Решение по дело №320/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 53
Дата: 10 февруари 2022 г.
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20217170700320
Тип на делото: Касационно административно дело
Дата на образуване: 21 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

53

 

                                       гр. Плевен, 10.02.2022 година 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛЕВЕН, II-ри касационен състав, на осемнадесети януари две хиляди двадесет и втора година, в публично заседание, в състав:

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ДИЛОВА

                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.СНЕЖИНА ИВАНОВА

                                                           2.ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ

 

при секретаря Цветанка Дачева и с участието на прокурора И. Шарков като разгледа докладваното от съдия НИКОЛАЕВ касационно административно-наказателно дело № 320 по описа за 2021 г. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК.

 

 

Образувано е по касационна жалба от ЧПТК „Марен“  със седалище и адрес на управление с. Новачене, община Никопол, ул.“Г. Д.“ № 41,  представлявано Г.И.Д.,  чрез процесуален представител адв. Г. М. ***, против решение № 260059 от 16.08.2020 г. по гр. дело № 7181/2019 г. на Районен съд Плевен.  С него съдът е отхвърлил подадените от ЗК „ОСЪМ 15“, ЕИК *********,  със седалище и адрес на управление в с. Бацова Махала, от Ю.  Д.С., ЕГН **********,*** и  от ЧПТК „Марен“ ЕИК ***,  със седалище и адрес на управление с. Новачене, община Никопол, ул. “Г. Д. № 4,  представлявано Г.И.Д. жалби срещу Заповед № 168/23.05.2018 г. на Кмета на Община – Никопол, като неоснователни.  Със същото решение е осъдил ЗК “ОСЪМ 15“, ЕИК *********,   със седалище и адрес на управление с. Бацова Махала, Ю.Д.С., ЕГН **********,*** и  ЧПТК “Марен“,  ЕИК ***, със седалище  и адрес на управление – село Новачене, община Никопол, ул.“Г.Д.“ № 4 да заплатят разноски за един адвокат, както следва: на ОБЩИНА НИКОПОЛ, град Никопол, улица „Александър Стамболийски“ № 5, БУЛСТАТ ***, съдебен адрес:***№ 2, адв. В. И. – 1800 лв., на Г.В.Е.,***, представлявана по делото от адв. Ж.Н. *** офис 27 – 900 лв. и на ЗК ЕДИНСТВО – 94 – с. Бацова Махала, община Никопол 300 лв.

В касационната жалбата се твърди,  че Районният съд не е обсъдил доводите и съображенията изложени в писмената защита по отношение на незаконосъобразността на издадената заповед, както и противоречието на същата с материалноправните разпоредби и съществено нарушение на административно производствените правила, а просто е цитирал съображенията изложени от кмета на общината. Твърди се, че съгласно Решение № 329/29.03.2018 г. на Общински съвет – Никопол общинската администрация е следвало да организира процедура по публично оповестен конкурс, като на основание чл. 99 от Наредба № 6 на Общинския съвет – Никопол кметът със заповед определя вида на конкурса – присъствен или неприсъствен. Сочи се, че в Заповед № 124/12.04.2018 г. на кмета на община Никопол не е отразено обстоятелството дали конкурсът е присъствен или неприсъствен, както и че същата не е сведена до знанието на заинтересованите лица. Твърди се се, че не е спазено изискването видът на процедурата да се публикува в местен регионален вестник, както и липса на доказателства, че административният акт е бил поставен и на видно място на таблото с обявления в сградата на общината. Посочва се, че в изпратената съгласно Заповед № 110/27.03.2018 г. конкурсна документация по утвърдени конкурсни условия не е записано, дали конкурсът ще е присъствен или неприсъствен. Навеждат се доводи, че районният съд не е дал отговор за причината, поради която конкурсът е започнал три часа по-късно, бил е прекъснат и продължен на следващият ден, което води до възможност офертите да бъдат подменени през нощта в полза на определени хора. Излагат се съображения, че не са спазени изискванията на чл. 8, ал. 7 от Закона за общинската собственост, тъй като в Заповед № 124/16.04.2018 г., с която е определена комисия за конкурса липсват представители на всички населени места, в които се предоставят земи за ползване под наем. Твърди се, че приетите критерии за участие в конкурсната процедура са дискриминационни, тъй като участие могат да вземат единствено и само местни физически и юридически лица, регистрирани като земеделски производители, с постоянен адрес за физически лица и адрес на управление на юридическите лица на територията на община Никопол преди 01.03.2018 г. Счита се, че това ограничава възможностите на други кандидати, чиито землища граничат или са в непосредствена близост с територията на община Никопол да кандидатстват и по този начин се ограничава и възможността на дружества, чието седалище и адрес на управление не са на територията на общината, да вземат участие в организирания конкурс. Излагат се твърдения, че от събраните доказателства се установява, че лицето Д. Г. е действал от името и в полза на участник № 12 Г.В.Е., но събраните доказателства, установяващи конфликт на интереси на участник № 12 - Г.В.Е. изобщо не са обсъдени от районния съд.  Поставя се въпроса защо кметът на общината при определяне на спечелилите конкурса не е взел в предвид обстоятелството, че за имоти № 059050 – с площ 4 800 дка и № 067021 – с площ 111 921 дка участва и ЧПТК „Марен” и за тези имоти има сключен Договор с общината под № 187/21.05.2013 г. Сочи се, че  с допуснатото на основание член 60, ал. 1 от АПК предварително изпълнение на  настоящата заповед са нанесени значителни вреди на ЧПТК „Марен” и ги лишава от възможността да защитят правата си.  В заключение се прави искане да бъде отменено решение № 30 от 07.03.2019 г. постановено по гр. д. № 358/2018 г. по описа на РС – Никопол и бъде уважена жалба с вх. № 39-5/5//31.05.2018 г. против Заповед № 168/23.05.2018 г. на кмета на община Никопол издадена на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА с която определя, класира и обявява за спечелили участниците получили най-високи оценки на проведения публично оповестен конкурс за отдаване под наем на земеделска земя от общински поземлен фонд и да се постанови решение, с което да се отмени изцяло Заповед 168/23.05.2018 г. на кмета на община Никопол включително и за участник под 12 – Г.В.Е. за спечелила конкурса за земеделски земи, находящи се в землището на с. Новачене. 

В съдебно заседание касаторът се  явява лично и  с адв. Г. ***, който поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Представя писмена защита. Претендира се присъждане на разноски.

Ответникът – кметът на Община – Никопол не ангажира становище по касационната жалба.       

Представителят на Окръжна прокуратура – Плевен моли  решението на РС – Плевен да бъде потвърдено.

         Заинтересованите страни: О.К.Х.,***,     Е.М.Г., С.З.З., Вассконсулт ООД с.Новачене, Миткен ООД – Никопол, МАГ Тончеви ЕООД, Агро Д.З. 2012 ЕООД, Сева СВ ООД, И.Д.И., Доби Инвест ЕООД, Елиа Милк ООД – Драгаш войвода, С.Г.Х., И.Г.И., ЗК Единство 94 – с. Бацова махала, Про Лоджик България ЕООД – София, Ю.Д.С., Земеделска кооперация „Осъм 15“ – не се явяват и не изразяват становище по касационната жалба.

Заинтересованата страна Г.В.Е. се представлява от адвокат Ж.Н., който моли да се потвърди решението на първоинстанционния съд като правилно, законосъобразно и мотивирано. Претендира присъждане на разноски.

Административен съд,  втори касационен  състав, след като прецени наведените касационни основания, данните по делото и обсъди становищата на страните, констатира, че касационната жалба е подадена от надлежна страна в срока по чл. 211, ал. 1 АПК, поради което процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна, по следните съображения:

Производството  пред Районен съд Плевен  е образувано по жалба с вх. рег. № 2359/01.06.2018 г. от ЗК „ОСЪМ 15“, ЕИК*** със седалище и адрес на управление в с. Бацова Махала срещу Заповед № 168/23.05.2018 г. на Кмета на Община Никопол в частта по т. III, с която на основание чл. 60, ал. 1 от АПК било допуснато предварително изпълнение на заповедта за обявените резултати от проведения конкурс; по жалба вх. рег. № 2358/01.06.2018 г. от Ю.С. срещу същата заповед в частта по т. III. С жалбата се оспорва като незаконосъобразно допуснатото на основание чл. 60, ал. 1 от АПК предварително изпълнение на заповедта за обявените резултати от проведения конкурс и иска отмяната й; жалба на Ю. С. против раздел III от Заповед № 168/23.05.2018 г. на кмета на община Никопол, с която на основание чл. 60, ал. 1 от АПК е допуснато предварително изпълнение на заповедта, към административно дело № 542/18 г. по описа на Административен съд – Плевен жалба на Земеделска кооперация „Осъм 15“- против раздел III от Заповед № 168/23.05.2018 год. на кмета на община Никопол, с която на основание чл. 60 ал. 1 от АПК е допуснато предварително изпълнение на заповедта, за съвместно разглеждане и постановяване на съдебен акт по двете жалби; жалба на ЧПТК „МАРЕН“, ЕИК *** срещу заповед № 168/23.05.2018 г. на Кмета на Община Никопол, с която е класирал и обявил за спечелили участниците, получили най-високи оценки за имотите по землища към административно дело № 542/2018 г. по описа на Административен съд -Плевен за общо разглеждане.

С обжалваното решение, Районен  съд Плевен  е отхвърлил подадените от ЗК „ОСЪМ 15“, ЕИК *** със седалище и адрес на управление в с. Бацова Махала, от Ю.Д.С., ЕГН **********,*** и от ЧПТК „Марен“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление – село Новачене, община Никопол, ул. „Г.Д.“ № 4 жалби срещу Заповед № 168/23.05.2018 г. на Кмета на Община Никопол, с която са класирани и обявени за спечелили участниците, получили най-високи оценки за имотите по землища в процедурата на проведен конкурс за отдаване под наем на земи от общински поземлен фонд за 5 стопански години, считано от стопанската 2018/2019 година,  като неоснователни.

  За да постанови обжалваното решение  съдът е приел, че Заповед № 168/23.05.2018 г. на кмета на община Никопол е индивидуален административен акт, който е издаден от компетентен орган, със съдържанието по чл. 109, ал. 1 от Наредба № 6 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и при спазване административно производствените правила по Глава Пета, Раздел III от Наредбата – провеждане на публичен конкурс с тайно наддаване, съгласно чл. 96, ал. 1, т. 5 от Наредбата и в съответствие с разпоредбите на чл. 14, ал. 2 от ЗОС във връзка с чл. 24а, ал. 5 от ЗСПЗЗ. Приел е, че лицето по чл. 99, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата е открило процедурата, утвърдило е тръжната документация, назначило е комисията за провеждане на конкурса. Последната е изпълнила вменените й задължения по чл. 104, чл. 105, чл. 106 и чл. 108 от Наредбата, като действията й са обективирани в протоколи от 03.05.2018 г., 10.05.2018 г. и 16.05.2018 г. Изготвен бил доклад с приложения, утвърден от кмета на общината на 18.05.2018 г. В същия доклад на основание чл. 109 и чл. 110 от Наредба № 6 на общински съвет Никопол, комисията е предложила на кмета на община Никопол да издаде заповед и сключи договори с класираните участници. Първоинстанционният съд е приел, че оспорената заповед е издадена и при спазване на материалния закон. Отдаването под наем на недвижимите имоти – частна общинска собственост /земеделски земи/ е извършено на база начална наемна цена, определена от Общински съвет Никопол, съгласно чл. 14, ал. 8 във връзка с чл. 8, ал. 1 от ЗОС в съотношението лв./дка годишно. Начинът на ценообразуване и оценка предложенията на участниците в публично оповестения конкурс са определени в заповед № 124/12.04.2018 г. на кмета на Община Никопол, като неразделна част от тръжната документация получена от всеки един от участниците е и методика за оценка предложенията на участниците в публично оповестения конкурс. Утвърден е и проект на договор за отдаване под наем на земеделската земя, който също е част от тръжната документация. Съгласно решение № 329 по протокол № 44/29.03.2018 г. на Общински съвет Никопол,        със заповед № 124/12.04.2018 г. на кмета на Община Никопол е открит публично оповестен конкурс за отдаване под наем на земеделска земя от общински поземлен фонд за срок от пет стопански години, считано от стопанската 2018 г. - 2019 г., съгласно Наредба № 6 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. В същата заповед конкурсът е определен като неприсъствен, т.е. изключва се присъствието на участниците докато комисията приключи с възложените й задачи, поради което съдът е приел, че наведените от адв. М. доводи са несъстоятелни. Счел е, че кметът на общината не може да дерогира решение на общинския съвет и в частност да решава кои имоти да се включват или изключват от тези определени за включване в конкурс за отдаване под наем. Съдът е отчел обстоятелството, че за имот № 059050 – нива с площ от 4.850 дка и имот № 067021 – нива от 111.921 дка, ЧПТК „МАРЕН“, ЕИК*** с. Новачене е имала предходен договор за срок от пет години, като предварително на жалбоподателя е било известно, че засятата на тези площи протеинова култура има срок на експлоатация 6-7 години, и че няма никакви законови предпоставки за тези две площи след изтичане срока на договора да се сключи нов договор между общината и кооперацията. Според съда, не се установява по несъмнен начин св. Д. Г. да е имал участие в комисията, която е била утвърдена със заповедта на кмета, разгледала е предложенията на участниците и ги е класирала, както и по някакъв начин да е повлиял на процедурата в ущърб на жалбоподателите. Съгласно решение № 329 по протокол № 44/29.03.2018 г. на Общински съвет Никопол, със заповед № 124/12.04.2018 г. на кмета на Община Никопол е открит публично оповестен конкурс за отдаване под наем на земеделска земя от общински поземлен фонд за срок от пет стопански години, считано от стопанската 2018 г. – 2019 г., съгласно Наредба № 6 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. Съдът е отчел обстоятелството, че в същата заповед конкурсът е определен като неприсъствен, т.е. изключва се присъствието на участниците докато комисията приключи с възложените й задачи. Представено е решение № 17/23.01.2015 г., постановено по адм. дело № 794/2014 г. на АС-Плевен; решение № 347/24.07.2015 г. постановено по адм.дело № 360/15 г. на АС - Плевен и решение № 5261/04.05.2016 г., постановено по адм. дело № 11293/15 г. на ВАС. Съдът е изложил аргументи, че от решението на ВАС е видно, че се отменя решение № 347/24.07.2015 г., постановено по адм. дело № 360/2015 г. на АС-Плевен, като вместо него ВАС постановява, че отменя заповед № 289/19.08.2014 г. на кмета на община Никопол в частта по т. 2. Приел е, че не следва да се тълкува, че с това решение се задължава кметът на общината да сключи договор за същите земи в землището на с. Бацова махала с участник в предходна процедура, което да представлява пречка за провеждане на конкурса. Според съда решението за отдаване на земи общинска собственост на физически и/или юридически лица е на собственика, който в случая е община Никопол, и са непротивопоставими спрямо собственика възражения, че е имала възможност по-рано с оглед началото на стопанската година да вземе решение, да изготви документация и проведе конкурс за отдаване под наем на земеделски земи общинска собственост. Посочил е, че видно от решение № 329 по протокол № 44/29.03.2018 г. на Общински съвет Никопол, със заповед № 124/12.04.2018г. на кмета на Община Никопол е открит публично оповестен конкурс за отдаване под наем на земеделска земя от общински поземлен фонд за срок от пет стопански години, считано от стопанската 2018 г.-2019 г., съгласно Наредба № 6 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. Отчел е обстоятелството, че в същата заповед конкурсът е определен като неприсъствен, т.е. изключва се присъствието на участниците докато комисията приключи с възложените й задачи. Относно възникналите съмнения за непрозрачност, съдът е приел, че по делото не са представени доказателства, като е посочил, че конкурсът е бил обявен в ежедневник и на страницата на общината в интернет.

Така постановеното съдебно решение е правилно и не страда от твърдяните в касационната жалба пороци.

Без основание касационният жалбоподател твърди,   че  РС-Плевен  не е обсъдил доводите и съображенията по отношение на незаконосъобразността на издадената заповед, както и противоречието на същата с материални разпоредби и съществено нарушение на процесуалните правила. Обратното,  всички доводи и съображения  по отношение на законосъобразността на  процесната заповед  са  обсъдени и правилно са отхвърлени като неоснователни. При постановяване на съдебният акт  не са били допуснати твърдените от касатора  съществени нарушения на административно производствените правила.

Неоснователно е оплакването в касационната жалба, че   в издадената Заповед № 124/12.04.2018 г. на кмета на община Никопол не е записано дали конкурсът е присъствен или е неприсъствен и съответно по  никакъв начин  не е сведена до знанието на заинтересованите лица.  Това възражение е обсъдено от РС-Плевен и правилно е отхвърлено като несъстоятелно. От данните поделото се установява, че в приложената на лист 181 от гр. дело № 7181/2019 г. по описа на РС- Плевен  Заповед № 124/12.04.2018 г. изрично е записано: „Вид на конкурса неприсъствен.“

Не може да се сподели и оплакването, че   е опорочена процедурата по провеждането на конкурса, тъй като търгът е започнал три часа по-късно от обявяването му и е бил прекъсван. Проведената тръжна процедура е съответна на реда, предвиден в НРПУРОИ, а при провеждането й не са допуснати съществени на рушения на процесуалните правила.

            Неоснователно е оплакването, че не е спазено изричното изискване  на разпоредбите на НРПУРОИ на Община Никопол процедурата да се публикува в местен регионален вестник.  В съответствие с разпоредбата на  чл. 83 от Наредба № 6 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество,   съобщението  за търга е направено посредством публикуване на обявата за търга  в местен ежедневник и съобщение на сайта на общината, за удостоверяване на което  са  представени извадка    от местен ежедневник - бр. 28/16.43.2018 г. на вестник „Зетра“  и протокол от 16.04.2018 г. на л. 141 от гр.дело № 7181/2019 г. на РС-Плевен,  от който е видно, че на същата дата е публикувана на интернет страницата на Община Никопол и поставена на информационното табло в сградата на общината обява за обявяване на публично оповестен конкурс за отдаване под наем на  земеделска земя от общински поземлен фонд за срок от 5 стопански години, считано от 2018-2019 година. От приложените на л. 142-152 протоколи е видно, че обявата за конкурса е била поставена на информационните табла  в сградите на кметствата на общо десет населени места в това число и с. Новачене. 

Поддържаното в жалбата оплакване, че е налице конфликт  на интереси не кореспондира с представените по делото доказателства.  Възражението е било обсъдено от РС-Плевен, който  правилно е приел, че не се установява св. Д. Г.  да е взел участие в конкурсната комисия, както и да е повлиял на процедурата в ущърб на жалбоподателите. Г.Е. е отговаряла на изискванията на конкурса, била е допусната до участие в търга и съответно  като дала най- висока цена е  класирана и обявена за спечелила два имота в с. Новачене.

 По изложените съображения касационната жалба е неоснователна, а съдебното решение като правилно, обосновано и законосъобразно следва да бъде потвърдено.

Заинтересованите страни по касация   Г.В.Е. *** Махала   са направили искане за присъждане на разноски. Искането им следва да бъде уважено на основание чл. 143, ал. 4 АПК, тъй като е направено своевременно и е доказано.

ЧПТК „Марен“ следва да заплати на Г.В.Е.,*** разноски в размер на 400.00 /четиристотин/ лева и на ЗК “Единство 94“ – село Бацова махала разноски  в размер на 300.00 /триста/ лева.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК Административен    съд – Плевен, втори касационен състав,

 

                                      Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ  в сила решение № 260059 от 16.08.2021 г., постановено по  гр.д. № 7181/2019 г. по описа на Районен съд Плевен.

ОСЪЖДА ЧПТК „Марен“  със седалище и адрес на управление с. Новачене, община Никопол, ул. “Г. Д.“ № 41, представлявано от Г.И.Д.  да заплати разноски   на Г.В.Е. *** в размер на 400.00 /четиристотин /лева.

ОСЪЖДА ЧПТК „Марен“  със седалище и адрес на управление с. Новачене, община Никопол, ул.“Г. Д. № 41, представлявано  от Г.И.Д. да заплати разноски на ЗК„“Единство 94“ – с. Бацова махала  в размер на 300.00/триста/ лева.

Решението не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                 ЧЛЕНОВЕ:

 

1.     ………………                  

 

2.     ………………