Решение по дело №404/2020 на Районен съд - Ботевград

Номер на акта: 260026
Дата: 5 април 2021 г. (в сила от 2 ноември 2021 г.)
Съдия: Недко Цолов Петров
Дело: 20201810200404
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№260026

гр. Б., 05.04.2021  г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Б.СКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателно отделение, ­­­шести състав, в публичното заседание на девети март през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: Н.П.

 

при секретаря Ива Тодорова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 404 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Предметът на делото:

Наказателно постановление (НП) ***г., издадено от Ч.А.Т.-директор на Регионална дирекция "Автомобилна администрация" /РДГ/- София, с което на В.И.Б., с ЕГН **********, на основание  чл. 93в, ал. 17, т. 1 от Закона за автомобилните превози (ЗАПр) му е наложена глоба в размер на 1 500 лева за нарушение на чл. 36, § 1, т. /i/ от Регламент (ЕС) № 165/2014 г. и за нарушение по чл. 100, ал.1, т.1 ЗДвП, на основание чл. 183, ал.1, т.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 10 /десет лева/.

Становищата на страните:

Недоволно от това НП е останало наказаното лице, което подава жалба срещу  него. В подадената жалба е направено искане за отмяната му като неправилно, необосновано и незаконосъобразно.

Въззивният жалбоподател редовно призован за съдебни заседания, се явява лично. В пледоарията си моли съда да отмени обжалваното НП, поради това, че на процесната дата действително не е имал тахографски листа, така както е посочено в АУАН и НП, но не по негова вина, а по вина на неговия работодател, издал му удостоверение за дейности на следващия ден, за  което е и напуснал работата си.

Въззиваемата страна (Директор РД "Автомобилна администрация"- София) – редовно призована, не изпраща представител. В придружителлното писмо до въззивния съд е изразено становище за законосъобразност и правилност на обжалваното НП, като издадено съобразно материалните и процесуалните правила, поради което се предлага да бъде потвърдено.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и релевираните от страните доводи, приема за установено следното:

 

От фактическа страна:

На 18.02.2020 г. около 14.00 часа в гр. Б., Индустриална зона Микроелектроника „Паркинг 1” като водач на автобус „Сетра С 315 ХД”, с рег.№ *** извършвал обществен специализиран превоз на пътиници от гр. В. до гр. Б., бил спрян за проверка от инспектор при ОО"АА" София, при която проверка било установено, че водачът е без контролен талон към свидетелството за управление на МПС, както и че е с оборудван аналогов тахограф, но в момента на проверката не представя тахографски листа от преходните 28 дни - за дните 04.02.2020г. и 05.02.2020г. – два броя.

За констатираните нарушения е съставен Акт за административно нарушение бланков ***г., на В.И.Б., с ЕГН **********, за това, че като като водач на автобус „Сетра С 315 ХД”, с рег.№ ***, оборудван с аналогов тахограф, извършва обществен специализиран превоз пътиници от гр. В. до гр. Б., видно от щатното разписание № 12 за линията и пътен лист серия ВЛА № *** от ***г., е извършил две нарушения като водач 1. В момента на проверката не представя тахографски листа от преходните 28 дни за дните 04.02.2020г. и 05.02.2020г. – два броя, попадащо в обхвата на Регламент/ЕО/ № 561/2006 г., и с това е нарушил чл. 36 § 1, т. /i/ от Регламент /ЕС/ № 165/2014 г. и 2. Водачът не представя контролен талон към свидетелството за управление на МПС и с това е  нарушил на чл. 100, ал.1, т.1 от ЗДвП.

В акта, връчен му в момента на проверката, не е вписано възражение и не е постъпило такова в тридневен срок от неговото връчване.

Въз основа на акта на 30.03.2020 г. директор на РДГ София, определен от Министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията за длъжностно лице по реда на чл. 92, ал 2 от ЗАвП; чл. 189, ал. 12 от ЗДвП и чл. 47, ал. 2 от ЗАНН, е издал наказателно постановление ***г., в което е приел за установена фактическа обстановка, идентична с посочената в АУАН, порочени са за нарушени: 1. чл. 36 § 1, т. /i/ от Регламент /ЕС/ № 165/2014 г. като на основание чл. 93 в, ал. 17, т. 1 от ЗАвПр на В.И.Б. е наложено административно наказание глоба в размер на 1500 лева и 2. чл. 100, ал.1, т.1 от ЗДвП като на  основание чл. 183, ал.1, т.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 10 /десет лева/.

Наказателното постановление е получено лично от жалбоподателя на 28.04.2020г. и е обжалвано с жалба, входирана при АНО на 04.05.2020г.

По доказателствата:

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на показанията на актосъставителя и свидетеля по акта, които са безпротиворечиви, относно подлежащите на доказване факти и кореспондират с останалите доказателства по делото, а именно АУАН, вкл. и обясненията на жалбоподателя. Що се отнася до останалите писмени доказателства, съдът ги намира за единни, логични и кореспондиращи по между си, поради което използва същите при формиране на свободното си вътрешно убеждение. Видно от показанията на разпитаните свидетели, обяснението на жалбоподателя  и приложените писмени доказателства, е че първите двама са констатирали, че водачът не представя контролен талон към свидетелство за правоуправление, както и че е управлявал ППС, оборудвано с аналогов тахограф, без да е представил тахографски листа от преходните 28 дни - за дните 04.02.2020г. и 05.02.2020г. – два броя.

От правна страна:

В.И.Б. е лице, срещу което е издадено обжалваното Наказателно постановление. Жалбата е подадена в законоустановения срок и е насочена срещу акт, който подлежи на обжалване по съдебен ред. Поради това РС-Б. приема, че жалбата е процесуално допустима. При разглеждане на дела по оспорени НП районният съд е винаги инстанция по същество – чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. Това означава, че следва да провери законността, т. е. дали правилно са приложени процесуалният и материалният закони, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя – арг. от чл. 314, ал. 1 от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН. В изпълнение на това си правомощие (право и задължение) съдът ex officio (служебно) констатира – чл. 13, чл. 107, ал. 2 и чл. 313-314 от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, в предвидената от закона писмена форма, съдържание и срокове.

В процесния случай съдът приема, че и АУАН и НП са издадени от компетентни органи, за което по делото има приложени писмени доказателства - Заповед РД-08-30/24.02.2020 г. на Министъра на ИТС, както и с оглед изискванията на ЗАНН и ЗАПр, като по отношение компетентността на органите няма възражения от страна на жалбоподателя.

 Съдът не констатира нарушение на разпоредбите на чл. 42 от ЗАНН – относно описание на нарушенията. В акта е направено пълно и детайлно описание на нарушенията, както и на обстоятелствата при които са извършени. Посочени са и законовитее разпоредби, които са били нарушени – чл. 36 §. 1, т. i от Регламент № 165/2014 г. на ЕС и  чл. 100, ал.1, т.1 от ЗДвП. Отразени са всички данни относно индивидуализацията на нарушителя - трите имена на нарушителя, адреса, ЕГН фирмата в която работи и длъжността която заема и т. н.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

По пункт 1 от обжалваното НП, в който е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 1500 лв. на основание чл. 93в, ал.17, т.1 от ЗАвПр за неизпълнение задълженията си по чл. 36 §. 1, т. i от Регламент № 165/2014 г. на ЕС, съгласно която разпоредба, когато водачът управлява превозно средство, на което е монтиран аналогов тахограф, той трябва да е в състояние да представи по искане на оправомощен служител на контролен орган по т. i) тахографските листове за текущия ден и листовете, използвани от водача през предходните 28 дни. В конкретният казус не е налице спор, че към момента на извършване на проверката с процесния автомобил, управляван от жалбоподателя, последният е извършвал обществен специализиран превоз на пътници от гр. В. до гр. Б., видно от щатното разписание № 12 за линията и пътен лист серия ВЛА № *** от ***г. и в момента на проверката е бил оборудван с аналогов тахограф. Тези факти се установяват безспорно от показанията на двамата свидетели разпитани по делото, а и от обясненията на жалбоподателя, като при извършената проверка е било констатирано, че при извършване на превоза в Р. България попадащ в обхвата на Регламент 561/2006 г., водачът не е представил два броя  тахографски листа за предходните 28 дни, а именно - за дните 04.02.2020г. и 05.02.2020г. Същевременно в конкретният случай при извършената проверка жалбоподателя не е дал никакво приемливо обяснение, нито се е позовал пред проверяващите органи на това, че тахографа на товарния автомобил е бил повреден и изпратен на ремонт, нито пък е предоставил на проверяващите го служители ръчно съставени тахографския листи. Едва в депозираната жалба за първи път се представя и Удостоверение за дейности по образец за дните 04.02.2020г. и 05.02.2020г.

В действителност Удостоверение за дейности по образец не е представено от жалбоподателя съгласно показанията на свидетелите и обясненията на жалбоподателя в деня на проверката. В съдебно следствие жалбоподателят твърди, че не по негова вина не е представил удостоверение за дейности, а по вина на неговия работодател, издал му го на следващия ден, което била практика в това търговско дружество, за  което е и напуснал работата си при него. Освен това макар да е представил пред съда Удостоверение за дейности за дните 04.02.2020г. и 05.02.2020г., /приложено на лист 5 от АНД № ***г. на СРС/, то не може да бъде изведен извод, че жалбоподателят е изпълнил вмененото му от чл. 36 параграф 1, т. i от Регламент № 165/2014 г. задължение. Това е така защото макар и изготвеното Удостоверение за дейности за издадено за дните 04.02.2020г. и 05.02.2020г., и да е изрядно от външна страна, то няма да е изпълнило вмененото му задължение от посочената норма, защо в задължение на водача освен да представи тахографските листове за текущия ден - тоест за дата - 18.02.2020г., то той има задължение да представи и тахографските листовете, използвани от него през предходните 28 дни, каквито той не е представил именно за последното нарушение му е повдигнато административното обвинение. С оглед на изложеното става ясно, че на датата на нарушението, посочена в АУАН и наказателното постановление, жалбоподателят действително не е изпълнил стриктно изискването на чл. 36 параграф 1, т. i от Регламент № 165/2014 г. на ЕС, като не е представил при поискване от оправомощен за това служител тахографските листовете, използвани от него през предходните 28 дни.

От субективна страна деянието е извършено умишлено, тъй като водачът е съзнавал, че следва е в състояние да представи при поискване от оправомощен служител на контролен орган тахографските листове за предходните 28 дни, но не е сторил това, съзнавайки неизпълнението на задължението си и противоправността му.

Предвид установеното по делото категорично виновно неизпълнение от страна на водача на посоченото в гореописаната разпоредба задължение, налице са били основанията за ангажиране отговорността на жалбоподателя по реда на чл. 93в, ал. 17, т. 1 от ЗАвПр която предвижда, че се наказва с глоба от 1500 лв. водач, който при проверка от контролните органи не представи документите, които са регистрирали времето на управление, прекъсванията и почивките му през текущия ден, и тези от предходните 28 календарни дни – тахографски лист. Доколкото за това нарушение е предвидено административно наказание в точно определен размер, то наказващият орган не е имал възможност за преценка на различните обстоятелства по чл. 27 от ЗАНН. Като се има предвид характера на самото нарушение, правилно наказващият орган е наложил посоченото наказание Глоба в размер на 1500/хиляда и петстотин/ лева на водача, поради което НП в тази част следва да бъде потвърдено.

При преценката дали деянието по чл. 36 параграф 1, т. i от Регламент № 165/2014 г. на ЕС е маловажен случай, следва да се изхожда от съвкупната преценка на всички обстоятелства, характеризиращи обществената опасност на конкретното деяние и дееца, наличните смекчаващи и отегчаващи обстоятелства, вредните последици – т. е. всички други последици, които нямат имуществен характер, но са вредни за обществото и др. Що се отнася до вредните последици - в посочения смисъл, то такива са налице вследствие на деянието, извършено от жалбоподателя. По делото няма данни за смекчаващи обстоятелства, които да обусловят по-ниска степен на обществена опасност на конкретното деяние и на дееца от типичните такова.

По пункт 2-ри от обжалваното НП, а именно за нарушение на чл. 100, ал.1, т.1 от ЗДвП на В.И.Б. е наложено административно наказание "глоба" в размер на 10 лв, съдът счита, че същото е правилно и законосъобразно. Съгласно цитираната разпоредба "Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи: свидетелство за управление на моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към него". В конкретния случай не се установи фактическа обстановка различна от описаната в АУАН и НП. В тази насока липсват и възражения от страна на жалбподателя, поради което съдът счита, че е осъществено нарушението, както от обективна, така и от субективна страна. От обективна на инкриминираната дата при извършена проверка е установено, че същия няма и не представя контролен талон към свидетелството за правоуправление. От субективна като правоспособен водач, същия е длъжен да съобразява поведението си с разпоредбите на ЗДвП, както и е запознат с въведените с него правила, но въпреки това е управлявал ППС без контролен талон. И в тази част на НП съдът не установи и нарушения на процесуалните правила. И АУАН и НП са издадени от компетентни за това органи по аргумент от чл. 189, ал.12 от ЗДвП и Заповед № РД-08-30/24.02.2020 г. на Министъра на ИТС, представена и приета по делото, същите съдържат изискуемите реквизити, не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, поради което и в тази му част НП следва да бъде потвърдено.

Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Районен съд-Б., въззивен състав

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА като правилно и законосъобразно Наказателно постановление ***г., издадено от Ч.А.Т. - директор на Регионална дирекция "Автомобилна администрация" /РДГ/- София, с което на В.И.Б., с ЕГН **********, на основание  чл. 93в, ал. 17, т. 1 от Закона за автомобилните превози (ЗАПр) му е наложена глоба в размер на 1 500 лева за нарушение на чл. 36, § 1, т. /i/ от Регламент (ЕС) № 165/2014 г. и за нарушение по чл. 100, ал.1, т.1 ЗДвП, на основание чл. 183, ал.1, т.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 10 /десет лева/.

 

Решението може да се обжалва по реда на АПК пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                              

ПРЕДСЕДАТЕЛ :