Решение по дело №1221/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 януари 2020 г. (в сила от 15 януари 2020 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20197260701221
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 8  

 

15.01.2020г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито съдебно заседание на седми януари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

Съдия: АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

 

при секретаря Ангелина Латунова

като разгледа докладваното от съдия Митрушева

адм. дело № 1221 по описа за 2019 година на Административен съд - Хасково,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 172, ал. 5, вр. ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).

 

Образувано е по жалба, депозирана от С.К.А. от гр.Хасково, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-1253-000645/08.10.2019г., издадена от Началник група в сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Хасково Здравко Тончев Иванов.

 

Жалбоподателят твърди, че заповедта е незаконосъобразна и неправилна. Прави възражение за изтекла абсолютна давност по отношение на всички наложени му наказания. Изтекла била и давността за налагане на наложеното му наказание. Освен това заповедта била немотивирана и неясна. Моли за отмяната ѝ.

 

ОТВЕТНИКЪТ Началник група в сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Хасково Здравко Тончев Иванов, не изразява становище по подадената жалба.

 

Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

 

Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ПАМ) № 19-1253-000645 от 08.10.2019г., Здравко Тончев Иванов, заемащ длъжността Началник група „Отчет  пътни-транспортни произшествия, административно-наказателна дейност, информационно-аналитична дейност“ в сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Хасково, упълномощен със Заповед № 272з-906/20.03.2019г. на директора на ОД на МВР - Хасково, е наложил на С.К.А. принудителна административна мярка по чл. 171, т. 4 от ЗДвП – изземване на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.

Заповедта е обоснована със следното:  отнети всички контролни точки с влезли в сила наказателни постановления: НП № 4308/29.09.2005г. – 12 к.т., НП № 1682/11.05.2006г. – 10 к.т., НП № 3211/22.08.2006г. – 10 к.т., НП № 6484/02.02.2007г. – 5 к.т., възстановени 13 к.т. на 03.03.2007г. с протокол на фирма ЕТ „Автокурс – П. И.Д.“, НП № 1652/02.10.2007г. – 16 к.т., НП № 3758/19.09.2008г. – 10 к.т.

Видно от разписката, инкорпорирана под текста на заповедта, препис от същата е връчен на жалбоподателя срещу подпис на 08.10.2019г. Жалбата срещу заповедта е подадена на 22.10.2019г.

 

С оглед така изложените факти, съдът приема, че жалбата е процесуално допустима - подадена е в преклузивния срок за обжалване и срещу подлежащ на оспорване административен акт от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита.

 

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, счита жалбата за основателна.

 

Оспорваната заповед е обективирана в писмена форма и е издадена от административен орган, разполагащ със съответна материална и териториална компетентност.

            Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

Към административната преписка е приложена цитираната в оспорения акт Заповед № 272з-906/20.03.2019г. на Директора на ОД на МВР - Хасково, с която последният, на основание Заповед № 8121з-1524/09.12.2016 г. на Министъра на вътрешните работи и на основание чл. 43, ал. 4 във връзка с чл. 43, ал. 3, т. 1 от ЗМВР е оправомощил длъжностни лица от ОД на МВР - Хасково, между които и (т. 5)  Началника на група „Отчет  пътни-транспортни произшествия, административно-наказателна дейност, информационно-аналитична дейност“ в сектор "Пътна полиция" към ОД на МВР - Хасково, да прилагат с мотивирана заповед принудителни административни мерки, включително по чл. 171, т. 4 от ЗДвП. С това е удостоверена компетентността на издателя на процесната ЗППАМ, която компетентност не се оспорва по делото.

            Обжалваната заповед е мотивирана с посочване както на правните, така и на фактическите основания за издаването ѝ, като не се констатира нарушаване на някое от изискванията относно формата на акта, предвидени в чл. 59, ал. 2 от АПК.

            Приложената законова хипотеза, посочена в административния акт, е нормата на чл. 171, т. 4 от ЗДвП. За да наложи процесната принудителна административна мярка, административният орган е приел от фактическа страна, че са отнети всички контролни точки на жалбоподателя, посочил е наказателните постановления, въз основа на които тези точки са отнети, както и че водачът не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.

            Според чл. 171, т. 4 от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се налага като принудителна административна мярка изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. Последната разпоредба предвижда задължение за водач, на когото са отнети всички контролни точки, да върне свидетелството за управление в съответната служба на МВР, тъй като губи придобитата правоспособност. Тоест изземването на свидетелството за управление на МПС, на основание чл. 171, т. 4, във вр. с чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, може да се приложи при установяване, че за допуснати нарушения на правилата за движение на водача са отнети всички контролни точки и свидетелството за правоуправление не е върнато в съответната служба на МВР.

            При преценка законосъобразността на обжалвания акт съдът намира, че към момента на издаването му не са били налице предпоставките на чл. 171, т. 4 от ЗДвП.

На първо място, следва да бъдат съобразени удостоверените в Справка за нарушител/водач и неоспорени от страните по делото обстоятелства, че С.К.А. е придобил категории В, АМ от 11.07.2005г., а посоченото като отнето Свидетелството за управление – СУМПС № ********* на същото лице е издадено на 11.07.2005г., валидно до 07.07.2014г.

По този повод следва да бъде изтъкнато, че за да се наложи принудителна административна мярка по реда на чл. 171, т. 4 от ЗДвП, е необходимо свидетелството за управление на МПС, което се изземва, да е валидно. В противен случай се обезсмисля прилагането на ПАМ, тъй като невалидното свидетелство, тоест такова с изтекъл срок, не произвежда правно действие, съответно не удостоверява правоспособността на водача и следва да бъде подменено. В този смисъл Решение № 7071 от 27.05.2014г. по адм. дело № 337/2014г. на ВАС. В случая безспорно от представената от ответника справка е видно, че свидетелството за управление на МПС на жалбоподателя, е с изтекъл срок на валидност към 07.07.2014г., респективно към датата на издаване на обжалваната заповед е невалидно и съответно не поражда удостоверително действие. Предвид това, с изземването на същото не се постига целеният от закона ефект на принудителната административна мярка. Невръщането на СУМПС с изтекъл срок на валидност в случая може да е основание за ангажиране на административнонаказателна отговорност, респективно е основание да не се издаде при подадено заявление ново СУМПС, преди водачът да възстанови правоспособността си като водач на МПС, но не е основание за издаване на заповед за прилагане на ПАМ по чл. 171, т. 4 от ЗДвП. Казано по друг начин и отнесено към настоящият казус, административният орган е можел законосъобразно и в съответствие с целта на закона да издаде заповед, с която да приложи ПАМ по чл. 171, т. 4 от ЗДвП спрямо жалбоподателя, само до изтичане срока на валидност на СУМПС на последния, но не и след този момент.

            На следващо място, следва да бъде отбелязано следното:

Съгласно чл. 157, ал. 1 от ЗДвП, при издаване на свидетелство за управление притежателят му получава контролен талон за потвърждаване валидността на притежаваното свидетелство и определен брой контролни точки за отчет на извършваните нарушения. Новият водач получава две трети от максималния брой контролни точки, а оставащите една трета контролни точки получава след придобиване на 24 месеца стаж като водач на моторно превозно средство. Ал. 2 постановява, че, когато водач с право да управлява моторни превозни средства от една категория получи право да управлява моторни превозни средства и от друга категория, броят на притежаваните от него контролни точки не се променя, а ал. 3 -  Министърът на вътрешните работи с наредба определя максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, както и списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение.

Съгласно последователно издаваните на основание чл. 157, ал. 3 от ЗДвП наредби на министъра на вътрешните работи (отменените Наредба № I-167 от 26.06.2001г., Наредба № I-139 от 16.09.2002г. и Наредба № Iз-1959 от 27.12.2007г., както и сега действащата Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012г.), първоначалният максимален размер на контролните точки на водач на моторно превозно средство е 39.

            Издаването в случая на обжалваната ЗППАМ се обосновава от фактическа страна с отнемането на всички контролни точки на водача, извършено с посочени шест броя наказателни постановления, като общият сбор на отнетите с тях контролни точки е равен на 63, като е налице и отбелязване за възстановени 13 контролни точки, тоест за отнети общо 50 контролни точки.  Представени са пет от посочените наказателни постановления, а по отношение на Наказателно постановление № 1652/02.10.2007г., с което са отнети 16 контролни точки, се посочва, че същото е унищожено. Съответно следва да се приеме, че с представените по делото наказателни постановления се удостоверява отнемане от жалбоподателя на общо 34 контролни точки.

            Според регламентираната в чл. 170, ал. 1 от АПК тежест на доказване в процеса, административният орган е този, който трябва да установи съществуването на фактическите основания, посочени в издадения от него административен акт, и изпълнението на законовите изисквания при издаването му. В тази връзка съдът приема, че в случая ответникът не доказва по несъмнен начин обстоятелството относно отнемането на всички 39 контролни точки на водача С.К.А., а с това и наличието на фактическите основания за издаване на оспорената ЗППАМ.

Съдът приема, че обстоятелствата относно издаването на наказателните постановления, връчването им и влизането им в сила, както и факта по колко контролни точки са отнети с всяко едно от тях, следваше да бъдат доказани чрез пълно доказване от ответника, което не бе сторено в настоящото производство.

В случая, от една страна, броят на доказано отнетите контролни точки е по-малък от 39, при което за жалбоподателя не е възникнало задължението да върне свидетелството за управление в съответната служба на МВР.     От друга страна, видно е от датите на цитираните в заповедта наказателни постановления е, че всички те са издадени в периода от 29.09.2005г. до 19.09.2008г., като хронологически последното наказателно постановление, на което административният орган се позовава в заповедта, е Наказателно постановление № 3758/19.09.2008г., влязло в сила на 11.02.2009г.

В чл. 158, ал. 1 от ЗДвП (включително в редакцията на нормата, изм. и доп. ДВ бр. 51 от 26.06.2007г.) е предвидено, че броят на точките за потвърждаване валидността на свидетелството (респ. за отчет на извършваните нарушения) се възстановява: (т. 2) служебно, до максималния размер, след изтичане на две години, считано от датата, на която е влязло в сила последното наказателно постановление, с което на водача са отнети контролни точки. Това означава, че с изтичането на двугодишния срок от 11.02.2009г., тоест към 11.02.2011г., на водача С.К.А. е следвало служебно възстановяване до максималния размер на контролните точки. Макар и да са налице данни за ангажиране на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя след тази дата (доколкото в представената справка е отразено, че на жалбоподателя са били отнемани и други контролни точки след този период с други наказателни постановления), в оспорената заповед няма посочено наказателно постановление, издадено след тази дата, на което административният орган да се позовава за прилагането на ПАМ. В този смисъл и доколкото тези наказателни постановления не са посочени като основание на оспорената заповед, те са извън предмета на настоящото дело.

С оглед на гореизложеното, Административен съд - Хасково намира, че не са налице предпоставките на чл. 171, т. 4 от ЗДвП, във вр. с чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, като правно основание за изземване на СУМПС, предвид което оспорената заповед се явява незаконосъобразна, постановена в противоречие с материалния закон и като такава следва да бъде отменена.

Искане за присъждане на разноски не е заявено в настоящото производство, поради което съдът не дължи произнасяне в тази връзка.

 

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-0253-000645 от 08.10.2019г., издадена от Началник група към ОД на МВР – Хасково Здравко Тончев Иванов, с която на С.К.А. с ЕГН: ********** ***, е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 4 от ЗДвП – „изземване на свидетелство за управление на водач на МПС, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП“.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

           

Препис от решението да се връчи на страните.

 

 

                        

                                                                                  СЪДИЯ: