АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 121 |
||||||||||
гр. Видин,
31.07.2020 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
I административнонаказателен
състав |
|||||||||
в публично заседание на |
тринадесети юли |
|||||||||
през две хиляди и двадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
М. Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
101 |
по описа за |
2020 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Делото е образувано по жалба
с правно основание чл.63,ал.1, изречение второ от ЗАНН във вр.
с гл.ХІІ от АПК, подадена от Т.Д.А., против решение № 62/24.02.2020г., постановено
по АНД №35/2020г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено Наказателно
постановление № 455204-0331947/31.07.2019г. на Началник отдел „Оперативни
дейности“-Велико Търново в ЦУ на НАП, с което на касатора
за нарушение на чл.13,ал.2,т.2 от ДОПК му е наложено административно наказание
”глоба” в размер на 1000 лв на основание чл.278б от ДОПК.
Твърди се , че решението е
незаконосъобразно поради неправилно приложение на материалния закон,
необосновано и постановено в нарушение на съдопроизводствените
правила. Твърди се , че не е извършено вмененото нарушение. Сочи се , че съдът
неправило е приел , че в показанията на свидетелите липсват противоречия и се
допълват , тъй като от показанията на свид.Б. не
става ясно по какъв начин водачът е бил поканен за проверка от П.А.и дали
действията на проверяващите са били възприети правилно от водача на
транспортното средство. Сочи се и че , субективната оценка от страна на
свидетеля Б. не води до безспорен и категоричен извод за извършено нарушение от
А.. Сочи се и че не е обсъдено
постъпилото писмено възражение срещу АУАНа , както и
че липсват данни дали превозваните стоки попадат в списъка с висок фискален
риск , като се навеждат доводи за липса на вина у наказаното лице . Твърди се и
че липсва индивидуална преценка на фактическата обстановка , тъй като в случая
са налице предпоставки за освобождаване от наказателна отговорност на основание
чл.28 ,б.“а“ от ЗАНН.Сочи се , че решението е постановено в нарушение на съдопроизводствените правила , тъй като не съдържа мотиви.
Иска се да бъде отменено решението
на Районен съд Видин ведно с произтичащите от това последици.
Ответникът по делото, чрез процесуалния
си представител, оспорва касационната жалба и моли съда да потвърди решение на РС-Видин
като правилно и законосъобразно.
Представителят на Окръжна прокуратура
– гр.Видин дава заключение, че жалбата е неоснователна и не следва да бъде уважена,
а решението на Районен съд Видин, като правилно и законосъобразно следва да бъде
оставено в сила.
От събраните по делото писмени
и гласни доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, доводите
на страните и посочените касационни основания в жалбата, Административният съд прие
за установено следното:
Жалбата, като подадена в срок
и от надлежна страна, е процесуално допустима.
Разгледана по същество, същата
е основателна по следните съображения:
Административно-наказателната
отговорност на касатора е ангажирана за това , че на
26.07.2019г. на ГКПП Дунав мост 2 е спряно транспортното превозно средство, управлявано
от касатора, за извършване на проверка – фискален контрол
върху движението на стоки с висок фискален риск , от орган по приходите и след
легитимация от същия водачът отказал да представи документи относно
превозваната стока и да осъществи достъп до видимата част от нея.
Установява се от показанията
на свид.Б. , че проверявали на трасе вход влизащите в
страната превозни средства като той осъществявал проверка в едната лента , а
колегата му П.А.в другата. Същият установява , че колежката му имала проблем с
водач, който се държал грубо, и отишъл на помощ за извършване на проверката
като по-опитен служител. Същевременно установява , че са спрели автомобила за
проверка. Същият сочи , че са се представили , но лицето не е продължило да
оказва съдействие , държало се грубо , отказало да представи каквито и да е
документи и след като заплатило таксата му вдигнали бариерата и той потеглил в
неизвестна посока.
За случая св. Б. уведомил Оперативния
център към ЦУ на НАП и със съдействието на полицията транспортното средство е спряно
по път Е 79 на разклона за с.Долна
Вереница от служители на РУ-Монтана и служители на ответника. На същия
безпроблемно е извършена проверката на превозваната стока, както и на придружаващите
я документи, като е установено, че касаторът превозва
стока , която не попада в списъка на стоките с висок фискален риск , а
придружаващите стоката документи съответстват на превозваната такава.
За проверката е изготвен протокол
за извършена проверка с № 0239210/26.07.12.2019г. На касатора
е съставен АУАН от същата дата, с който е прието, че при извършване на фискален
контрол на движение на стоки с висок фискален риск на ГКПП Дунав мост 2 А. , като
водач на транспортно средство, е отказал да представи документи относно
превозваната стока и да осъществи достъп до видимата част от нея, а съгласно изискванията
на чл. 13,ал.2,т.2 от ДОПК той е длъжен да при извършване на фискален контрол
върху движението на стоки с висок фискален риск да представи на органа по
приходите придружаващите документи.
Видно от приложения протокол
за извършената му проверка, същият е направил възражение, че не е бил спиран от
органите по приходи на НАП. При връчването на АУАН нарушителят е посочил , че
ще депозира допълнителни възражения и е депозирал такива с вх.№
9701-1292/29.07.2019г. , в които е посочил отново , че не е бил спиран от
органите на НАП до момента , когато му е извършена проверка преди гр.Монтана.
Въз основа на така съставения
АУАН е издадено и обжалваното наказателно постановление , с което на водача е наложена
глоба в размер на 1000 лева на основание чл. 278б от ДОПК за нарушение на чл. 13,
ал.2, т.2 от ДОПК.
Въз основа на приетата фактическа
обстановка въззивният съд счел, че касаторът е осъществил състава на вмененото му нарушение, поради
което потвърдил атакуваното НП.
Настоящата инстанция не приема
изводите на Районен съд Видин по следните съображения:
В тежест на административно наказващият
орган е да докаже и подкрепи със съответните доказателства твърденията и констатациите
си относно извършено административно нарушение. Настоящия състав намира, че в случая
горното не е изпълнено.
От събраните по делото доказателства
не се установява по безспорен начин , че на ГКПП Дунав мост 2 касаторът е бил поканен за проверка от страна на проверяващите
– свид.Б. установява , че водачът се е държал грубо и
е отказал да представи придружаващите стоката документи , но не се установява
дали е извършена физическа проверка на превозваната стока. В случая се
установява по делото , че самите контролни органи впоследствие са приели , че
превозваната стока не е такава с висок фискален риск.
В тази връзка Съдът констатира
несъответствие между отразеното в АУАН и НП и показанията на свидетеля Б., от
които не може да се направи несъмнен извод, че проверяващите надлежно са се легитимирали,
както и дали е използвана стоп палка, за да препятства потеглянето на МПС.
Напротив същият установява , че при заплатена такса същите са вдигнали
бариерата , поради което и водачът е потеглил.
Изясняването на тези обстоятелства
е от съществено значение за поведението на касатора, а
именно дали той е възприел искането за проверка в смисъла, който проверяващите
са вложили, а именно да спре и да представи
документите на стоката, да осигури достъп до помещението или умишлено е направил
опит да осуети въпросната проверка, както се твърди от наказващия орган.
Според разпоредбата на чл. 13,
ал.1 от ДОПК участниците в производствата са длъжни да оказват съдействие и да предоставят
информация на органа по приходите, а според ал.2 при извършване на фискален контрол
върху движението на стоки с висок фискален риск водачът на транспортното средство
е длъжен: 2. да представи на органа по приходите документите, придружаващи стоката.
Съгласно чл. 278б, ал.1 от ДОПК
лице, което не изпълни задължение по чл. 13, се наказва, а според ал.2 на същия
чл. 278б от ДОПК се наказва лице, което наруши разпоредбите на чл. 127б – 127е
от ДОПК.
В АУАН като нарушена норма е
посочена тази на чл. 13, ал.2, т.2 от ДОПК, която е и посочената като нарушена
норма и в наказателното постановление , а административно наказателната отговорност
на касатора е ангажирана на основание чл.278б от ДОПК
без да е конкретизирана алинеята. Същата обаче предвижда различни
административно наказателни състави , като за нарушение на чл.13 отговорността
следва да бъде ангажирана на основание чл.278б,ал.1 от ДОПК. Видно обаче от
текстовото описание на нарушението същото съответства на признаците , които се
съдържат в чл.278б,ал.2 от ДОПК във вр. с чл.127б от ДОПК съобразно която фискалният контрол върху движението на стоки с висок
фискален риск се осъществява чрез спиране на транспортно средство, превозващо
стока на територията на Република България, проверка дали превозваната стока е
стока с висок фискален риск, проверка на документите, придружаващи стоката,
относно вида и количеството й, идентификация на доставчика/продавача и/или
получателя/купувача на стоката, както и мястото на получаване/разтоварване на
стоката.
Констатираното несъответствие
между фактическа обстановка, посочена от актосъставителя
и приетата от наказващия орган и посочената като нарушена норма и неуточнен
административно-наказателен състав налагат извод , че
административно-наказателната отговорност на касатора
е ангажирана при неизяснени обстоятелства от самия административно-наказващ
орган , което именно е довело до неизясняване на извършеното нарушение от
страна на касатора , а оттук и на основанието за
ангажиране на административно-наказателната му отговорност.
Доколкото административно-наказващият
орган е ангажирал отговорността на касатора за
извършено нарушение на чл.13,ал.2,т.2 от НК, а не на чл.13,ал.1 или чл.127б,ал.1
от ДОПК, от събраните по делото доказателства се установява, че касаторът не е извършил така вмененото му нарушение, тъй
като не е превозвал стоки с висок фискален риск, респ. не е осъществено
движение на стоки с висок фискален риск, при извършване на фискален контрол
върху което водачът да е задължен да представи документ за вида на превозваната
стока на органа по приходите съгласно изискванията на чл. 13, ал.2, т.2 от ДОПК, поради което и не
следва да бъде субект на административно наказателна отговорност за нарушение
на чл.13,ал.2 от ДОПК.
С оглед гореизложеното Съдът
намира, че не е осъществено нарушението , за което е ангажирана отговорността
на касатора , поради което издаденото срещу него
наказателно постановление е незаконосъобразно и не налага връщане на делото за
ново разглеждане поради неизяснена фактическа обстановка.
Решението на ВРС, с което е потвърдено
наказателното постановление, като незаконосъобразно следва да бъде отменено,
като вместо него следва съдът да постанови ново решение по съществото на спора
, а именно да се отмени атакуваното Наказателно постановление по изложените по-горе
съображения.
Воден от горното и на основание
чл. 63, ал.1, изр.второ от ЗАНН във вр.с чл. 221, ал.2 АПК Административен съд-Видин
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ решение №
62/24.02.2020г., постановено по АНД №35/2020г. по описа на Районен съд Видин, с
което е потвърдено НП № 455204-0331947/31.07.2019г. на Началник отдел
„Оперативни дейности“-Велико Търново в ЦУ на НАП, вместо което ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление
№ 455204-0331947/31.07.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“-Велико
Търново в ЦУ на НАП, с което на Т.Д.А. за
нарушение на чл.13,ал.2,т.2 от ДОПК е наложено административно наказание "глоба"
в размер на 1000 /хиляда/ лева на основание чл.278б от ДОПК.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.