АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 322-РЗ |
|||||||||||
гр. Видин,
09.09.2022 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен
съд – Видин, |
първи административен състав |
||||||||||
в закрито заседание на |
девети
септември |
||||||||||
през две хиляди двадесет и втора година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
||||||||||
при секретаря |
|
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Антония Генадиева |
|
|||||||||
адм. дело № |
181 |
по описа за |
2022 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Настоящото дело е образувано по жалба на И.Ц.Д.,
като пълномощник на „Иренор“ ООД, със седалище и адрес на управление
гр.Видин, с която иска Окръжна прокуратура – Видин да извърши проверка
правилно ли Община Видин събира задълженията за данъци и такси, в
съответствие с правилата на чл.169 и сл. от ДОПК и как е заложен софтуера,
който генерира задълженията на всеки гражданин. Твърди се, че Община Видин е събрала данъци и такси от „Иренор“
ООД, без да е спазена предписаната от закона последователност. Наведени са
доводи, че се касае за измама в особено големи размери. Приложени са писмени
доказателства – приходни квитанции, като се иска и назначаване на вещо лице
за установяване на причинени вреди. Жалбата е препратена от Окръжна прокуратура Видин. Иска да бъде образувано наказателно производство
срещу длъжностните лица, причинили на гражданите вреди в големи размери. След като се запозна подробно с фактическите
основания, изложени в жалбата, Административен съд Видин намира, че тя е
недопустима, по следните съображения: Съгласно разпоредбата на чл.128 от АПК, на
административните съдилища са подведомствени всички дела по искания за: 1. издаване, изменение, отмяна или обявяване на
нищожност на административни актове и административни договори; 2. обявяване на нищожност или унищожаване на споразумения
по този кодекс; 3. изпълнение на административен договор, доколкото
не е предвидено друго в специален закон; 4.защита срещу неоснователни действия и бездействия
на администрацията; 5. защита срещу незаконно принудително изпълнение; 6. обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове,
действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица, както и
за вреди от правораздавателната дейност на административните съдилища и
Върховния административен съд; 7. обезщетения за вреди от принудително изпълнение; 8. обявяване на нищожност, обезсилване или отмяна на
решения, постановени от административните съдилища; 9. установяване неистинността на административни
актове по този кодекс, а съгласно ал.2 на същия член, всеки може да предяви
иск, за да установи съществуването или несъществуването на едно
административно право или правоотношение, когато има интерес от това и не
разполага с друг ред за защита. Предвид описаното по-горе, Административен съд –
Видин счита, че не е компетентен да се произнесе по изпратената по
компетентност жалба. Настоящият случай не попада в категорията на нито една
от посочените по-горе хипотези. Твърдението за измама и искането за образуване на
наказателно производство, съгласно чл. 127 от Конституцията на Република
България, е от компетентността на Прокуратурата, която следи за спазване на
законността, като ръководи разследването и упражнява надзор за
законосъобразното му провеждане; може да извършва разследване; привлича към
отговорност лицата, които са извършили престъпления, и поддържа обвинението
по наказателни дела от общ характер. Функциите на
прокурора са доразвити в чл.46 и следващи от НПК, както и в чл.136-146 от
Закона за съдебната власт. Нито един нормативен акт, уреждащ компетентността на
органите на съдебната власт в Република България, не дублира функциите на
Административния съд и Прокуратурата. Фактическата обстановка в жалбата може
да се базира както на граждански, така и на административни правоотношения,
но квалификацията на правната материя се определя от искането, което е
направено. В случая искането е за разследване на престъпление. Самият жалбоподател е отправил своето искане до
Окръжна прокуратура Видин. Дали адресатът правилно е посочен или не, също не
е въпрос от компетентността на Административния съд. Същественото в случая е,
че не се касае за спор, а още по-малко за такъв подсъден на административните
съдилища. При това положение производството по настоящото дело
следва да бъде прекратено, а преписката да бъде изпратена на Окръжна
прокуратура – Видин, по компетентност. Предвид горното, Съдът О П Р Е Д Е Л И : ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 181/ 2022г. по
описа на Административен съд – Видин и ИЗПРАЩА същото на Окръжна прокуратура
– Видин, по компетентност. Определението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд с частна жалба в седемдневен срок от съобщаването му на
страните. АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : |
|||||||||||
Определение по дело №181/2022 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 322 |
Дата: | 9 септември 2022 г. |
Съдия: | Антония Благовестова Генадиева |
Дело: | 20227070700181 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 23 август 2022 г. |