Решение по дело №1536/2018 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 ноември 2018 г. (в сила от 5 март 2019 г.)
Съдия: Димитър Христофоров Кирилов
Дело: 20184430201536
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юни 2018 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

гр. Плевен, 07.11.2018 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛЕВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, първи наказателен състав в публично съдебно заседание на осемнадесети октомври през две хиляди и осемнадесета година в състав:

                                              

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д. КИРИЛОВ

 

При секретаря Захаринка Петракиева като разгледа докладваното от съдията Кирилов НАХД № 1536 по описа на 2018 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

        

         Производството е по реда на чл. 59 от ЗАНН.

        

Постъпила е жалба от Т.Н.Т., с ЕГН: **********,***, чрез адв. М.Л. ***-0938-001368/28.03.2018 г. на Началник сектор към ОДМВР - гр. Плевен, Сектор „Пътна полиция“ - Плевен, с което на жалбоподателката Т. на основание чл. 53 от ЗАНН, са наложени административни наказания, както следва: на основание чл. 183, ал. 5, т. 1 от ЗДвП - глоба в размер на 100.00 лева, за нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП; на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, пр. 1 от ЗДвП - глоба в размер на 50.00 лева, за нарушение на чл. 137А, ал. 1 от ЗДвП. На основание Наредба N Iз – 2539 на МВР се отнемат общо 14 контролни точки.

Недоволен от наказателното постановление останала жалбоподателката Т.Н.Т., която го обжалва в срок като незаконосъобразно.

В депозираната до съда жалба се излагат подробни доводи относно незаконосъобразността на НК. Оспорва се изцяло фактите изложени в НП, и че не отговаряло на истината, че не е преминала на забранителен сигнал на светофарната уредба. Предвид на гореизложеното моли да бъде отменено изцяло обжалваното НП, като неправилно и незаконосъобразно.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, представлява се от адв. М.Л..

Ответникът О.н.М. ***, редовно призован, не изпраща представител.

Съдът, като прецени доказателствата по делото поотделно и в съвкупност, взе предвид доводите на жалбоподателя и процесуалния му представител, констатира следното:

         Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, поради което се явява допустима и следва да бъде разгледана.

         Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

С приложения към делото Акт за установяване на административно нарушение Серия Д № 401680/16.03.2018г. се констатира, че на същата дата, в 22.20 часа в гр. Плевен, ул. „***“ на кръстовище с бул. „***“, движейки се в посока ул. „***“, управлява лек автомобил „Ситроен С5“ с рег. № *** и преминава на забраняващ сигнал на работещата в нормален режим светофарна уредба, разположена на самото кръстовище. Управлява МПС без поставен обезопасителен колан по време на движение на автомобила,  с което е нарушил разпоредбите на чл. 6, т. 1, пр.2 от ЗДвП и чл. 137А, ал.1 от ЗДвП.  

Жалбоподателката Т. е подписал акта, като е вписано, че има  възражения.

Въз основа на акта за установяване на административно нарушение било издадено Наказателно постановление № 18-0938-001368/28.03.2018 г. на Началник сектор към ОДМВР - гр. Плевен, Сектор „Пътна полиция“ - Плевен, с което на жалбоподателката Т. на основание чл. 53 от ЗАНН, са наложени административни наказания, както следва: на основание чл. 183, ал. 5, т. 1 от ЗДвП - глоба в размер на 100.00 лева, за нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП; на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, пр. 1 от ЗДвП - глоба в размер на 50.00 лева, за нарушение на чл. 137А, ал. 1 от ЗДвП. На основание Наредба N Iз – 2539 на МВР се отнемат общо 14 контролни точки.

В хода на съдебното следствие са разпитани полицейските служители Д.И.А. и Д.А.Х..

Видно от приложените по делото писмени доказателства, а именно: Справка за нарушител/водач на Т.Н.Т.; заверено ксерокопие на Заповед рег. № 8121з – 952/20.07.2017 г.

         При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че констатациите в АУАН съответстват на фактическата обстановка.

         От показанията на актосъставителя Д.И.А. се установява, че същият работи като мл. автоконтрольор в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Плевен, в изпълнение на служебните си задължения на процесната дата е бил на работа съвместно с колегата си Д.Х., съгласно утвърден часови график на бул. „***“ до ***, където извършвали контрол на водачите, които не спазват светлинния сигнал на работещата в нормален режим светофарна уредба, тоест от бул. „***“ в посока бул. „***“. Свидетелите установили нарушение извършено от водач на лек автомобил, движещ се от бул.“***“, който преминавал при ярка червена светлина и извършил завой на дясно. Полицейските служители били позиционирали  патрулния автомобил в непосредствена близост на около 30 метра от светофарната уредба. Наблюдавали са светофарната уредба от бул.“***“ и тази от бул. „***“, за да установят правилно ли е синхронизирана. В совите показания свидетелят А. твърди, че светофарната уредба е правилно синхронизирана и работели. След като водачката на лекият автомобил е извършила десен завой, свидетелят А. е подал „стоп“ палка. При преминаването на автомобила, свидетелят А. осветил купето с фенер, за да установи колко лица пътуват в автомобила, като в това време е констатирал, че обезопасителния колан на водачката е прехвърлен зад гърба й, и е закопчан без да изпълнява функцията си. При извършената проверка от полицейските служители, жалбоподателката Т. оспорила единствено нарушението относно съставеният й акт за преминаване на неразрешаващ сигнал на светофарната уредба. В своите показания свидетелят А. твърди, че в случай, че светофарната уредба не е синхронизирана, същите няма да извършват този контрол, както и че имат пряка видимост и на светофара на бул. „***“ и този на бул. „***“. Свидетелят А. е категоричен, че и отклонението на светофарната уредба за дясно свети еднакво, като същите са на една секция.   

         В своите показания свидетеля Д.А.Х. твърди, че е бил нощна смяна с колегата си Д.А., като са изпълнявали служебните си задължения по контрол на пътното движение на кръстовището образувано с бул. „***“ и бул. „***“, под Медицинския университет. Същите са наблюдавали кръстовището с посока на движение кръстовището образувано с „***“, а именно идващите от бул. „***“ от централна градска част при извършване на десен завой има отделна секция на светофарната уредба, която в процесния ден е работила в нормален режим. От показанията на свидетеля Х. се установява, че водачите на МПС пренебрегват спазването на сигнала от тази секция на светофарната уредба  , поради тази причина полицейските служители заели именно там токата за контрол, като имали пряка видимост към секцията респективно сигналите на светофарната уредба. Свидетелят Х. твърди, че елементите на секциите и светлинните сигнали на светофарната уредба се виждали перфектно, като същите са се намирали непосредствено след извършването на десния завой и преди спирката, която следва след завоя, на 30 метра разстояние от светофара. 

От показанията на актосъставителят и свидетелят по акта, както и от събраните по делото писмени доказателства се установява, че жалбоподателката Т. е нарушила разпоредбите на чл. 6, т. 1, пр. 1 от ЗДвП и чл.137А, ал. 1 от ЗДвП. Съдът кредитира в цялост показанията на свидетелите Д.И.А. и Д.А.Х., които са очевидци на нарушенията, възприели са движението на автомобила, управляван от жалбоподателката, и събитията около извършване на нарушенията. Няма данни по делото, които да създават съмнения относно тяхната обективност и безпристрастност или да сочат на наличието на мотив да набедят жалбоподателката в нарушение, което не е извършила.

В АУАН нарушенията са описани конкретно, ясно и последователно, и изясняват в пълнота всички факти и обстоятелства във връзка с възприетото от двамата свидетели А. и Х. поведение на жалбоподателката.

Съгласно разпоредбата на чл.6, т.1 от ЗДвП участниците в движението съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка. Нормата на чл.137а ал.1 от ЗДвП сочи, че водачите и пътниците в моторни превозни средства от категории M1, M2, M3 и N1, N2 и N3, когато са в движение, използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани. Несъмнено е от събраните доказателства, че на посочената дата и място жалбоподателката е управлявала МПС при което не е съобразила поведението си със забранителен червен сигнал на светофарната уредба, забраняващ преминаването му през кръстовището, както и не е изпълнила задължението си да ползва обезопасителен колан. Тези обстоятелства се установяват по безспорен начин от гласните доказателства - показания на свидетелите А. и Х., подкрепени от приобщените писмени доказателства. Безспорно поведението на жалбоподателката е съставомерно по посочените състави, като към момента на извършената проверка е налице противоправно поведение от нейна страна да наруши посочените забрани, поради което е привлечена към описаните в административните актове нарушения. С това си действие изцяло се припокриват елементите от съставите на вменените й административни нарушения.

Посочената за виновно нарушена разпоредба на чл. 6, т. 1 от ЗДвП задължава участниците в движението да съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка. Като не е спрял управляваното от него превозно средство при светлинен сигнал различен от зелената светлина, която единствена разрешава преминаването /чл. 31, ал. 7, т. 3 от ППЗДвП/, той е осъществил и състава на нарушението на чл. 6, т.1 от ЗДвП. Правилно административно-наказващият орган е приложил и санкционната разпоредба на чл. 183, ал. 5, т. 1 от ЗДвП, предвиждащ вида и размера на административното наказание за водач, който преминава при сигнал на светофара, който не разрешава преминаването се наказва с глоба в размер на 100 лв.

Съобразно чл. 30, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за движението по пътищата, пътните светофари се използват за регулиране движението на пътните превозни средства и на пешеходците. Те имат светещи полета с определени: разположение, цвят, форма и символи върху тях. Със светещите полета към участниците в движението се подават светлинни сигнали с определено значение.

Забранителния характер на червената светлина е регламентиран както в ППЗДвП, така и в Наредба № 17 от 23.07.2001 г. за регулиране на движението по пътищата със светлинни сигнали /в сила от 18.05.2015 г./, която в чл. 7 сочи: "За регулиране на движението на пътните превозни средства се използват видовете светлинни сигнали: 1.б."а" със зелен цвят, значението на която е съгласно чл. 31, ал. 7, т. 3 на Правилника за прилагане на Закона за движението по пътищата; б.б) с червен цвят, значението на която е съгласно чл. 31, ал. 7, т. 1 ППЗДвП, която разпоредба от своя страна сочи: "червена светлина - означава "Преминаването е забранено".

В чл. 31, ал. 7 от Правилника за прилагане на Закона за движението по пътищата е определено значението на светлините подавани от светофарите, като значението на червената светлина е императивно и еднозначно определено и означава „Преминаването е забранено“. Водачите на пътни превозни средства не трябва да преминават „стоп-линията“ или, ако няма такава, да преминават линията, на която е поставен светофарът. Когато светофарът е поставен в средата на кръстовището, водачите не трябва да навлизат в кръстовището или на пешеходната пътека.

В съставения АУАН, актосъставителят е посочил еднозначно, че жалбоподателката е преминала именно на червен сигнал на светофарната уредба. Същото е посочено и в издаденото НП, като в съдебното заседание актосъставителят убедено потвърждава, че МПС управлявано от жалбоподателката е преминал на червен сигнал на светофарната уредба. Показанията му са еднопосочни и не противоречат на изложеното в актовете.

Съдът намира, че в хода на съдебното следствие по безспорен начин се установи, че с деянието си жалбоподателят виновно, при форма на вината пряк умисъл е осъществил състава на административни нарушения, визирани в чл. 6, т. 1 от ЗДвП и чл. 137А, ал. 1 от ЗДвП, поради факта, че като водач на МПС, не е съобразил поведението си със светлинните сигнали и като водач на МПС от категории М1, М2, М3 и  N1, N2 и N3, когато е в движение, не използва обезопасителен колан, с който МПС е оборудвано. Съдът намира, че за извършените административни нарушения законосъобразно е ангажирана административно - наказателната й отговорност.  

Направените с жалбата възражения, че жалбоподателката не е извършила вменените й нарушения не се споделят от съда. По делото е безспорно установено, че на процесната дата жалбоподателката не е съобразила поведението си със светлинните сигнали; не е използвала обезопасителен колан, с който МПС е оборудвано при своето движение. Предвид на това, настоящият състав намира, че жалбоподателката законосъобразно е санкционирана за нарушения на разпоредбата на чл. 6, т. 1 от ЗДвП и чл. 137А, ал. 1 от ЗДвП.

В хода на административно-наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. При съставянето на акта и при издаването на наказателното постановление, също не са допуснати съществени процесуални нарушения. Актът за установяване на административно нарушение е съставен при спазване на процедурата, предвидена в чл. 40 и чл. 43 от ЗАНН. АУАН и НП съдържат изискваните в чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН реквизити. И в акта,  и в НП пълно и точно са описани нарушенията, датата и мястото на извършване, обстоятелствата, при които те са били извършени, и законовите разпоредби, които са нарушени. Правната квалификация по чл. 6, т. 1 от ЗДвП и чл. 137А, ал. 1 от ЗДвП, е прецизна и в съответствие с текстовото описание на съставите на административните нарушения.

В случая не са налице предпоставките за приложение на чл. 28 от ЗАНН, тъй като фактическите обстоятелства, свързани с настоящия случай, не указват на маловажност по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. За да е налице "маловажен случай" на административно нарушение, то следва извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства да представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Съдът намира, че в хода на производството не се изтъкнаха доводи и не са ангажираха доказателства, които да сочат на по-ниска степен на обществена опасност на извършените нарушения в сравнение с обикновените случаи.

Съдът намира, че в случая АУАН е съставен от свидетеля Д.И.А., за когото не се спори, че е служител в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Плевен. НП също е издадено от компетентно лице, в случая от Началник сектор към ОД на МВР – Плевен, сектор „Пътна полиция“, упълномощен със Заповед № 8121з-952/20.07.2017г.

За цитираното нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП, административно наказващият орган на основание чл. 183, ал. 5, т. 1 от ЗДвП е наложил наказание – глоба в размер на 100.00 лева, при предвидена възможност за налагане на такава в размер на 100.00 лева. При определяне размера на наложеното наказание, административно наказващия орган се е съобразил с разпоредбата на чл. 27, ал. 2 ЗАНН, съгласно която при определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя и е определил единственото предвидено за това нарушение наказание. С оглед на гореизложеното съдът намира, че така определеното административно наказание съответства на тежестта на извършеното нарушение и е съобразено с разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и ал. 5 от ЗАНН.

За извършеното нарушение по чл. 137А, ал. 1 от ЗДвП, на жалбоподателката е наложено наказание глоба в размер на 50.00 лева, на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, пр. 1 от ЗДвП.

Съдът намира, че така определените административни наказания съответстват на тежестта на извършеното нарушение и са съобразени с разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и ал. 5 от ЗАНН.

Не е налице основания за изменяне на НП и в частта му относно постановеното отнемане на общо 14 контролни точки.

Съгласно чл. 6, ал. 1, т.10 и т. 12 (Изм. - ДВ, бр. 28 от 2017 г., в сила от 04.04.2017 г.) от Наредба №Із-2539 на МВР за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки на водач на МПС, условията и реда за отнемането им и списъка на нарушенията на правилата за движение по пътищата, за които се отнемат, съгласно които текстове за нарушения на ЗДвП на водачите на МПС се отнемат контролни точки, както следва: т.10 - за неизпълнение на задължението за използване на предпазен колан или за носене на каска (чл. 183, ал. 4, т. 7, предл. 1 от ЗДвП) - 6 контролни точки; т.12- за преминаване при сигнал на светофара, който не разрешава преминаването (чл. 183, ал. 5, т. 1 ЗДвП) - 8 контролни точки. Отнемането на контролни точки с оглед безспорно установеното за извършено административно нарушение е една законосъобразна последица.

При така установената фактическа обстановка, съдът счита за доказано по безспорен начин, че жалбоподателката е извършила вменените й нарушения, поради което е ангажирана и административно-наказателната й отговорност.

С оглед изложеното съдът намира, че наказателно постановление е законосъобразно и правилно, и следва да бъде потвърдено.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, Плевенски районен съд

Р Е Ш И:

        

ПОТВЪРЖДАВА  Наказателно постановление № 18-0938-001368/28.03.2018 г. на Началник сектор към ОДМВР - гр. Плевен, Сектор „Пътна полиция“ - Плевен, с което на жалбоподателката Т. на основание чл. 53 от ЗАНН, са наложени административни наказания, както следва: на основание чл. 183, ал. 5, т. 1 от ЗДвП - глоба в размер на 100.00 лева, за нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП; на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, пр. 1 от ЗДвП - глоба в размер на 50.00 лева, за нарушение на чл. 137А, ал. 1 от ЗДвП. На основание Наредба N Iз – 2539 на МВР се отнемат общо 14 контролни точки.

Решението може да се обжалва пред Административен съд – гр. Плевен, в 14 дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му до страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: