Решение по дело №189/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 280
Дата: 30 юни 2022 г. (в сила от 30 юни 2022 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20227240700189
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 март 2022 г.

Съдържание на акта

Начало на формуляра

Р Е Ш Е Н И Е  280

 

гр.Стара Загора 30.06.2022 год.

 

 В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         двадесет и първи  юни през  две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                                                      Членове:      

     

при секретаря    Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                        ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело     189 по описа  за 2022 год, за да се произнесе съобрази следното:

 

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно- процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.46, ал.5 от Закона за общинската собственост/ЗОС/.

 

Образувано е  по жалба от  З.Д.С. *** против Заповед № 274/ 23.02.2022г на Кмета на Община Казанлък за прекратяване на наемно правоотношение, възникнало на основание договор за наем на общинско жилище. В жалбата са изложени оплаквания, които по същество се свеждат до издаване на заповедта в нарушение на материалния закон. Подателката оспорва изложените като мотиви факти за прекратяване на наемното правоотношение поради нарушаване на добрите нрави и системни нарушения на обществения ред.  Обосновава, че предвид здравословното й състояние обективно не би могла да извършва такива нарушения. Моли заповедта да бъде отменена.

 

Ответникът - Кмет на Община Казанлък, редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

 

         Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

 

С оспорената заповед № 274/ 23.02.2022г на Кмета на Община Казанлък е прекратено наемното правоотношение между Община Казанлък и З.Д.С. по договор за наем № 20/ 01.11.2019г с предмет общинско жилище с административен адрес гр.Казанлък, ул.“Цанко Церковски“ № 31. Изложени са мотиви, че видно от постъпили в Община Казанлък жалба вх.№ 94-00-50/ 24.08.2020 г от живеещи в кв.“Христо Ботев“ гр.Казанлък, жалба вх.№ 94-Н-3097-1/ 16.09.2020г от Н.К. и сигнал от 17.11.2021г, жалбоподателката З.С. системно нарушава обществения ред, определен с Наредба № 1 на Общински съвет Казанлък. От правна страна са изтъкнати като основание за издаването чл.46 от ЗОС и чл.36, ал.1, т.10, от Наредба № 12 за настаняване под наем на граждани с доказани жилищни нужди и продажба на общински жилища на Общински съвет Казанлък във връзка с Раздел III, чл.14, т.11 от Договор за наем № 20/ 01.11.2019г и Решение № 66 от Протокол № 8/ 29.22.2021г.

 

Със заповед № 1469/ 20.09.2019г на Кмета на Община Казанлък жалбоподателката З.С. и нейната внучка З.М. /родена на ***г/ са настанени в приземен етаж от къща, намиращ се в гр.Казанлък, ул.“Цанко Церковски“ № 31. Между страните  по делото е сключен договор за наем № 20/ 01.11.2019г с предмет гореописания недвижим имот, представляващ общинско жилище. В раздел III, чл.14, т.11 от него е уговорено прекратяването му едностранно от наемодателя в едномесечен срок със заповед на кмета при нарушаване на добрите нрави и системни нарушения на обществения ред, установени по реда на Наредба № 1 на Общински съвет Казанлък и ЗУЕС с протоколи и констативни актове на домсъвета или съответните административни служби.

 

С предизвестие изх.№ 94-З-1352-1/ 10.12.2021г жалбоподателката е уведомена, че наемното правоотношение за ползваното от нея общинско жилище ще бъде прекратено на 31.03.2022г . 

 

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в преписката по издаване на оспорения административен акт, включваща жалба вх.№ 94-00-50/ 24.08.2020 г от живеещи в кв.“Христо Ботев“ гр.Казанлък, жалба вх.№ 94-Н-3097-1/ 16.09.2020г от Н.К.,  сигнал от 17.11.2021г и съставения във връзка с него протокол от 17.11.2021г на комисия от служители в общинска администрация Казанлък.

 

Приета като доказателство е и представената с жалбата срещу оспорения административен акт епикриза от 25.09.2021 г., удостоверяваща болничен престой на жалбоподателката в периода 21.09.2021 г. – 25.09.2021 г. с поставена диагноза мозъчен инфаркт.

 

         Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с изложените в жалбата доводи и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

Жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок от съобщаването  и от надлежна страна, за която административният акт е неблагоприятен, поради което е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, се явява основателна.

 

Заповед № 274/ 23.02.2022г на Кмета на Община Казанлък, предмет на съдебна проверка, е издадена от компетентен орган в кръга на неговите правомощия и предвидената писмена форма. Съгласно разпоредбата на чл.46, ал.2 от ЗОС, транспониран в чл.36 от Наредба № 12 на Общински съвет Казанлък за настаняване под наем на граждани с доказани жилищни нужди и продажба на общински жилища, прекратяването на наемните правоотношения се извършва със заповед на кмета на общината.

 

При постановяването на оспорената заповед обаче е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и неправилно приложение на материалния закон.

 

За образуваното административно производство на жалбоподателката като заинтересовано лице не е изпратено уведомление по чл.26, ал.1 от АПК с оглед административния характер на производството по чл.46 от ЗОбС. Предизвестие  изх.№ 94-З-1352-1/ 10.12.2021г не може да се приеме за изискуемото уведомление, тъй като то е в изпълнение на облигационните отношения между страните и не съдържа информация за административно производство, което ще приключи с акт на компетентен орган.  Съдът намира, че това нарушение представлява съществено такова на административнопроизводствените правила. За да бъде едно нарушение квалифицирано като съществено, е необходимо да е повлияло или да може да повлияе върху съдържанието на акта - когато създава вероятност за неистинност на установените факти, от значение за съществуването на разпореденото или отказано с акта субективно право, т.е такова нарушение, недопускането на което е могло да доведе до друго разрешение на поставения пред административния орган въпрос. В конкретния случай констатираното нарушение се е отразило върху съдържанието на волеизявлението на органа, обективирано в оспорената заповед. В  жалба вх.№ 94-00-50/ 24.08.2020 г от живеещи в кв.“Христо Ботев“ гр.Казанлък, жалба вх.№ 94-Н-3097-1/ 16.09.2020г от Н.К. и сигнал от 17.11.2021г не се съдържа никаква конкретна информация за поведението на жалбоподателката. От представената по делото епикриза от 25.09.2021 г. се удостоверява болничен престой на З.С. в периода 21.09.2021 г. – 25.09.2021 г. с поставена диагноза мозъчен инфаркт и статус при изписване хипорефлексия и пареза. Развилото се съдебно производство налага извод, че ако бяха събрани и обсъдени от органа обясненията и възраженията на С. като участник в спорното административно правоотношение, те биха установили фактическа обстановка и обосновали правни изводи и резултат, различни от възприетото административно решение - т.е допуснатото нарушение е повлияло върху съдържанието на обжалвания акт и разпореденото с него прекратяване на наемното правоотношение. Изложеното налага извод, че административният орган също така в нарушение на процесуалното правило на чл. 35 АПК не е изяснил релевантните за случая факти и обстоятелства.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 46, ал. 1, т. 3 от ЗОбС /непосочена изрично  като правно основание, но кореспондираща с фактическите констатации/,  наемните правоотношения се прекратяват поради нарушаване на добрите нрави. Според възприетото в съдебната практика, под "нарушаване на добрите нрави" следва да се има предвид такова поведение на наемателя, което е свързано с противообществени прояви, противоречащи на морала и битността на българина. Моралът може да бъде разглеждан най - общо като система от принципи, неписани норми и правила, които са формирани като общопризнати изисквания за нравствено поведение на членовете на дадено общество. В този смисъл нарушаване на добрите нрави ще представлява всяко действие или бездействие, което отрицателно въздейства върху установените и наложени в обществото морални и/или етични норми и принципи или е в противоречие и е несъвместимо с тях.

 

В случая административният орган не е изложил мотиви кое конкретно поведение на жалбоподателката счита за укоримо от морална гледна точка и/или представляващо системно нарушение на обществения ред. Препращането към жалба вх.№ 94-00-50/ 24.08.2020 г от живеещи в кв.“Христо Ботев“ гр.Казанлък, жалба вх.№ 94-Н-3097-1/ 16.09.2020г от Н.К. и сигнал от 17.11.2021г не удовлетворява изискването на закона и съдебната практика за надлежно мотивиране на акта, тъй като в тези документи също не се съдържат конкретни данни поведение на С., нарушаващо реда в сградата, спокойствието на съседите и представляващо извършване на противообществени прояви, които са в разрез с морала и нравите на обществото. Дори да се приемат за документи, предхождащи и подготвящи издаването на административния акт, то в тях няма информация за пряко участие на С.. Липсата на конкретни мотиви освен че представлява съществено процесуално нарушение, не позволява на съда да провери съответствието на административния акт с материалния закон и целта му.

 

Доколкото не са изложени конкретни фактически основания за издаване на оспорената заповед, съдът не е в състояние да прецени наличието на твърдяното в нея правно основание за прекратяване на договора за наем на общинското жилище, сключен със С.. Приложените жалби от лица с посочени адреси около административния адрес на процесния недвижим имот, не представляват надлежна причина за прекратяване на договора. Твърденията, които са изложени в тях, е следвало да бъдат проверени и нарушенията непосредствено установени от служители на административния орган, които да съберат доказателства, за да се обоснове категоричен извод, че е налице посоченото в заповедта основание за прекратяване на наемното правоотношение. Съставеният протокол от 17.11.2021г на комисия от служители в общинска администрация Казанлък също не съдържа данни, че именно жалбоподателката и живеещото с нея лице системно са нарушавали добрите нрави и/или обществения ред, поради което не удовлетворява изискването на чл.36, ал.1, т.10  от Наредба № 12 за настаняване под наем на граждани с доказани жилищни нужди и продажба на общински жилища  нарушенията да са установени с протоколи или констативни актове. Следователно кметът на общината е издал оспорения административен акт при липса на установеност на посоченото правно основание по смисъла на чл. 46, ал. 1, т. 3 от ЗОбС и чл.36, ал.1, т.10  от Наредба № 12 за настаняване под наем на граждани с доказани жилищни нужди и продажба на общински жилища. Административният орган е този, който е задължен да установи наличието на този факт както при издаване на административния акт, така и при съдебното му оспорване, което не е направено, въпреки дадените указания от съда. Съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК доказателствената тежест е върху административния орган, който трябва да установи съществуването на фактическите основания в административния акт.

 

По гореизложените съображения съдът намира, че жалбата е  основателна и следва да бъде уважена, а оспорената заповед -  да се отмени като незаконосъобразна на  основание чл.146, т.3, т.4, и т.5 от АПК.

 

 Водим от тези мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.2 от АПК и чл.46, ал.5 от ЗОбС, съдът  

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на З.Д.С.  ЕГН ********** *** Заповед № 274/ 23.02.2022г на Кмета на Община Казанлък за прекратяване на наемното правоотношение с Община Казанлък, възникнало на основание договор за наем № 20/ 01.11.2019г за общинско жилище с административен адрес гр.Казанлък, ул.“Цанко Церковски“ № 31 , КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

 

Решението е окончателно.

 

 

                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: