Решение по дело №7263/2017 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 960
Дата: 1 юни 2018 г. (в сила от 5 ноември 2018 г.)
Съдия: Момчил Александров Найденов
Дело: 20175330207263
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2017 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  

960

 

гр.Пловдив, 01.06.2018г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД - IX наказателен състав в публично заседание на четвърти април, две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: МОМЧИЛ НАЙДЕНОВ

 

при секретаря: ИЛИЯНА ЙОРДАНОВА,

като разгледа АНД № 7263/2017г. по описа на ПРС, IX наказателен състав и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Р. С. К., ЕГН: **********, с адрес *** ***, чрез процесуалния си представител – адвокат А.Б., срещу електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 1173504 на ОДМВР – гр.Пловдив, с който на Р. С. К., ЕГН: **********, на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.4 от Закона за движението по пътищата /в ред. ДВ, бр. 10 от 2011г./, е наложена глоба в размер на 200лв. /двеста лева/, за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

В жалбата се сочи, че електронния фиш е незаконосъобразен, несправедливо издаден в нарушение на материалния и процесуалния закон. Посочва, че е подадено възражение срещу електронния фиш което не е разгледано. Също поддържа, че не е управлявала МПС с рег.№ „***“ на 18.03.2016г., за което е отправено възражение с входящ номер 103000-3871 от 03.02.2017г., което възражение не е разгледано. Излага, че липсват доказателства – снимка с географски координати относно поставяне знак Е-24, както и че нарушението е установено с мобилна система за видеоконтрол - в нарушение на чл.189, ал.4 от ЗДвП, като присъстващият контролен орган е следвало да констатира същото по общия ред, доколкото в разпоредбата е указано, че електронен фиш се издава само когато нарушението е установено и заснето в отсъствието на контролен орган и нарушител. Предлага електронния фиш да бъде отменен. Процесуалният представител на жалбоподателя – адвокат Б. поддържа жалбата на изложените основания, предлага електронния фиш да бъде отменен.

Въззиваемата страна – ОДМВР гр.Пловдив, не изпраща представител, не взема становище.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира и приема за установено следното:  

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН и съдът намери същата подадена в преклузивния срок по чл.189, ал.8 от ЗДвП, предвид следното:

Съгласно чл.189, ал.8 от ЗДвП - Електронният фиш подлежи на обжалване по реда на Закона за административните нарушения и наказания. Жалбата срещу електронния фиш се подава в 14-дневен срок от получаването му, а когато е направено възражение по ал.6 - в 14-дневен срок от съобщаването на отказа за анулиране на фиша.

В настоящият случай се констатира, че жалбоподателят К. е получила препис от обжалвания електронен фиш на 02.02.2017г. съгласно приложената в оригинал обратна разписка. Установява се още, че жалбоподателят е подала писмено възражение по реда на чл.189, ал.6 от ЗДвП с вх.№ 103000-3871 от 03.02.2017г.. По същото е изготвен отговор с рег.№ 317000-12297 от 15.11.2017г. на директора на ОД МВР – гр.Пловдив /л.26/, в който по същество е взето становище, че възражението е основателно, като отделно от това е посочен и предходен „мълчалив отказ“. Последният отговор, съгласно писмо рег.№ 103000-248 от 05.01.2018г. на началник ОДМВР гр.Пловдив – сектор „Пътна полиция“ /л.22/ не е  връчен на жалбоподателя К.. Предвид това в случая не е изтекъл предвидения в чл.189, ал.8 от ЗДвП 14-дневен срок от получаване отказа анулиране на фиша, за подаване на жалба пред съда, доколкото същия отказ не е получен от жалбоподателя.

 Жалбата също така е подадена от легитимиран субект /срещу който е издаден атакувания електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство/, при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.

Установява се, че обжалваният електронен фиш представлява писмен текст, отпечатан на обикновен бял лист хартия, формат А4, без подпис и печат. Същият е бил връчен на жалбоподателя, съгласно приложената по делото разписка. Видно от приложените в административно наказателната преписка материали жалбоподателят се е възползвал от правото си на възражения по фиша на основание чл.189 ал. 6 от ЗДвП, по което не е изготвен отговор в течение на повече от 9 месеца. Едва с отговор с рег.№ 317000-12297 от 15.11.2017г. /л.26/ на директора на ОД МВР – гр.Пловдив възражението е било оставено без уважение, като е взето становище по същество, а отделно от това е посочен и предходен „мълчалив отказ“. Последният отговор е изготвен след образуване настоящото АНД № 7263/2017г. по описа на ПРС, IX наказателен състав. Безспорно в случая е, че изготвяне отговор в посочения значителен срок, както и позоваване на мълчалив отказ, какъвто редът на чл.189 ал.6 от ЗДвП, съставляват нарушение процедурата по отговор на възражението, предвидена в последния член. Последното обаче е неотносимо към предмета на настоящото дело, доколкото по реда на  чл. 59, ал. 1 от ЗАНН съдът разглежда въпроса за законосъобразността на електронния фиш по същество, а не този за законосъобразността на последващото производство по чл.189 ал.6 от ЗДвП, който последен проблем, както вече бе посочено, е от значение единствено за преценка спазване срока по  чл.189, ал.8 от ЗДвП.

От фактическа страна е установено, че на 18.03.2016г. в 11:42 ч. в град Пловдив,  на ул.„Санкт Петербург“ срещу № 73 с автоматизирано техническо средство – мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение - № TFR1-M № 648 било заснето движение на лек автомобил марка „Пежо 307“ с регистрационен номер „***“ с измерена скорост от 85 км./ч., същата – над максимално разрешената за движение 50 км./ч., като превишението било в размер на 35 км/ч..

Въз основа на заснемането била изведена разпечатка на клип, в която бил вписан регистрационния номер на автомобила, движение с установена скорост от 88 км./ч. – превишение с 38 км/ч. Като дата и час на нарушението били изведени показанията за дата 18.03.2016г. и час - 11:42:14ч., като място на нарушението били отразени географски координати.

В описателната част на така съставения фиш са били възпроизведени данни, идентични с посочените в изведената разпечатка на клип, с корекция възможната грешка на техническото средство – толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч. в полза на нарушителя, като бил добавен административния адрес на мястото на нарушението, а като нарушител било вписано името на жалбоподателя на Р. С. К..

Изложената фактическа обстановка се приема за установена въз основа на описаните по-горе писмени доказателства, включително и въз основа на снимков материал от заснетия клип с техническо средство радар - веществено доказателство по смисъла на чл.189, ал.15 от Закона за движението по пътищата, както и представения протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 18.03.2016г. на Министъра на вътрешните работи – относно начина на установяване на нарушението.

Член 21, ал.1  от ЗДвП предвижда, че при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава посочените в същата разпоредба стойности на скоростта в километри в час. В случа нарушението е извършено в населено място, а именно - гр.Пловдив, на ул.„Санкт Петербург“ срещу № 73, като съгласно същата разпоредба е забранено превишаването на стойност на скоростта от 50 км./ч за МПС.

Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП,  при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

  Съгласно чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП, /в ред. ДВ, бр. 10 от 2011г. – приложима, като по-благоприятна за жалбоподателя/ водач, който превиши разрешената скорост в населено място, се наказва – за превишаване от 31 до 40 km/h - с глоба от 200 лева. 

Така издадения електронният фиш съдържа необходимите реквизити. 

Нарушението е установено с одобрен тип средство за измерване, съгласно Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, прието по делото като писмено доказателство.

Съгласно Протокол № 15-32-15 от 27.03.2015г. мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение - № TFR1-M 648 е преминала проверка в лабораторни условия за точността на измерване.

Собствеността върху МПС, с което било извършено нарушението, а именно - лек автомобил марка „Пежо 307“ с регистрационен номер „***“ се установява от приложена справка база данни КАТ от която е видно, че последното е собственост на жалбоподателя Р. С. К., ЕГН: **********.

Представен е протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 18.03.2016г. на Министъра на вътрешните работи, от който е вино начина на разполагане на техническото средство, както и че посоката движение на контролираните МПС е от запад на изток.

В тази връзка е представена и предвидената в чл.7, ал.2 от № 8121з-532 от 31 март 2016г. на Министъра на вътрешните работи снимка, с която се документира разположението на пътен знак Е24, поставянето на който знак е отразено и в посочения вече протокол по чл.10 от Наредбата.

Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя в смисъл, че е подадено възражение срещу електронния фиш което не е разгледано. Както вече бе посочено, по реда на  чл. 59, ал. 1 от ЗАНН съдът разглежда въпроса за законосъобразността на електронния фиш по същество, а не този за законосъобразността на последващото производство по чл.189 ал.6 от ЗДвП.

Също така неоснователно е и твърдението на жалбоподателя, че не е управлявала МПС с рег.№ „***“ на 18.03.2016г., за което е отправено възражение с входящ номер 103000-3871 от 03.02.2017г., което възражение не е разгледано.

Във връзка с горното на първо място следва да се отбележи, че правото по чл.189, ал.5 от ЗДвП на собственика на МПС да подаде писмена декларация с данни за лицето, фактически извършило нарушението, по никакъв начин не е свързано с право по чл.189, ал.6 от ЗДвП на лицето, отразено като нарушител в електронния фиш (което лице може да е както собственик на МПС, така и водач, посочен от собственика по реда на чл.189, ал.5 от ЗДвП) да оспори електронния фиш по същество пред административния орган, на всяко едно основание.

В настоящият случай и след като по делото бе приложена цялата преписка по възражение с входящ номер 103000-3871 от 03.02.2017г., включително и след запознаване със самото възражение в оригинал /л.23/, се установява, че последното съставлява едно бланкетно възражение срещу електронен фиш серия К № 1173504 на ОДМВР – гр.Пловдив, което не съставлява по никакъв начин декларация по смисъла на чл.189, ал.5 от ЗДвП и в което дори не е обективирано твърдение – в каквато и да е форма, че трето лице е управлявало МПС с рег.№ „***“.

Отделно от горното, съдът с нарочно определение 26.11.2018г. е изискал данни от въззиваемата страна дали е постъпвала декларация от жалбоподателя К., че друго лице е управлявало същото МПС към датата 18.03.2016г.. С писмо рег.№ 103000-2425 от 08.02.2018г. на началник ОДМВР гр.Пловдив – сектор „Пътна полиция“ /л.33/ съдът е уведомен, че такава декларация от жалбоподателя К. не е подавана.

Не на последно място, за въззиваемата страна не съществува задължение да представи изискуемата декларация по чл.189, ал.5, изр. 2-ро от ЗДвП, доколкото липсата на подадена такава декларация е отрицателен факт, който е не подлежи на доказване, включително чрез представяне на празна, непопълнена бланка от или др. под., каквито за въззиваемата страна не съществува задължение да съхранява и представя.

Ето защо налага се заключение, че жалбоподателят К. не се е възползвала своевременно от правото си по чл.189, ал.5 от ЗДвП да подаде писмена декларация с данни за лицето, фактически извършило нарушението, ако същото е било различно от собственика на МПС. Недопустимо е такова доказване да се провежда тепърва пред съда по реда на чл. 59, ал. 1 от ЗАНН. Неспазване посочения срок в чл.189, ал.5 от ЗДвП 14-дневен срок за собственика на МПС да посочи друго лице – водач при извършване на нарушението, създава необорима законова презумпция относно това, че водач е бил именно собственика на МПС. Приемане противното становище би противоречало на явно вложения от законодателя смисъл в нормата  чл.189, ал.5 от ЗДвП, а също и би създало очевиден път за злоупотреба с право. Последното е така, доколкото процедурата по чл.189, ал.5 от ЗДвП с краен резултат – анулиране първоначално издаденият електронен фиш и съставяне на нов такъв срещу посочения водач – нарушител, би могла да бъде осъществено единствено в срока и при наличие законовите предпоставки, посочени в същата разпоредба, включително – изрична декларация на собственика. Предвид това собственик на МПС, който „пропуска“ срока да подаде декларация относно лицето, управлявало МПС по реда на чл.189, ал.5 от ЗДвП и се домогва да докаже, че друг е управлявал това МПС едва по-късно, включително пред съда, се опитва да провежда същото доказване в условия, същевременно напълно изключващи възможността да бъде ангажирана отговорността на сочения водач, по този начин очевидно „заобикаляйки“ законовата алтернатива на чл.188, ал.1 от ЗДвП, съгласно която собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение.

Единствено за пълнота следва да се отбележи, че дори да бе допустимо за жалбоподателя да доказва тепърва пред съда, че не той, а друго лице е управлявало собственото му МПС при осъществяване на нарушението (каквато възможност, съгласно вече посоченото, настоящият състав на съда счита, че няма), то в конкретния случай такова доказване не е проведено. В този смисъл, разпитания по делото свидетел М. В. У. заявява, че преди му се налагало да управлява въпросния автомобил „Пежо“ – не може да каже колко често, 1 – 2 пъти на месец, няма и престава кой друг е управлявал автомобила – предполага, че това е жалбоподателя Р.К., не е спиран за проверка или да бъде санкциониран. Предвид това остава неясно как от същите съвсем общи показания на свидетеля У., в които липсва всякаква конкретика – нещо съвсем нормално, с оглед изминалите повече от две годи от дата на нарушението – може да се направи заключение, че на 18.03.2016г. в 11:42 ч. в град Пловдив,  на ул.„Санкт Петербург“ срещу № 73 именно той, не жалбоподателя Р.К. е управлявала с регистрационен номер „***“.

На следващо място, неоснователно е възражението, че липсват доказателства относно поставяне знак Е-24, доколкото както вече бе посочено, такива са представени, а именно - предвидената в чл.7, ал.2 от № 8121з-532 от 31 март 2016г. на Министъра на вътрешните работи снимка, с която се документира разположението на пътен знак Е24, поставянето на който знак е отразено и в протокола по чл.10 от Наредбата.

Също като неоснователно следва да бъде преценено и възражението, че нарушението е установено с мобилна система за видеоконтрол - в нарушение на чл.189, ал.4 от ЗДвП, като присъстващият контролен орган е следвало да констатира същото по общия ред, доколкото в разпоредбата е указано, че електронен фиш се издава само когато нарушението е установено и заснето в отсъствието на контролен орган и нарушител.

Във връзка с горното следва да се посочи, че разпоредбите на § 6, т.65, бук.„а“ и бук.„б“ от Допълнителните разпоредби на ЗДвП предвиждат, че „Автоматизираните технически средства и системи“ биват стационарни и мобилни. Същото е посочено и в издадената на основание чл.165, ал.3 от ЗДвП Наредба № 8121з-532 от 19.09.2016г. на Министъра на вътрешните работи.

Също така, § 6, т.65, бук.„а“ и бук.„б“ от Допълнителните разпоредби на ЗДвП указва, че мобилни автоматизирани технически средства са – „прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес“.

Ето защо с мобилни автоматизирани технически средства  нарушенията се установяват именно  „в отсъствието на контролен орган“ по смисъла на чл.189, ал.4 от ЗДвП, защото същият контролен орган не борави с мобилното автоматизирано техническо средство в хода работата на последното, а единствено поставя начало и край на работния процес. В този смисъл не съществува изискване контролният орган физически да отсъства от мястото на разполагане техническото средство, да отстои на някакво определено разстояние от последното (неясно какво) и други подобни, за да бъде процесът на установяване на нарушението определен като „неприсъствен“. 

Горният смисъл на понятието „в отсъствието“, употребен чл.189, ал.4 от ЗДвП е очевиден и при логическото тълкуване на последната. Съгласно същата, при установяване на нарушението с автоматизирано техническо средство или система „се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение“. Предвид последното и доколкото в същия текст се визира както отсъствие на контролен орган, така и на нарушител, то ако бъде прието едно схващане, че за да се осъществи процедурата по  чл.189, ал.4 от ЗДвП, контролният орган трябва физически да не присъства на мястото на извършване, съответно – на установяване на нарушението, то следва да се приеме, че законово изискване е и нарушителят да отсъства от мястото на извършване на нарушението, което очевидно е абсурдно.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1, изр. първо, пред. първо от ЗАНН съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 1173504 на ОДМВР – гр.Пловдив, с който на Р. С. К., ЕГН: **********, на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.4 от Закона за движението по пътищата /в ред. ДВ, бр. 10 от 2011г./, е наложена глоба в размер на 200лв. /двеста лева/, за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движението по пътищата.

 

Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от получаване на съобщението от страните, че същото е изготвено и обявено, пред Административен съд – гр.Пловдив, на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.

 

                                              

                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: (п)

 

 

         ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

         И. Й.