Решение по дело №1590/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 1033
Дата: 20 декември 2019 г. (в сила от 29 януари 2020 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20191720201590
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 септември 2019 г.

Съдържание на акта

 

                     Р Е Ш Е Н И Е

                    В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                        20.Декември.2019година

Номер 813                                                                                       гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                            01- Н. състав

На  05І.                                                                                  година  2019г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                       ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                       СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар:  Капка Станчева

ПРОКУРОР    

              Като разгледа докладваното от Председателя  АНД № 01590/19год. по  описа  на съда за 2019година, за да се произнесе  взе предвид следното:

      Производството е по чл.59 и сл. от  ЗАНН.

               С  Наказателно постановление № F489971/19.VІІ.2019год. на Директор на ТД на НАП–гр.София-офис Перник, на основание чл.53 вр. чл.27/83/ ЗАНН  вр.  чл.355  ал.4 от „Кодекса за социално осигуряване”  за извършено нарушение на чл.3 ал.3 т.1   вр.  чл.2 ал.2 от  „Наредба № Н-8/29.ХІІ.2005год. на Министерство на финансите”  и чл.5 ал.4 т.2 от „Кодекса за социално осигуряване”  на „Пелетисимо”ООД-Булстат *********/седалище и адрес: гр.Перник кв.”Изток” ул.“Бл.Гебрев“37/46, Ет.2,Вх.“В“ представлявано от Т.В.Т.-ЕГН ********** и Т.В.С.-ЕГН **********/ е наложена  “Имуществена санкция”  в  размер 1000/хиляда/лева, за това, че  на  29.V.2019год. в ТД на НАП-София-офис офис Перник  при   извършена проверка в информационния масив на НАП във връзка с подадено Искане за издаване на Удостоверение по чл.87 ал.6 от ДОПК-Изх. № 140161900482554/29.V.2019г. в ТД на НАП–гр.София-офис Перник се установи,че „Пелетисимо”ООД-Булстат *********/седалище и адрес: гр.Перник кв.”Изток” ул.“Бл.Гебрев“37/46, Ет.2,Вх.“В“ представлявано от Т.В.Т.-ЕГН ********** и Т.В.С.-ЕГН **********/ в качеството си на работодател  и  осигурител по  чл.5 от „Кодекса за социално осигуряване”, НЕ е подал в законоустановения срок в компетентната ТД на НАП, която в конкретния случай е ТД на НАП-София–офис-Перник, Декларация Образец-6 към  чл.2 ал.2 от „Наредба № Н-8/29.ХІІ.2005год. на Министерство на финансите”  за  общия размер на дължимите осигурителни вноски  и общия размер на дължимия ДДФЛ върху трудовите възнаграждения на работниците и служителите работещи по трудови правоотношения в „„Пелетисимо”ООД-Булстат *********за м.Февруари.2019г. в   законоустановения срок–до    25.ІІІ.2019г.

                   Декларация Образец-6  за  м.Февруари.2019г. е подадена по Електронен път,подписана с Електронен подпис на 18.ІV.2019г.  и е приета с ПРОТОКОЛ  с Вх. № 14000193027412/18.ІV.2019г.

       Нарушението е ПОВТОРНО/Влязло в сила на 20.ІІІ.2019г. Наказателно постановление № F66934/22.ІІ.2019год. на Директор на ТД на НАП–гр.София-офис Перник.

  Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила Жалба от „Пелетисимо”ООД-Булстат *********/седалище и адрес:гр.Перник кв.”Изток” ул.“Бл.Гебрев“37/46, Ет.2,Вх.“В“ представлявано от Т.В.Т.-ЕГН **********  и  Т.В.С.-ЕГН **********/ в която се оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление.

  Излагат се доводи, че нарушението визирано в акта и наказателното постановление не е извършено, че в административно наказателната процедура са допусни съществени нарушения на процесуални правила, досежно  императивните  реквизити от съдържанието на акта и наказателното постановление.

  В съдебно заседание жалбоподателя не се явява представител не изпраща.

  Въззиваемата страна, редовно призована  изпраща представител ЮК Милена К., като изразява становище да се потвърди НП.

 

                  Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:    

       Със  АУАН F 489971//03.06.2019год. съставен от Б.К.П./Инспектор по приходите, отдел “Услуги на клиента”  в офис-Перник при ТД на НАП–гр.София/ в присъствието на свидетеля Д.Е.Й. е посочено, че на на  29.V.2019год. в ТД на НАП-София-офис офис Перник  при   извършена проверка в информационния масив на НАП във връзка с подадено Искане за издаване на Удостоверение по чл.87 ал.6 от ДОПК-Изх. № 140161900482554/29.V.2019г. в ТД на НАП–гр.София-офис Перник се установи,че „Пелетисимо”ООД-Булстат *********/седалище и адрес: гр.Перник кв.”Изток” ул.“Бл.Гебрев“37/46, Ет.2,Вх.“В“ представлявано от Т.В.Т.-ЕГН ********** и Т.В.С.-ЕГН

**********/ в качеството си на работодател  и  осигурител по  чл.5 от „Кодекса за социално осигуряване”, НЕ е подал в законоустановения срок в компетентната ТД на НАП, която в конкретния случай е ТД на НАП-София–офис-Перник, Декларация Образец-6 към  чл.2 ал.2 от „Наредба № Н-8/29.ХІІ.2005год. на Министерство на финансите”  за  общия размер на дължимите осигурителни вноски  и общия размер на дължимия ДДФЛ върху трудовите възнаграждения на работниците и служителите работещи по трудови правоотношения в „Пелетисимо”ООД-Булстат *********за м.Февруари.2019г. в законоустановения срок– до    25.ІІІ.2019г. -нарушение по чл.3 ал.3 т.1/”чл. 3.(3) Декларация образец № 6 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите:  1. от работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения - не по-късно от последния работен ден на календарния месец, през който са били дължими осигурителните вноски, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" и данъкът по чл. 42 ЗДДФЛ;/   и  чл.5 ал.4 т.2 от „Кодекса за социално осигуряване”/„ чл. 5. (4) Осигурителите, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица и работодателите периодично представят в Националната агенция за приходите данни за:  2. декларация за сумите за дължими осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" и данък по Закона за данъците върху доходите на физическите лица.      .

       Декларация Образец-6  за  м.Февруари.2019г. е подадена по Електронен път, подписана с Електронен подпис на 18.ІV.2019г.  и е приета с ПРОТОКОЛ  с Вх. № 14000193027412/18.ІV.2019г.      

       АУАН е съставен в присъствие на пълномощник на нарушителя и връчен на 03.06.2019год.

   Срещу разписка на същия бил връчен и препис от съставения акт за нарушение.

   В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН  жалбоподателя „Пелетисимо”ООД-Булстат *********/седалище и адрес: гр.Перник кв.”Изток” ул.“Бл.Гебрев“37/46, Ет.2,Вх.“В“ представлявано от Т.В.Т.-ЕГН ********** и Т.В.С.-ЕГН **********/, НЕ е упражнил правото си на писмени възражения, срещу констатацията за посочено нарушение в АУАН.

       Въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН административно наказващият орган приел, че са налице основанията осн. чл.53 вр. чл.27/83/ от ЗАНН вр. чл.15 от „Наредба № Н-8/29.ХІІ.2005год. на Министерство на финансите” вр. чл.5 ал.6  и  чл.355 ал.4 от „Кодекса за социално осигуряване” на „Пелетисимо”ООД-Булстат *********/седалище и адрес: гр.Перник кв.”Изток” ул.“Бл.Гебрев“37/46, Ет.2,Вх.“В“ представлявано от Т.В.Т.-ЕГН ********** и Т.В.С.-ЕГН **********/  на осн. чл.355 ал.4 от Кодекса за социално осигуряване”  /”чл. 355. Който наруши разпоредбите на чл. 5, ал. 4 и чл. 6, ал. 8 и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, се наказва с глоба от 50 до 500 лв. за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 5000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание.(2) Който състави документ с невярно съдържание или предостави неверни данни по чл. 5, ал. 4 с цел да избегне плащането на задължителни осигурителни вноски    и    който не подаде в срок декларация с данните по чл. 5, ал. 4 или декларация от самоосигуряващо се лице, се наказва с глоба от 250 лв. за всеки отделен случай, ако не подлежи на по-тежко наказание      (4) При повторно нарушение по ал.1 наказанието е глоба от 500 до 2000 лв. или имуществена санкция в размер 1000 лв. за всеки отделен случай, но не повече от 10 000 лв., а по ал. 2 - глоба от 500 лв. за всеки отделен случай, но не повече от 10 000 лв.   (5) Актовете за установяване на административните нарушения се съставят от органите на Националната агенция за приходите, а наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на Националната агенция за приходите или от упълномощено от него длъжностно лице. (6) Установяването на нарушенията, издаването на наказателните постановления, обжалването и изпълнението им се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.”/

              Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: АУАН F 489971//03.06.2019год., пълномощно, Искане за издаване на документ-л.14, Справка за задължения на осигурител-л.14, ПРОТОКОЛ  с Вх. № 14000193027412/18.ІV.2019г., Протоколи-л.3-10,НП-л.17,Резолюция-л.18-19,Разписка-л.20, Заповед-л.21, относно компетентност и разпитаните свидетели: Б.К.П./Инспектор по приходите, отдел “Услуги на клиента”  в офис-Перник при ТД на НАП–гр.София/ в присъствието на свидетеля Д.Е.Й..

  Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира следното:

  При извършване на служебна проверка за законосъобразност на обжалвания акт, съобразявайки доводите на страните, съдът констатира допуснати съществени нарушения на административно наказателната процедура, опорочаващи законосъобразността  на обжалвания административен акт  и  обосноваващи отмяната му.

      Производството,предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

   Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган .

   Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.

       Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния  нормативен акт .

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.                

       Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени  в   чл.42 от ЗАНН.

       В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът  е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за запознаване с неговото съдържание.

       В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения НЕ се   констатираха такива.

       При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН  на нарушителя е   връчен   препис от акта  срещу   разписка.

       Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от  която  жалбоподателя   се е възползувал.

       Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да съдържа реквизитите, посочени  в  чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган.

       Изводът на състава е,  че при съставяне на  процесния АУАН и издаване на Наказателното постановление,  НЕ са спазени установените към съдържанието им  императивни  изисквания  в  чл.42 /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта; 3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/  и  съответно  чл.57 ал.1 от ЗАНН  /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало; 2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер; 5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/.     

     Конкретно по случая:

     Видно от процесния АУАН F 489971//03.06.2019год. същия е съставен от Б.К.П. /Инспектор по приходите, отдел “Услуги на клиента”  в офис-Перник при ТД на НАП–гр.София/ в присъствието на свидетеля Д.Е.Й.  за вменено нарушение  по чл.3 ал.3 т.1/”чл. 3.(3) Декларация образец № 6 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите:  1. от работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения - не по-късно от последния работен ден на календарния месец, през който са били дължими осигурителните вноски, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" и данъкът по чл. 42 ЗДДФЛ;/   и чл.5 ал.4 т.2 от Кодекса за социално осигуряване”/„ чл. 5. (4) Осигурителите, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица и работодателите периодично представят в Националната агенция за приходите данни за:  2. декларация за сумите за дължими осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" и данък по Закона за данъците върху доходите на физическите лица.      

       В последвалия санкционен акт-Наказателно постановление № F489971/19.VІІ.2019год. на Директор на ТД на НАП–гр.София-офис Перник на основание чл.355  ал.4 от „Кодекса за социално осигуряване”/”чл. 355. ……….   (4) При повторно нарушение по ал. 1 наказанието е глоба от 500 до 2000 лв. или имуществена санкция в размер 1000 лв. за всеки отделен случай, но не повече от 10 000 лв., а по ал. 2 - глоба от 500 лв. за всеки отделен случай, но не повече от 10 000 лв.  ……./  за извършено нарушение на чл.3 ал.3 т.1   вр.  чл.2 ал.2 от  „Наредба № Н-8/29.ХІІ.2005год. на Министерство на финансите”  и  чл.5 ал.4 т.2 от „Кодекса за социално осигуряване”  на „Пелетисимо”ООД-Булстат *********е наложена “Имуществена санкция”  в  размер 1000/хиляда/лева, като процесната санкция е наложена в условията на „ПОВТОРНОСТ“/каквато принципно е налице/,но същата липства в първоначалния основополагащ акт/АУАН/.

              В акта за установяване на административно нарушение  не е отразено, че същото е извършено в условията на „повторност“ по  см. на  Параграф § 1 Кодекса за социално осигуряване” „КСО“. По смисъла на този закон: 45. "Повторно нарушение" е нарушение, извършено в едногодишен срок от влизането в сила на наказателното постановление, с което нарушителят е наказан за нарушение от същия вид.

      Следва да се отбележи,че с акта за установяване на административно нарушение се поставя началото на административно наказателното производство.

      Недопустимо е в наказателното постановление да бъдат включвани допълнително факти/своебразно разширение на обвинението/, непосочени в акта за установяване на административно нарушение,ставащи известни на жалбоподателя едва при санкционирането поради липсата им при образуване на административното производство.  По този начин се е получило от една страна противоречие, между обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение и на наказателното постановление, а от друга накърняване правото на защита, срещу обвинения които на основния етап не са известни на жалбоподателя.

              Горното е самостоятелно основание за отмяна на издаденото от Директор на ТД на НАП София-офис Перник наказателно постановление на процесуално основание,без да се пристъпва към разглеждане на спора по същество и обсъждане на доводите на страните.                

               Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

  Р     Е     Ш     И:

          ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № F489971/19.VІІ.2019год. на Директор на ТД на НАП–гр.София-офис Перник с което на основание  чл.355  ал.4 от „Кодекса за социално осигуряване”  за извършено нарушение на чл.3 ал.3 т.1  вр. чл.2 ал.2 от  „Наредба № Н-8/29.ХІІ.2005год. на Министерство на финансите”  и чл.5 ал.4 т.2 от „Кодекса за социално осигуряване”/КСО/  на „Пелетисимо”ООД-Булстат *********е наложена “Имуществена санкция”  в  размер 1 000/хиляда/лева .

 РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–гр.Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

           ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………………………………………..

 

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС