Решение по дело №1210/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 762
Дата: 18 декември 2019 г. (в сила от 19 февруари 2020 г.)
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20197170701210
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 762

 

гр. Плевен 18.12.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. Плевен, VII-ми състав, в публичното заседание на дванадесети декември през  две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ

 

при секретаря Бранимира Монова като разгледа докладваното от съдия НИКОЛАЕВ адм.дело № 1210 по описа за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:                                                                            

Производството е по чл. 459 от Изборния кодекс.

Образувано е по постъпила жалба от  1. К.К.К.  кандидат за общински съветник в листата на БДЦ /Български Демократичен Център/.

Към това производство са присъединени още три административни дела, образувани по жалби на:  2. Г.С.С.кандидат за общински съветник в листата на БДЦ /Български Демократичен Център/, 3. Политическа партия „Мир“, 4. Местна коалиция „Ние,  гражданите“

Жалбоподателите са отправили искане да бъде отменено Решение № 193-МИ/29.10.2019 г. на ОИК – Плевен, с което е определена общинската избирателна квота, разпределението на мандатите по кандидатски листи на политическите партии и коалиции, получили гласове не по-малко от общинската избирателна квота и е обявен резултатът от проведеният избор за общински съветници в Община Плевен. Считат, че обжалваното решение е незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния закон и при съществени нарушения на изборния кодекс, довели до опорочаване на вота, на процедурата по провеждане на изборите  и до промяна на действителния изборен резултат. 

В жалбата на К.К.К. са изложени съображения, сочещи на неотчетени действителни преференции за нея като кандидат за общински съветник в Община – Плевен, невярно отчетен брой на недействителните бюлетини. Счита, че преференциите за нея са много повече от обявените. Излагат се твърдения, че неотчетените действителни преференции са във всички секционни избирателни комисии на територията на Община – Плевен. Според жалбоподателката не са отчетени действителните гласове дадени за нея, включително от нейни близки и приятели, които твърдели, че са гласували за нея, а в протоколите на съответната СИК, няма отчетени преференции. Счита, че Решение № 193-МИ/29.10.2019 г. на ОИК – Плевен е незаконосъобразно, тъй като в Раздел А не са отразени действителните гласове дадени за нея, като кандидат от ПП „Български демократичен център“ /БДЦ/, а в него са обявени за избрани за общински съветници от БДЦ и Раздел Б, в който не са отчетени вярно действителните гласове дадени за нея.

В жалбата на Г.С.С. се твърди, че обявените резултати в Решение № 193-МИ от 29.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия – Плевен, не отговарят на действителните резултати от гласуването в проведените избори на 27.10.2019 г. в Община – Плевен. Оспорват се резултатите от избора на общински съветници в Община Плевен, обявени в съставените протоколи на секционни избирателни комисии /СИК/ с №№ 2, 7, 14, 56, 89, 98 и 107 в гр. Плевен и на секцията в с. Беглеж. Излагат се оплаквания, че в протоколите на секционните избирателни комисии в посочените секции в гр. Плевен, подадените бюлетини с преференциален вот за него /преференция № 129 в листата за общински съветници на ПП „Български демократичен център“/, са отчетени неправилно, въпреки че дадения вот с тези бюлетини е бил действителен и е отговарял на критериите, установени в Изборния кодекс. Сочи се, че отчетеният резултат в протокола на СИК, в избирателна секция в с. Беглеж е неверен и не отговаря на действителните резултати от гласуването. Излагат се твърдения, че в протокола има преправяне при отчитане на резултата от проведеното гласуване, като са дописани и отчетени 8 бр. действителни бюлетини за преференция № 107 от листата на ПП „БДЦ“, което не отговаря на действително подадените гласове за тази листа и тази преференция. Излагат се доводи, че посочените нарушения са довели до неправилно и невярно отразяване на действителните резултати от гласуването за общински съветници в Община – Плевен, в проведените избори за общински съветници на 27.10.2019г., респ. до неправилно прилагане на разпоредбите на чл. 453 и чл. 454 от ИК. Сочи се, че неправилното и невярно отразяване на броя на действителните и недействителните бюлетини, в посочените по-горе СИК, е довело до неправилно определяне на резултатите от гласуването за общински съветници и съответно до неправилно и невярно разпределение на мандадите между политическите партии, достигнали общинската избирателна квота и респ.- до неправилен избор на общински съветници.

В жалбата на Политическа партия „МИР“, представлявана от С.С.С. са изложени съображения, че голяма част от бюлетините са обявени за невалидни, тъй като направената маркировка от избирателя нарушава квадратчето. Твърди се, че това не може да бъде отчетено като неправилно попълване на бюлетината, което да доведе до приемането й за невалидна, тъй като ако задраскването не излиза от ограничителната линия, не е нарушение. Излагат се доводи, че лицата, които броят бюлетините са изрично овластени и се отразяват в протоколите на СИК, като се твърди, че в протоколите от изборния ден на 27.10.2019 г. няма изписване на имената на тези лица, а по сведения от застъпниците, бюлетините са броени от всички членове на СИК, което представлява нарушение на законовите правила. На следващо място се твърди, че не са отчетени коректно действителните гласове на участниците от ПП „МИР“ за общински съветници, като се счита, че и преференциите на участниците са значително повече от отразените в протоколите и в обжалваното решение в раздел А и Б.

В жалбата на Местна коалиция „Ние гражданите“ се твърди, че видно от протокола на ОИК – Плевен като недействителни бюлетини по отношение на отделните кандидатски листи са 269 бр., а като такива обявени за недействителни, с твърдение за тяхна неопределяемост са, 6749 бр. Сочи се, че големият брой на последните се дължи на наблюдавания от застъпници на коалицията неправилен подход в секционните избирателни комисии /СИК/, при който неправилно е отчетен броят на недействителните гласове и е променен изцяло вотът на избирателите. Излагат се оплаквания, че са обявени за недействителни, с твърдение за тяхна неопределяемост, бюлетини, в които поставения знак излиза извън обозначеното квадратче, но не засягат съседно, както и такива, в които има повече от една преференция. Твърди се, че и в двата случая бюлетините ясно показват за коя кандидатска листа е даден гласът, като се изтъква, че по отношение наличието на повече от една отбелязана преференция бюлетината, не произвежда действие по отношение на преференциалния вот, но не и за съответната кандидатска листа и е действителна – чл. 438, ал. 6, б. „а“от ИК. Изложени са доводи, че по сведение на застъпниците, бюлетините са броени от всички членове на СИК, което представлява нарушение на законовите правила. Счита се, че преференциите на кандидатите са значително повече от отразените в протоколите и в обжалваното решение в Раздел А и Б. Излагат се твърдения, че в резултат на този подход в секционните избирателни комисии са определени за недействителни 6749 бр. бюлетини, което е значителен брой и влияе на окончателния резултат за избора на общински съветници. Изтъква се, че описаните нарушения са допуснати във всички секционни избирателни комисии, в които са посочени за недействителни бюлетини на основание тяхната определяемост, като най-сериозни са в секциите с показано процентно съотношение спрямо гласувалите в съответната секция. В заключение се твърди, че Решение № 193 на ОИК – Плевен за обявяване на резултатите от избора на общински съветници, проведен на 27.10.2019 г., е незаконосъобразно, тъй като почива на неточните резултати от секционните избирателни комисии в резултат на допуснатите нарушения, изброени по-горе.

По същество във всички жалби, е формулирано искане за отмяна на оспореното решение, респективно обявяването на резултата от избора за общински съветници в Община Плевен за недействителен.

В съдебно заседание жалбоподателите К.К.К., ПОЛИТИЧЕСКА ПАРТИЯ „МИР“, чрез представляващ С.С.С., Г.С.С. и Местна Коалиция „Ние, Гражданите“, чрез представител С.Д.П., лично и чрез представители по пълномощие поддържат жалбите и въведените искания.

Ответникът по жалбата – ОБЩИНСКА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ – ПЛЕВЕН, чрез председателя на ОИК - Плевен Я.Д., намира жалбите за неоснователни и моли за отхвърлянето им.

Представени са и подробни становища от ОИК Плевен по всяка една от жалбите, в които са обобщени твърденията на ответника, а именно, че  резултатите в протоколите за избор на общински съветници приложение (89- МИ), са отразени коректно от секционните избирателни комисии. Секционните избирателни комисии са спазили стриктно следната процедура, а именно, че след установяване броя на действителните и недействителните гласове и вписването им в черновата от протокола, недействителните бюлетини се отделят и се пристъпва към преброяване на предпочитанията (преференциите) за всеки един от кандидатите на партиите, коалициите и местните коалиции. Счита, че подадените жалби от Г.С.С., К.К.К., МК „Ние, гражданите“ и ПП “Мир“ са неоснователни и следва да бъдат оставени без уважение.

Участващият по делото представител на Окръжна прокуратура Плевен, прокурор Антонова, предлага жалбите да се уважат и оспореното решение, да бъде отменено и делото да се върне на ОИК Плевен, за да бъде издадено ново решение, в което да намерят отражение резултатите от извършеното преброяване на бюлетините, които са отразени в заключенията на вещите лица по назначените по делото експертизи. Сичта, че няма основания за цялостно касиране на изборите.

Заинтересованите страни МЕСТНА КОАЛИЦИЯ „ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ СДС И БЗНС“,  БСП ЗА БЪЛГАРИЯ, ПП „ВМРО- БЪЛГАРСКО НАЦИОНАЛНО ДВИЖЕНИЕ“, ПП „ГЕРБ“, ДВИЖЕНИЕ ЗА ПРАВА И СВОБОДИ – ДПС, ПП „ВОЛЯ“, ПОЛИТИЧЕСКА ПАРТИЯ – АБВ „АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРСКО ВЪЗРАЖДАНЕ,  ПП „БЪЛГАРСКИ ДЕМОКРАТИЧЕН ЦЕНТЪР“ – БДЦ,  А.С.В., Б.Д.Я., Б.Й.Т., Б.П.Г., В.Б.В., В.М.П., Т.И.К., В.Й.Л., В.Д.М., Г.Т.Т., Г.П.В., Д.И.И., Д.К.К., Е.И.Б., Е.А.А., И.И.П., И.С.Й., Й.В.В., Й.Г.Г., Й.Х.Г., П.Й.М., К.О.К., Л.Д.Т., М.Т.М., Г.К.Д., М.С.Ч. – Л., Н.Е.М., П.В.П., П.К.В., Р.М.Х., Р.С.В., С.А.Д., С.М.А., С.П.Т., Т.Д.П., Х.И.Т., Х.Ц.Х., Х.М.М., Ц.М.А., Ц.Н.Г., Ю.А.Й., И.И.П. и Н.Е.М., не се явяват, не се представляват, не изразяват становище.

         Съдът, преценявайки доказателствата поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид становищата на страните, намира за установено от фактическа  страна следното

С оспореният административен акт- Решение № 193-МИ/29.10.2019г. на ОИК – Плевен, на основание чл.453 и чл.454 от Изборният Кодекс, ОИК Плевен е обявила резултата от избора на общински съветници в Община Плевен, определила е общинската избирателна квота на 1059 гласа, разпределила е 41 броя на мандати за общински съветници по кандидатски листи, с оглед действителните гласове не по- малко от общинската избирателна квота, както следва:

ПП „Български демократичен център“ (БДЦ) – 4 мандата, ПП „Движение Гергьовден“ -1 мандат, Политическа партия АБВ (Алтернатива за българско възраждане) - 3 мандата, ПП - ВМРО БЪЛГАРСКО НАЦИОНАЛНО ДВИЖЕНИЕ – 4 мандата, ПП ГЕРБ – 10 мандата, ПП ВОЛЯ -1 мандат, Движение за права и свободи (ДПС) - 3 мандата, БСП за България – 8 мандата, Местна коалиция ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ /СДС, БЗНС/ - 7 мандата.

Обявени за избрани за общински съветници, са следните кандидати на партии и коалиции:   

А.С.В., Б.Д.Я., Б.Й.Т., Б.П.Г., В.Б.В., В.М.П., Т.И.К., В.Й.Л., В.Д.М., Г.Т.Т., Г.П.В., Д.И.И., Д.К.К., Е.И.Б., Е.А.А., И.И.П., И.С.Й., Й.В.В., Й.Г.Г., Й.Х.Г., П.Й.М., К.О.К., Л.Д.Т., М.Т.М., Г.К.Д., М.С.Ч. – Л., Н.Е.М., П.В.П., П.К.В., Р.М.Х., Р.С.В., С.А.Д., С.М.А., С.П.Т., Т.Д.П., Х.И.Т., Х.Ц.Х., Х.М.М., Ц.М.А., Ц.Н.Г., Ю.А.Й..

Решението е изготвено въз основа на данните от протоколите на секционните избирателни комисии, които съгласно Протокол на ОИК за избиране на общински съветници от  28.10.2019 г. са 168 /сто шестдесет и осем/.

Видно от протокола на ОИК за избиране на общински съветници от  28.10.2019г,. общият брой на избирателите, според избирателните списъци  при предаване на протоколите на СИК е 114 892 избиратели, броят на гласувалите избиратели,  според положените подписи в избирателните списъци, включително и подписите в допълнителните страници (под чертата) е 52121 и съвпада с броя на гласувалите избиратели, според намерените в избирателната кутия пликове, броят на недействителните бюлетини (гласове)- 6749 за общински съветници  и броят на действителните гласове – 45372. Броят на избирателите, вписани в допълнителните страници (под чертата) на избирателните списъци в изборният ден е 803.

С писмо изх. № 21/31.10.2019 г., ответникът е приложил заверен препис от Решение № 193-МИ/29.10.2019 г. на ОИК – Плевен, заверен препис от Справка за класиране според преференции, изготвени от „Информационно обслужване“ АД. Представено  е Решение № 122–МИ/06.10.2019г. на Общинска избирателна комисия за одобряване от ОИК – Плевен,  на графичен файл с образци на бюлетината и предложен тираж за гласуване в изборите за общински съветници и кметове в Община – Плевен на 27. Октомври. 2019 г.,  Решение № 654-МИ/22.08.2019г. на Централна избирателна комисия относно назначаване на Общинска избирателна комисия в Община – Плевен, област Плевен, за изборите за общински съветници и за кметове на 27.октомври.2019г., Решение №14-МИ/11.09.2019г. на Общинска избирателна комисия, относно определяне числения състав, на секционните избирателни комисии /СИК/ и разпределяне на членовете и ръководството при произвеждането на изборите за общински съветници и кметове на 27. Октомври. 2019г. в Община – Плевен, Протокол №38/29.10.2019г. от заседание на ОИК – Плевен, назначена от ЦИК с Решение № 654-МИ от 22.08.2019г., състояло се на 29.10.2019 г. от 12.00 часа в гр. Плевен, ул. „Д. Константинов“ 23Б, ет. 2.

Представени са протоколите на всичките 168 секционни избирателни комисии.

От представените оригинали на протоколи на всички 168 СИК, се установява, че към нито един от тях, не е изложено особено мнение от член на съответната СИК, съобразно реда, регламентиран в разпоредбата на чл.441, ал.3 от ИК. Не се констатира и представители или наблюдатели, съответно по реда на чл.114, ал.1, т.10 и чл.126, ал.1, т.6 от ИК, да са подавали жалби или сигнали за нарушения на изборния процес. Изключение прави депозираната от жалбоподателя П.Д.Д. - кандидат за кмет на Община Плевен и кандидат за общински съветник от ПП “Земеделски съюз- Александър Стамболийски“, за извършени нарушения в СИК с. Беглеж. С Решение № 171 - МИ/27.10.2019г., ОИК-Плевен е отхвърлила жалбата с вх. № 316/27.10.2019 г., подадена от П.Д.Д. като неоснователна.

Видно от Протокол от 28.10.2019год. на Общинска избирателна комисия гр. Плевен  за избор на общински съветници:  

 

А. Брой на бюлетините, получени по реда на чл.215 ал.1 от ИК

129900

Б. Брой на секциите в общината

168

В. Брой на СИК, предали протокол

168

1. Брой на избирателите според избирателните списъци при предаването им на СИК. 

114892

2. Брой на избирателите,вписани в допълнителните страници(под чертата)на избирателните списъци в изборния ден

803

3. Брой на гласувалите избиратели според положените подписи в избирателните списъци , включително и подписите в допълнителните страници (под чертата).

52121

4а.Брой на неизползваните бюлетини 

77523

4б. Брой на унищожените от СИК бюлетини по други поводи

200

4в. Брой на недействителните бюлетини по чл.427,  ал.6 от ИК

2

4г. Брой на недействителните бюлетини по чл.227 от ИК

1

4д. Брой на недействителните бюлетини по чл.228 ал.2 от ИК

2

4е. Брой на сгрешените бюлетини по чл.267 ал.2 от ИК

51

5. Брой на намерените в избирателните кутии бюлетини

52121

6. Брой на недействителните гласове / бюлетини/

6749

7. Брой на действителните гласове

 

45372

7.1. Брой на нействителните гласове, подадени за канданидатски листи на партии, подадени за кандидатските листи на партии

 

43391

 

 

7.2. Брой на действителните гласове “не подкрепям никого“ /бюлетини/

 

 

1981

8.Разпределението на действителните и недействителни гласове по кандидатски листи, е както следва:

 

Наименование на партия/коалиция/местна коалиция и имената на независими кандидати

БРОЙ НА ПОЛУЧЕНИТЕ ДЕЙСТВИТЕЛНИ ГЛАСОВЕ

БРОЙ НА ПОЛУЧЕНИТЕ НЕДЕЙСТВИТЕЛНИ ГЛАСОВЕ

3

Социалдемократическа партия/СДП/

363

0

4

ПП АТАКА

676

13

5

ПП БЪЛГАРСКИ ДЕМОКРАТИЧЕН ЦЕНТЪР - БДЦ

3470

9

 9

ПП ДВИЖЕНИЕ ГЕРГЬОВДЕН  

1270

16

14

Политическа партия АБВ (Алтернатива за българско възраждане)

2421

8

34

ПП ВМРО – БЪЛГАРСКО НАЦИОНАЛНО ДВИЖЕНИЕ

4124

17

43

ПП ГЕРБ

9324

65

48

ВЪЗРАЖДАНЕ

946

10

49

Земеделски съюз “Ал. Стамолийски“

922

11

50

Политическа партия МИР

661

5

51

ВОЛЯ

1115

13 

52

ПП ДОСТ

39

1

55

 Движение за права и свободи - ДПС

2528

13

56

БСП ЗА БЪЛГАРИЯ

7617

54

59

 РЕД, ЗАКОННОСТ И СПРАВЕДЛИВОСТ

143

0

60

 ПП ОБЕДИНЕНА СОЦИАЛДЕМОКАЦИЯ

143

1

67

Местна коалиция Ние, Гражданите

1015

9

68

Местна коалиция  Демократична България- обединение(СДС-БЗНС)

6614

24

 

 

 

 

 

 

 

 

С оглед гореизложената фактическа установеност, съдът формира следните правни изводи:

  Жалбите са подадени в законоустановения срок от лица, имащи правен интерес, съобразно регламентацията в разп. на чл.459 ал.1 от Изборният кодекс, за които са представени съответните Удостоверения за регистрация по чл.87 ал.1 т.12 от ИК/, срещу подлежащ на обжалване акт,по реда на чл.459 и сл. от ИК, поради което са допустими.                             

Обжалваното  Решение №193- МИ/29.10.2019г. на ОИК-Плевен, за определяне на изборните резултати от проведените на 29.10.2019г. местни избори за общински съветници, е издадено от компетентен орган, съобразно Решение № 654-МИ/22.08.2019г. на ЦИК /л.554/, с което е назначена Общинската избирателна комисия-Плевен. 

Решението на ОИК Плевен е взето на проведено на 28.10.2019 г. заседание, на което са присъствали необходимия брой членове на комисията, за наличието на кворум и с пълно единодушие, обективирано в Протокол от 28.10.2019г. Решението е взето на посочените в същото правни основания, а именно чл.449, ал.1, т.1, чл.450 и чл.451 от ИК, регламентиращи правомощията и процедурата за обявяване на резултатите от избора на общински съветници, а като фактически основания за издаването му са посочени данните на всички обработени протоколи, на секционни избирателни комисии, за определяне резултатите от проведен избор за общински съветници в Община Плевен, обобщени и обективирани и в протокола за отчитане на резултатите на самата ОИК. От изложеното се налага извода, че решението на ОИК Плевен, съставлява валиден административен акт, издаден от компетентен орган, в кръга на вменените по закон компетенции.                                           

Резултатите са обявени след изготвянето на протокола на ОИК, публично оповестен чрез залепване на копие от него на табло пред ОИК, както и е публикувано сканирано копие  от изготвения протокол на сайта на ОИК на 29.10.2019г. в 12:12 часа, тоест в рамките на законоустановения 48ч. срок, а имената на избраните общински съветници са обявени след вземане на обжалваното тук решение Решение №193- МИ/29.10.2019г., данните за часа на обявяването на което са публично известни от сайта на ОИК Плевен, а и са обективирани в самия протокол на ОИК. В него изрично е посочено, че няма спорове и възражения, относно представените от СИК протоколи и посочените в тях резултати, между членовете на комисията. От представените по делото протоколи на СИК се установи, че нито един от тях не е подписан с възражение от член на комисията или с особено мнение. С изключение на данните за подадената от жалбоподателя П.Д.Д. жалба, развитието по която е описано по-горе, по делото не се установи да са документирани нарушения  на изборния процес, по които да е взето решение по реда на чл.100 ал.1 т.6 от ИК. Така също не се установи, член на СИК да е оспорил действителността или недействителността на някой или повече гласове, за което да е съставен протокол по реда на чл.438 ал.3 от ИК.                                                                  

Извън съставите на СИК, законът е регламентирал възможност и за наблюдателите, така също и за представителите на кандидатите, да подават жалби и сигнали за нарушения на изборния процес, съобразно чл.114 ал.1 т.10 и чл.126 ал.1 т.6 от ИК, което също не е сторено.   

С оглед направените от жалбоподателите възражения е откритото производство по чл. 193 от ГПК,  по оспорване верността на съдържанието на протоколи на секционни избирателни комисии в избирателни секции, както следва: №№*********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; ********* - с. Беглеж; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********; *********  и протоколът на ОИК – Плевен.

         По повод повод оспорването, е допусната тройна – техническа експертиза, със задача да се извърши ръчно броене, в частта на отразените недействителни, на отчетените като действителни бюлетини и разпределението на последните за кандидатските листи на ПП „Мир“, в протоколи на СИК №: 19, 22, 23, 24, 53, 54, 73, 98, 99, 110, 111, 112, 114, 115, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127. В частта на отчетените като действителни бюлетини и разпределението на последните кандидатски листи на МК „Ние, гражданите“, в СИК №: 2, 15, 16, 19, 35, 52, 68, 99, 119, 126, 200, 201, 209, 210, 216, 226, 227, 231, 232, 233. В частта на отчетените действителни бюлетини и разпределението относно предпочитанията, /преференциите/ за кандидата К.К.К., в  протоколите на СИК №: 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 88, 89, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 и за кандидата Г.С.С. от ПП „Български демократичен център“, в протоколите на СИК №: 2,7,14, 56, 89, 98, 107 в гр. Плевен и СИК № 200 в с. Беглеж.

Съдът кредитира заключението на вещите лица по назначената тройна съдебно- техническа експертиза, прието и неоспорено от страните в съдебно заседание, от което е видно, че посочените по- горе секции, са отчетени като недействителни общо 2652 бюлетини, а реалният им брой е 2665. Броят за всяка отделна секция е посочен в съответната таблица с общия брой гласове, в констативно- съобразителната част.

В отчетените като недействителни бюлетини има действителни и те са посочени за всяка една секция поотделно, както следва: за Секция №19- 2 бр. валидни бюлетини, за секция №43-  1бр., за секция №67- 1бр.; Секция №7- 1 бр. валидни бюлетини, за секция №51- 1 бр.; за Секция №15- 11 бр. валидни бюлетини, от които 2 броя за №50 ПП МИР- една без преференция и една с преференция 120, за секция №56- 5 броя- за ПП БСП ЗА БЪЛГАРИЯ, 1 брой №48 ПП Възраждане, 3 броя за №43- ПП Герб и 2 броя за №34 ПП ВМРО.Секция 231- две валидни -1 брой за №56 и един брой за №43.Секция 233- една валидна за №68.Секция 95-деветнадесет броя валидни бюлетини 1 за №43,3 за №34, 3 за №56, 1 за №14, 2 за №50, 1 за №48, 4 за №68, 3 за №5 и  1 за №67;Секция 31-1валидна за №5- преф.111.Секция 120-1валидна за №5- преф.123.Секция 209-1валидна за №51- преф.119.Секция 29-1валидна за №43- преф.119. Секция 210-3 валидни за №51, №43 и №34Секция 35-3 валидни за №56, №43 и №48.Секция 226-2 валидни за №14 и 1 „не подкрепям никого“Секция 26-1валидна за №5- без преф..Секция 122-2 валидни за №56 и 1 №43;Секция 30-1валидна за №55;Секция 124-1валидна за №51;Секция 100- 5 броя  валидни бюлетини, от които 4броя №56 ПП БСП ЗА БЪЛГАРИЯ, 1брой №49; Намиращите се в чувалите бюлетини, отразяващи действителните гласове по кандидатските листи на ПП ”МИР”, МК ”Ние гражданите” не съответстват на отразените такива в оспорваните протоколи на СИК.

За ПП МИР са отразени с 19 гласа по-малко в протоколите, а за МК ”Ние,  гражданите” с 26 гласа по-малко.Разликата за всяка секция е показана подробно в раздел IV  на заключението. Налице е разлика в отразените в протоколите предпочитания за Г.С.С.,  в секция №216 са отразени 2 гласа в повече, а в  секция №30 - 2 гласа по- малко. Налице е разлика в отразените в протоколите предпочитания за К.К.К. в секция №120  са отразени 3 гласа по – малко. Разликата в действително отчетените гласове, за кандидатските листи на ПП ”МИР” и на МК „Ние, гражданите” и предпочитания за К.К.К. и Г.С.С., не се отразяват на изборния резултат.

По искане на МК “Ние, гражданите“, е открито  производство по чл. 193 от ГПК,  по оспорване верността на съдържанието на протоколи на секционни избирателни комисии в останалите 108 избирателни секции. По повод оспорването, с определение на съда е допусната допълнителна – тройна техническа експертиза, със задача да извърши ръчно преброяване на бюлетините и да даде отговор на въпроса, в останалите 108 избирателни секции, колко бюлетени са отчетени като недействителни, като резултатите да бъдат представени поотделно за всяка секция и отделно сумарно за всички секции.

Съдът кредитира заключението на вещите лица по назначената допълнителна тройна съдебно – техническа експертиза, прието е неоспорено от страните в съдебно заседание, от което се установява, че при преброяването са установени 4123 бр. недейстиветелни бюлетини. От тях са намерени 20 броя действителни за МК“ Ние, Гражданите“ по секциии, отразени в таблица на лист 542 – 545 от делото. Представени са в табличен вид на лист 545 и общия броя действителните гласове – 602, за МК „Ние гражданиште“, като в таблица са посочени включително разпределинете по преференции гласове за МК.

         На вещите лица, изготвили  допълнителната съдебно -  техническата експертиза, които са броили бюлетините е била възложена задача да установят има ли разлика в действително отчетените гласове за кандидатската листа на МК “Ние,  гражданите“ и ако има, отрязява ли се и как на изборния резулт. Тъй като вещите лица не са могли да отговарят на поставеният въпрос, по делото е назначена съдебно- матeматическа експертиза със задача вещото лице, след като се запознае с всички протоколи на СИК, протокола на ОИК Плевен и като вземе предвид заключението на тройната съдебно-техническа експертиза и на допълнителната тройна съдебно-техническа експертиза, от гледна точка на промените, които са настъпили в броя на действителните, недействителните гласове и бюлетини и преференциите на страните по делото: К.К.К., Г.С.С., ПП "МИР" и МК "Ние, гражданите", да отговори променя ли се общинската избирателна квота, как се разпредетялт мандатите на партиите и коалициите получили гласове, не по- малко от общинската избирателна квота. От заключението на вещото лице П.Ц., прието и неоспорено от страните в съдебно заседание е видно, че общинската избирателна квота се определя от действителните гласове, разделени на 41 мандата. Броят на действителните бюлетини според двете тройни експертизи се намалява с 25 гласа, поради което трябва да се коригира резултатът на ОИК и общият брой действителни бюлетини е  43 366 = 43 391 - 25. Така общинската избирателна квота се променя на 1 058 = 43 366 : 41 =1 057,71).

От изследваните партии само ПП “Ние, гражданите” (. 67) получава  необходимите 1 058 гласа, като те получават: 1 015 (ОИК) + 26 (Първа експертиза) + 20 (Втора експертиза) = 1 061 гласа. В  табличен вид са показани промените на резултатите на партиите, които влизат в Общинският съвет.От тези промени се получава квотата на Хеър, която определя броя на мандатите:

Партия

5

9

14

34

43

51

55

56

67

68

СУМА

ОИК

3470

1270

2421

4124

9324

1115

2528

7617

1015

6614

39 498

Първа експертиза

-10

-3

-5

0

-14

-1

-32

-8

+26

-8

-19

Втора експертиза

 

 

 

 

 

 

 

 

+20

 

20

ОБЩО

3480

1267

2416

4124

9310

1114

2496

7625

1061

6606

39 499

Квота на Хеър:         963,39024 = 39 499 : 41       

Разпределение на мандатите по партии след преизчисляване на данните

Партия

5

9

14

34

43

51

55

56

67

68

СУМА

V_i

3480

1267

2416

4124

9310

1114

2496

7625

1061

6606

39499

m_i

3,612243

1,315147

2,50781

4,280716

9,663789

1,156333

2,59085

7,914757

1,101319

6,857034

 

p_i

3

1

2

4

9

1

2

7

1

6

36

r_i

0,612243

0,315147

0,50781

0,280716

0,663789

0,156333

0,59085

0,914757

0,101319

0,857034

 

доп. мандат

1

 

 

 

1

 

1

1

 

1

5

общо мандати

4

1

2

4

10

1

3

8

1

7

41

 

1. ПП „Ние гражданите“ получава 1 мандат за общински съветник, който според известните преференции трябва да е за С.Д.П..

2. ПП АБВ губи 1 мандат.

3. ПП МИР не получава мандат.

4. Предпочитанията за К.К.К. се увеличават с 3, но това не води до промени, касаещи нея.

5. Относно предпочитанията за Г.С.С. вещото лице  е дало два варианта на заключение:

- Ако се приеме, че трябва да се вземат предвид само тези секции, които са поискани да се разглеждат от Г.С., то преференциите за него са 2 (получени от първата експертиза), с което той получава 290 преференции, а И.П. остава с 289.

- Ако се приеме, че трябва да се вземат предвид и секциите, които не са поискани от Г.С., то от първата експертиза той получава 2 и губи 2 преференции, а от втората експертиза получава 1 (от секция 204), докато съпартиецът му И.П. губи 1 преференция (от секция 45). Така Г.С. получава 289 преференции, а И.П. – 288.

Така и в двата случая Г.С. има повече преференции. Изводите на вещото лице са основани на отразеното в протоколите на проведените съдебните заседания от 19.11.2019г. и 29.11.2019 г.

Вещото лице прави извод, че тези хипотези не влият на общинската избирателна квота. Заключението на вещото лице по назначената съдебно – математическа експертиза, съдът цени като обективно, вярно и компетентно. Същото е съобразено със заключенията на вещите лица по назначените тройна съдебно - техническа и допълнителна тройна съдебно- техническа експертиза, извършени на база преброяване и оглед на бюлетините в съответните секиции. Заключението не е оспорено от скраните по делото, поради което се възприема в цялост.

Въз основа на него съдът прави извод, че са налице промени на резултатите на партиите, които влизат в Общински съвет Плевен, както следва: броят на действителните гласове за партия под № 5 от таблицата Български Демократически Център - БДЦ  са 3480, а не както е отразено в протокола на ОИК - 3470, тоест с 10 гласа по- малко; Броят на действителните гласове за партия под №9 – ПП ДВИЖЕНИЕ ГЕРГЬОВДЕН са 1267,  а не както е отразено в протокола на ОИК -1270, т. е. с 3 гласа повече; Броят на действителните гласове за партия под № 14 политическа партия АБВ (Алтернатива за българско възраждане) са 2416, а не както е отразено в протокола на ОИК – 2421, т.е. с 5 гласа повече; Броят на действителните гласове за политическа партия под № 34 ПП „ВМРО“ – Българско национално движение са 4124, които съответстват на отразеното в протокола на ОИК; Броят за действителни гласове за политическа партия под № 43 ПП ГЕРБ са 9310, а не както е отразено в протокола на ОИК – 9324, т.е. с 14 гласа повече. Броят на действителните гласове за политическа партия под № 51 ВОЛЯ са 1114, а не както е отразено в протокола на ОИК – 1115, т.е. с един глас повече; Броят на действителните гласове за политическа партия под № 55 ДПС са 2496, а не както е отразено в протокола на ОИК 2528, т.е. с 32 гласа повече; Броят за действителните гласове за политическа партия под № 56  БСП за България е 7625, а не както е отразено в протокола на ОИК – 7617, т.е. с 8 гласа по-малко; Броят на действителните гласове за политическа партия под № 67 – Местна коалиция „Ние гражданите“ са 1061, а не както е отразено в протокола на ОИК – Плевен – 1015, т.е. с 46 гласа по-малко; Броят на действителните гласове за политическа партия под № 68 – Местна коалиция ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ /СДС, БЗНС/ - 6606, а не както е отразено в протокола на ОИК – 6614, т.е. с 8 гласа повече.   

С оглед на това се налага изводът, че в оспорените протоколи на СИК, където е било извършено преброяване и оглед от вещите лица, са вписани данни за различните политически сили, без да отговарят на обективната действителност и които са намерили отражение при вписването на различни данни в оспорения протокол на ОИК- Плевен, и са оказали влияние върху обявения резултат, който е различен от отразения в протокола на Общинската избирателна комисия  Плевен. Общият брой на действителните бюлетини според заключението на вещите лица по назначените тройна-техническа и тройна допълнителна - техническа експертиза, намалява с 25 гласа и е 43366, вместо отразения в протокола на ОИК Плевен 43391, което води до промяна на общинската избирателна квота от 1059 на 1058. Въз основа на това се получава друго разпределение на мандатите, а именно броят на мандатите за ПП АБВ (Алтернатива за българско възраждане), следва да бъде намален с един, за сметка на Местна коалиция „Ние, гражданите“, която получава един мандат за общински съветник, който според преференциите е за С.Д.П.. От заключението на вещите лица по назначените тройна – съдебно техническа и допълнителната тройна- техническа експертиза, е видно, че е налице промяна и в отчетения резултат на ОИК Плевен за общински съветници по отношение на разпределение на мандатите на кандидатите за общински съветници от листата на ПП “БДЦ“, които са  общо четири, като жалбоподателят Г.С.С., който е получил 289 преференцци следва да бъде класиран преди И.И.П.,  за който са отчетени 288 преференции.

         При отразяване на резултатите от избора на общински съветници е допусната грешка относно разпределението на гласовете по подадените действителни бюлетини по кандитатските листи на партии и коалиции, което е довело до опорочаване на обявения с решението на ОИК, изборен резултат. Предвид изложеното следва да бъде постановено решение, с което на основание чл.459, ал.10, изречение второ на ИК  да бъде отменено  Решение № 193-МИ/29.10.2019 г. на ОИК – Плевен, с което е определена общинската избирателна квота, разпределението на мандатите по кандидатски листи на политическите партии и коалиции, получили гласове не по-малко от общинската избирателна квота и е обявен резултатът от проведеният избор за общински съветници в Община Плевен, като следва да се върнат книжата на ОИК Плевен за обявяване на действителните резултати, съобразно мотивите на решението.

Неоснователно е възражението на процесуалния представител на ПП “Мир“ адв. Ц. за цялостно касиране на  изборите за общински съветници  в гр. Плевен.

         За да бъде обявен изборът на общински съветници за недействителен, следва съдът да установи, че изборният процес е протекъл в нарушение на основополагащите демократични конституционни принципи, относими към избирателното право – общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване-чл.10 от КРБ. Тези нарушения, на второ място трябва да са в такава степен тежки и повсеместни, че да опорочават изцяло изборният процес и общият резултат от изборите. В този смисъл, за да бъде обявен за изцяло недействителен изборът, следва съдът едновременно да констатира наличието на две предпоставки – съществени нарушения на  изборния процес, относими към нарушаване на основните конституционни принципи и тежестта на тези нарушения да е от такова естество, че да е невъзможно да се установи действителната воля на избирателя

 В производството по чл.459 от ИК , в което предмет на обжалване е решението на общинската избирателна комисия за определяне на окончателните изборни резултати, се осъществява контрол за законосъобразност на избора. Производството е особено, с контролно – отменителен характер, поради което целта му не е да се извърши цялостна проверка на законността на произведените избори, а само такава по конкретно наведените от жалбоподателите нарушения на изборния процес. В тази връзка следва да се има предвид, че не всички нарушения на изборния процес обуславят недействителността му, а само тези, които са особено съществени и пряко засягат волята на избирателя, от където именно следва да се изхожда при извършване на преценката за законосъобразността на избора.

С оглед изхода на делото, направеното искане от пълномощника на жалбоподателя Г.С.С. за присъждане на разноски в размер на договорено и платено възнаграждение за един адвокат, договор за правна защита  и съдействие на л. 375 по делото и на основание чл.143, ал. 1 от АПК съдът намира, че ОИК Плевен следва да заплати на  Г.С.С. разноски в размер на 400 лева – договорено и изплатено възнаграждение за един адвокат.

С оглед изхода на делото, направеното искане от пълномощника на ПП “Ние, гражданите“ за присъждане на разноски  и  на основание чл.143, ал. 1 от АПК съдът намира, че ОИК Плевен следва да заплати на МК “Ние, гражданите“ разноски в размер на 2500, от които за договорено и изплатено възнаграждение за един адвокат, договор за правна защита и съдействие - 600 лв.  на л.632 по делото, внесен депозит за тройна съдебно- техническа експертиза в размер на 400 лв. на л. 385 по делото и внесен депозит за допълнителна тройна съдебно- техническа  експертиза в размер на 1500 лева на л. 480 по делото.

Воден от горното и на основание чл.459 ал.10, изр. второ от ИК, съдът: 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 193-МИ/29.10.2019 г. на ОИК – Плевен, с което е определена общинската избирателна квота, разпределението на мандатите по кандидатски листи на политическите партии и коалиции, получили гласове, не по-малко от общинската избирателна квота и е обявен резултатът от проведеният избор за общински съветници в Община Плевен.

ВРЪЩА книжата  на Общинска избирателна комисия- Плевен, за обявяване на действителните резултати, съобразно обстоятелствената част на решението.

 

ОСЪЖДА ОИК- Плевен, ДА ЗАПЛАТИ на Г.С.С., ЕГН **********, разноски в размер на 400 лева.

ОСЪЖДА ОИК Плевен да заплати на МК “Ние, гражданите“, разноски в размер на 2500 лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховният административен съд, в 7 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 Решението да се съобщи на страните и да се обяви на интернет страницата на Административен съд -Плевен.

 

 

                                                            

СЪДИЯ:/п/