Решение по дело №322/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 695
Дата: 19 април 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180700322
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 695/19.04.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и четвърти март през две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

                                                                           Председател : Здравка Диева                                                                                          Членове : Величка Георгиева

Светлана Методиева

 

при секретаря Г.Георгиева и с участието на прокурор Здр. Янева, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 322 / 2022г., взе предвид следното :

            Производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

            М.Г.Г.,***, ж.к.***обжалва Решение № 2206 / 07.12.2021г., постановено по АНД № 5678 по описа за 2021г. на Районен съд-Пловдив, с което е изменено Наказателно постановление /НП/ № 36 - 0000634/09.08.2021г. изд. от и.д. Директор на „Автомобилна администрация“ - Пловдив, като наложената му глоба в размер на 1000 лв. е намалена на 500лв., за нарушение на чл.139 ал.1 т.2 пр.3 от Закона за движение по пътищата /ЗДв.П/ във вр. с чл.7 ал.1 т.5 б.”в” от Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, на основание чл.177 ал.3 т.1 пр.2-ро ЗДв.П.

Касаторът обжалва решението като незаконосъобразно, поради неправилно прилагане на материалния закон. Поддържа, че в АУАН и в НП не е посочена масата на автомобила, не е обсъдено наличието на кантарна бележка, представена на проверяващите от жалбоподателя, на която се вижда масата на автомобила с товара към момента на проверката. Твърди се, че ПРС не е обсъдил възражението за нарушение по чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН, тъй като е разгледана само една от хипотезите на чл.139 ал.1 т.2 ЗДв.П – натоварване на ос, надвишаваща установените норми, а нормата на чл.139 ал.1 т.2 ЗДв.П съдържа няколко хипотези, които трябва да съществуват кумулативно, за да бъдат движещите се превозни средства в съответствие с нормата, като в случая липсва описание на размерите и масата на проверяваното МПС. С позоваване на препратка от чл.177 ал.3 ЗДв.П към Наредба № 11 /03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства, е заявено, че за да е съставомерно деянието по чл.177 ал.3 Здв.П, е необходимо освен движещото се по път, отворен за обществено ползване МПС да е с 4 оси и две подвижни, да е с маса 32 т, същото да е натоварено с по-голям от допустимия товар, като движението на това МПС следва да се извършва без разрешително, изд. от администрацията, управляваща пътя, съгласувано със съответното служба на МВР /чл.8 ал.2 от наредбата/, като в НП не е посочено дали движението на процесното МПС по пътя се извършва с или без надлежно разрешително. В случая е налице непълнота в описанието на управляваното МПС, като липсва ясно и конкретно описание на вида и разположението на осите. Твърди се, че чл.7 ал.1 т.5 б.”в” от Наредба № 11 от 03.07.2001г. препраща към чл.6 ал.1 т.6 б.”в” от наредбата и в тази вр. не става ясно дали процесното МПС е с обща маса, надвишаваща нормите по този член или не. Заявено е, че надлежното заплащане на такса съгл. чл.14 ал.3 от Наредба № 11/2001г., по същността си се равнява на получаване на разрешително за движение по пътя – квитанцията е от 13.07.2021г. Описаното в АУАН и в НП нарушение съответства на хипотезата на чл.139 ал.1 т.2 пр.3 ЗДв.П, касаещо единствено натоварване на ос, а с посочване на санкцията по чл.177 ал.3 т.1, пр.2, изцяло се променят обстоятелствата, посочен в НП, тъй като касае превишаване на допустимата маса на автомобила, каквото нарушение не е посочено в НП. Поискана е отмяна на решение с присъждане на направените разноски. В писмено становище по същество на спора изложените в жалбата съображения се поддържат. Включително е посочено, че не са събрани доказателства и не е установена годността на използваната при проверката мобилна поосова везна тип DEWI с № **********, независимо, че е вписан в НП срок на годност до м.април 2022г. Заявени са и доводи за прилагане на чл.28 ЗАНН – пътна такса е заплатена от работодателя – превозвач.

Ответникът РД „Автомобилна администрация“, гр.Пловдив не е изразил становище по касационната жалба и по същество.

Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Янева предлага решението да бъде оставено в сила.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от страна в първоинстанционно производство против неблагоприятно съдебно решение.

1. НП е издадено от орган, административно наказателната компетентност на който произтича от упълномощаване със Заповед № РД-08-30/24.01.2020г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, приета по делото /чл.92 ал.2 от ЗАвт.П; чл.189 ал.12 ЗДв.П/. АУАН № 287444 от 13.07.2021г. e съставен от длъжностно лице /инспектор, Кр.К./ при РД „АА“-Пловдив, поради което разполага с правомощия от обхвата на чл.92 ал.1 ЗАвт.П.

Според текстовата част на НП : Нарушението на М.Г.,*** се изразява в това, че на 13.07.2021г., около 12.18ч. в с.Белащица – кръстовището на обходен път и ул.***, като водач на товарен автомобил Ман ТГС от категория N 3G, рег.№ ***, собственост на ББР Лизинг ЕАД, извършва превоз на товари за собствена сметка /фракция 0/40/ от с.Белащица до с.Лилково, със заверено копие на лиценз на Общността за превоз на товари, със Заповед за извършване на превоз № 103/13.07.2021г. и кантарна бележка № **********/13.07.2021г., като управляваният от водача автомобил е с четири оси, с две управляеми оси, при измерено разстояние между осите 1,40м на двойната задвижваща се 3-та и 4-та ос на товарния автомобил; сумата от натоварване на двойната задвижваща ос е 21 405 кг., при максимално допустимо натоварване на оста 19000кг – претоварване с 2 405кг., видно от кантарна бележка № 123 от 12:18ч. на 13.07.2021г. на ИА Автомобилна администрация. Отразено е, че измерването е с електронна мобилна поосова везна тип DEWI № **********, със стикер за годност до м.април 2022г. и сертифицирана рулетка BMI Vario 5 метра № 1357. В НП е вписано по повод подаденото възражение против АУАН, че водачът управлява МПС с маса, която надвишава с над 11% нормите, определени от министъра на МРРБ, като увеличава опасността за останалите участници в движението и с оглед факта, че трайно нарушава настилката на пътищата, отворени за обществено ползване. Относно размер на наложената глоба е посочено, че е съобразен и с факта, че в Регламент 2016/403 от 18.03.2016г. на ЕПС, т.4 „Групи нарушения на Директива 96/53/ЕО на Съвета /5/ Правила за масата и размерите от Приложение I, претовареност с 11% попада в т.2 /повече от 11% надхвърлена максимално допустима маса/ и деянието е класифицирано като „много тежко нарушение”.

Фактическата установеност, съдържаща се в обстоятелствената част на НП /идентична с АУАН/ е обвързана с правна квалификация – нарушение на чл.139 ал.1 т.2 пр.3 ЗДв.П във вр. с чл.7 ал.1 т.5 б.”в” от Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС : „Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат: 2. (изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 2.08.2013 г., бр. 14 от 2015 г.) с размери, маса и натоварване на ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за участниците в движението;”; „Допустимото максимално натоварване на ос за ППС с допустими максимални маси по чл. 6, ал. 1 с пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за движение по всички пътища, отворени за обществено ползване, както и за ППС със същите маси без пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за движение само по дадените в приложение № 2 отворени за обществено ползване пътища, е за: 5. сумата от нaтовaрвaнията на ос нa една двойнa ос нa моторни превозни средствa, когато рaзстоянието между осите е: в) от 1,3 включително до 1,8 m - 18 t (19 t);”. Наложена е санкция по чл.177 ал.3 т.1, предл.2 ЗДв.П : „(Нова - ДВ, бр. 39 от 2011 г., изм., бр. 60 от 2012 г., в сила от 7.08.2012 г., бр. 68 от 2013 г., в сила от 2.08.2013 г., бр. 14 от 2015 г., бр. 97 от 2017 г.) Наказва се с глоба от 500 до 3000 лв. водач, който, без да спазва установения за това ред: 1. управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното развитие и благоустройството;”.

2. Правилно ПРС е приел, че в санкционната норма не е посочено точното предложение, предвид нарушението на чл.139 ал.1 т.2 пр.3-то ЗДв.П : вписано е чл.177 ал.3 т.1 пр.2-ро, вместо пр.3-то ЗДв.П, което не представлява съществено нарушение, тъй като текстовото описание на нарушението съответства с цифровото му изражение. В тази хипотеза не е налице неяснота и нарушено право на защита, ведно с което съдът законосъобразно се е позовал на ЗНА по отношение съдържанието на правните норми.

Доказателствата от преписката и показанията на актосъставителя според РС – Пловдив са обосновали извод за извършено административно нарушение, правилно квалифицирано от правна страна. ПРС приел, че автомобилът е бил с четири оси и е посочил, че контролните органи предварително са знаели по талон колко е допустимата маса на автомобила. Талон преписката не съдържа, вкл. такъв не е приет по делото, както и не е изискан от съда.

Според свидетелят К. /актосъставител/, автомобилът бил с 4 оси – 2 управляеми и 2 неуправляеми и 19 тона трябва да е максимално допустимата маса на ос при измерено разстояние на осите 1,40, какъвто бил случая. Преписката не съдържа доказателства за вида на ППС и техническите му параметри, съответно – разпитаният актосъставител също не е пояснил въз основа на кои данни приема, че автомобилът е бил с 4 оси – 2 управляеми и 2 неуправляеми, като съдът не е събрал писмени доказателства за тези обстоятелства. Свидетелят е посочил, че водачът показал кантарна бележка, според която количеството товар е по-малко от измереното от контролните органи, но измереното от тях било действителното. В тази вр. се отбелязва, че кантарната бележка не е приобщена към преписката, за извършване на съпоставка в измерените количества, както и установяване на възможна причина за разликата, като твърдението за действително измерване от контролните органи практически не е доказано, той като отсъства стикер за годност, удостоверяващ годността на ползваната на място при проверката електронна мобилна поосова везна, вкл. не е приложено доказателство за сертификат на рулетката. Само посочването на двата уреда в НП не е достатъчно за възприемане безспорно точността на измерването, тъй като в случая е имало и други данни за измерено количество.

В писмено становище, представено пред ПРС ответникът е поддържал, че измерванията при проверката не са оспорени и действителното тегло на МПС не следва да бъде задължително доказано чрез измерване с измервателно средство, в която насока е разпоредбата на чл.35 ал.3 от Наредба № 11/2001г. В случай обаче, че измерванията са осъществени с измервателно средство, дължимо съдържание на преписката е документ за годността му и не е достатъчно само позоваването на данни за годност, тъй като не е предвидена презумптивна доказателствена сила на АУАН. Посочено е също, че след извършване на проверката и съставяне на АУАН е заплатена необходимата такса на АПИ с позоваване на чл.14 ал.3 от Наредба № 11/2001г. В жалбата също е посочено, че след извършване на проверката е била надлежно заплатена таксата съгл. чл.14 ал.3 от Наредба № 11/2001г. Отразено е, че по преписката отсъстват доказателства нарушителят да е бил наказван за такова нарушение на ЗДв.П или за каквото и да е било друго нарушение на правилата за движение относно транспортната дейност, но е направена квалификация за висока степен на обществена опасност при определяне размер на наказанието. В тази вр. следва да бъде отбелязано, че преписката не съдържа информация за отразените в НП данни за трайно нарушена настилка по пътищата, отворени за обществено ползване.

С оглед изложеното се съобрази, че обосноваността на НП произтича от преписката, която в случая не е пълна – отсъства талонът, на който се е позовал съдът. От друга страна, съгласно чл. 107 ал. 2 НПК, съдът събира доказателства по направените от страните искания, а по свой почин - когато това се налага за разкриване на обективната истина. В случая ПРС е направил извод за техническите характеристики на МПС и годност на измервателния уред, без същите да се основават на приети по делото писмени доказателства, каквито и преписката не съдържа. В случая не са били изяснени съществени обстоятелства от фактическата установеност, необходими за преценката относно съставомерност на деянието.

Налице е основание за отмяна на решението с връщане на делото за ново разглеждане на друг състав на ПРС. При новото разглеждане на делото, районният съд следва да осигури събирането на всички относими към предмета на спора доказателства /чл.13 НПК/ - доказателства за годност на електронна мобилна поосова везна тип DEWI с № ********** и за сертифициране на рулетка ВМI Vario 5 метра № 1357, включително копие на талон І за МПС с рег. № *** за установяване обстоятелствата за размери, маса и натоварване на осите на ППС /в тази насока Решение № 416/11.03.2022г. постановено по КАНД № 59/2022г., АС – Пловдив/.

На основание чл.226 ал.3 АПК, районният съд следва да се произнесе и по искането за присъждане на разноските, претендирани в настоящото производство.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.222 ал.2 т.1 АПК, Административен съд-Пловдив, XXIV състав,

 

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Решение № 2206 / 07.12.2021г., постановено по АНД № 5678 по описа за 2021г. на Районен съд-Пловдив.

Връща делото за ново разглеждане от друг състав на Районен съд- Пловдив, при съобразяване с указанията в мотивите на настоящето решение.

Решението не подлежи на обжалване.

    

    Председател :

 

                                                                                         Членове :