Решение по дело №1033/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 805
Дата: 20 февруари 2024 г. (в сила от 20 февруари 2024 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20237260701033
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

805

Хасково, 20.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Хасково - III състав, в съдебно заседание на двадесет и шести януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

ПЕНКА КОСТОВА

При секретар СВЕТЛА ИВАНОВА като разгледа докладваното от съдия ПЕНКА КОСТОВА административно дело № 20237260701033 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба от М.Д.Д. ***, с посочен съдебен адрес:***, подадена чрез пълномощник, против Заповед № 873/11.08.2023г. на Началник на Районно управление (РУ) – Свиленград към Областна дирекция на МВР - Хасково, с която на жалбоподателката е наложено дисциплинарно наказание „Порицание” за срок от 6 месеца.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна. На първо място се сочи, че заповедта е издадена от некомпетентен орган. Твърди се също, че не са спазени и изискванията за форма и съдържание, установени в чл.210 от ЗМВР. В тази връзка се навеждат доводи, че не е ясно и изрично посочено в заповедта мястото и времето на извършване на твърдяното нарушение. Освен това се сочи, че не се разбира от текста на заповедта в какво точно се изразява твърдяното за извършено нарушение. Навеждат се доводи, че въобще описанието в заповедта на поведението на оспорващата е противоречиво и неясно и не се свързва с конкретни задължения, произтичащи от длъжностната ѝ характеристика и от конкретните ѝ задачи по време на работата на 13-14.02.2023г. през нощта. Твърди се, че принципната липса на описание в текста на заповедта на факти от действителността, хора или събития, спрямо които жалбоподателката да е бездействала и да не е осъществила своите служебни задължения, правят заповедта изцяло немотивирана и необоснована, съответно съдържанието на заповедта е неразбираемо както за санкционирания служител, така и за съда. Освен това, дадената правна квалификация на действията на жалбоподателката, описани в заповедта, също е неясна и неправилна. Неставало ясно как с поведението си оспорващата е осъществила „неизпълнение на служебните задължения“ по смисъла на чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР, нито се разбира кои конкретни задължения не е осъществила. Твърди се също, че е неразбираемо едно или няколко нарушения са приети за извършени, като се има предвид, че в заповедта са описани няколко на брой задължения от длъжностната характеристика на служителя, които се приемат за неосъществени. Сочи се, че от начина, по който е описано поведението на жалбоподателката и подвеждането му под състава на предвидени в закона нарушения, същата е изключително затруднена да разбере в какво е обвинена и какво точно дисциплинарно нарушение е извършила. Наред с горното се твърди, че е спорна и позицията на издателя на заповедта досежно формата на вина. В заповедта е посочен проявен „пряк умисъл“, който обаче според оспорващата не се свързва с фактическата обстановка. Твърди се, че липсват доводи по отношение на субективната страна на нарушението, които да подкрепят този извод, а и описаните обстоятелства категорично не водят до него. Твърди се също, че не са изложени доводи в заповедта и не са установени от наказващия орган всички критерии и факти, имащи значение за вида и размера на налаганата дисциплинарна санкция – тежестта на нарушението, последиците от същото, формата на вина, цялостното поведение на служителя, както изискват разпоредбите на чл.206 ал.2 и чл.210 ал.7 от ЗМВР. Сочи се, че формалното пресъздаване на текста на тези правни норми в съдържанието на заповедта не замества конкретните факти и мотиви, които е бил длъжен нейният издател да обсъди и изложи в нея. На следващо място се навеждат доводи, че обжалваната заповед е издадена при нарушение на административнопроизводствените правила. В тази насока се твърди, че на жалбоподателката не е била връчена нарочна заповед, от която да разбере, че срещу нея се води дисциплинарно производство и за какво конкретно нарушение. Сочи се също, че не е предоставена възможност на оспорващата да се защити, като даде обяснения по реда на чл.206 ал.1 от ЗМВР, а изисканите от нея такива са с неконкретна и с непонятна за нея цел. Наред с горното се твърди, че не са спазени предвидените в разпоредбата на чл.195 ал.2 от ЗМВР срокове за издаване на заповедта и налагане на дисциплинарно наказание. На следващо място се сочи, че не са налице фактическите и правни основания за издаване на заповедта, тъй като не е извършено от жалбоподателката посоченото в нея дисциплинарно нарушение, съответно в този смисъл обжалваната заповед противоречи на материалния закон. Твърди се също, че обжалваната заповед е несправедлива и не е съобразена с целите на процесуалния закон. Налагането на наказание без основание и за неизвършено нарушение при всички положения се явявало несправедливо и чрез него било невъзможно да се постигнат целите на закона, насочени към санкциониране, поправяне и превъзпитание на лица, неспазващи нормативните изисквания. По изложените съображения се моли за отмяна на оспорената заповед. Претендират се разноски.

Ответникът, редовно призован, не се явява, не се представлява, не изразява становище по жалбата и по съществото на спора.

Съдът, въз основа на събраните по делото доказателства, намира за безспорно установено от фактическа страна следното:

С писмо рег.№ 7855р-2595/15.03.2023г. (л.43) на Дирекция „Вътрешна сигурност” на МВР директорът на ОДМВР-Хасково е уведомен, че при преглед на видеофайлове на адрес \\videocontrol.mvr.bg\vpk$\, папка ODMVR_HASKOVO\VРК3, в изпълнение на Организационно-технологичните правила за работа с АИС „Видеозаснемане на охранителната дейност и пътния контрол” (ОТП за работа с АИС ВОДПК) е установено неизпълнение на служебните задължения от полицейски служители, назначени в наряд нощна смяна, за времето от 20:30 ч. на 13.02.2023г. до 08:30 ч. на 14.02.2023г., със служебен автомобил *** с рег. ***, зачислен на ОДМВР – Хасково, ползван за нуждите на сектор „Пътна полиция“ в отдел „Охранителна полиция“. Посочено е, че на 14.02.2023г. за времето от 01:35 ч. до 06:33ч., служителката назначена за старши на наряда е отпусната на седалката на автомобила, със затворени очи и и видимо не изпълнява служебните си задължения, съгласно утвърдената длъжностна характеристика. В опит да прикрие нарушението служителката слага ръце на лицето си. След извършена проверка се установило, че служителите за времето от 21:50ч. на 13.02.2023г. до 07:50ч. на 14.02.2023г. са били назначени на АМ Марица, поради засилен трафик на товарни автомобили и при необходимост да регулират движението, но същите с оглед поведението си не са осъществили дължимото наблюдение на движението, което включвало изучаване, анализиране и оценяване на обстановката на територията на поста и маршрута, интензивността и организацията на движението. В писмото е посочено също, че се предоставят преиндексирани (заключени) файлове с видеоинформация от АИС ВОДПК за дата 14.02.2023г. от камери 01, 02 и 03, монтирани в служебен автомобил с рег. ***, зачислен на ОДМВР – Хасково. Във връзка с изложеното в писмото и на основание Глава Втора чл.8 ал.1 т.5 б.“д“ от ОТП за работа с АИС ВОДПК, е указано на адресата на писмото, че следва да уведоми за резултата от извършената проверка и предприетите мерки.

Писмо рег. № 7855р-2595/15.03.2023г. на Дирекция „Вътрешна сигурност” е изпратено на Началника на РУ-Свиленград с писмо рег.№7855р-2595/13.04.2023г. (л.42), като на същия е указано, че след извършване на проверката следва да уведоми Дирекция „Вътрешна сигурност“ за резултата.

Със Заповед №351з-456/26.04.2023г. (л.38 и сл.), издадена от Началник на РУ-Свиленград, е наредено да се извърши проверка за изясняване на постъпилите данни и се установи дали мл. експ. М.Д.Д. – Мл.ПИ в Група „ОП“ към РУ – Свиленград при МВР – Хасково, виновно е нарушила служебните си задължения за времето от 01:35 часа до 06:33 часа на 14.02.2023г. като служител от наряд за контрол на пътното движение не изпълнява служебните си задължения съгласно утвърдената длъжностна характеристика. Наредено е да се установи действителната фактическа обстановка, като бъдат изследвани всички относими документи и други материали по случая, да се установят всички лица, имащи отношение към него и по възможност да им се снемат писмени сведения или обяснения; да се извършат и други действия по преценка на комисията с цел пълното изясняване на постъпилите данни за допуснати нарушения на служителите. Със заповедта е определен поименно съставът на комисията, на която се възлага извършването на проверката. Определен е и срокът за извършване на проверката и докладване на резултата от същата – 26.05.2023г.

М.Д.Д. е запозната със заповедта на 05.05.2023г. срещу подпис (л.41).

Във връзка с постъпила докладна записка с рег. №351р-11943/23.05.2023г. от ст. инсп. Д. Я. – председател на комисията за извършване на проверката срещу жалбоподателката със Заповед №351з-581/23.05.2023г. (л.45), издадена от началник на РУ – Свиленград, се изменя т.6 от Заповед с рег. №351з-456/26.04.2022г. като се удължава срока за извършване на проверката до 26.06.2023г.

М.Д.Д. е запозната със Заповед №351з-581/23.05.2023г. на 14.06.2023г. срещу подпис (л.46).

С писмо рег. №351р-11827/22.05.2023г. (л.47-48) на РУ Свиленград, до директора на ОДМВР – Хасково, Сектор „КАПОЧР“ е отправено искане за предоставяне на относими документи по случая. Същите са представени с писмо рег. №272р-11686/25.05.2023г. (л.50) на ОДМВР Хасково.

С писмо рег. №351р-11877/23.05.2023г. (л.49) на РУ – Свиленград, до началник на Сектор „ПП“ при ОДМВР – Хасково е отправено искане за предоставяне на подробно описани организационни документи, касаещи дейността на служителя. Същите са предоставени с писмо рег. №1253р-7462/31.05.2023г. (л.59) на Сектор „Пътна полиция“ ОДМВР Хасково.

С Покана за даване на писмени обяснения с рег. №351р-14627/23.06.2023г. (л.85), връчена на оспорващата на 03.06.2023г., полицейски инспектор Д. е поканена да даде писмени обяснени във връзка с извършващата се проверка. Такива не са представени, видно от Протокол рег. №351р-14664/23.06.2023г. (л.87-88).

За резултата от извършената проверка е изготвена Справка рег. №351р-14771/26.06.2023г. (л.33 и сл.). Описано е извършеното в хода на проверката и е посочено, че след като комисията е разгледала събраните доказателства, е стигнала до изводите, че младши инспектор М.Д.Д. е нарушила служебната дисциплина, като на 14.02.2023г. във времевия интервал 01:35 часа до 06:33 часа не е изпълнявала служебните си задължения за контрола на пътното движение, съгласно утвърдената длъжностна характеристика с формуляр за изготвяне на длъжностна характеристика с рег. №3286р-16217/25.04.2016г., а именно: не е работила по предотвратяването и пресичането нарушенията по пътищата и обществения ред; не е осъществявала контрол върху спазване правилата на движението в обслужвания район, като се ръководи от принципа за нулева толерантност, целенасоченост и безпристрастност; не е изучавала особеностите на движението с цел предлагане мероприятия за ограничаване на причините и условията, влияещи отрицателно върху безопасността на движението, чрез прилагане на административно-наказателни и принудителни административни мерки, въпреки, че е била назначена в наряд за контрол на пътното движение. Отбелязано е, че посочените нарушения следва да се квалифицират като нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР, съставомерно по чл.200 ал.1 предл.1 от ЗМВР, за което се предвижда наказание „Порицание“ за срок от шест месеца до една година. Като е взела предвид установената фактическа обстановка, събраните доказателства (писма с рег. №7855р-2595/15.03.2023г. по описа на Дирекция „Вътрешна сигурност“, файлове с видеозаписи за 14.02.2023г., направени от видеокамерите, монтирани в служебен автомобил марка * с рег. ***, предоставените заверени копия вярно с оригинала на организационни документи, касаещи дейността на група КПДГПАМ при Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Хасково за 13.02.2023г. и 14.02.2023г. – нощна смяна на служителите от група „Контрол на пътното движение по главни пътища и автомагистрали“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОД МВР Хасково), взела предвид тежестта на нарушенията (не са тежки по смисъла на чл.203 от ЗМВР), настъпилите от тях последици (обстоятелствата, при които е извършено (подробно описани), формата на вината (умисъл) и цялостното поведение на държавния служител по време на службата /описано в кадрова справка рег. №272р-11685/25.05.2023г., от която е видно, че служителят М.Д.Д. има наложени две дисциплинарни наказания „Писмено предупреждение“ за срок от 6 месеца, наложено със Заповед рег. №272з-1773/14.07.2022г. на директора на ОДМВР Хасково и „Писмено предупреждение“ за срок от 3 месеца, наложено със Заповед рег. №272з-3277/23.11.2022г. на директора на ОДМВР Хасково/, комисията е предложила да се наложи на младши експерт М.Д.Д. - младши полицейски инспектор в група „ОП“ към РУ – Свиленград при ОДМВР – Хасково, като служител към този момент на група „Контрол на пътното движение по главни пътища и автомагистрали“ на сектор „Пътна полиция“ към Отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР – Хасково, заемаща длъжността „младши автоконтрольор“ – дисциплинарно наказание „Порицание“ за срок от 6 месеца, на основание чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР, съставомерно по чл.200 ал.1 т.11 предл. 1 от ЗМВР.

Жалбоподателката е поканена да се запознае с обобщената справка и всички материали от извършената дисциплинарна проверка, както и е запозната с възможността да даде допълнителни обяснения или възражения и да представи доказателства за твърденията си (л.90). На 01.08.2023г. Д. се е запознала с изготвената справка, като е посочила изрично, че няма да дава възражения пред началник РУ – Свиленград или допълнителни писмени сведения в 24 ч. срок. Обстоятелството, че въпреки предоставената възможност, служителката не се е възползвала от правото си да даде допълнителни обяснения или възражения, е видно и от Протокол рег. №351р-18115/03.08.2023г. (л.91).

По преписката са приложени: месечен наряд на група „КПДГПАМ“ при Сектор „Пътна полиция“ – ОДМВР Хасково за периода от 01.02.2023г. до 28.02.2023г. с рег. №1253р-2210/15.02.2023г. (л.60); ежедневна ведомост рег. №1253р-15658/30.12.2022г. с разстановката на силите и средствата на гр. „КПДГПАМ“ за 13.02.2023г. (л.61 -62) , План за провеждане на инструктаж на служителите от група „КПДГПАМ“ за 13.02.2023г. с рег. №1253р-2095/13.02.2023г. (л.63-64), разпечатка от GPS за 13.02.2023г. нощна смяна на служебен автомобил *** с рег. ***, ведно с пътен лист 1 и пътен лист 2 (л.77 и сл.), ежедневна форма на отчет за 13.02.2023г. (л.83-84).

Приложено е и Сведение рег.№351р-14768/26.06.2023г. от мл. инспектор П.И.И. – младши автоконтрольор в Група „КПДГПАМ“ в Сектор „ПП“ към ОДМВР – Хасково, в което, във връзка с извършващата се проверка, служителят посочил, че от началото на годината е бил назначаван многократно в наряд с мл. експ. М.Д. за периода от 20:30 часа до 08:30 часа, като точно за въпросната дата бил определен в наряд с нея, но не си спомнял нищо, тъй като минало много време.

На 11.08.2023г. е издадена оспорената заповед, с която на младши експерт М.Д.Д. – младши полицейски инспектор в група „Охранителна полиция“ към РУ – Свиленград при ОДМВР – Хасково, на основание чл.204 т.4, чл.197 ал.1 т.3, чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР, е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца, считано от датата на връчване на заповедта. В заповедта е прието, че служителят не е изпълнявал служебните си задължения за контрол на пътното движение, съгласно утвърдената длъжностна характеристика с формуляр за изготвяне на длъжностна характеристика с рег. №3286р-16217/25.04.2016г., а именно: - не е работила по предотвратяването и пресичането нарушенията по пътищата и обществения ред; - не е осъществявала контрол върху спазване правилата на движението в обслужвания район, като се ръководи от принципа за нулева толерантност, целенасоченост и безпристрастност; - не е изучавала особеностите на движението с цел предлагане мероприятия за ограничаване на причините и условията, влияещи отрицателно върху безопасността на движението, чрез прилагане на административно-наказателни и принудителни административни мерки, въпреки, че е била назначена в наряд за контрол на пътното движение.

Екземпляр от обжалвания акт е получен от жалбоподателката на 29.08.2023г., видно от отбелязаното върху акта (л.31), а жалбата срещу него е депозирана на 12.09.2023г.

По делото е разпитан свидетел – П.И.И., назначен наряд с оспорващата на 13/14.02.2023г. От разпита на свидетеля се установява, че същият не забелязал Д. да спи във времевия интервал описан в заповедта. Нямало нищо необичайно по време на смяната, вечерта била спокойна.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения срок от лице с правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

Оспорената заповед е издадена от материално компетентен орган с оглед разпоредбите на чл.204, т.4, във вр. с чл.197, ал.1, т.3 ЗМВР и доколкото, съгласно актуалната към датата на издаване на оспорената заповед редакция на т. IX.1.1 от Приложение № 1 от Класификатора на длъжностите в МВР (бр. 68 от 8.08.2023г., в сила от 28.06.2023г.), утвърден от Министъра на вътрешните работи със Заповед №8121з-140 от 24.01.2017г. (отм.), издателят на заповедта е служител на ръководна длъжност, респ. има правомощие да налага наказание от вида на процесното. Налице е териториална компетентност за издаване на акта от началник РУ – Свиленград с оглед факта, че жалбоподателката е младши полицейски инспектор в група „Охранителна полиция“ към РУ – Свиленград от дата 03.04.2023г., видно от Кадрова справка рег.№272р-11685/25.05.2023г.

В заповедта се съдържат както фактически, така и правни основания за нейното издаване. Спазени са изискванията на чл.210, ал.1 от ЗМВР, съгласно която разпоредба дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта.

Спазено е и предвиденото в чл.206, ал.1 от ЗМВР задължение за дисциплинарно наказващия орган – преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения, освен когато по зависещи от държавния служител причини той не може да бъде изслушан или да даде писмени обяснения. От съдържащия се в преписката Протокол рег. №351р-18115/03.08.2023г. се установява, че жалбоподателката не се е възползвала от дадената ѝ възможност.

Съдът не констатира в хода на дисциплинарното производство да са били допуснати съществени процесуални нарушения. На оспорващата е била предоставена възможност да се запознае с материалите по дисциплинарното производство, както и със справката, с която е приключила проверката по същото, като и е било указано правото да представи допълнителни обяснения или възражения. Правото на наказаното лице да даде обяснения е било надлежно указано, а неупражняването му е било зависещо изцяло от волята му.

Спазени са преклузивните срокове по чл.195, ал.1 от ЗМВР. Заповедта е издадена в рамките на двумесечния срок от констатиране на твърдяното нарушение и в едногодишния срок от извършването му. По смисъла на чл.196 ал.1 от ЗМВР нарушението, за което е ангажирана отговорността на Д. е открито при запознаване от страна наказващия орган със Справка рег. №351р-14771/26.06.2023г., което е станало на 14.07.2023г., а оспорената заповед е издадена на 11.08.2023г., т.е. в установения двумесечен срок от откриване на нарушението, като същевременно към датата на издаването ѝ не е изтекъл и едногодишният срок от извършването му.

Съдът намира, че оспорената заповед е издадена в несъответствие с материалния закон, доколкото в настоящото производство не се доказа описаното в същата фактическо положение, което ответникът е квалифицирал със съответните правни норми от ЗМВР. С оглед разпределената от съда доказателствена тежест, административният орган не изпълни задължението си в хода на съдебното следствие да докаже изложените в оспорения акт факти и обстоятелства. Предвид факта, че в приобщената към дисциплинарното производство Справка рег.№351р-14771/26.06.2023г., дисциплинарната комисия изрично е посочила, че е достигнала до извод за наличие на извършено дисциплинарно нарушение въз основа на информация, съдържаща се във видеофайлове, които са били свалени от три камери, монтирани в служебен лек автомобил *** с рег. ***, и предвид позоваването от страна на издателя на процесната заповед на същата тази справка, с разпореждане от закрито съдебно заседание от 28.09.2023г., на основание чл.163, ал.3, във вр. с чл.170, ал.1 от АПК, на ответника изрично от съда е дадено указание, че следва да установи съществуването на фактическите основания, посочени в оспорения административен акт, като в случая е било от съществено значение с представянето на административната преписка или в хода на съдебния процес ответника да представи доказателства относно обстоятелствата, съдържащи се в посочените в оспорената заповед видеофайлове. Доказателствена активност в обсъжданата насока не беше проявена от страна на ответника, предвид което и изложените в изготвената Справка рег. №351р-14771/26.06.2023г. твърдения на дисциплинарно наказващия орган останаха недоказани пред съда.

Дисциплинарната отговорност се ангажира при доказано дисциплинарно нарушение, което изисква да е установено от фактическа страна деянието (действие или бездействие), от обективна страна да е доказана неговата противоправност (обективно несъответствие между правно дължимото и фактически осъщественото поведение), а от субективна страна – да е налице вина на дееца във връзка с установен правнорелевантен резултат, като се установи причинна връзка между деянието и резултата. При установяване на всички елементи на нарушението от обективна и от субективна страна може да се приеме, че законосъобразно е ангажирана дисциплинарната отговорност на наказаното лице. В случая това не е така, тъй като от обективна страна не беше доказано вмененото на жалбоподателката дисциплинарно нарушение.

Предвид изложеното съдът намира жалбата за основателна, а оспорената заповед за незаконосъобразна, поради което същата следва да се отмени.

При този изход на спора, на основание чл.143, ал.1 от АПК на жалбоподателката се следват разноски. Същите са в размер на 1110 лв., от които 10 лв. – внесена държавна такса за образуване на делото и разглеждане на жалбата, и 1100 лв. – договорено и заплатено адвокатско възнаграждение по Договор за правна защита и съдействие от 07.09.2023г.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Заповед №873/11.08.2023г. на началника на РУ – Свиленград, с която на М.Д.Д. е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Хасково да заплати на М.Д.Д. ***, с посочен съдебен адрес:***, направените по делото разноски в размер 1110.00 (хиляда сто и десет) лева.

Решението е окончателно.

Съдия: