Определение по дело №222/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 ноември 2023 г.
Съдия: Анета Иванова Петрова
Дело: 20237250700222
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О      П      Р       Е       Д       Е       Л       Е       Н      И      Е

 

                                   06.11.2023 година                      град Търговище

 

Административен съд - Търговище

на шести ноември                        две хиляди двадесет и трета година

В закрито заседание в следния състав:

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНЕТА ПЕТРОВА

като разгледа докладваното от председателя адм.д. №222 по описа за 2023г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.459 ал.4 от Изборния кодекс/ИК/ във връзка с чл. 166 ал.4 във връзка с ал.3 от АПК.        

Настоящото производство е образувано по жалба на И.Н.В. *** в качеството му на водач на листа за общински съветници в Община Опака от Коалиция „Алтернативата на гражданите“, против Решение от 30.10.2023г. на ОИК – Опака за определяне на резултатите от изборите за общински съветници в Община Опака.

В жалбата се съдържа особено искане с правно основание чл. 459 ал.4 от Изборния кодекс за спиране на обжалваното решение на ОИК – Опака до окончателното произнасяне на съда по жалбата.

При преценка на искането съдът установи следното:

От материалите по приложената към жалбата административна преписка следва, че предмет на жалбата е Решение №78-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия - Опака относно обявяване имената на избраните общински съветници по партии и коалиции. С оспореното решение е определена общинската избирателна квота, разпределени са мандатите за общински съветници между партиите, коалициите и местните коалиции, получили гласове не по – малко от общинската избирателна квота, обявено е разпределението на заявените предпочитания/преференции/за отделните кандидати по кандидатските листи на партиите, коалициите и местните коалиции, получили мандати, и са обявени имената на избраните общински съветници по партии, коалиции и местни коалиции.

Относно допустимостта на искането съдът приема следното:

Искането е направено при наличието на редовно оспорване от надлежна страна на административния акт, чието спиране на предварителното изпълнение се иска. Разпоредбата на 459 ал.4 от Изборния кодекс изрично изключва суспензивния ефект на жалбата срещу решението на ОИК, но предвижда правомощието на съда да спре изпълнението на акта, т.е. не е налице изрична забрана за съдебен контрол на допуснатото от закона предварително изпълнение на оспорения акт, с оглед на което изискването на чл.166, ал.4 от АПК се явява спазено.

Относно основателността на искането съдът намира същото за неоснователно по следните съображения:

Оспореното Решение №78-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия - Опака представлява акт, с който се определят резултатите от изборите за общински съветници в Община Опака, при което попада сред актовете по чл. 459 ал.1 ИК. Нормата на чл. 459 ал.4 ИК по силата на закона допуска предварително изпълнение на решенията по чл. 459 ал.1 ИК. В случаите, когато законът разпорежда предварително изпълнение на един административен акт, той презюмира наличието на поне една от предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК. В тези случаи, за разлика от производството по чл.60, ал.6 от АПК, тежестта на доказване се носи от искателя и за да се пристъпи към законосъобразно спиране на предварителното изпълнение искателят следва да обоснове и докаже, че от същото ще настъпят значителни или трудно поправими вреди и то в следствие на настъпили нови обстоятелства. В настоящата жалба са изложени доводи, които целят да обосноват незаконосъобразност на оспореното решение. А преценката за законосъобразността на предварителното изпълнение на решението на ОИК се прави отделно от преценката за законосъобразност на самото решение и подлежи на отделно доказване. При запознаване с цялото съдържание на жалбата съдът установи, че липсват каквито и да е мотиви, които да обосноват извода, че допуснатото ex lege предварително изпълнение ще причини значителна или трудно поправима вреда за адресата му в следствие на визирани нови обстоятелства, респ. липсват представени доказателства за наличието предпоставките по чл.166, ал.2 от АПК.

По изложените съображения, съдът приема за необосновано и недоказано, че по отношение на И.Н.В. *** са налице материалните предпоставки  по чл.166, ал.2 във връзка с ал.4 от АПК за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспореното решение.

Предвид гореизложеното съдът намира, че следва искането на И.Н.В. *** в качеството му на водач на листа за общински съветници в Община Опака от Коалиция „Алтернативата на гражданите“, за спиране на предварителното изпълнение на обжалваното по настоящото дело Решение №78-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия - Опака относно определяне на резултатите от изборите за общински съветници в Община Опака, да бъде оставено без уважение като неоснователно. 

Поради изложените съображения и на основание чл.166, ал.3 от АПК във връзка с чл. 459 ал.4 от ИК съдът

 

                                               О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ като неоснователно искането на И.Н.В. *** с ЕГН – **********, действащ в качеството му на водач на листа за общински съветници в Община Опака от Коалиция „Алтернативата на гражданите“, за спиране на предварителното изпълнение на Решение №78-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия - Опака относно определяне на резултатите от изборите за общински съветници в Община Опака.

Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с частна жалба в седемдневен срок от съобщаването му на страните: И.Н.В. *** и Кмета на Общинска избирателна комисия - Опака.

На страните да се изпратят преписи от настоящото определение.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: