О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
гр. Велико Търново, 10.10.2023г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Велико Търново, ІI - ри състав, в закрито съдебно
заседание на десети октомври през две хиляди двадесет и трета година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Георги Чемширов
при секретаря………………и в присъствието на
прокурора…………………… като разгледа докладваното от съдия Чемширов административно
дело №539 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2023 година, за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
по делото е образувано по жалба на М.Т.Б. ***, срещу Уведомително писмо за
извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за
директни плащания, базирана на площ за Кампания 2020 година с изх. №
02-040-6500/313#7 от
08.08.2023 година, издадено от зам. изп. директор на ДФ „Земеделие“.
В първото
съдебно заседание пълномощник на ответника е направил искане за спиране на производството
по настоящото дело до приключване с влязъл в сила акт на производството по Адм.
Дело № 476/23 година по описа на Административен съд Велико Търново.
В даденият
му от съда срок пълномощник на жалбоподателката е депозирал писмено становище,
с което е възразил срещу направеното искане за спиране на делото, като е изложил
подробни съображения срещу искането и такива по съществото на спора.
СЪДЪТ като
съобрази направеното искане и становищата на страните, намира, искането за
основателно по следните съображения:
Видно от
представената по делото справка за движението, страните и предмета по Адм. Д. №476/23
година, същото производство е образувано по жалба на М.Б. срещу Уведомително
писмо за извършена оторизария и изплатено финансово подпомагане по Мярка 11 „Биологично
земеделие“ от ПРСР 2014-2020г. за Кампания 2019г. с изх. № 02-040-65008663#7 от
14.06.2023г. В посоченият административен акт е отказано оторизация и изплащане
на финансово подпомагане на жалбоподателката за сумата в размер на 11 231,51лв.
Видно от съдържанието
на обжалваното в настоящото производство Уведомително писмо при определяне на
окончателната сума за оторизиране и извършени плащания, от оторизираната сума
са били прихванати суми в общ размер на 5 066,71 лв., която сума е посочена като
прихваната такава в колона №4 на таблица 15 „Извършени плащания в лева“ на
страница 53 от делото. В пояснението към съдържанието на таблица 15 изрично е
посочено, че прихваната сума представлява наложени санкции за бъдещ период за
Кампания 2019 по Марка 11 „Биологично растениевъдство“, посочени в Уведомително писмо изх. № 02-040-65008663#7 от
14.06.2023 г.
Съгласно
разпоредбата на чл. 29, ал. 1, т . 4 от ГПК, приложима в производството
съгласно препращатата разпоредба на чл. 144 от АПК , когато в същия или друг
съд се разглежда дело, решението по което ще има значение за правилното изясняване
по спора, съдът спира производството. В конкретният случай посочената преюцидиална
връзка е налице, доколкото с Уведомителното писмо по Мярка 11 за Кампания 2019г.
на жалбоподателката са определени санкции, които са прихванати от оторизираните
за изплащане суми, определени с обжалваното по настоящото дело Уведомително
писмо.
Дори и
като краен резултат с влязъл в сила
съдебен акт да бъде прието основното възражение на жалбоподателката за нищожност
на обжалвания административен акт, производството пред административния орган
ще продължава да бъде висящо, поради това, че същото е образувано по искане на
жалбоподателката с подаденото от нея заявление за подпомагане, по което
ответника следва да се произнесе. За правилното произнасяне за подадените заявления
по Кампания 2019 и Кампания 2020 година от значение ще е приключването на спора
в производството по Адм. дело № 476/23 година, защото на първо място по него ще
се реши с влязло в сила решение какви суми подлежат на изплащане след
оторизация на жалбоподателката за Кампания 2019 година и на второ място това ще
предпостави въпроса : Налице ли е сума за прихващане с оторизираната сума за
Кампания 2020 година. Този въпрос не може да се реши самостоятелно в настоящото
производство.
Ето защо
дори и след отмяна на акта, респективно след прогласяване за неговата
нищожност, административният орган ще бъде длъжен да съобрази решението по
посоченото дело при постановяване на последващ административен акт. На по-силно
основание в течение на висящо съдебно производство съдът е длъжен да съобразни
наличието на посочената преюдициална връзка
и да спре производството.
По тези
съображения, съдът намира, че следва да бъде спряно производството по Адм. д. №
539/23 година до приключване с влязъл в сила съдебен акт на преюдициалното производство
по Адм. Д. № 476/23 година по описа на Административен съд велико Търново.
В заключение
настоящият състав намира за нужно да посочи, че дори и да бъдат споделени по
принцип изразените в писменото становище на пълномощника на жалбоподателката съображения
досежно забавянето на производството и начина на произнасяне на
административният орган след подаването на заявленията за подпомагане, то това
е въпрос, който няма как да бъде решен в рамките на едно съдебно или
административно производство. Дори и производството да продължи в по-дълъг от
разумния срок за произнасяне, това не може да бъде аргумент да бъдат
пренебрегнати факти и обстоятелства, които законът посочва като релевантни за
правилното и законосъобразно произнасяне на административните органи и
съдилищата.
Водим от горното и на основание чл. 229, ал. 1, т. 4
от ГПК, вр. с чл. 144 от АПК, съдът
О П
Р Е Д
Е Л И :
СПИРА производството по АД №539/2023г. до
приключване с влязъл в сила съдебен акт на производството по АД № 476/23 по
описа на Административен съд – В. Търново.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред
Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от
съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ
: