Решение по дело №503/2018 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 315
Дата: 22 юни 2018 г. (в сила от 26 октомври 2018 г.)
Съдия: Здравка Иванова Дечева-Запрянова
Дело: 20185140200503
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 април 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

22.06.2018

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен

съд                  

 

състав

 

На

30.05.

                                        Година

2018

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                          Председател

Здравка Запрянова

 

                                                 Членове

 

 

                                        Съдебни заседатели

 

 

Секретар

Таня Цинова

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

съдията

 

 

АХН

дело номер

503

по описа за

2018

година.

Обжалвано е Наказателно постановление № 29-0000029/ 22.03.2018г., издадено от Началник ОО „АА”- гр.Кърджали, с което на основание чл.53 от ЗАНН е наложено наказание глоба в размер на 1500лв. по чл.178а, ал.7 т.1 от Закона за движение по пътищата на Н.А.Г. *** с ЕГН ********** за това, че на 16.01.2018г. около 15.16ч. в гр.Кърджали ул.Първи май № 60 в пункт за периодични технически прегледи за проверка на техническата изправност на ППС, притежаващ Разрешение № 230 от 08.03.2018г. като председател на комисия Н.А.Г. е извършил периодичен технически преглед на автомобил Мерцедес Ц320 с ДК № К0538ВА собственост на О.Х.М., видно от протокол № 15300482 от 16.01.2018г. с начало 15.16ч. и издаден знак № 14633190, без МПС да отговаря на изискванията на Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС, а именно не е представил документ за платен пътен данък на МПС съгласно чл.60 ал.6 от ЗМДТ или е освободен от данък съгласно чл.58 от ЗМДТ- нарушение на чл.43 ал.1 т.1 б.“б“ от Наредба № Н- 32/ 1999г. от 16.12.2011 на МТИТС вр.чл.30 ал.1 т.4.

Недоволен от така наложеното наказание е останал жалбоподателят Г., който считал издаденото наказателно постановление за незаконосъобразно. Твърди, че не бил извършил нарушението, както и че в производството по установява на административното нарушение и издаване на наказателното постановление били допуснати съществени процесуални нарушения. В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с адвокат, който поддържа жалбата. В ход по същество моли съда да отмени наказателното постановление като представя писмена защита.

 Административно наказващият орган редовно призован се представлява от началника на областния отдел, който счита жалбата за неоснователна. В ход по същество моли съда да постанови решение, с което да потвърди наказателното постановление, тъй като нарушението било установено безспорно на база свидетелските показания и приложените писмени доказателства.

Съдът след като прецени събраните по делото гласни и писмени доказателства намира за установено  следното от фактическа страна: На датата 08.03.2018г. свидетелите Ж.С. и М.М.-***, извършили проверка в информационната система на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. При нея установили, че при извършен периодичен преглед ППС на лек автомобил марка Мерцедес с ДК № К0538ВА, при който бил издаден Протокол № 15300482 от 16.01.2018г., двамата свидетели установили, че не бил представен документ за платен пътен данък за съответната година, а именно 2018г. В информационната система бил сканиран празен документ вместо документ за платен данък за 2018г. Двамата свидетели извършили справка и в Общинска администрация- с.Черноочене, където се водел на отчет проверявания автомобил, при която установили, че данъкът за него бил платен едва на 19.02.2018г., т.е. след датата на извършения периодичен технически преглед. Въпреки неплатеният данък жалбоподателят в качеството си на председател на комисията извършила прегледа е завършил процедурата и е издаден Протокол и Удостоверение за техническа изправност на провереното МПС. Поради констатираното същият ден свидетелят М.М. в присъствието на колегата си Ж.С. и на нарушителя Г. съставил акт за установяване на административно нарушение по чл.43 ал.1 т.1 б.“б“ вр.чл.30 ал.4 от Наредба № Н- 32/ 16.12.2011г., който бил подписан с възражения. На тази база било издадено и обжалваното наказателно постановление, с което на жалбоподателя му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1500лв. на основание чл.178а, ал.7 т.1 от ЗДвП.    

Тази безспорна фактическа обстановка се установи от свидетелските показания на С. и М., от Протокол от извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС от 16.01.2018г., Резултат от технически преглед на ППС пункт за ГТП № 230 от 16.01.2018г., копие на Удостоверение за техническа изправност на ППС от 16.01.2018г., разпечатка от справка от интернет извадка от Община Черноочене, Приходна квитанция серия ББ18 № ********** от 19.02.2018г.

От правна страна съдът установи следното: Настоящата жалба е процесуално допустима и делото следва да бъде разгледано по същество, тъй като е спазен 7- дневния срок за обжалване фиксиран в чл.59 ал.2 от ЗАНН. Това се установява от обжалваното наказателно постановление, което е връчено на 16.04.2018г., а жалбата е заведена при административнонаказващия орган на 20.04.2018г.   

Жалбоподателят е наказан за това, че е нарушил чл.43 ал.1 т.1 б.“б“ вр. чл.30 ал.1 т.4 от Наредба № Н- 32 от 16.12.2011г. на МТИТС. Първият текст гласи, че при извършването на периодичните прегледи на ППС председателят на комисията следи за качественото и пълнообемно провеждане на периодични прегледи на ППС от страна на техническите специалисти, като не допуска извършването на периодичен преглед на ППС в нарушение на изискванията за извършване на периодичните прегледи, определени в тази наредба. Според другата посочена в атакуваното постановление правна норма- чл.30 ал.1 т.4 от Наредба № Н- 32 от 16.12.2011г. на МТИТС, в действащата към процесната дата редакция, при периодичния преглед на ППС се представя документ за платен данък върху превозните средства, изискуем към деня на извършването на периодичния преглед на ППС съгласно чл.60 ал.6 от Закона за местните данъци и такси, или документ, че са освободени от данък съгласно чл.58 от Закона за местните данъци и такси; документите трябва да са обозначени или маркирани за еднозначно идентифициране чрез информационната система по чл.11 ал.3. Санкцията е наложена на основание чл.178а, ал.7 т.1 предл.1 от ЗДвП, предвиждащ отговорност за председател на комисия, извършваща прегледи, който допусне извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство в нарушение на изискванията, определени с наредбата по чл.147 ал.1. От събраните по делото доказателства се установява, че на 16.01.2018г. бил извършен периодичен технически преглед на лек автомобил марка Мерцедес Ц320 с ДК № К0538ВА от комисия с председател жалбоподателят Н.Г.. Към тази дата за посоченото МПС е имало неплатено данъчно задължение. Въпреки това прегледът бил извършен, издадени били удостоверение за техническа изправност на ППС и знак за преминат периодичен преглед. Ето защо, според настоящата инстанция жалбоподателят следва да носи отговорност на основание чл.178а, ал.7 т.1 предл.1 от ЗДвП. В качеството си на председател на комисия, извършваща прегледи, той е допуснал извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство в нарушение на изискванията, определени с наредбата по чл.147 ал.1 от Наредба № Н- 32 от 16.12.2011г. на МТИТС, в редакцията към инкриминираната дата. Независимо от горното, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено, тъй като са налице основания за прилагане на чл.3 ал.2 от ЗАНН според който, ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по- благоприятна за нарушителя. По- благоприятен за нарушителя закон е този, който предвижда по-леки административно наказателни последици- отпадане на наказуемостта на деянието като административно нарушение или предвиждане на по- леко по вид или размер наказание за нарушението. Към момента разпоредбата на чл.30 ал.1  т.4 от Наредба № Н- 32 от 16.12.2011г. на МТИТС е отменена с ДВ. бр.38 от 2018г., в сила от 20.05.2018г. Именно това е фактическия състав, който се твърди, че жалбоподателят е осъществил с поведението си, доколкото чл.43 ал.1 т.1 б.“б“ от Наредба № Н- 32 от 16.12.2011г. на МТИТС е бланкетна норма и препраща към изисквания, които са конкретизирани в чл.30 ал.1 т.4. Действащата към момента Наредба № Н- 32 от 16.12.2011г. на МТИТС, след измененията в сила от 20.05.2018г., се явява по-благоприятна за нарушителя, тъй като задължението, за неизпълнението на което жалбоподателят е наказан, вече е отпаднало. На следващо място, съдът констатира, че в хода на административно наказателното производство е било допуснато съществено процесуално нарушение при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и издаване на наказателното постановление, довело до накърняване правото на защита на наказаното лице. Актосъставителят и наказващия орган са приели, че Н.Г. е извършил периодичен преглед на автомобил Мерцедес Ц320 с ДК № К0538ВА, без МПС да отговаря на изискванията на Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС, а именно не е представен документ за платен данък, изискуем към деня на извършване на прегледа съгласно чл.60 ал.6 от ЗМДТ и без да е освободен от данък съгласно чл.58 от ЗМДТ. При тези факти  жалбоподателят е наказан на основание чл.178а, ал.7 т.1 предл.1 от ЗДвП, предвиждащ глоба от 1 500лв. за председател на комисия, извършваща прегледи, който допусне извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство в нарушение на изискванията, определени с наредбата по чл.147, ал.1. Разпоредбата регламентира санкция за допустителство от страна на председател на комисия, извършваща прегледи, но никъде в акта и наказателното постановление такова нарушение не е описано и не се сочи, че жалбоподателят е допуснал извършване на технически преглед. Напротив, твърди се, че той е извършил прегледа, т.е. той е привлечен към отговорност като извършител на нарушението. В случая формата на изпълнителното деяние е допустителство, което се явява наказуемо по силата на чл.10 от ЗАНН, но такива факти не са описани в акта и наказателното постановление. Изложеното води до извода, че издаденото наказателно постановление следва да бъде отменено като  незаконосъобразно.   Ето защо, Съдът

 

               Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 29-0000029/ 22.03.2018г., издадено от Началник ОО „АА”- гр.Кърджали, с което на основание чл.53 от ЗАНН е наложено наказание глоба в размер на 1500лв. по чл.178а, ал.7 т.1 от Закона за движение по пътищата на Н.А.Г. *** с ЕГН ********** за това, че на 16.01.2018г. около 15.16ч. в гр.Кърджали ул.Първи май № 60 в пункт за периодични технически прегледи за проверка на техническата изправност на ППС, притежаващ Разрешение № 230 от 08.03.2018г. като председател на комисия Н.А.Г. е извършил периодичен технически преглед на автомобил Мерцедес Ц320 с ДК № К0538ВА собственост на О.Х.М., видно от протокол № 15300482 от 16.01.2018г. с начало 15.16ч. и издаден знак № 14633190, без МПС да отговаря на изискванията на Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС, а именно не е представил документ за платен пътен данък на МПС съгласно чл.60 ал.6 от ЗМДТ или е освободен от данък съгласно чл.58 от ЗМДТ- нарушение на чл.43 ал.1 т.1 б.“б“ от Наредба № Н- 32/ 1999г. от 16.12.2011 на МТИТС вр.чл.30 ал.1 т.4, като незаконосъобразно.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК в 14 дневен срок от съобщението му на страните, че е изготвено.   

 

 

                                                                     Районен съдия: