Решение по дело №1027/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1109
Дата: 18 юни 2019 г. (в сила от 5 юли 2019 г.)
Съдия: Жаклин Димитрова Комитова
Дело: 20191100901027
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 5 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

        Гр. София, 18.06.2019 г.

 

                                              В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, VІ-9 СЪСТАВ,

в закрито заседание на осемнадесети юни

две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЖАКЛИН КОМИТОВА

 

като изслуша докладваното от Председателя т.д. № 1027 по описа за 2019 г.,

И ЗА ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ, ВЗЕ ПРЕДВИД СЛЕДНОТО:

 

 

            Производството е по реда на чл. 25 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ) вр. глава XXI от ГПК.

Образувано е по жалба вх. № 20190603130941/03.06.2019 г.  подадена от М.Б.“ ЕООД, ЕИК********, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от управителя Ж.Г.И., чрез адв. И.Ш.,***, срещу Отказ с peг. № 20190516143740-2/22.05.2019 г., постановен по заявление с вх. № 20190516143740/16.05.2019 г. за вписване на действителен собственик. В жалбата се твърди, че дадените от длъжностно лице указания са относно вписването на обстоятелства, които не са заявени с разглежданото заявление Б7. Видно от същото, с него се заявяват за вписване действителните собственици на дружеството, а не се заявява прекратяването му, в който смисъл са указанията. Предвид това, неизпълнението на указанията в срока по чл. 19, ал. 2 от ЗТРРЮЛНЦ не съставлява основание за постановяване на обжалвания отказ. Съгласно чл.21 от ЗТР длъжностното лице следва да прецени дали подаденото заявление отговаря външно на предвидената форма и ред, дали заявеното за вписване обстоятелство е от кръга на тези, за които се предвижда вписване в ТР; дали изхожда от оправомощено лице и дали към заявлението са приложени всички документи, съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му със закона; дали са представени изискуемите декларации по чл.13 от ЗТР и дали е заплатена дължимата държавна такса. В настоящия случай преценката за външна редовност следва да се извърши чрез съпоставка на приложените към заявлението документи, за чието наличие длъжностното лице следи служебно съгласно чл. 22, ал.5 от ЗТР, с изискваните по чл. 50а, ал.1 вр. 2 от Наредба № 1 от 14.02.2007г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър. Приложимата спрямо процесното заявление разпоредба на чл. 50а, ал.2 вр. ал.1 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. предвижда, че когато се заявяват за вписване обстоятелства по чл. 63, ал.1 и ал. 4 от ЗМИП се представят: декларация по чл. 63, ал. 4 от ЗМИП; документ, установяващ съществуването на юридическото лице, чрез което пряко или непряко се осъществява контрол и удостоверяващ лицата, които го представляват по националния му закон и нотариално заверено съгласие на физическо лице за контакт по чл. 63, ал. 4, т. 3 от ЗМИП - когато е приложимо. Търговската регистрация на чуждестранното търговско дружество „А.Х.“ ООД - Б., чрез което се осъществява контрол и лицата, които го представляват, са обстоятелства, които са приложени по електронното досие на дружеството, доколкото чуждестранното юридическо лице е едноличен собственик на дружеството - заявител. Предвид липсата на данни за промени по отношение статута на едноличния собственик и представителната власт на лицата, следва да се приеме, че представената от заявителя декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТР за истинност на заявените обстоятелства е достатъчна за целите на регистърното производство и съобразно обхвата на проверката по чл. 21 ал. 1 от ЗТР, която длъжностното лице следва да извърши. При липсата на законово изискване за представяне на удостоверение за актуално състояние, неправилно длъжностно лице е изискало такова, като не е зачело представения от заявителя документ, удостоверяващ съществуването на юридическото лице А.Х. ООД - Б. и лицата, които го представляват според националния му закон, който документ изхожда от държавата по произход. Доколкото приложимата разпоредба на чл. 50а, ал. 2 вр. ал. 1 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър не изисква представяне на „удостоверение за актуално състояние“, без значение в случая са изискванията на чл. 21а, ал.1 от Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа, в сила от 01.03.2018 г. относно представянето в превод на документи. Следвa да се отчете обстоятелството, че посочената разпоредба е неприложим материален закон спрямо представения от заявителя документ, установяващ съществуването на чуждестранното юридическото лице и пълномощията на органите на управление с оглед датата на издаването му - 26.06.2017 г. С оглед на гореизложеното, моли съда да отмени като незаконосъобразен Отказ № 20190S16143740-2/22.05.2019 г. на длъжностно лице при Агенция по вписванията, като го задължи да извърши вписване на заявление - обр. Б7 вх. № 20190516143740/16.05.2019 г.

 

Софийски градски съд, след като обсъди доводите на жалбоподателя и събраните по делото доказателства намира следното:

Производството пред Агенцията по вписванията е образувано въз основа на Заявление с вх. № 20190516143740-2/22.05.2019 г., от адв. И.Ш., упълномощен от Ж.Г.И., в качеството му на управител на „М.Б.“ ЕООД. Подаденото заявление е по образец съгласно приложение Б7 на Наредба №1 за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел за вписване чл. 63, ал. 1 и 4 от Закона за мерките срещу изпиране на пари (ЗМИП) и данни на действителни собственици в поле 550, както и данни за Юридически лица или други правни образувания, чрез които пряко или непряко се упражнява контрол в поле 537. Към него са приложени: Декларация по чл.13, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ; Пълномощно; Декларация по чл.13, ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ; Документ за внесена държавна такса; Нотариално заверена декларация по чл. 63, ал. 4 от ЗМИП; Документи, установяващи съществуването на дружество, регистрирано в юрисдикция с преференциален данъчен режим и удостоверяващ лицата, които го представляват по националния му закон, а именно: Удостоверение за правомощията на органите на управление на „А.Х. Л.“, чуждестранно юридическо лице, учредено в Б. Сити, Б., Централна Америка (на английски език и в превод на български език), със заверка с апостил, издадено на 26.06.2017 г. от И.К.С.Л., регистриран представител на дружеството.

На заявителя са дадени Указания с № 20190516143740/19.05.2019 г. съгласно чл. 21, ал. 1, т. 4 и 5 от ЗТРРЮЛНЦ. Длъжностното лице е приело, че съгласно чл. 7 (2) от Наредба № 1 от 14.02.2007г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел към всяко заявление се прилагат документи, установяващи съществуването на заявеното за вписване обстоятелство, съответно подлежащият на обявяване акт, както и съответно дали подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на изискванията на закона. Съгласно чл. 21, ал. 1 ал. 3, т. 4 от НАРЕДБА № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел при вписване на обстоятелства, респ. при обявяване на акт относно дружество с ограничена отговорност с участие на юридическо лице - съдружник, което не е учредено по българското право, или юридическо лице - съдружник, което не е вписано в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, към заявлението следва да се представи и документът, установяващ съществуването на юридическо лице - съдружник, и удостоверяващ лицата, които го представляват по националния му закон, както и съответно дали подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на изискванията на закона. Представеното със заявлението удостоверение за актуално състояние на чуждестранното юридическо лице - А.Х. ООД, Чуждестранно юридическо лице, държава: Б., е издадено към дата 26.06.2017 г., тоест 2 години преди настоящото деклариране. Ето защо, не може да се приеме, че удостоверението е актуално, респективно, че представляващите го лица са същите и че същото удостоверява надлежно към настоящия момент лицето, което представлява едноличния собственик на капитала. Следва да се представи удостоверение за актуално състояние на А.Х. ООД, Чуждестранно юридическо лице, държава: Б., с по-актуална дата, както и удостоверение за пълномощията на действащите органи на управление на А.Х. ООД, Чуждестранно юридическо лице, държава: Б., с оглед установяване валидността и законосъобразността на решението за прекратяване на дружеството.

На следващо място, съгласно разпоредбите на чл. 18, ал.1 и ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ, заявлението и приложенията към него се подават на български език, като могат да бъдат представени и на всеки от официалните езици на Европейския съюз, но в такъв случай документите се представят заедно със заверен превод на български език. Нормата на чл. 7, ал. 3 от Наредба № 1/14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ определя, че когато документите по ал. 2 са на чужд език, те се представят заедно с превод на български език, извършен от преводач, включен в списъка на Министерството на външните работи. Подписът на преводача, положен в извършения от него превод, се удостоверява от нотариус по реда на чл. 21а, ал. 1 от Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа (ДВ, бр. 73 от 1958 г.). По силата на разпоредба на чл. 21а от ПРАВИЛНИК ЗА ЛЕГАЛИЗАЦИИТЕ, ЗАВЕРКИТЕ И ПРЕВОДИТЕ НА ДОКУМЕНТИ И ДРУГИ КНИЖА в сила от 01.03.2018 г. за чуждестранен документ, преведен на български език по реда на този правилник на територията на Република България и предназначен за ползване в Република България, е необходимо подписът на преводача, положен в извършения от него превод, да бъде нотариално удостоверен в Република България. При удостоверяване на подписа преводачът представя пред нотариуса и документа по чл.18, ал. 2. С оглед изложеното, на основание чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ, във връзка с чл. 21, т. 4 и 5 ЗТРРЮЛНЦ, е указано да се отстранят така посочените нередовности.

 

С обжалвания Отказ peг. № 20190516143740-2/22.05.2019 г. на АВ-ТР, длъжностното лице по регистрацията е приело, че постъпилото заявление по партидата на "М." ЕООД е по образец съгласно приложение № Б7 от Наредба № 1 от 14.02.2007г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел с посочено основание за вписване чл. 63, ал. 1 и 4 от Закона за мерките срещу изпиране на пари (ЗМИП) и данни на действителни собственици в поле 550, както и данни за Юридически лица или други правни образувания, чрез които пряко или непряко се упражнява контрол в поле 537. Съгласно чл.2, ал. 1, т. 4 и 5 от ЗТРРЮЛНЦ елемент от обхвата на проверката на длъжностното лице по регистрация преди да постанови вписване или обявяване е дали към заявлението са приложени всички документи съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт; съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му със закона, както и съответно дали подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на изисквайията на закона. Съгласно Чл. 7. (2) от Наредба № 1 от 14.02.2007г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел Към всяко заявление се прилагат документи, установяващи съществуването на заявеното за вписване обстоятелство, съответно подлежащият на обявяване акт. Съгласно чл. 21, ал. 1, ал. 3, т. 4 от НАРЕДБА № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел при вписване на обстоятелства, респ. при обявяване на акт относно дружество с ограничена отговорност с участие на юридическо лице - съдружник, което не е учредено по българското право, или юридическо лице - съдружник, което не е вписано в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, към заявлението следва да се представи и документът, установяващ съществуването на юридическо лице - съдружник, и удостоверяващ лицата, които го представляват по националния му закон. Съгласно чл.21, ал.1, т. 4 и 5 от ЗТРРЮЛНЦ елемент от обхвата на проверката на длъжностното лице по регистрация, преди да постанови вписване или обявяване е дали към заявлението са приложени всички документи съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт; съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му със закона, както и съответно дали подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на изискванията на закона. Представеното със заявлението удостоверение за актуално състояние на чуждестранното юридическо лице - А.Х. ООД, Чуждестранно юридическо лице, държава: Б., е издадено към дата 26.06.2017 г. Ето защо не може да се приеме, че удостоверението е актуално, респективно, че представляващите го лица са същите и че същото удостоверява надлежно към настоящия момент лицето, което представлява едноличния собственик на капитала. Следва да се представи удостоветрение за актуално състояние на А.Х. ООД, Чуждестранно юридическо лице, държава: Б., актуално към датата на деклариране на обстоятелствата, както и удостоверение за пълномощията на действащите органи на управление на А.Х. ООД, Чуждестранно юридическо лице, държава: Б.. Посочените в указанията пропуски не са отстранени от заявителя в срока по чл.19, ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ, поради което на основание чл.22, ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ, длъжностното лице по регистрацията е постановило отказ по заявление вх. номер 20190516143740 от 16.05.2019 г.

 

Съдът след като обсъди възраженията в жалбата и като се запозна с приложените от Агенцията по вписване писмени доказателства, счита, че жалбата е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА, тъй като:

- изхожда от активно легитимирана страна в процеса (заявител в производството по вписване пред Агенцията по вписване);

- насочена е против акт, който подлежи на съдебен контрол (чл. 25, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ);

- подадена е в преклузивния 7- дневен срок за обжалване по чл. 25, ал. 1 от ЗТРРЮЛНЦ (отказът е постановен на 22.05.2019 г., като жалбата е подадена по пощата на 29.05.2019 г.).

 

Жалбата разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

За да бъде постановен законосъобразен отказ по подадено заявление поради неотстраняване в срок на констатирани от длъжностното лице по регистрацията нередовности следва да са налице в кумулативна даденост предпоставките: длъжностното лице да е дало правилни и ясни указания в какво се състои нередовността и как следва да се отстрани; заявитeлят да е надлежно уведомен за дадените указания - чл. 22 ал. 5 вр. чл. 19 ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ; в срока установен от закона заявителят да не е извършил действия, с които да е отстранил нередовностите.

Длъжностното лице е дало указания да се представи удостоветрение за актуално състояние на А.Х. ООД, Чуждестранно юридическо лице, държава: Б., актуално към датата на деклариране на обстоятелствата, както и удостоверение за пълномощията на действащите органи на управление на А.Х. ООД. Съгласно чл. 50а, ал. 1 и 2 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел  подлежащите на вписване обстоятелства относно действителните собственици се посочват в заявление по образец съгласно приложение № Б7. Заявлението се състои от две части: Част I. Обстоятелства по чл. 63, ал. 1 и 4 от Закона за мерките срещу изпирането на пари и Част II. Обстоятелства по чл. 6, ал. 3 от Закона за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, контролираните от тях лица и техните действителни собственици, като се попълва само частта, съответстваща на обстоятелствата, подлежащи на вписване по съответния закон. В зависимост от заявените за вписване обстоятелства към заявлението се прилагат съответно: 1. декларация по чл. 63, ал. 4 от Закона за мерките срещу изпирането на пари; 2. документ, установяващ съществуването на дружество, регистрирано в юрисдикция с преференциален данъчен режим, и удостоверяващ лицата, които го представляват по националния му закон; 3. документите, установяващи съществуването на юридическите лица или други правни образувания, чрез които пряко или непряко се упражнява контрол, и удостоверяващи лицата, които ги представляват по националния им закон, ако не са учредени по българското право или не са вписани в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел или регистър БУЛСТАТ; 4. нотариално заверено съгласие на физическото лице за контакт по чл. 63, ал. 4, т. 3 от Закона за мерките срещу изпирането на пари; 5. други документи съгласно изискванията на закон.

Длъжностното лице е дало указания да се представи актуално извлечение от съответния търговски регистър по отношение на едноличния собственик на капитала, заедно с превод на български език, заверен съгласно Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа (чл. 18, ал. 1 и ал. 2 от ЗТРРЮЛНЦ, чл. 7, ал. 3 от Наредба № 1). Подобно указание е законосъобразно и е в обхвата на проверката, която същото е длъжно да извърши съгласно чл. 21 от  ЗТРРЮЛНЦ. Действително, проверката дали съществува чуждестранното юридическо лице - едноличен собственик на капитала, вече е била извършена при първоначалната регистрация на дружеството, но не е изпълнено изискването на т.3 от чл.50а ал.2 от Наредбата. Приложеното към заявлението извлечение от Търговския регистър придружено с апостил е от м.юни 2017 г. - т.е. от преди две години, и не може да служи като доказателство по подаденото заявление. Налице е необходимостта от представяне на доказателства за правния статут на чуждестранното юридическо лице и представителната власт на органите му, респ. за даване на указания в този смисъл, към датата на подаване на заявлението - т.е. към м.май 2019 г.

Освен това, длъжностното лице е съобразило промяната в чл.7 ал.3 от Наредба №1 от 14.02.2007 г. (изм. ДВ, бр. 88 от 2018 г., в сила от 23.10.2018 г.), че когато се представят документи в ТР, които са на чужд език, те следва да бъдат придружени с превод на български език, извършен от преводач, включен в списъка на Министерството на външните работи. Подписът на преводача, положен в извършения от него превод, се удостоверява от нотариус по реда на чл. 21а, ал. 1 от Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа. Представянето на документи, които не са придружени от нотариално заверен подпис на преводача - изискване, което не е съществувало през 2017 г., не може да се съотнесе към императивните нормативни изисквания, действащи към датата на подаване на процесното заявление обр. Б 7.

Предвид изложеното, постановеният отказ е законосъобразен и следва да бъде оставена без уважение подадената жалба.

 

Водим от горното, Софийски градски съд,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ Жалба с вх. № 20190603130941/03.06.2019 г., подадена от М.Б.“ ЕООД, ЕИК********, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от управителя Ж.Г.И., чрез адв. И.Ш.,***, срещу Отказ с peг. № 20190516143740 -2/22.05.2019 г., постановен по заявление с вх. № 20190516143740/16.05.2019 г. за вписване на обстоятелства относно действителен собственик.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред САС в 7 - дневен срок от връчването му на жалбоподателя.

 

 

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: