РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 2569
Гр.
Пловдив, 22.12.2021 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд – Пловдив, XX касационен състав, в
публично съдебно
заседание на девети декември две хиляди двадесет
и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДИЧО ДИЧЕВ
ЧЛЕНОВЕ: МАРИАНА МИХАЙЛОВА
ДАРИНА МАТЕЕВА
при секретаря Т. Ц. и участието на прокурора РОСЕН
КАМЕНОВ, като разгледа
докладваното от член съдията МАРИАНА МИХАЙЛОВА касационно АНД № 2729 по описа за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:
І. За
характера на производството, жалбата и становищата на страните :
1.Производството е по реда на Глава
Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл.63, ал.1,
пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.
2.
Образувано е по
касационна жалба, предявена от “Алекс Рад“ ООД, ЕИК ********* със седалище и
адрес на управление гр.Пловдив, обл.Пловдив,ул.“Кракра“ № 4, ет.2, чрез процесуалния представител адвокат М.П.А. срещу Решение № 260619 от 27.08.2021г. на Пловдивски районен съд, VII
– ми н.с. постановено по
АНД № 6829 по описа на същия съд за 2020г.,
в частта с която е ПОТВЪРДЕНО Наказателно
постановление № 517866-F532917 от 15.06.2020 г. на Началник на Отдел
„Оперативни дейности“ - Пловдив в Централно управление на Национална агенция за
приходите /ЦУ на НАП/, в частта, с която
на „Алекс Рад“ ООД, ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление:
гр.Пловдив, ул. „Кракра“, № 4 ет.2, представлявано от Н.И.Д.и Р.С.Ю.на
основание чл. 185 ал.1 от Закона за
данък върху добавената стойност /ЗДДС/ му е наложено административно наказание
– имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева, за нарушение на чл. 25
ал.1, т.1 и чл.3 ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на Министъра на финансите,
вр. чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.
Релевираните касационни основания се
субсумират в доводите, че атакуваният съдебен акт в обжалваната част е
неправилен, като постановен в нарушение на закона и допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1
и т.2 от НПК вр. чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН. Поддържа се, че касатора не е осъществил състава на визираното
в АУАН и наказателното постановление административно нарушение, като в хода на
административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, което неправилно не е съобразено от първостепенния съд.
Иска се първоинстанционното решение да
бъде отменено в обжалваната част, като бъде отменено и наказателното
постановление в тази част. Претендира се присъждане на сторените разноски по
производството.
3. Ответникът по касационната жалба –
Централно управление на национална агенция за приходите, редовно призован, не
изпраща представител и не изразява становище по допустимостта и основателността
на касационната жалба.
4.
Участвалият по делото
прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че
жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.
ІІ. За допустимостта :
5. Касационната жалба е подадена в
рамките на предвидения за това преклузивен срок и при наличието на правен
интерес. При това положение същата се явява процесуално ДОПУСТИМА в обжалваната
част.
ІІІ.
За фактите :
6.
Пловдивският районен съд е бил сезиран с жалба, предявена
от “Алекс Рад“ ООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Пловдив,
обл.Пловдив,ул.“Кракра“ № 4, ет.2, срещу Наказателно постановление №
517866-F532917 от 15.06.2020 г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности“ -
Пловдив в Централно управление на Национална агенция за приходите /ЦУ на НАП/,
с което на дружеството на основание чл. 185
ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ му е наложено
административно наказание – имуществена санкция в размер на 600 /шестстотин/
лева, за нарушение на чл. 25 ал.1, т.1 и чл.3 ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006
г. на Министъра на финансите, вр. чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.
С решението си Пловдивският районен
съд е ИЗМЕНИЛ Наказателно постановление № 517866-F532917 от 15.06.2020 г. на
Началник на Отдел „Оперативни дейности“ - Пловдив в Централно управление на
Национална агенция за приходите /ЦУ на НАП/, с което на „Алекс Рад“ ООД, ЕИК: ********* със седалище и
адрес на управление: гр.Пловдив, ул. „Кракра“, № 4 ет.2, представлявано от Н.И.Д.и
Р.С.Ю., на основание чл. 185 ал.1 от
Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ му е наложено административно
наказание – имуществена санкция в размер на 600 /шестстотин/ лева, за нарушение
на чл. 25 ал.1, т.1 и чл.3 ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на Министъра на
финансите, вр. чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, като е НАМАЛИЛ размера на наложеното
административно наказание „имуществена санкция“ от 600.00 лв на 500.00 лв. и е ПОТВЪРДИЛ
Наказателното постановление в останалата му част.
Срещу решението му, в частта относно
намаления размер на имуществената санкция от
600лв. на 500лв. не е подадена касационна жалба от страна на ЦУ на НАП,
поради което и решението в тази му част решението е влязло в законна сила.
Първоинстанционния
съд е приел за установени обективираните в актовете на
административнонаказателното производство фактически констатации, като е приел
за установена следната фактическа обстановка :
На
28.12.2019 г. около 00:55 часа Е.Л.Ф., заемащ длъжността „инспектор по приходите“
в ЦУ на НАП, гр. Пловдив, извършила проверка в търговски обект - бар Rock Bar Download, находящ се в гр. Пловдив,
бул. „Лейди Странгфорд“ № 5, стопанисван от „Алекс Рад“ ООД. При извършването
на проверката от Филева е осъществена контролна покупка на стойност 5.50 лв,
платени в брой на лицето Н.И.Д. – управител на ООД, преди легитимацията е бил
издаден фискален касов бон № 032858/28.12.2019г. и плащането е било прието.
В
хода на проверката е бил извършен преглед и съпоставка на наличните парични
средства в обекта с тези, отразени във фискалното устройство и била установена
положителна касова разлика размер на 152.16 лв. между фактическата наличност на
паричните средства, съгласно приложения ПИП №0025781/28.12.2019г., където се установява, че фактическата
наличност по опис е 2099.10 лв.,
разчетена касова наличност към момента на проверката от ФУ, съгласно ДФО
„Х“ № 032862/28.12.2019г. – 1946.94, общо налични в брой
/1544.54+406.40лв/последните въведени в каса/ - 4.00 лв./изведени от каса/. По
време на проверката присъствал управителя Н.И.Д., който е попълнил описа на
паричните средства, с обяснението, че посочената сума в размер на 152.16 лв. се
дължи на неиздаване на фискални бонове, поради „спиране на фискалния принтер“.
С
оглед дадените обяснения от управителя и липсата на доказателства за произхода
на паричните средства, установени в повече в касата, налагал извод, че
разликата се дължи на неиздаване на фискални касови бонове за извършени
продажби на стоки от въведеното в експлоатация ФУ Tremol FP15-Klv2 с ИН на ФУ
ZК130531 и ИН на ФП 50167320 или от кочан с ръчни касови бележки, отговарящи на
изискванията на Наредба Н-18/2006 на МФ.
Проверката
била обективирана в Протокол за извършена проверка № 0025781/28.12.2019 г.
Нарушението
е квалифицирано в АУАН № F532917/04.01.2020г., като такова по чл.25 ал.1 т.1 вр. чл.3 ал.1 от Наредба
Н-18/2006 на МФ, във връзка с чл.118 ал.1 от ЗДДС.
Процесното административно наказание е наложено при тази
фактическа и правна обстановка, която е възприета в пълнота от
административнонаказващия орган и възпроизведена и в спорното наказателно
постановление.
7.
В хода на
първоинстанционното производство е разпитан съставителя на АУАН Е.Л.Ф., който е
потвърдил фактическите констатации в АУАН. Разпитан е и свидетелят Магдалена
Иванова Костадинова.
8. С
обжалваното пред настоящата инстанция решение, първоинстанционният съд е потвърдил
процесното
наказателно постановление по отношение на определения размер на имуществената
санкция от 500 лв. За да постанови посочения резултат
районният съд е приел, въз основа на събраните по делото и писмени и гласни
доказателства, че от страна на касатора е осъществен състава на визираното в
АУАН и НП административно нарушение по чл. чл.25 ал.1 т.1 вр. чл.3 ал.1 от
Наредба Н-18/2006 на МФ, във връзка с чл.118 ал.1 от ЗДДС. Съдът е приел също
така, че АУАН и наказателното постановление са издадени от компетентни органи в
предвидената форма и при пълно изясняване на фактите и обстоятелствата от
значение за случая, като при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати
съществени нарушения на административнопроизводствените правила, и е дадена
правилна правна квалификация на нарушението.
Съдът е
приел също така, че деянието не съставлява маловажен случай на административно
нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН.В тази връзка съдът е приел, че случаят не се отличава с по-малка тежест от
типичните нарушения от този вид. Липсват също така някакви особени извинителни
обстоятелства, които да са довели до процесното неизпълнение. Нарушението е
формално такова и не е свързано с наличието или липсата на щета за бюджета,
поради което доводите в тази насока са счетени
за неоснователни.
По
отношение на вида и размера на наложеното наказание съдът е приел, че административно-наказващият
орган не е индивидуализирал правилно наказанието. Следвало е да бъдат отчетени
тежестта на извършеното нарушение и особено липсата на данни за други нарушения
на данъчното законодателство. В тази връзка съдът е приел, че санкцията следва да се определи в минималния размер, предвиден в закона, а
именно 500 лева, още повече, че наказващият орган не е изложил конкретни мотиви
за определянето на размера на наказанието.
IV. За правото :
9.
Решението е правилно в
обжалваната част. Като е стигнал до изводи за законосъобразност на наказателното
постановление по
отношение на определения размер на имуществената санкция от 500 лв. районният съд е постановил правилен – обоснован и
законосъобразен съдебен акт. В решението са изложени подробни и задълбочени
мотиви относно законосъобразността на наказателното постановление по отношение на определения размер на
имуществената санкция от 500 лв.
Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са
в пълнота събраните гласни и писмени доказателства по делото и доводите на
страните.
Въз основа на правилно установената фактическа
обстановка, са направени законосъобразни изводи относно приложението както на
материалния, така и на процесуалния закон.
Фактическите констатации и правните изводи
формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата
инстанция.Мотивите на решението са изключително подробни и на основание чл.
221, ал. 2, предложение последно АПК не е необходимо да бъдат повтаряни.
10. В случая изводите на
административнонаказващия орган и на първоинстанционния съд, че касаторът е
осъществил състава на визираното в АУАН и НП административно нарушение по чл.
25 ал.1, т.1 и чл.3 ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на Министъра на
финансите, вр. чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, са обосновани и законосъобразни, като
същите изцяло съответстват на събраните по делото писмени и гласни
доказателства, които първоинстанционния съд правилно е оценил.
Съставеният АУАН е съобразен с
изискванията на закона. Нарушението е установено по несъмнен начин,
индивидуализиран е нарушителя и му е дадена възможност да направи възражение
във връзка с констатираното нарушение съгласно чл. 42 - 44 от ЗАНН. Въз основа
на акта е издадено и процесното наказателно постановление, което от своя страна
е изцяло съобразено с изискванията на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН.
Наказанието
е определено от първоинстанционния съд в минималния размер, предвиден в
санкционната норма на чл.185, ал.1 от ЗДДС и е законосъобразно определено в този размер, при съобразяване с
изискванията на чл.27 от ЗАНН.
11. В случая, не са налице основания за приложение
разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, тъй като се касае за формално нарушение за
съставомерността на което е без значение настъпването или не, каквито и да са
вредни последици, като процесният случай не се откроява от останалите такива,
че да намери приложение разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, както правилно е приел
първоинстанционния съд.
12.Във връзка с оплакванията на касатора
за липса на извършено административно нарушение и за допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, поддържани пред настоящата инстанция, следва
в случая да се посочи, че такива оплаквания са правени още в
първоинстанционното производство и по тях решаващият съд е дал законосъобразен
отговор, като при правилна преценка на събраните гласни и писмени доказателства
по делото и при правилно приложение на материалния закон, е достигнал до
обосновани изводи относно законосъобразността на наказателното постановление,
като е формирал правилно вътрешно убеждение.
13.
В случая
доказателства, които да подлагат на съмнение възприетите от районния съд изводи,
не са ангажирани нито в първоинстанционното, нито в настоящото съдебно
производство.
14. Изложеното до тук налага да се приеме, че касационната
жалба е неоснователна на посочените в нея основания, а обжалваното пред касационната
инстанция решение на районния съд е правилно и законосъобразно в обжалваната
част. При постановяването му не са допуснати нарушения нито на материалния,
нито на процесуалния закон, поради което и същото като валидно, допустимо и
правилно, следва да бъде оставено в сила от настоящата инстанция в тази му част.
Водим от
горното, и на основание чл. 221, ал. 2, пр. 1 от АПК, във връзка с чл. 63, ал.
1, пр. 2 от ЗАНН, Пловдивският административен съд, ХІХ – ти касационен състав
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 260619
от 27.08.2021г. на Пловдивски районен
съд, VII -ми наказателен състав, постановено по
АНД № 6829 по описа на същия съд за 2020
г., в обжалваната част, с която е ПОТВЪРДЕНО Наказателно постановление №
517866-F532917 от 15.06.2020 г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности“ -
Пловдив в Централно управление на Национална агенция за приходите /ЦУ на НАП/, в
частта, с която на „Алекс Рад“ ООД, ЕИК: ********* със седалище и адрес на
управление: гр.Пловдив, ул. „Кракра“, № 4 ет.2, представлявано от Н.И.Д.и Р.С.Ю.на
основание чл. 185 ал.1 от Закона за
данък върху добавената стойност /ЗДДС/ му е наложено административно наказание
– имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева, за нарушение на чл. 25
ал.1, т.1 и чл.3 ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на Министъра на финансите,
вр. чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.
Решението е окончателно и не подлежи
на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЧЛЕНОВЕ
: 1.
2.