Определение по дело №1964/2018 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 11902
Дата: 21 декември 2018 г.
Съдия: Ирена Петрова Обретенова Симеонова
Дело: 20187050701964
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юли 2018 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№__________

гр. Варна, ……………. 2018г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, седми състав, в закрито заседание на двадесети и първи декември две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                                           СЪДИЯ: Ирена Обретенова

 

като разгледа докладваното от съдията Обретенова адм. д. № 1964 по описа
за 2018 год. за да се произнесе, взе предвид:

 

            Производството е по реда на чл.60, ал.4 АПК, вр. с чл.196, ал.3, изр.2 от ЗУТ.

Образувано по жалба на „Галеон“ ООД – гр.Варна, к.к. „Св.Св.Константин и Елена”, хотел Елена, ул.1 № 82, представлявано от управителя Х.Б.Ц. против съдържащото се в Заповед № 2293/20.06.2018г. на кмета на Община Варна Разпореждане за допускане на предварителното й изпълнение в частта му, с която е наредено в срок от петнадесет работни дни след получаването на заповедта да бъде премахнат обект № 5 с  площ от 443 кв.м., собственост на жалбоподателя, находящ се в пешеходен подлез до стадион „Варна“, собственост на Община-Варна с идентификатор 10135.2563.248.1.

 Жалбоподателят твърди незаконосъобразност на обжалваното разпореждане и моли за неговата отмяна. Заявява, че последиците от предварителното изпълнение са свързани със значителна и трудно поправима вреда за него. Сочи, че в заповедта и констативния протокол, въз основа на който тя е издадена не се съдържат констатации за това, че търговският обект е опасен за живота или здравето на преминаващите през него лица. Заявява, че обектът се ползва и е в добро състояние. Изтъква, че премахването на обекта би създало опасности за живота и здравето на преминаващите през подлеза лица - таванската конструкция на обекта е част от цялостната конструкция на самия подлез, а задължението за премахване на обектите включва и задължението за премахване на таванската конструкция, като същевременно подлезът не е обявен за премахване, а се предвижда извършването на ремонт на същия. В този смисъл, посочва, че ако проблемите са общи и за подлеза и за обектите в него, както е посочено на стр.3 от протокола, след като съществуващите опасности за подлеза могат да се преодолеят с ремонт, по същия начин е възможно да се санират и обектите в него. В подкрепа на твърденията си представя писмени доказателства – съдебно-техническа експертиза и решение по адм.д.№ 2391/2018г. по описа на АС-Варна, с което е допуснато обезпечение на доказателства – приемане на заключение с.д.№ 16099/18.09.2018г., изготвено от в.л.Милка Атанасова.

Съдът при извършена проверка за редовност и допустимост на оспорването с жалбата, установи следното:

Жалбата е подадена от лице с правен интерес да оспори разпореждането в обжалваната му част като собственик на разпоредения за премахване със заповедта обект, съгласно нотариален акт № 27/24.09.1999г. на нотариус с район на действие ВРС. Съдът приема, че жалбата е депозирана в срок предвид липсата на доказателства за връчване на заповедта на оспорващия. С оглед изложеното подадената жалба срещу разпореждането е ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Със Заповед № 1084/24.04.2018г. на Кмета на Община Варна е назначена комисия, която е извършила оглед на пешеходен подлез с идентификатор 10135.2563.248.1 ведно със самостоятелните обекти в него, намиращ се на бул.“Васил Левски“, гр. Варна до стадион „Варна“ с цел констатиране на състоянието им. Проверката е обективирана в Протокол от 19.03.2018г. съгласно който комисията е освидетелствала подлеза и самостоятелните обекти в него, между които и обекта на жалбоподателя -  обект № 5,  като застрашени от самосрутване, вредни в санитарно-хигиенно отношение, негодни за ползване, създаващи условия за възникване на пожар и опасни за здравето и живота на преминаващите хора, предвид общото им състояние. Заключението на комисията е направено в резултат на обследване на подлеза и обектите в него, като в протокола е описано тяхното състояние. Относно обектите в протокола е посочено, че са във видимо недобро техническо състояние – в част от обектите по стените и тавана са налични следи от течове, влага, плесен и мухъл, проблемът с бетонното покритие и корозията на армировката е наличен и в участъци над самостоятелните обекти, на много места в обектите има висящи електрически проводници от тавана – не са посочени конкретни данни за отделните обекти, в т.ч. и за обект № 5. Отразено е, че подлезът и самостоятелните обекти в него не са поддържани в техническо състояние, което да отговаря на съществените изисквания по чл.169, ал.1-3 ЗУТ, като поради недостатъчно положени грижи и естествена амортизация, същите са негодни за ползване и опасни за здравето и живота на преминаващите хора.

Въз основа на протокола е издадена Заповед №2293/20.06.2018г. на Кмета на Община Варна. Заповедта е мотивирана с обстоятелството, че разположените в подлеза самостоятелни обекти са  освидетелствани като  застрашени от самосрутване, вредни в санитарно-хигиенно отношение, негодни за ползване, създаващи условия за възникване на пожар и опасни за здравето и живота на преминаващите хора, поради общото им състояние. Административният орган е допуснал предварително изпълнение на заповедта на основание чл.196, ал.3, изр.2 от ЗУТ.

При тези данни, Съдът намира следното от правна страна:

Съгласно чл.217, ал.1, т.9 ЗУТ, подадените пред съда жалби не спират изпълнението на заповедите по чл.195 и чл.196 ЗУТ. По силата на цитираната разпоредба, оспорената заповед подлежи на предварително изпълнение, без да е необходимо административният орган да обосновава наличието на някоя от материално-правните предпоставки на чл.60, ал.1 АПК. При допуснато по силата на закона предварително изпълнение, правомощието на съда по ал.2 на чл.217 ЗУТ – да спре изпълнението, може да бъде упражнено само при условие, че то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда – чл.166, ал.4, вр. с ал.2 АПК. Доказването на възможността заповедта да породи вреди от подобен характер, съответно – тяхното индивидуализиране е в тежест на жалбоподателя, тъй като в хипотезата на следващото от закона незабавно изпълнение, предпоставките на чл.60, ал.1 АПК за допускането му се предполагат.

В случая обаче, издателят на заповедта за премахване на отделните обекти /строежи по смисъла на §5, т.38 от ДР на ЗУТ/, на основание чл.196, ал.3, пр.2 ЗУТ е допуснал предварителното й изпълнение. Цитираната разпоредба е специална по отношение на чл.217, ал.1, т.9 ЗУТ – законът допуска само в хипотезата на непосредствена опасност за здравето и живота на гражданите с цел превенция, органът изрично да допусне предварително изпълнение на акта, като доказателствената тежест по отношение наличието на условията на чл.196, ал.3, пр.2 от ЗУТ е негова.

В конкретния случай, административният орган е допуснал предварително изпълнение на заповедта на посоченото основание /чл.196, ал.3, пр.2 ЗУТ/ без дори да посочи, че разпоредените за премахване обекти създават непосредствена опасност за живота и/или здравето на гражданите. Липсват и каквито и да е мотиви, изложени в тази връзка. Конкретно за обект № 5, собственост на жалбоподателя както в заповедта, така и в протокола дори не се сочи в какво се изразява недоброто му техническо състояние. Отсъствието на конкретни мотиви в разпореждането за наличие на непосредствена опасност за живота или здравето на гражданите препятства възможността за осъществяване на контрол за законосъобразността му и го опорочава до степен, налагаща отмяната му.

От друга страна, жалбоподателят е представил писмени доказателства, с които обоснова причиняване на значителни и трудно поправими вреди от предварителното изпълнение на заповедта. С депозираното в тази връзка решение по адм.д.№ 2391/2018г. по описа на АС-Варна, съдът е допуснал обезпечение на доказателства, изразяващи се в приемане на заключение с.д.№ 16099/18.09.2018г. по назначената по делото СТЕ, съгласно която пазарната стойност на търговски обект № 5 – бар-ресторант със застроена площ 443 кв.м. ведно с 30,8361% ид.части от общите части и правото на строеж върху мястото е в размер на 845 000 лева. С експертизата е определена и стойността на строително-монтажните работи, необходими за възстановяване на обекта, в случай, че същият бъде премахнат, която е в размер на 209 411 лева. В заключението е описан обекта и е посочено, че същият е в добро техническо състояние. Представен е снимков материал, който сочи за същото и опровергава /или най-малко разколебава/ изложеното в заповедта и протокола, с който тя е мотивирана. Отделно от това, представените доказателства сочат, че предварителното изпълнение на заповедта би причинило  значителна и трудно поправима вреда за жалбоподателя с оглед стойността на разпоредения за премахване обект, от който той би се лишил при евентуално предварително изпълнение на заповедта.

С оглед изложеното, съдът намира, че оспореното разпореждане за допускане на предварително изпълнение на заповедта за незаконосъобразно, поради което същото следва да бъде отменено.

Водим от горното, съдът

 

                                                                  О П Р Е Д Е Л И:

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на „Галеон”ЕООД с адрес гр. Варна, к.к.Св.св.Константин и Елена, хотел Св.Елена, ул.1 № 82 Разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед № 2293/20.06.2018г. на Кмета на Община Варна, в частта с която е наредено в срок от петнадесет работни дни след получаването й да бъде премахнат обект № 5 с площ от 443 кв. м., собственост на „Галеон”ЕООД, находящ се в пешеходен подлез до стадион „Варна“, собственост на Община-Варна с идентификатор 10135.2563.248.1.

Определението подлежи на обжалване пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му.

    

                                                                  

 

  СЪДИЯ:……………………….