Решение по дело №113/2020 на Районен съд - Тутракан

Номер на акта: 260011
Дата: 18 август 2020 г. (в сила от 24 септември 2020 г.)
Съдия: Спас Маринов Стефанов
Дело: 20203430200113
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ …….

 

гр. Тутракан, 18.08. 2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

        Тутраканският районен съд в публично заседание на двадесети юли, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ : СПАС СТЕФАНОВ

 

при секретаря Людмила Петрова, като разгледа докладваното от Председателя АНД № 113 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид  следното :

Производството е по реда на чл. 59 от ЗАНН.

          С Наказателно постановление № 22 от 08.05.2020 г.  Директорът на ОД на МВР гр. Силистра е наложил на А.А.П., с ЕГН ********** ***, за нарушение на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето /ЗЗ/, на основание чл. 53, ал. 1 от ЗАНН и чл. 209а, ал. 4, предл. 2 от ЗЗ административно наказание „Глоба” в размер на 300 лв.

НедоВ.от издаденото наказателно постановление е останал жалбоподателят П., който чрез процесуалния си представител адв. В.В. ***, го обжалва в срок и моли съдът да го отмени като незаконосъобразно.

Въззиваемата страна – Директорът на ОД на МВР гр. Силистра не се представлява в съдебно заседание и не взима становище по съществото на спора.

Районна прокуратура гр. Силистра Териториално отделение гр. Тутракан, не се представлява и не взима становище по спора.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:

Актосъставителят В.Й.В. и свидетелят Т.Т.Ф. са служители на РУ на МВР гр. Тутракан.

На 14.04.2020 г. те изпълнявали служебните си задължения на територията на Община Тутракан, обл. Силистра. В 11:20 часа, по време на патрулиране по ул. „Трансмариска“ в гр. Тутракан, до пекарна „При Д.“, установили лице без защитна маска на лицето си в условията на обявеното в страната извънредно положение. Жалбоподателят не представил на полицейските служители документ за самоличност, при което била извършена служебна справка с ОДЧ при РУ на МВР Тутракан. От същата се установило, че това е лицето А.А.П. ***.

За констатираното нарушение, актосъставителят В.Й.В., в качеството си на служител на РУ на МВР гр. Тутракан, в присъствието на св. Т.Т.Ф., съставил на жалбоподателя П. АУАН № 22/14.04.2020 г. /серия Д бл. № 408840/, с който му повдигнал обвинение за това, че „на 14.04.2020г., около 11:20 часа в гр. се установи,че горепосоченото лице в Тутракан, по ул. „Трансмариска“, до пекарна „При Д.“, е без да има  поставена защитна маска на лице за еднократна или многократна употреба или друго средство,покриващо носа или устата в това число,кърпа,шал и други,като деянието не е маловажно, с което е нарушил т. 9 от заповед № РД-01-197/11.03.2020 г. т. 9, с която се допълва заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на Министъра на здравеопазването,влязла в сила на 12.03.2020г.”.

Жалбоподателят е бил запознат със съдържанието на АУАН, подписал същия без да направи възражения и получил препис от него.

АНО е приел, че с деянието, описано в съставения АУАН е осъществен фактическия състав на престъпление и изпратил материалите на РП – Силистра ТО – Тутракан, за което е образувана преписка вх. № 1109/2020 г.

С Постановление от 27.04.2020 г. наблюдаващият прокурор отказва да образува досъдебно производство и прекратява  преписка вх. № 1109/2020 г., тъй като жалбоподателят не е бил поставен под карантина. Счел е, че не са налице достатъчно данни за извършено престъпление от общ характер, а се касае за извършено административно нарушение.

Наблюдаващия прокурор постановил изпращането на препис от постановлението за прекратяване на Началника на РУ на МВР-Тутракан за продължаване на административно-наказателното производство.

 Директорът на ОД на МВР гр. Силистра, в качеството си на АНО, е издал Наказателно постановление № 22 от 08.05.2020 г. След като  взел „предвид, че В.Й.В., на длъжност  Младши ПИ при РУ на МВР-Тутракан при ОДМВР-Силистра е съставил АУАН серия Д-408840 от 13.04.2020г. против : А.А.П. с ЕГН **********,*** за това, че на 14.04.2020 г., около 11:20 часа в гр. Тутракан, обл. Силистра, по ул. „Трансмариска“, до пекарна „При Д.”, лицето се е намирало на открито обществено място и не е поставило защитна маска на лицето си, в условията на обявено в Р. България извънредно положение с Решение от 13.03.2020 г. на Народното събрание и въведена противоепидемична мярка, на основание чл. 63, ал.1 от Закона за здравето, със заповед № РД-01-197/11.03.2020 г. т. 9, с която се допълва заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на Министъра на здравеопазването, с която всички лица, които се намират на обществени места (открити/закрити), са задължени да носят защитни маски на лицата си, с което виновно е нарушил чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето” и на основание чл.209а ал. 4 от ЗЗ,във връзка с чл.209а ал. 1 от ЗЗ и чл.53 ал. 1 от ЗАНН,му наложил административно наказание „глоба” в размер на 300 лв. На 01.06.2020 г. жалбоподателят е получил препис от НП.

Горните обстоятелства се подкрепят изцяло от показанията на разпитаните актосъставител Волен Й.В. и свидетел Т.Т.Ф. и приетите от съда писмени доказателства, които съдът кредитира като допустими, логични, последователни и непротиворечащи си.

Анализирайки доказателствата, съдът достига до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59 от ЗАНН и от лице, страна в производството, имащо правен интерес. Като такава тя е допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна,но не и на посочените в жалбата основания.

Съдът счита, че както при съставяне на АУАН, така и при издаване на наказателното постановление, са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които са ограничили правото на защита на наказаното лице. Съгласно императивните разпоредби на чл. 42, ал. 1, т. 4 и т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, както в АУАН, така и в НП, следва да се съдържа описание на нарушението, като задължително следва да бъдат посочени законовите разпоредби, които са били нарушени.

АУАН не отговаря на изискванията на чл.42 ал. 1 т. 4 от ЗАНН. Може да се приеме,че нарушението е описано,но не и обстоятелствата, при които е било извършено.Не е посочено,че жалбоподателя е бил на открито обществено место както и че деянието му е било извършено по време на обявено извънредно положение,обявено с решение на Народното събрание. Последното е необходимо за да се изясни защо от жалбоподателя се изисква поведение,противоречащо на чл.2 ал.1 от закона за ограничаване носенето на облекло, прикриващо или скриващо лицето и че е налице хипотезата на чл.3 т. 1 буква „а” от същия закон.

АУАН не отговаря и на изискванията на чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.Като нарушена норма е посочена т. 9 от заповед РД 01-127 от 13.03.2020г., допълнена със заповед № РД 01-197 от 11.04.2020г.на Министъра на здравеопазването,влязла в сила от 12.04.2020г. Посочената по-горе императивна разпоредба на ЗАНН изисква в АУАН да бъдат посочени точно нарушените законови разпоредби.В АУАН е посочено,че е нарушена т.9 от заповед РД 01-127 от 13.03.2020г., допълнена със заповед № РД 01-197 от 11.04.2020г.на Министъра на здравеопазването. Правилната квалификация на деянието е чл.209а ал. 1 във връзка с чл.63 ал. 4 от ЗЗ във връзка с т.9 от заповед РД 01-127 от 13.03.2020г., допълнена със заповед № РД 01-197 от 11.04.2020г.на Министъра на здравеопазването.

В атакуваното НП описанието на нарушението и на обстоятелствата, при които е извършено е в необходимата достатъчност.Същото обаче е издадено като е била нарушена разпоредбата на чл.57 ал. 1 т. 6 от ЗАНН.Като нарушена разпоредба е посочен чл.209а ал. 1 от ЗЗ. Тази разпоредба съдържа състав на административно нарушение,но е бланкетна и следва да бъде направена привръзка  с друга разпоредба,съдържаща описание на мерките. Чл. 209а, ал. 1 ЗЗ в случая е следвало да е посочен във връзка с чл. 63, ал. 4 ЗЗ във връзка с т.9 от заповед РД 01-127 от 13.03.2020г., допълнена със заповед № РД 01-197 от 11.04.2020г.на Министъра на здравеопазването. Нито в АУАН, нито в НП се споменава обаче чл. 63, ал. 4 ЗЗ, според който "При обявена извънредна епидемична обстановка по ал. 1 министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област", а се цитира единствено в описанието на нарушението в НП чл. 63, ал. 1 ЗЗ, който предвижда кога се обявява "извънредна епидемична обстановка" и сам по себе си няма как да представлява нарушена норма.

Посочване на правната квалификация на нарушението е от съществено значение с оглед гарантиране правото на санкционираното лице да узнае за какво точно нарушение му е наложено административно наказание. Освен това следва между текстовото описание на нарушението и неговата цифрова квалификация да е налице пълно единство и съответствие.

Производството по налагане на административно наказание е един строго формален процес, който изисква стриктно спазване на процедурата и законовите норми. Констатираните от съда по-горе нарушения на процесуалните правила са съществени, тъй като нарушават правото на защита на жалбоподателя и представляват формална предпоставка за отмяна на обжалваното наказателно постановление. Същите опорочават изцяло производството по ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя и водят до незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление.

Съдът счита,че е допуснато и друго съществено процесуално нарушение при издаването на атакуваното НП.Разпоредбата на чл. 33 ал. 2 от ЗАНН, при констатиране на признаци за извършено престъпление, административно-наказателното производство се прекратява,а материалите се изпращат на съответния прокурор.В конкретния случай АНО е изпратил преписката на Районна прокуратура-Силистра,ТО-Тутракан. По преписката липсва акт на АНО,от който да е видно,че той е прекратил на основание чл.33 ал. 2 от ЗАНН административно-наказателното производство,започнало със съставянето на АУАН № 6 /бл.№ 408861/.С постановление от 28.04.2020г. наблюдаващия прокурор е отказал да образува досъдебно производство и е върнал преписката на АНО за приключване на административно-наказателното производство.

При издаването на атакуваното НП,АНО се е позовал не на постановлението на наблюдаващия прокурор,каквато процесуална възможност му предоставя разпоредбата на чл.36 ал. 2 от ЗАНН,а на  АУАН № 22 /бл.№ 408840/, сложил началото на административно-наказателно производство,което е следвало по силата на чл.33 ал. 2 от ЗАНН да е прекратено от АНО.

Съдът констатира в атакуваното НП и друга допусната грешка,а именно грешно изписан месец на издаване на заповед РД 01-197 като месец април /04/ е изписан м.март/03/.Съдът счита,че грешката е техническа.По своя си характер не е съществена и не нарушава правото на защита на жалбоподателя,изразяващо се в невъзможност да узнае по тази причина какво обвинение му е повдигнато и като такава не обуславя отмяната на атакуваното НП, като незаконосъобразно на това основание.

Предвид изложеното съдът счита, че обжалваното Наказателно постановление № 22 от 08.05.2020 г., издадено от Директора на ОДМВР гр. Силистра, с което на А.А.П. е наложено административно наказание глоба в размер 300 лева на основание чл. 209а, ал. 4, предл. 2 във вр.  чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето за нарушение на  чл. 209а, ал. 1 от същия закон, следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

 

Водим от горното, и на основание чл.63 ал1 от ЗАНН,съдът

   

Р     Е     Ш     И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 22 от 08.05.2020 г.  Директорът на ОД на МВР гр. Силистра с което е наложил на А.А.П., с ЕГН ********** ***, за нарушение на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето, на основание чл. 53, ал. 1 от ЗАНН и чл. 209а, ал. 4, предл. 2 от ЗЗ административно наказание „Глоба” в размер на 300 лв., като незаконосъобразно.

 

 РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от датата на съобщаването за изготвяне на решението, пред Административен съд гр. Силистра, по реда на глава дванадесета от АПК.

 

 

 

                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: