Решение по дело №384/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 713
Дата: 20 април 2022 г.
Съдия: Недялко Георгиев Бекиров
Дело: 20227180700384
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 713

 

гр. Пловдив, 20 април 2022 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХIII-ти състав, в открито заседание на дванадесети април, две хиляди двадесет и втора година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                      НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,

ЧЛЕНОВЕ:                                                                               ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ,

НИКОЛАЙ СТОЯНОВ,

 при секретаря Таня Костадинова и с участието на прокурора Иляна Джубелиева, като разгледа докладваното от съдия Н. Бекиров административно, касационно дело №384 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.182, ал.1, т.2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).

К.И.Ц., ЕГН **********, с постоянен адрес: с. Дедово, община Родопи, ул. “Изток“ №9, представляван от адвокат Т.Т.- пълномощник, обжалва Решение №112 от 12.01.2022г. по Н.А.Х. дело №20215330206684 (6684) по описа на Районен съд- Пловдив за 2021г., XXII-ри наказателен състав, с което е потвърден електронен фиш (ЕФ) за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, Серия К №3954578, издаден от Областна дирекция на МВР (ОД на МВР), гр. Пловдив, с който на жалбоподателя Ц. е наложена глоба в размер на 50,00 лева.

Претендира се отмяна на решението поради неправилност и незаконосъобразност и постановяване на решение по същество, с което да се отмени процесният ЕФ. Претендира се присъждане на адвокатско възнаграждение в полза на адвокат Т., на основание чл.38, ал.1, т.3, пр.2 от Закона за адвокатурата (ЗАдв), за всяка от двете съдебни инстанции, за което е представен списък с разноски.

Ответникът в производството- ОД на МВР- Пловдив, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

Окръжна прокуратура- Пловдив, чрез прокурор Иляна Джубелиева, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с касационните основания по чл.348, ал.1 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), констатира следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения законен срок и от страна по първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съдът приема за установено по делото, въз основа на фактическите констатации на първоинстанционния съд и приетите по делото доказателства, че в рамките на извършена проверка от служители на ОД на МВР- Пловдив, на 12.08.2020г., около 18:08ч., в с. Долна махала, община Калояново, на ул. “1-ва“ №6, е прието за установено, че в посока на движение от с. Долна махала към с. Черноземен се движи моторно превозно средство (МПС), представляващо товарен автомобил “ХОНДА РИДЖЛАЙН“, с Рег.№РВ1555ХТ, със скорост от 64 км./ч. (всъщност със скорост от 67 км./ч., от която е приспаднат толеранс от 3 км./ч.), при въведено ограничение на скоростта за движение в населеното място от 50,00 км./ч. с нормата на чл.21, ал.1 от ЗДвП. Движението и скоростта на автомобила са установени и заснети с автоматизирано техническо средство или система (АТСС), представляващо мобилна (преносима) система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип “TFR1-M“ с №511, като за целта е изготвена снимка №10615. Прието е за установено, че автомобилът с Рег.№РВ1555ХТ е регистриран като собственост на жалбоподателя Ц.. Установеното движение на посочения автомобил със скорост от 64 км./ч. се квалифицира като административно нарушение по смисъла на чл.21, ал.1 от ЗДвП, поради което и на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП се издава процесният ЕФ.

Районният съд правилно възприема фактическата обстановка по делото и на базата на верните фактически констатации прилага закона правилно, като потвърждава оспорения пред него ЕФ, предвид констатираните му правилност и законосъобразност.

Съображенията, мотивирали решението на районния съд, се споделят от настоящия състав на съда, поради което повторното им излагане не е необходимо. В тази връзка следва да се посочи, че с нормата на чл.221, ал.2, пр.2 от АПК е предвидена възможност за препращане към мотивите на първоинстанционния съд.

Що се отнася до възраженията в касационната жалба, че процесният ЕФ е издаден в нарушение на разпоредбата на чл.39, ал.4 от ЗАНН, то същите са неоснователни.

Според разпоредбата на чл.39, ал.4 от ЗАНН, за случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал.2, за което се издава ЕФ.

В нормата на чл.39, ал.2 от ЗАНН няма посочен необжалваем минимум.

Разпоредбата на чл.39, ал.2 от ЗАНН урежда ред за налагането на глоби на местонарушението при маловажни случаи, когато нарушението е установено в присъствието на контролен орган. Предвидена е възможност за налагане на глоба от 10 до 50 лв. с фиш, който не е ЕФ, и която глоба, независимо от определения размер в диапазона от 10 до 50 лв., е необжалваема, но само в случай, че нарушителят е съгласен да заплати глобата. Съответно, за да настъпи необжалваемост е необходимо да липсва спор и да се постигне съгласие между нарушител и контролен орган, независимо от размера на определената глоба, в хипотезата на маловажен случай. Но пък “необжалваем минимум“ в смисъл на невъзможност по принцип да се оспорва определен размер на глоба не се съдържа в нормата. А точно това значи изразът “необжалваем минимум“.

От друга страна, необжалваемостта, по смисъла на чл.39, ал.2 от ЗАНН, след като бъде постигната, води до приключване на административнонаказателното производство, тъй като с издаването на фиш се постига ефектът на влязло в сила наказателно постановление. Моментът на настъпване на необжалваемост в процедурата по чл.39, ал.2 от ЗАНН изключва възможността за последващо издаване на какъвто и да е акт за установеното вече и санкционирано с фиш нарушение. В този смисъл разпоредбата на чл.39, ал.4 от ЗАНН е “нонсенс“, защото понятие “необжалваем“ в ал.2, към която препраща тази алинея, няма.

Трудно може да се разбере смисълът на нормата на чл.39, ал.4 от ЗАНН и по-точно какво се има предвид под “необжалваем минимум“ – глобите от 10лв. или до 50лв. и защо да са необжалваем минимум, след като всъщност никъде никой не изключва възможността да се оспорва и този размер административно наказание, а само е предвиден допълнителен облекчен ред за налагането им.

Отговор дава действащата към момента на приемане на разпоредбата на чл.59, ал.3 от ЗАНН, според която не подлежат на обжалване наказателните постановления и електронните фишове, с които е наложена глоба в размер до 10 лева включително, постановено е в полза на държавата отнемане на вещи на стойност до 10 лева включително или е присъдено обезщетение за причинени вреди на същата стойност, освен ако в специален закон е предвидено друго. Ето защо и предвид семантичното тълкуване на думата “необжалваем“- нещо, което не подлежи на обжалване, очевидно става въпрос за необжалваем минимум на глоба в размер на 10 лв. При наличието на тази разпоредба, едно систематично и историческо тълкуване на ЗАНН предпоставя извод, че с разпоредбата на чл.39, ал.4 от ЗАНН е въведено ограничение за издаване на ЕФ за глоби в размер до 10 лв.

В исторически план, към момента на приемане на разпоредбата на чл.39, ал.4 от ЗАНН (Закон за изменение и допълнение на ЗДвП (ЗИДЗДвП), обнародван ДВ, бр.10 от 01.02.2011г.), освен че е действала разпоредбата на чл.59, ал.3 от ЗАНН, са приети и разпоредбата на чл.189, ал.4 и ал.13 (досегашна ал.5) от ЗДвП, като според ал.13 не подлежат на обжалване наказателни постановления и електронни фишове, с които е наложена глоба до 50 лв. включително. Нормата на чл.189, ал.13 от ЗДвП е обявена за противоконституционна с Решение №1 на Конституционния съд (КС) на Република България (РБ) от 01.03.2021г. (ДВ, бр.20 от 09.03.2012г.), но пък съдейки по нейното съдържание, се налага извод, че “необжалваем минимум“ според законодателя всъщност са глобите с размер до 50 лв., до какъвто размер могат да се санкционират маловажните нарушения по реда на чл.39, ал.2 от ЗАНН с фиш. Това обаче не означава, че поради разписаното в чл.39, ал.4 от ЗАНН с електронен фиш не могат да се налагат глоби до 50 лв., най-малкото, защото и според приетата едновременно с тази норма противоконституционна разпоредба на чл.189, ал.13 от ЗДвП не се изключва тази възможност, а напротив, изрично се споменава и издаването на електронни фишове, с които е наложена глоба до 50 лв., респективно законодателят не е изключвал никога тази възможност. Впрочем, с разпоредбата на чл.59, ал.3 от ЗАНН, действаща към онзи момент, не се изключва възможността за издаване на електронни фишове под 50 лв., включително и за глоби в размер на 10 лв.

Така, независимо, че чл.189, ал.4 от ЗДвП, който въвежда института на ЕФ едновременно с приемането на чл.39, ал.4 от ЗАНН, приемането в същото време и едновременно с това и на чл.189, ал.13 от ЗДвП изключва възможността разпоредбата на чл.39, ал.4 от ЗАНН да се тълкува в смисъл, че издаването на ЕФ не е предвидено за нарушения, за които глобата е до 50 лв.

Обратното не може да се заключи и при прочита на чл.85а от ЗАНН, според който, доколкото в този закон няма особени правила за административнонаказателния процес при нарушения, установени с техническо средство или система съгласно чл.39, ал.4, се прилагат разпоредбите на ЗДвП. Впрочем, тази разпоредба също е приета със ЗИДЗДвП (ДВ, бр.10 от 01.02.2011г.) или едновременно с разглежданите по-горе разпоредби и също трябва да се тълкува едновременно с тях. На практика чл.85а от ЗАНН е ненужна, защото с нея се препраща към специален закон при липсата на правила в общия закон, което е така и по правило, съгласно Закона за нормативните актове (ЗНА). А и налична е обратната разпоредба в ЗДвП. Според чл.189, ал.14 (предишна ал.6) от ЗДвП, за неуредените в този закон случаи по съставянето на актовете, издаването и обжалването на наказателните постановления и фишове и по изпълнението на наложените наказания се прилагат разпоредбите на ЗАНН. Във всеки случай няма как ЗАНН в частите си относно електронните фишове да се счита за специален закон спрямо ЗДвП, а в останалите си части да е общ закон по отношение на ЗДвП.

Това, че чл.39, ал.2, във връзка с ал.4, от ЗАНН не въвежда ограничение в размера на глобите, налагани с електронен фиш следва и от обстоятелството, че разпоредбата на ал.2 включва хипотезите на маловажен случай без да препраща към друга норма и друг закон, поради което очевидно се имат предвид маловажните случаи по смисъла на чл.28 от ЗАНН, като в ЗДвП има самостоятелно легално определение за “маловажно нарушение“ (§6, т.32 от ДР на ЗДвП).

Единственото императивно въведено ограничение за санкциониране на нарушения, установени и заснети с автоматизирано техническо средство или система (АТСС), с електронен фиш е в случаите, когато за нарушението е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки (чл.189, ал.4 ЗДвП).

В контекста на последното, становището, че с електронен фиш не може да се налагат глоби до 50 лв. води като резултат провеждането на производството по издаване на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) и наказателно постановление (НП) за нарушения, наказуеми с глоба в размер до 50 лв., т.е. по-леки нарушения, на фона на предвидения изрично такъв ред в ЗДвП по отношение на по-тежко наказуемите, с предвидени наказания лишаване от право да се управлява МПС. Нелогично и противно на правната логика е по-усложненият ред да се прилага за по-леките нарушения, след като изрично този ред е предвиден за по-тежките.

Предвид гореизложеното, настоящият състав намира, че оспореното по делото решение е правилно, валидно и допустимо, поради което следва да бъде оставено в сила.

А предвид очерталия се изход на делото, искането за присъждане на адвокатско възнаграждение в полза на адвокат Т.Т., на основание чл.38, ал.1, т.3, пр.2 от ЗАдв, за всяка от двете съдебни инстанции е неоснователно и не следва да бъде уважено.

Така мотивиран и на основание чл.221, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №112 от 12.01.2022г. по Н.А.Х. дело №20215330206684 (6684) по описа на Районен съд- Пловдив за 2021г., XXII-ри наказателен състав, с което е потвърден електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, Серия К №3954578, издаден от Областна дирекция на МВР- Пловдив, с който на Костадин Иванов Цветков, ЕГН **********, е наложена глоба в размер на 50,00 лева.

Решението е окончателно.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………….

 

ЧЛЕНОВЕ: 1………………

 

2………………