Р Е
Ш Е Н
И Е № 190
Гр.
Стара Загора, 13.07.2022 г.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д
А
Старозагорският
административен
съд, в публично
съдебно
заседание на двадесет
и девети юни
през две
хиляди двадесет
и втора
година в
състав:
Председател:
БОЙКА
ТАБАКОВА
Ч
Членове:
КРЕМЕНА
КОСТОВА-ГРОЗЕВА
ЯНИЦА
ЧЕНАЛОВА
при
секретаря Зорница
Делчева
и с
участието на
прокурора Нейка
Тенева
като
разгледа
докладваното
от
съдия
Яница
Ченалова
к.а.н. дело № 162
по описа за 2022 г., за да
се произнесе,
съобрази
следното:
Производството
е по реда на
чл.208 и сл. от
Административно-процесуалния
кодекс /АПК/,
във връзка с
чл.63в от
Закона за
административните
нарушения и
наказания
/ЗАНН/.
Образувано
е по
касационна
жалба на „ФБ
Ауто“ ЕООД,
ЕИК ********* със
седалище и
адрес на
управление
гр. Стара
Загора, бул.
„Никола
Петков“ № 69,
представлявано
от В.Б.Б. –
управител,
чрез пълномощника
адв. Н.А.,***, против
Решение №132/01.04.2022
г.,
постановено по
АНД № 1379/2021 г. по
описа на
Районен съд –
Стара Загора,
с което е
потвърден
Електронен
фиш /ЕФ/ за налагане
на глоба за
нарушение,
установено от
електронна
система за
събиране на
пътни такси
по чл.10, ал.1 от
Закона за
пътищата №**********
на Агенция
„Пътна
инфраструктура“
/АПИ/, с който
на касатора е
наложена имуществена
санкция в
размер на 300 лв.
за нарушение
по чл. 139, ал.5 и ал.6
вр. чл.102, ал.2 от
Закона за
движението
по пътищата
/ЗДвП/ на
основание
чл.179, ал.3 вр. чл.187а,
ал.1 и 2, т.1 от
ЗДвП и заплащане
на такса в
размер на 10 лв.
на основание
чл.10а, ал.2 от Закона
за пътищата
съобразно
категорията
на
притежаваното/ползваното
пътно
превозно
средство. В
жалбата са
изложени
оплаквания
за незаконосъобразност
на решението,
като
постановено
при неправилно
приложение
на
материалния
закон и в нарушение
на
съдопроизводствените
правила -
касационни
основания по
чл. 348, ал.1, т.1 и т.2
от НПК, във вр.
с чл.63в от ЗАНН. Изразено
е несъгласие
с извода на
съда за доказаност
на вмененото
административно
нарушение.
Оспорва се изложената
в решението
фактическа
обстановка,
като се
твърди
неяснота по
факта дали
автомобилът
е засечен на
пътя извън
населеното
място. По
подробно
изложени
съображения
е направено
искане за
отмяна на
решението и
отмяна на
издадения
електронен
фиш. В
съдебно
заседание
жалбата се
поддържа от
процесуален
представител.
С препращане
към
разпоредбите
на ЗАНН за издаване
на наказателно
постановление
/НП/ се
твърдят
липсващи
реквизити в
електронния
фиш – дата на
издаване,
издател,
подпис и
печат, както
и поради
неиздаването
му в срок от 6
месеца от установяване
на
нарушителя и
една година
от
извършване на
нарушението.
Претендират
се направените
по делото
разноски.
Ответникът
по
касационната
жалба Агенция
„Пътна
инфраструктура“-София, чрез
процесуалния
си
представител
юрисконсулт В.
в съдебно
заседание
оспорва
касационната
жалба, моли
същата да
бъде
оставена без
уважение, а
решението на
РС – Стара
Загора да
бъде
потвърдено
като
правилно и законосъобразно.
Претендира юрисконсултско
възнаграждение.
Представителят
на Окръжна
прокуратура –
Стара Загора
дава
заключение
за неоснователност
на жалбата и
предлага
решението на
районния съд
да бъде
потвърдено
като
правилно и
законосъобразно.
Касационният
състав на
съда, след
като обсъди
събраните по делото
доказателства,
наведеното
от жалбоподателя
касационно
основание,
доводите и
становищата
на страните и
като извърши
служебна
проверка по
реда на чл.218,
ал.2 от АПК на
оспореното
решение,
намира за
установено
следното:
Касационната
жалба е
подадена в законоустановения
срок, от
надлежна
страна, за
която
съдебният
акт е
неблагоприятен
и е
процесуално
допустима.
Разгледана
по същество,
се явява неоснователна.
Предмет
на съдебен
контрол пред
Районен съд - Стара
Загора е Електронен
фиш /ЕФ/ за
налагане на
глоба за нарушение,
установено
от
електронна
система за
събиране на
пътни такси
по чл.10, ал.1 от Закона
за пътищата
№********** на
Агенция
„Пътна инфраструктура“
/АПИ/, с който
на основание
чл.179, ал.3, във вр.
с чл.187а, ал.1 и ал.2,
т.1 от ЗДвП на касатора
„ФБ Ауто“ ЕООД,
ЕИК *********, за
извършено
нарушение по
чл.139, ал.5 и ал.6,
във вр. с чл.102,
ал.2 от ЗДвП, е
наложена
имуществена
санкция в
размер на 300 лв.
и заплащане
на такса в размер
на 10 лв. по чл.10а,
ал.2 от Закона
за пътищата. Посочените
в електронния
фиш факти са
следните: на 13.03.2020г.,
в 18:02 ч., в община
Стара Загора,
по път I-5,
км 239+292, с посока
Нарастващ
километър,
включен в
обхвата на
платената
пътна мрежа, е
установено
нарушение
№А0Е4DEA1F9982143E053011F160A5146, с
ППС лек
автомобил
„Рено Лагуна“,
рег.№СТ2623РК, с
обща
техническа
допустима
максимална
маса 1936, брой
оси 2,
категория ППС:
ЕВРО 4, като за
посоченото ППС
не е
заплатена
такса по чл.10,
ал.1 от Закона
за пътищата
според
категорията
на пътното
превозно
средство.
Нарушението
е установено
с устройство
№20811, представляващо
елемент от
електронната
система за
събиране на
пътни такси
по чл.10, ал.1 от
Закона за
пътищата, намиращо
се на път I-5, км 239+292. Собственик,
на когото е
регистрирано
ППС е „ФБ Ауто“
ЕООД, ЕИК: *********,
със седалище
и адрес на
управление:
гр. Стара
Загора, бул.
„Никола
Петков“ № 69, със
законен
представител
В.Б.Б..
За
да потвърди
електронния
фиш, Старозагорският
районен съд е
изложил
съображения
за неговата
формална и
материална
законосъобразност.
Според съда
събраните по
делото доказателства
установяват
по безспорен
начин
извършването
на
твърдяното
административно
нарушение на
ЗДвП и
установяването
му по установения
за това ред. При
извършена
служебна
проверка
съдът не констатира
допуснати
съществени
процесуални
нарушения
при
издаването
на
електронния
фиш - посочени
са всички
факти и
обстоятелства,
релевантни
за състава на
административното
нарушение,
като са
спазени
всички
императивни
изисквания
на чл.189ж, ал.1 от ЗДвП.
Наложеното
наказание
съответства
по вид и размер
на
предвиденото
в закона за
разглежданото
деяние. Въз
основа на
изложените
мотиви е
направен
извод за
издаване на
обжалвания електронен
фиш в
съответствие
с приложимите
законови
разпоредби и същият
е потвърден
от
първоинстанционния
съд.
Обжалваното
решение на Районен
съд Стара
Загора е
валидно,
допустимо и
правилно.
Съгласно
чл. 10, ал. 1 от
Закона за
пътищата, за
преминаване
по платената
пътна мрежа
се въвежда
смесена
система за таксуване
на
различните
категории
пътни превозни
средства и
такси на база
време и на база
изминато
разстояние:
[т. 1] такса за
ползване на
платената
пътна
мрежа-винетна
такса за
пътни
превозни
средства по
чл. 10а, ал. 7;
заплащането
на винетната
такса дава право
на едно пътно
превозно
средство да
ползва за
определен
срок
платената
пътна мрежа.
Съгласно
чл. 139, ал. 5 от ЗДвП,
движението
на пътни
превозни
средства по
път, включен
в обхвата на
платената
пътна мрежа,
се извършва
след
изпълнение
на
съответните задължения,
свързани с
установяване
размера и
заплащане на
пътните
такси по чл. 10,
ал. 1 от Закона
за пътищата.
Според ал. 6 водачът
на пътно
превозно
средство е
длъжен преди
движение по
път, включен
в обхвата на платената
пътна мрежа,
да заплати
таксата по
чл. 10, ал. 1, т. 1 от
Закона за
пътищата в
случаите,
когато
такава е
дължима
според
категорията
на пътното
превозно
средство,
освен когато
таксата е
заплатена от
трето лице.
Съгласно
чл. 5, ал. 1 от
Наредба за условията,
реда и
правилата за
изграждане и
функциониране
на смесена
система за
таксуване на
различните
категории
пътни превозни
средства на
база време и
на база изминато
разстояние,
винетната
такса се
дължи от
собственика
или от
ползвателя
на пътното
превозно
средство,
като може да
бъде
заплатена в
левове по
електронен
път и чрез
банков превод,
чрез картово
разплащане и
в брой – в пунктовете
за продажба,
както и чрез
терминали за
самотаксуване.
При
заплащане на
винетната
такса
собственикът
или
ползвателят декларират
регистрационния
номер на пътното
превозно
средство,
категорията
му и периода
на валидност
на винетната
такса съгласно
периодите,
посочени в
чл. 4, ал. 2, като
същата важи
само за
пътното
превозно
средство,
чийто
регистрационен
номер
правилно е бил
деклариран
от
съответното
лице – ал. 2. Отговорността
при
неправилно
декларирани
данни
относно
регистрационния
номер на пътното
превозно
средство,
категорията
му или
периода на
валидност на
винетната
такса е
съответно на
собственика
или на ползвателя,
като в случай
на
неправилно
декларирани
данни се
счита, че за
пътното
превозно
средство не е
заплатена
дължимата
винетна
такса – ал. 3.
Съгласно
чл. 6, ал. 1 от
Наредбата,
при заплащането
на винетната
такса се
издава
електронна
винетка,
която
представлява
електронен
документ с
текстови
запис по смисъла
на чл. 3, ал. 1 от
Закона за
електронния
документ и
електронните
удостоверителни
услуги.
Според чл.6, ал. 2 от
Наредбата,
електронната
винетка
съдържа
уникален идентификационен
номер, данни
за регистрационния
номер на
пътното
превозно
средство,
държавата, в
която е
регистрирано,
неговата
категория,
датата на
заплащане на
таксата и периода
на валидност.
Съгласно чл.6,
ал. 3 от
Наредбата при
издаване на
електронна
винетка тя се
изпраща под
формата на
електронно съобщение
на
електронен
адрес, в
случай че такъв
е посочен при
закупуването
й, като същата
се отразява и
в
електронната
система за
издадените
електронни
винетки,
поддържана
от Агенция
"Пътна
инфраструктура".
При
заплащане на
винетната
такса по
начин, различен
от
предвидения
в чл. 7, ал. 2 – по
електронен
път, чрез
електронната
страница на
АПИ,
ползвателят
получава
платежен
документ,
потвърждаващ
заплащането
на съответната
такса за
заявения
период и
пътно превозно
средство.
Съгласно ал. 4,
удостоверяването
на
заплащането
на винетната
такса се извършва
от
съответните
контролни
органи чрез
проверка за
съществуването
на надлежно
генерирана и
валидна
електронна
винетка в
електронната
система по
ал. 3, като ползвателите
не са
задължени
при проверка
да представят
издадената
им
електронна
винетка или
доказателства
за
извършеното
плащане.
Съгласно
чл. 179, ал. 3 от ЗДвП, водач,
който управлява
пътно
превозно
средство по
път, включен
в обхвата на
платената
пътна мрежа,
за което е
дължима, но
не е
заплатена
такса по чл. 10,
ал. 1, т. 1 от
Закона за
пътищата, се
наказва с
глоба в
размер на 300 лв.
По аргумент
от
разпоредбата
на чл. 187а, ал.1 от ЗДвП при
установяване
на нарушение
по чл. 179, ал. 3 от ЗДвП в
отсъствие на
нарушителя
се счита, че
пътното
превозното
средство е
управлявано
от
собственика
му, а в случаите,
в които в
свидетелството
за регистрация
на пътното
превозно
средство е вписан
ползвател –
от
ползвателя,
освен ако бъде
установено,
че пътното
превозно
средство е
управлявано
от трето
лице.
Съгласно
чл.187а, ал.2, т.1 от ЗДвП, ако
собственикът
на пътното
превозно
средство е
юридическо
лице или
едноличен
търговец, за
допускане
движението
на пътното превозно
средство, без
да са
изпълнени
задълженията
по
установяване
размера и
заплащане на
съответната
такса по чл. 10,
ал. 1 от Закона
за пътищата,
на собственика
се налага имуществена
санкция, за
нарушение по
чл. 179, ал. 3 от ЗДвП – в
размер 300 лв.
Съгласно
чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП,
електронната
система за
събиране на
пътни такси
по чл. 10, ал. 1 от
Закона за
пътищата
създава
доклади за
всяко
установено
нарушение по
чл. 179, ал. 3 - 3в, към
които
автоматично
се прилагат
статични
изображения
във вид на
снимков
материал
и/или
динамични
изображения -
видеозаписи.
Докладите,
заедно с
приложените
към тях
статични изображения
във вид на
снимков
материал и/или
динамични
изображения -
видеозаписи,
представляват
доказателства
за
отразените в
тях
обстоятелства
относно
пътното превозно
средство,
неговата
табела с
регистрационен
номер,
датата, часа
и мястото на
движение по участък
от път,
включен в
обхвата на
платената
пътна мрежа,
и
местонахождението
на техническото
средство -
част от
системата.
Съгласно
чл. 189ж, ал. 1 от ЗДвП, при
нарушение по чл.
179, ал. 3,
установено и
заснето от
електронната
система по
чл. 167а, ал. 3, може да
се издава
електронен
фиш в
отсъствието на
контролен
орган и на
нарушител за
налагане на
глоба или
имуществена
санкция в размер,
определен за
съответното
нарушение. Електронният
фиш съдържа
данни за: мястото,
датата,
точния час на
извършване
на нарушението,
регистрационния
номер на пътното
превозно
средство,
собственика
или вписания
ползвател,
описание на
нарушението,
нарушените
разпоредби,
възможността
за заплащане
на таксата по
чл. 10, ал. 2 от
Закона за
пътищата,
размера на
глобата,
срока и начините
за
доброволното
й заплащане.
Образецът на
електронния
фиш се
утвърждава
от управителния
съвет на Агенция
"Пътна
инфраструктура".
При тази
законова
регламентация
фактически, правно
и
доказателствено
обоснован е
направеният
от въззивния
съд извод, че
извършването
на вмененото
на
санкционираното
лице
нарушение е
доказано по
безспорен и
несъмнен
начин. Обсъдени
са всички
събрани по
делото
доказателства,
като при
формиране на
вътрешното
убеждение,
фактическите
и правните
изводи, не са
установени
порочни действия
на въззивния
съд.
Изложените в
обжалваното
решение
мотиви
досежно
доказаното
неизпълнение
от
собственика
на МПС на задълженията
по чл. 139, ал.5 и 6
във вр. с чл.102,
ал.2 от ЗДвП
/собственикът
на ППС да не
допуска
движението
на пътно
превозно средство
по път,
включен в
обхвата на
платената
пътна мрежа,
ако за
пътното
превозно
средство не
са изпълнени
задълженията
във връзка с
установяване
размера и
заплащане на пътните
такси по чл. 10,
ал. 1 от ЗП
според категорията
пътно
превозно
средство/,
като основание
за налагане
на
административна
санкция по
чл.179, ал.3 във вр.
с чл.187а, ал.1 от ЗДвП, изцяло
се споделят
от
касационната
инстанция и
не е
необходимо
да бъдат
повтаряни,
при
прилагането
на чл.221, ал.2, изр.
второ от АПК. За
пълнота на
изложеното
следва да
отбележи
установяването
по несъмнен
начин от писмените
доказателства
и
веществените
доказателствени
средства движение
на
процесното
МПС на
посочените дата,
час и място.
За
извършване
на движение
по републиканската
пътна мрежа,
за което се
дължи заплащане
на винетна
такса, такава
не е била заплатена.
За
регистрирания
собственик на
автомобила,
за времето и
мястото на
движението
му, описани в
Електронния
фиш, въззивният
съд е събрал
допустимите
и относими писмени
доказателства.
Обвинението
е доказано по
безспорен
начин.
Липсват каквито
и да е
доказателства
за процесния автомобил
да е бил
закупен
винетен
стикер към
посочената в
електронния
фиш дата.
Следователно
всички
възражения и
спорни факти
са изяснени,
обсъдени и
при липса на
нарушения на
правилата за
формиране на
вътрешното
убеждение относно
обстоятелствата,
от които
зависи прилагане
на
административно
наказателната
отговорност,
въззивният
съд правилно
е приел, че
издаденият
електронен
фиш е
законосъобразен.
Не е
налице твърдяното
от
касационния
жалбоподател
нарушение на
процесуалните
правила,
свързано със
съдържанието
и реда за
издаване на
електронният
фиш с
препращане
към разпоредбите
на ЗАНН за
издаване на
НП. Според
мотивите на
Тълкувателно
решение № 1 от
26.02.2014 г. на ВАС по
т. д. № 1/2013 г.,
електронният
фиш се приравнява
едновременно
към АУАН и НП,
но само по
отношение на
правното му
действие, не
и по форма,
съдържание,
реквизити и
процедура по
издаване, т.е.
изискванията
за съдържание,
регламентирани
в ЗАНН, са
неприложими.
Следователно
задължителни
са само
посочените в
чл. 189ж, ал. 1 от ЗДвП
реквизити, а
в процесния
електронен
фиш те
безспорно се
съдържат. Същият
е идентичен
по форма и
съдържание с одобрения
образец със
Заповед №
РД-11-4/2020 г. на
Председателя
на
Управителния
съвет на АПИ
/л.34-36 от
въззивното
дело/. Нарушението
е достатъчно
ясно описано
- за процесното
ППС, при
регистрирането
му на 13.03.2020 г., в 18:02
часа с
елемент от
електронната
система за събиране
на пътни
такси /устройство
№ 20811/ на посочен
пътен
участък с
конкретни
параметри /по
път I – 5 км. 239+292 с
посока
нарастващ
километър/ не
е била
заплатена
пътна такса
по чл. 10, ал. 1 от
ЗП според
категорията
на ППС. Само
от липсата на
думите
„движение“
или „управление“
в
обстоятелствената
част на
електронния
фиш не може
да се направи
извод за
формалната
му
неизрядност
доколкото са
спазени всички
законови
изисквания
за
съдържание и
от
използваната
формулировка
не възниква съмнение
за какво
деяние се
търси
отговорност
от собственика
на ППС. От
изискана
справка от
Началник
сектор Пътна
полиция при
ОДМВР – Стара
Загора се
установява
липсата на
вписан
ползвател на
процесното
МПС в АИС
Регистрация
на МПС и собствениците
им /л.45 от
въззивното
дело/.
Спазването
на реда за
връчване на
електронния
фиш е
обстоятелство
относимо към
въпроса за
допустимостта
на съдебното
обжалване,
съответно за
влизане на наложената
имуществена
санкция в
сила и то не
засяга
законосъобразността
й. Датата на
издаване на
електронния
фиш има
значение за
прилагане на
давността по
чл.34 от ЗАНН.
Видно от
справка на
стр. 8 от
въззивното
дело, ЕФ е
издаден на 13.03.2020г.,
когато е
изготвено и
вещественото
доказателствено
средство,
като е връчен
на12.04.2021г. на
адреса на
дружеството,
на негов
служител и е
обжалван в
срок, тоест
управителят
е узнал
своевременно.
С
оглед
гореизложеното,
не се
установяват заявените
с
касационната
жалба
твърдения за
допуснати от
районния съд
нарушения на
материалния
закон, нито
се
констатират
порочни
действия на
съда,
съставляващи
съществени
нарушения на
процесуалните
правила.
Касационната
жалба е
неоснователна,
а въззивното
решение като
правилно и законосъобразно
следва да
бъде
оставено в сила.
При
този изход на
делото,
искането на
ответника по
жалбата за
присъждане
на разноски за
юрисконсулт следва
да бъде
уважено и на
основание чл.
37 от Закона за
правната
помощ във
връзка с чл. 27е
от Наредбата
за заплащане
на правната
помощ
касаторът
следва да бъде
осъден да заплати
на Агенция
„Пътна
инфраструктура“,
гр. София
сумата от 80 /осемдесет/
лева,
представляваща
юрисконсултско
възнаграждение
за
настоящата
съдебна
инстанция.
Водим от
горното и на
основание чл.
221, ал.2, предл. първо
от АПК,
Старозагорският
административен
съд
Р Е Ш
И :
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение
№ 132/01.04.2022 г.,
постановено
по АНД № 1379/2021 г. по
описа на
Районен съд –
Стара Загора,
с което е
потвърден
като
законосъобразен
Електронен
фиш за
налагане на
глоба за нарушение,
установено
от
електронна
система за
събиране на
пътни такси
по чл.10, ал.1 от Закона
за пътищата №
********** на Агенция
„Пътна
инфраструктура“,
гр. София.
ОСЪЖДА
„ФБ Ауто“ ЕООД
с ЕИК ********* да
заплати на Агенция
„Пътна
инфраструктура“,
гр. София сумата
от 80 /осемдесет/
лева –
разноски по КАНД
№ 162/2022 г. по описа
на Административен
съд Стара
Загора.
Решението
не подлежи на
обжалване и
протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.