Р
Е Ш Е Н И Е
Гр. София, 18.06.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ
ГРАДСКИ СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, VІ-9 СЪСТАВ,
в
закрито заседание на осемнадесети юни
две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЖАКЛИН КОМИТОВА
като изслуша
докладваното от Председателя т.д. № 1027 по описа за 2019
г.,
И ЗА ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ, ВЗЕ ПРЕДВИД СЛЕДНОТО:
Производството
е по реда на чл. 25 от Закона за търговския регистър и регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ) вр. глава XXI от ГПК.
Образувано е по жалба вх. № 20190603130941/03.06.2019 г. подадена от „М.Б.“ ЕООД, ЕИК********, със седалище и адрес
на управление:***, представлявано от управителя Ж.Г.И., чрез адв. И.Ш.,***, срещу Отказ с peг.
№ 20190516143740-2/22.05.2019
г., постановен по заявление с вх. № 20190516143740/16.05.2019 г. за вписване на действителен собственик. В жалбата се твърди, че дадените от
длъжностно лице указания са относно вписването на обстоятелства, които не са
заявени с разглежданото заявление Б7. Видно от същото, с него се заявяват за
вписване действителните собственици на дружеството, а не се заявява
прекратяването му, в който смисъл са указанията. Предвид това, неизпълнението
на указанията в срока по чл. 19, ал. 2 от ЗТРРЮЛНЦ не съставлява основание за
постановяване на обжалвания отказ. Съгласно чл.21 от ЗТР длъжностното лице
следва да прецени дали подаденото заявление отговаря външно на предвидената форма
и ред, дали заявеното за вписване обстоятелство е от кръга на тези, за които се
предвижда вписване в ТР; дали изхожда от оправомощено лице и дали към
заявлението са приложени всички документи, съществуването на заявеното за
вписване обстоятелство и съответствието му със закона; дали са представени
изискуемите декларации по чл.13 от ЗТР и дали е заплатена дължимата държавна
такса. В настоящия случай преценката за външна редовност следва да се извърши
чрез съпоставка на приложените към заявлението документи, за чието наличие длъжностното лице
следи служебно съгласно чл. 22, ал.5 от ЗТР, с изискваните по чл. 50а, ал.1 вр.
2 от Наредба № 1 от 14.02.2007г. за водене, съхраняване и достъп до търговския
регистър. Приложимата спрямо процесното заявление разпоредба на чл. 50а, ал.2
вр. ал.1 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. предвижда, че когато се
заявяват за вписване обстоятелства по чл. 63, ал.1 и ал. 4 от ЗМИП се представят:
декларация по чл. 63, ал. 4 от ЗМИП; документ, установяващ съществуването на
юридическото лице, чрез което пряко или непряко се осъществява контрол и
удостоверяващ лицата, които го представляват по националния му закон и
нотариално заверено съгласие на физическо лице за контакт по чл. 63, ал. 4, т.
3 от ЗМИП - когато е приложимо. Търговската регистрация на чуждестранното търговско
дружество „А.Х.“ ООД - Б., чрез което се осъществява контрол и лицата, които го представляват, са
обстоятелства, които са приложени по електронното досие на дружеството,
доколкото чуждестранното юридическо лице е едноличен собственик на дружеството -
заявител. Предвид липсата на данни за промени по отношение статута на
едноличния собственик и представителната власт на лицата, следва да се приеме,
че представената от заявителя декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТР за истинност
на заявените обстоятелства е достатъчна за целите на регистърното производство
и съобразно обхвата на проверката по чл. 21 ал. 1 от ЗТР, която длъжностното
лице следва да извърши. При липсата на законово изискване за представяне на
удостоверение за актуално състояние, неправилно длъжностно лице е изискало
такова, като не е зачело представения от заявителя документ, удостоверяващ
съществуването на юридическото лице А.Х. ООД - Б. и лицата, които го представляват
според националния му закон, който документ изхожда от държавата по произход. Доколкото
приложимата разпоредба на чл. 50а, ал. 2 вр. ал. 1 от Наредба № 1 от 14.02.2007
г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър не изисква
представяне на „удостоверение за актуално състояние“, без значение в случая са
изискванията на чл. 21а, ал.1 от Правилника за легализациите, заверките и
преводите на документи и други книжа, в сила от 01.03.2018 г. относно
представянето в превод на документи. Следвa да се отчете
обстоятелството, че посочената разпоредба е неприложим материален закон спрямо
представения от заявителя документ, установяващ съществуването на чуждестранното
юридическото лице и пълномощията на органите на управление с оглед датата на
издаването му - 26.06.2017 г. С оглед на гореизложеното, моли съда да отмени като
незаконосъобразен Отказ № 20190S16143740-2/22.05.2019
г. на длъжностно лице при Агенция по вписванията, като
го задължи да извърши вписване на заявление - обр. Б7 вх. №
20190516143740/16.05.2019 г.
Софийски градски съд, след като обсъди доводите на жалбоподателя и
събраните по делото доказателства намира следното:
Производството пред Агенцията по вписванията е образувано въз основа на Заявление с вх. № 20190516143740-2/22.05.2019 г., от адв. И.Ш.,
упълномощен от Ж.Г.И.,
в качеството му на управител на „М.Б.“ ЕООД. Подаденото
заявление е по образец съгласно приложение Б7 на Наредба №1 за водене, съхраняване и
достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел за вписване чл.
63, ал. 1 и 4 от Закона за мерките срещу изпиране на пари (ЗМИП) и данни на
действителни собственици в поле 550, както и данни за Юридически лица или други
правни образувания, чрез които пряко или непряко се упражнява контрол в поле
537. Към
него са приложени: Декларация
по чл.13, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ;
Пълномощно;
Декларация по
чл.13, ал. 5
от ЗТРРЮЛНЦ; Документ за внесена държавна такса;
Нотариално заверена декларация по чл. 63, ал. 4 от ЗМИП; Документи,
установяващи съществуването на дружество, регистрирано в юрисдикция с
преференциален данъчен режим и удостоверяващ лицата, които го представляват по
националния му закон, а именно: Удостоверение за правомощията на органите на
управление на „А.Х. Л.“, чуждестранно юридическо лице, учредено в Б. Сити, Б.,
Централна Америка (на английски език и в превод на български език), със заверка с апостил, издадено на 26.06.2017
г. от И.К.С.Л., регистриран представител на дружеството.
На заявителя са дадени Указания с № 20190516143740/19.05.2019 г. съгласно
чл. 21, ал. 1, т. 4 и 5 от ЗТРРЮЛНЦ. Длъжностното лице е приело, че съгласно
чл. 7 (2) от
Наредба № 1 от 14.02.2007г. за водене, съхраняване и достъп до търговския
регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел към всяко заявление се прилагат
документи, установяващи съществуването на заявеното за вписване обстоятелство,
съответно подлежащият на обявяване акт, както
и съответно дали подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на
изискванията на закона. Съгласно
чл. 21, ал.
1 ал. 3, т. 4 от
НАРЕДБА № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел при вписване на обстоятелства, респ. при обявяване на акт
относно дружество с ограничена отговорност с участие на юридическо лице -
съдружник, което не е учредено по българското право, или юридическо лице -
съдружник, което не е вписано в търговския регистър и регистъра на юридическите
лица с нестопанска цел, към заявлението
следва да се представи и документът, установяващ съществуването на юридическо
лице - съдружник,
и удостоверяващ лицата, които го
представляват по националния му закон, както и съответно дали
подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на изискванията на
закона. Представеното със заявлението удостоверение за актуално състояние на
чуждестранното юридическо лице - А.Х. ООД, Чуждестранно юридическо лице, държава: Б., е издадено към дата 26.06.2017 г., тоест 2 години преди
настоящото деклариране. Ето защо,
не може да се приеме, че удостоверението е актуално, респективно, че
представляващите го лица са същите и че същото удостоверява надлежно към настоящия
момент лицето, което представлява едноличния собственик на капитала. Следва да
се представи удостоверение за актуално състояние на А.Х. ООД, Чуждестранно
юридическо лице, държава: Б., с по-актуална
дата, както и удостоверение за пълномощията на действащите органи на управление
на А.Х. ООД, Чуждестранно юридическо лице, държава: Б., с оглед установяване
валидността и законосъобразността на решението за прекратяване на дружеството.
На
следващо място, съгласно разпоредбите на чл. 18, ал.1 и ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ,
заявлението и приложенията към него се подават на български език, като могат да
бъдат представени и на всеки от официалните езици на Европейския съюз, но в
такъв случай документите се представят заедно със заверен превод на български
език. Нормата на чл. 7, ал. 3 от Наредба № 1/14.02.2007 г. за
водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ
определя, че когато документите по ал. 2 са на чужд език, те се представят
заедно с превод на български език, извършен от преводач, включен в списъка на
Министерството на външните работи. Подписът на преводача, положен в извършения
от него
превод, се удостоверява от нотариус по реда на чл. 21а, ал. 1 от Правилника за легализациите, заверките и
преводите на документи и други книжа (ДВ, бр. 73 от 1958
г.). По силата на
разпоредба на чл. 21а
от ПРАВИЛНИК ЗА ЛЕГАЛИЗАЦИИТЕ, ЗАВЕРКИТЕ И ПРЕВОДИТЕ НА ДОКУМЕНТИ И ДРУГИ
КНИЖА в сила от 01.03.2018 г.
за чуждестранен документ, преведен на български език по реда на този правилник
на територията на Република България и предназначен за ползване в Република
България, е необходимо подписът на преводача, положен в извършения от него
превод, да бъде нотариално удостоверен в Република България. При удостоверяване на подписа
преводачът представя пред нотариуса и документа по чл.18, ал. 2. С оглед изложеното, на основание
чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ, във връзка с чл. 21, т. 4 и 5 ЗТРРЮЛНЦ, е указано да се отстранят така посочените
нередовности.
С обжалвания Отказ
peг. № 20190516143740-2/22.05.2019 г. на АВ-ТР, длъжностното лице по регистрацията е приело, че постъпилото заявление по
партидата на "М." ЕООД е по образец съгласно приложение № Б7 от
Наредба № 1 от 14.02.2007г. за водене, съхраняване и достъп до търговския
регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел с посочено
основание за вписване чл. 63, ал. 1 и 4 от Закона за мерките срещу изпиране на
пари (ЗМИП) и данни на действителни собственици в поле 550, както и данни за
Юридически лица или други правни образувания, чрез които пряко или непряко се
упражнява контрол в поле 537. Съгласно чл.2, ал. 1, т. 4 и 5 от ЗТРРЮЛНЦ елемент от
обхвата на проверката на длъжностното лице по регистрация преди да постанови
вписване или обявяване е дали към заявлението са приложени всички документи
съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт; съществуването на
заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му със закона, както и съответно дали
подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на изисквайията на
закона. Съгласно Чл. 7. (2) от Наредба № 1 от 14.02.2007г. за водене,
съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица
с нестопанска цел Към всяко заявление се прилагат документи, установяващи
съществуването на заявеното за вписване обстоятелство, съответно подлежащият на
обявяване акт. Съгласно
чл. 21, ал. 1, ал. 3, т. 4 от НАРЕДБА № 1 от 14.02.2007
г. за водене, съхраняване и достъп до
търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел при
вписване на обстоятелства, респ. при обявяване на акт относно дружество с ограничена
отговорност с участие на юридическо лице -
съдружник, което не е учредено по българското право, или юридическо лице - съдружник, което не е вписано в търговския
регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, към заявлението
следва да се представи и документът, установяващ съществуването на юридическо
лице - съдружник, и удостоверяващ
лицата, които го представляват
по националния му закон. Съгласно
чл.21, ал.1, т. 4 и 5 от ЗТРРЮЛНЦ елемент от
обхвата на проверката на длъжностното лице по регистрация, преди да постанови
вписване или обявяване е дали към заявлението са приложени всички документи
съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт; съществуването на
заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му със закона, както и съответно дали
подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на изискванията на закона. Представеното
със заявлението удостоверение за актуално състояние на чуждестранното юридическо лице - А.Х. ООД, Чуждестранно юридическо лице,
държава: Б., е издадено към дата 26.06.2017 г. Ето защо не може да се
приеме, че удостоверението е актуално, респективно, че представляващите го лица са същите и че същото
удостоверява надлежно към настоящия
момент лицето, което представлява едноличния собственик на капитала. Следва да
се представи удостоветрение за актуално състояние на А.Х. ООД, Чуждестранно юридическо лице, държава: Б.,
актуално към датата на деклариране на обстоятелствата, както и удостоверение за
пълномощията на действащите органи на управление на А.Х. ООД, Чуждестранно юридическо
лице, държава: Б.. Посочените
в указанията пропуски не са отстранени от заявителя в срока по чл.19, ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ, поради което на основание чл.22,
ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ, длъжностното лице по регистрацията е постановило отказ по заявление вх. номер
20190516143740 от 16.05.2019 г.
Съдът след като
обсъди възраженията в жалбата и като се запозна с приложените от Агенцията по
вписване писмени доказателства, счита, че жалбата е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА, тъй като:
- изхожда от
активно легитимирана страна в процеса (заявител в производството по вписване
пред Агенцията по вписване);
- насочена е
против акт, който подлежи на съдебен контрол (чл. 25, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ);
- подадена е в
преклузивния 7- дневен срок
за обжалване по чл. 25, ал. 1 от ЗТРРЮЛНЦ (отказът е постановен на 22.05.2019 г., като
жалбата е подадена по пощата на 29.05.2019 г.).
Жалбата разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.
За да
бъде
постановен законосъобразен отказ по подадено заявление поради неотстраняване в срок на констатирани от
длъжностното лице по регистрацията нередовности следва да са налице в кумулативна даденост
предпоставките: длъжностното лице да е
дало правилни и ясни указания в
какво се състои нередовността и как следва да се отстрани; заявитeлят да е надлежно уведомен за дадените указания - чл. 22 ал. 5 вр. чл. 19 ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ; в срока установен от закона
заявителят да не е
извършил действия, с които да е отстранил нередовностите.
Длъжностното лице е дало указания да се представи удостоветрение за актуално
състояние на А.Х. ООД, Чуждестранно юридическо лице, държава: Б., актуално към
датата на деклариране на обстоятелствата, както и удостоверение за пълномощията
на действащите органи на управление на А.Х. ООД. Съгласно чл. 50а, ал. 1 и 2 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г.
за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел
подлежащите на вписване обстоятелства относно
действителните собственици се посочват в заявление по образец съгласно приложение
№ Б7. Заявлението се състои от две части: Част I. Обстоятелства по чл.
63, ал. 1 и 4 от Закона за мерките срещу изпирането на пари и Част
II. Обстоятелства по чл. 6, ал. 3
от Закона за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани
в юрисдикции с преференциален данъчен режим, контролираните от тях лица и техните действителни собственици, като се
попълва само частта, съответстваща на обстоятелствата, подлежащи на вписване по
съответния закон. В зависимост от заявените за вписване обстоятелства към
заявлението се прилагат съответно: 1. декларация по
чл. 63, ал. 4 от Закона за мерките срещу изпирането на пари; 2. документ, установяващ съществуването на дружество,
регистрирано в юрисдикция с преференциален данъчен режим, и удостоверяващ лицата, които го представляват по националния му закон; 3. документите,
установяващи съществуването на юридическите лица или други правни образувания, чрез които пряко или
непряко се упражнява контрол, и удостоверяващи лицата,
които ги представляват по националния им закон, ако не са учредени по
българското право или не са вписани в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел или регистър БУЛСТАТ; 4. нотариално заверено съгласие на физическото лице за контакт по чл.
63, ал. 4, т. 3 от Закона за мерките срещу изпирането на пари; 5. други документи съгласно изискванията на закон.
Длъжностното лице е
дало указания да се представи актуално
извлечение от съответния търговски регистър по отношение на едноличния собственик
на капитала, заедно
с превод на български език, заверен съгласно Правилника
за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа (чл. 18, ал.
1 и ал. 2 от ЗТРРЮЛНЦ, чл.
7, ал. 3 от Наредба № 1). Подобно указание е законосъобразно и е в обхвата на проверката, която същото е длъжно да извърши съгласно чл. 21 от ЗТРРЮЛНЦ. Действително, проверката дали съществува чуждестранното юридическо лице - едноличен собственик
на капитала, вече е била извършена при първоначалната регистрация на дружеството, но не
е изпълнено изискването на т.3 от чл.50а ал.2 от Наредбата. Приложеното към
заявлението извлечение от Търговския регистър придружено с апостил е от м.юни 2017 г. - т.е. от
преди две години, и не може да служи като доказателство по подаденото
заявление. Налице е необходимостта
от представяне на доказателства за правния статут на чуждестранното юридическо
лице и представителната власт на органите му, респ. за даване на указания в
този смисъл, към датата на подаване на заявлението - т.е. към м.май 2019 г.
Освен
това, длъжностното лице е съобразило промяната в чл.7 ал.3 от Наредба №1 от
14.02.2007 г. (изм. ДВ, бр. 88 от 2018 г., в сила
от 23.10.2018 г.), че когато се представят документи в ТР,
които са на чужд език, те следва да бъдат придружени с
превод на български език, извършен от преводач, включен в списъка на
Министерството на външните работи. Подписът на преводача, положен в извършения
от него превод, се удостоверява от нотариус по реда на чл.
21а, ал. 1 от Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и
други книжа. Представянето на документи, които не са придружени от
нотариално заверен подпис на преводача - изискване, което не е съществувало през 2017 г., не може
да се съотнесе към императивните нормативни изисквания, действащи към датата на
подаване на процесното заявление обр. Б 7.
Предвид изложеното, постановеният отказ е законосъобразен и следва да бъде оставена
без уважение подадената жалба.
Водим от горното, Софийски градски съд,
Р
Е Ш И :
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ Жалба
с вх. № 20190603130941/03.06.2019
г., подадена
от „М.Б.“ ЕООД, ЕИК********, със седалище и адрес
на управление:***, представлявано от управителя Ж.Г.И., чрез адв. И.Ш.,***, срещу Отказ
с peг.
№ 20190516143740 -2/22.05.2019 г., постановен по заявление с вх. №
20190516143740/16.05.2019 г. за вписване на обстоятелства относно действителен
собственик.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред САС в
7 - дневен срок от връчването му на жалбоподателя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: