № 3, ЕК № 4 и ЕК № 5, съгласно условие № 2 от Комплексно разрешително № 40-Н2/ 2021г., издадено с Решение 40-Н2-ИО-АО/ 2021г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда с оператор „Брикел“ ЕАД гр.Гълъбово.

В жалбата се твърди, че от съдържанието на заповедта за налагане на ПАМ и в обуславящи нейното издаване писмени доказателства, не съществуват данни за възникнала непосредствена опасност за замърсяване или увреждане на околната среда, обосноваващо прилагането на ПАМ като извънредно средство за защита. Отделно от това е наведено оплакване за неправилна правна квалификация на установените факти, като се сочи, че съобразно изложените от контролния орган мотиви и цел на наложената ПАМ, е следвало да намери приложение Закона за чистота на атмосферния въздух /ЗЧАВ/, а не глава десета от ЗООС. Поради това процесната ПАМ се явявала незаконосъобразна и съответно на още по-силно основание нейното предварително изпълнение следвало да бъде спряно.

Като прецени доводите на жалбоподателя и данните по делото съдът намира направеното искане за недопустимо, по следните съображения:

 

Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. за налагане на принудителна административна мярка, издадена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, е постановена на основание чл.160, ал.1 от ЗООС. В ал.5 на чл.160 от ЗООС изрично е предвидено, че обжалването на заповедта по ал.1 на спира изпълнението й. Следователно по силата на специалния закон – ЗООС, е допуснато предварително изпълнение на процесната заповед.

Съгласно разпоредбата на чл.166, ал.4 във вр. с ал.2 от АПК съдът може да разпореди спиране на изпълнението, но единствено при наличието на висящ спор относно законосъобразността на издадената заповед. В този смисъл абсолютна процесуална предпоставка за предявяване на искането за спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение на акта, е наличието на висящо съдебно производство по реда на АПК, образувано по жалба на адресата срещу акта, чието изпълнение се иска да бъде спряно. В конкретния случай това условие не е изпълнено. При извършена справка в деловодната система на Административен съд – Стара Загора се установява, че към настоящия момент липсва образувано дело по оспорване на Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. за налагане на принудителна административна мярка, издадена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, а и самата жалба съдържа единствено искане за спиране на изпълнението, но не и искане за отмяна на акта.

При липсата на висящ процес по оспорване на административния акт искането за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение се явява недопустимо. Да се приеме друго би означавало да е възможно по реда на чл.166, ал.4 от АПК да се спре изпълнението на  вече влязъл в сила административен акт, което би противоречало на целта на закона за временна защита на адресата до приключване на спора относно законосъобразността  на акта.

По тези съображения съдът   приема, че искането за спиране изпълнението на Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. за налагане на принудителна административна мярка, издадена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, е процесуално недопустимо и следва да бъде оставено без разглеждане.

Водим от горните мотиви, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на от „БРИКЕЛ“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Гълъбово, обл. Стара Загора,  за спиране на допуснатото по силата на чл.160, ал.5 от ЗООС предварително изпълнение на Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. за налагане на принудителна административна мярка, издадена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, като процесуално недопустимо.

Прекратява производството по адм.дело № 546/ 2022г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от неговото съобщаване пред Върховния административен съд.

                                                          

 

                                                                                               СЪДИЯ: