Решение по дело №354/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 303
Дата: 20 октомври 2020 г. (в сила от 20 октомври 2020 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20207100700354
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 юли 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

                               Р Е Ш Е Н И Е

 

                     303/20.10.2020 г., град Добрич

 

                         В ИМЕТО НА НАРОДА

 

  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в открито съдебно заседание на шести октомври през две хиляди и двадесета година, І касационен състав:

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ИВАНОВА                                                                         

                                             ЧЛЕНОВЕ:  ТЕОДОРА МИЛЕВА

                                                                            СИЛВИЯ САНДЕВА

 

При участието на прокурора ВИОЛЕТА ВЕЛИКОВА и секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА разгледа докладваното от съдия Т. Милева КАНД № 354/2020 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН, вр. с чл. 348 от НПК, вр. с чл. 208- чл. 228 от АПК.

Образувано е по касационна жалба на "****" ЕООД със седалище и адрес на управление в гр. ***, р-н Искър, ЖК „***“ бл.302, вх. Г, ап.16, представлявано от управителя К.И.Д., подадена чрез адв. Г.С. - ДАК против решение № 103/16.03.2020 г., постановено по НАХД № 270/2019 г. по описа на Районен съд - гр. Балчик, с което е потвърдено наказателно постановление № НП-155/28.12.2018 г., издадено от председателя на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти и наложената на касатора имуществена санкция в размер на 15 000 лева на основание чл. 289, ал. 1, вр. с чл. 291 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина за нарушение на чл. 5, ал. 1 от Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти.

 

Иска се от съда да отмени оспорваното решение, като постановено в нарушение на материалния закон и при съществени нарушения на процесуалните правила, както и да отмени и наказателното постановление. Релевират се доводи, че липсва посочване на датата на извършване на нарушението, както и че липсват въобще доказателства, че е допуснато нарушение от страна на касатора. Излагат се и доводи за приложението на чл.28 от ЗАНН.

В с.з., процесуалния представител на касатора поддържа подадената жалба на изложените в нея съображения.

Ответната страна - председателят на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти не се представлява в процеса. Депозира писмено становище по делото. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура - Добрич дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

След като прецени твърденията на страните и събрания по делото доказателствен материал, Добричкият административен съд намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба изхожда от надлежна страна, за която атакуваният съдебен акт е неблагоприятен. Подадена е в срока по чл. 211 от АПК и отговаря на изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, касационната жалба е неоснователна.

От фактическа страна по делото е установено, че против "****" ЕООД е съставен акт за установяване на административно нарушение за това, че при извършена проверка по сигнал на 27.08.2018 г. от инспектори на НСЦРЛП в аптека с Разрешение за дейност №АП-1520/15.06.2017 г. на адрес в с. Кранево, ул. „***“ №32 е установено, че се продава лекарствен продукт Allergosam 1%, Cream, 18 g х 1 на цена, по-висока от утвърдената от НСЦРЛП максимална продажна цена в размер на 4,11 лева, а именно на цена 10,40 лева. Продажбата на Allergosam 1%, Cream, 18 g х 1  на цена от 10,40 лева е квалифицирана като нарушение на чл. 5, ал. 1 от Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти. Въз основа на акта е издадено наказателно постановление № НП-155/28.12.2018 г., с което на дружеството на основание чл. 289, ал. 1, вр. с чл. 291 от ЗЛПХМ е наложена имуществена санкция в размер на 15 000 лева. Санкцията е обжалвана пред Районен съд - Балчик, който постановява решение, с което прилага разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН и намалява наложената санкция на 4 500 лева.

Съдът е изложил мотиви, че при съставянето на АУАН и издаването на наказателното постановление не се констатират допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, а нарушението е безспорно установено. Предвид изложеното съдът е счел, че при правилно установена фактическа обстановка наказващият орган правилно е приложил материалния закон. Обсъдил е и размера на наложената санкция и като е приел, че следва да се приложи по-благоприятния закон е изменил същата. Настоящата инстанция напълно споделя изводите на първоинстанционния съд, касателно фактите и приложението на закона и не намира за необходимо да ги приповтаря.

Съгласно разпоредбата на чл. 261а, ал. 3 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина Националният съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти регистрира максималните продажни цени на дребно на лекарствените продукти, които се отпускат без лекарско предписание. Условията и редът за тази регистрация са разписани в Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти. Правилото на чл. 5 от наредбата забранява продажбата на лекарствен продукт, отпускан без лекарско предписание на цена, по-висока от регистрираната максимална продажна цена на дребно в български левове, заявена от притежателя на разрешението за употреба и регистрирана в съвета. Цените на лекарствените продукти, отпускани без лекарско предписание, които са регистрирани от съответния притежател на правата, се публикуват в нарочен регистър, който се поддържа и актуализира от НСЦРЛП - www.ncpr.bg. Неизпълнението на подзаконовата правна норма е скрепено със санкция, която е регламентирана в чл. 291, ал. 1, вр. с чл. 289, ал. 1 от ЗЛПХМ - имуществена санкция.  

Неоснователно е възражението, че не става ясно коя е датата на извършване на нарушението. Безспорно се установява, че процесния лекарствен продукт е продаден на 15.08.2018 г. /видно от приложения касов бон в кориците на делото/. Проверката е осъществена на 12.10.2018 г. и именно тогава е установено извършеното нарушение, като изрично е записано в АУАН и в НП, че то е извършено на 15.08.2018 г..

Относно релевираните доводи, че не е установено безспорно извършеното нарушение, тъй като не е установено, че касовият бон е излязъл именно от устройството на аптеката, съдът намира, че това твърдение е най-малкото несъстоятелно. Видно от приложения касов бон, същият е издаден от фискалния апарат на „****“ ЕООД, аптека ***с. Кранево. Всички необходими реквизити се съдържат в същия, поради което и правилно е ценен както от административния орган, така и от районния съд, като доказващ извършването на продажбата на лекарствения продукт. Твърденията, че е следвало да се направят други проверки на паметта на устройството, не са в компетентостта на извършващия проверката орган.

Неоснователно е и възражението, че при контролната покупка не е констатирано нарушение. Много подробно и обстойно свидетелите са обяснили какво се е случило при извършването на проверката и по какъв начин се въвеждат лекарствата в същата.

Относно приложението на чл.28 от ЗАНН, настоящият съдебен състав намира следното: Съгласно чл. 93, т. 9 НК вр. чл. 11 ЗАНН "маловажен случай" е "този, при който извършеното нарушение с оглед липсата или незначителността на вредните последици или други смекчаващи обстоятелства съставлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид". По тези критерии наказващият орган трябва да отграничи маловажния случай на административно нарушение от тези, които са обхванати от чл. 6 ЗАНН, като с оглед спецификите му прецени има или не по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с типичната за дадения вид посегателство. Преценката по чл. 28, б. "а" ЗАНН следва да се прави предвид засегнатите обществени отношения, липсата на вредоносен резултат (когато нарушението е резултатно) и всички други обстоятелства, при които деянието е извършено. (ТР № 1/2007 г. на ВКС, ОСНК). Административното нарушение, за което е санкционирано дружеството, уврежда обществени отношения, свързани с конституционно закрепеното право на достъпно здравеопазване по чл. 52 КРБ, ползващи се със засилена закрила. Неин нормативен израз са изключително завишените имуществените санкции по чл. 291, ал. 1 вр. чл. 289, ал. 1 ЗЛПХМ за продажби на лекарствени продукти на цени, различни от образуваните по реда на този закон, извършени от юридически лица и еднолични търговци. По чл. 291, ал. 1 вр. чл. 289, ал. 1 ЗЛПХМ се санкционират всички продажби на цена над образуваната по реда на закона, независимо от размера на надвишението. Съответно по тази разлика не могат да се съизмеряват и градират техните вредни последици. Съвкупно преценени тези обстоятелства сочат, че конкретното нарушение по чл. 291, ал. 1 вр. чл. 289, ал. 1 ЗЛПХМ, за което е санкционирана „****“ ЕООД, няма белезите на маловажност по чл. 93, т. 9 НК вр. чл. 11 ЗАНН, тъй като не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Извършена е продажба на медикамент, включен в нарочно създаден и воден регистър за определяне на държавно регулирани цени на лекарствени продукти от съществено значение за здравеопазването, без обществената опасност на това конкретно деяние да е снижена спрямо обичайната за нарушения от този вид и то до прага на ненаказуемост поради маловажност по чл. 28, б. "а" ЗАНН.

За да се прецени, дали едно деяние маловажно, следва да се оценят в съвкупност следните обстоятелства, а именно каква сфера на установения ред на държавното управление нарушава, т.е. степента на обществената му опасност, данните за личността на нарушителя и какво наказание е предвидено за това нарушение. Степента на обществена опасност, на едно и също административно нарушение е в пряка връзка с развитието на обществените отношения, които то накърнява, в даден исторически момент. Това означава, че тя не е нещо неизменно, поради което съобразно характера на това деяние и неговото отрицателно значение за държавното управление, линията на наказателната политика ще се насочи, към налагането на по-строги или по-леки наказания. Именно видът и размерът на наказанието се явяват проекция на тази политика. Те са функция на значимостта на нарушението за държавния ред и степента му на обществената опасност.В този смисъл това наказание, изразяващо се в засягането на имуществената сфера на сочения за нарушител, е със значителен размер в сравнение с повечето наказания, предвидени в други закони. Очевидно волята на държавата е насочена, не само към това да предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред, но най-вече към въздействие и предупреждение на други лица да не вършат подобни нарушения, предвид на значимостта на засегнатите, посредством нарушението, обществени отношения.

По изложените съображения касационната жалба е неоснователна и трябва да са отхвърли със следващото от това стабилизиране на първоинстанционното решение.

С оглед изхода на настоящия спор и своевременно направеното искане от ответника, на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер, определен в чл. 37 от Закона за правната помощ, съгласно препращащата разпоредба на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН. Съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗПП, заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП. В случая за защита по дела по ЗАНН чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ предвижда възнаграждение от 80 до 120 лева. Производството по делото не е с фактическа или правна сложност, поради което следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер по 80 лева.

Мотивиран от това, Административен съд Добрич, І кас. състав

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 103/16.03.2020 г., постановено по НАХД № 270/2019 г. по описа на Районен съд - гр. Балчик.

ОСЪЖДА "****" ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в гр. ***, р-н Искър, ЖК „***“ бл.302, вх. Г, ап.16, представлявано от управителя К.И.Д. да заплати сторените по делото съдебно-деловодни разноски в размер на 80 /Осемдесет лева/ лв. на Национален съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти гр. ***.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                  ЧЛЕНОВЕ: