Решение по дело №740/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 277
Дата: 17 юли 2020 г. (в сила от 17 ноември 2020 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20201720200740
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 май 2020 г.

Съдържание на акта

                       Р Е Ш Е Н И Е

                      В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                               17.ЮЛИ.2020година

Номер  277                                                                                                   гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                           01- Н. състав

На  23.VІ.                                                                                                 година  2020г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                                         ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                                         СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар: Даниела Благоева

ПРОКУРОР    

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД № 00740  по  описа  на съда за 2020година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от   ЗАНН

             С Наказателно постановление № 473606-F 484032/28.Х.2019год. на Нач. Отдел „Оперативни дейности“-гр.София на НАП–гр.София на основание чл.53 вр. чл.27/83 ЗАНН и чл.3 ал.2 от ЗАНН  и чл.185 ал.2  вр. ал.1  от ЗАКОН за данък върху добавената стойност” на „Блян Маркет“ЕООД-ЕИК *********/седалище и адрес-гр.Перник ж.к “Изток” ул.“Юрий гагарин“ № 15 представлявано от М.И.О.-ЕГН **********/ е наложена “Имуществена санкция в размер 500/петстотин хиляди/лева,за извършено нарушение по чл.33 ал.1 от ”НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства  за това, че  при извършена проверка  на   18.ІV.2019год.   е извършена проверка  на търговски обект по Смисъла на &1 т.41 от ПР на ЗДДС–“Магазин за хранителни стоки”/находящ се в гр.Перник кв.”Тева” с/у Бл.8 и стопанисван от „Блян Маркет“ЕООД-ЕИК *********/седалище и адрес-гр.Перник ж.к “Изток” ул.“Юрий гагарин“ № 15 представлявано от М.И.О.-ЕГН **********/ е установено,че към  18.ІV.2019год.  в 12,19ч. дневният оборот от монтирания в обекта ЕКАФП  модел DATECS FR-2000 KL  на ФУ DT654185 и ИН на ФП 02654185 съгласно дневен отчет от ФП в размер на 818,70лв.  Фактическата наличност в касата на обекта е в размер на 431,15лева, съгласно изготвен опис на паричните средства.Фискалното устройство притежава функциите “Служебно Въведени” и Служебно Изведени” суми. Установената промяна в касовата наличност е в  размер на 387,55лева и представлява изваждане на пари в касата,която НЕ е отразена на фискалното устройство в момента на извършването с точност до минута. От горното е видно, че от „Блян Маркет“ЕООД-ЕИК *********  НЕ е изпълнила  задълженето си извън случаите на продажби да отбележи  всяка промяна на касовата наличност/начална сума,извеждане  на пари в касата/ на ФУ,чрез операция „служебно изведени“ суми- нарушение на чл.33 ал.1 от ”НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства /чл. 33. (1) Извън случаите на продажби всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми.  (2) За фискалните устройства, които не притежават операциите по ал. 1, в книгата за дневните финансови отчети се отбелязва всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) в момента на извършването й с точност до минута. (4) Алинеи 1 и 2 не се прилагат при отчитане на продажби на стоки и услуги чрез вградени фискални устройства в автомати на самообслужване./

               Нарушението  НЕ е довело до НЕотразяване на приходи.

      Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила  жалба от Блян Маркет“ЕООД-ЕИК *********/седалище и адрес-гр.Перник ж.к “Изток” ул.“Юрий гагарин“ № 15 представлявано от М.И.О.-ЕГН **********/  в която се оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление.

  Излагат се доводи, че нарушението визирано в акта и наказателното постановление не е извършено, че в административно наказателната процедура са допусни съществени нарушения на процесуални правила, досежно  императивните  реквизити от съдържанието на акта и наказателното постановление и досежно налагането на административната санкция.

  В съдебно заседание жалбоподателя не се явява изпраща адв.Я.С.-ПАК.

  Въззиваемата страна, редовно призована изпраща представител Ю.К К., като  изразява становище НП да бъде потвърдено.

     Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

 

                  Със АУАН № F 484032/30.ІV.2019 год. съставен от Н.С. Ралова/Инспектор по приходите в НАП-София/ в присъствието на свидетеля Р.Р.Т. е посочено, че   при   при извършена проверка  18.ІV.2019год.  в 12,19ч. дневният оборот от монтирания в обекта ЕКАФП  модел DATECS FR-2000 KL  на ФУ DT654185 и ИН на ФП 02654185 съгласно дневен отчет от ФП в размер на 818,70лв.  Фактическата наличност в касата на обекта е в размер на 431,15лева, съгласно изготвен опис на паричните средства.Фискалното устройство притежава функциите “Служебно Въведени” и Служебно Изведени” суми.Установената промяна в касовата наличност е в  размер на 387,55лева и представлява изваждане на пари в касата,която НЕ е отразена на фискалното устройство в момента на извършването с точност до минута. От горното е видн, че от „Блян Маркет“ЕООД-ЕИК *********  НЕ е изпълнила  задълженето си извън случаите на продажби да отбележи  всяка промяна на касовата наличност/начална сума,извеждане  на пари в касата/ на ФУ,чрез операция „служебно изведени“ суми нарушение на чл.33 ал.1 от ”НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства  /чл. 33. (1) Извън случаите на продажби всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми.  (2) За фискалните устройства, които не притежават операциите по ал. 1, в книгата за дневните финансови отчети се отбелязва всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) в момента на извършването й с точност до минута. (4) Алинеи 1 и 2 не се прилагат при отчитане на продажби на стоки и услуги чрез вградени фискални устройства в автомати на самообслужване./

              Съставен е Протокол за извършена проверка № 0391718/18.ІV.2019г.

                 АУАН е съставен въз основа на Протокол за извършена проверка № 0391718/18.ІV.2019г., като е  бил предявен за запознаване и подписване, при което жалбоподателя НЕ е вписал възражение.

   Срещу разписка на същия бил връчен и препис от съставения акт за нарушение.

   В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН  жалбоподателя „Блян Маркет“ЕООД-ЕИК *********/седалище и адрес-гр.Перник ж.к “Изток” ул.“Юрий гагарин“ № 15 представлявано от М.И.О.-ЕГН **********/ НЕ е упражнил правото си на писмени възражения, срещу констатацията за посочено нарушение в АУАН.

       Въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН административно наказващият орган приел, че са налице основанията по чл.53 вр. чл.27/83 ЗАНН и чл.3 ал.2 от ЗАНН  и чл.185 ал.2  вр. ал.1  от ЗАКОН за данък върху добавената стойност”  /чл. 185. (1) На лице, което не издаде документ по чл.118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.      (2) Извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл.118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000лв. Когато нарушението не води до НЕотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1./   на „Блян Маркет“ЕООД-ЕИК *********/седалище и адрес-гр.Перник ж.к “Изток” ул.“Юрий гагарин“ № 15 представлявано от М.И.О.-ЕГН **********/  е наложена “Имуществена санкция в размер 500/петстотин/лева  за нарушение на чл.33 ал.1 от ”НАРЕДБА № Н-18  от   13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства”.

    Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: АУАН № F 484032/30.ІV.2019год., Протокол за извършена проверка № 0391718/18.ІV.2019г.,Опис на парични средства,Дневен финансов отчет, Заповед, както и показанията на свидетелите: Н.С. Ралова/Инспектор по приходите в НАП-София/ в присъствието на свидетеля Р.Р.Т...

      Съобразно установената фактическа обстановка от правна страна, съдът намира следното:

  При извършване на служебна проверка за законосъобразност на обжалвания акт, съобразявайки доводите на страните, съдът НЕ констатира допуснати съществени нарушения на административно наказателната процедура, опорочаващи законосъобразността на обжалвания административен акт и обосноваващи отмяната му.

 

  Съображенията са следните:

      Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

   Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган .

   Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.

       Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния  нормативен акт .

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.                

       Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени  в   чл.42 от ЗАНН.

       В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът  е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за запознаване с неговото съдържание.

       В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения  се  констатираха такива.

       При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН  на нарушителя е   връчен   препис от акта  срещу   разписка.

       Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от  която  жалбоподателя   не се е възползувал.

       Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да  съдържа реквизитите, посочени  в  чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган / в случая същия е оторизиран/.

       Изводът на състава е, че при запознаване със всички налични материали както и относно  съставяне на  процесния АУАН и издаване на Наказателното постановление СА спазени установените към съдържанието им  императивни  изисквания  в  чл.42 /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/  и  съответно  чл.57 ал.1 от ЗАНН  /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/, предвид следното:

       Конкретно, относно наложената   на  осн. чл.185   ал.2  вр. ал.1  от ЗАКОН за данък върху добавената стойност”  /чл. 185. (1) На лице, което не издаде документ по чл.118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.      (2) Извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл.118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000лв. Когато нарушението не води до НЕотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1./   на „Блян Маркет“ЕООД-ЕИК *********/седалище и адрес-гр.Перник ж.к “Изток” ул.“Юрий гагарин“ № 15 представлявано от М.И.О.-ЕГН **********/ наказание “Имуществена санкция в размер 500/петстотин/лева  за  нарушение на чл.33 ал.1 от ”НАРЕДБА № Н-18   от   13.12.2006г.  за  регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства”   с оглед констатираната фактическа обстановка, подкрепена в пълен обем в с.з от разпитаните по делото свидетели.Същите лично са констатирали,че жалбоподателя  НЕ е изпълнил  задълженето си извън случаите на продажби да отбележи  всяка промяна на касовата наличност/извеждане  на пари от касата/ на ФУ, чрез операция „служебно изведени“суми предизвикала несъответствие м/у наличност и отразени такива в посочените устройства 387,55лева  и  то в средата на работното време около 12,19ч.,чрез нарочните технически възможности/функции/ с които е снабдено процесното устройство.  С това НЕ отразяване на изведените суми, видно от приложения Опис-л.15 от който е видна наличност-реална-431,15лева при дневен отчет от 818,70лв., очевидно е осъществен състава на вмененото нарушение по на чл.33 ал.1 от ”НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства /чл. 33. (1) Извън случаите на продажби всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми.  (2) За фискалните устройства, които не притежават операциите по ал. 1, в книгата за дневните финансови отчети се отбелязва всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) в момента на извършването й с точност до минута. (4) Алинеи 1 и 2 не се прилагат при отчитане на продажби на стоки и услуги чрез вградени фискални устройства в автомати на самообслужване./

      ПО размера на наказанието:

      С оглед приложената санкционна разпоредба чл.185 ал.2 от “ЗАКОН за данък върху добавената стойност” /чл. 185. (1) На лице, което не издаде документ по чл.118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.       (2) Извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл.118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000лв.  Когато нарушението не води до НЕотразяване на приходи, се налагат санкциите по   ал.1./,  същата е в минимален размер и е справедлива с оглед, че в процесното НП е отразено “Нарушението НЕ води до неотразяване на приходи“,поради което е приложена санкция в  размера на ал.1 и е справедлива.

      Що се отнася до възражението че жалбоподатела не е разбрал точно обвинението,видно от множеството възражения направени в процесната жалба и с.з, правото на защита не е накърнено и жалбоподателя е разбрал точно в какво е „обвинен“ в който смисъл състава не отчита наличие на съществени процесуални нарушения.

      Не се приема и алтернативното застъпеното становище за наличие на маловажност и евентуално прилагане разпоредбата на чл.28 от ЗАНН предвид, че процесното нарушение засяга фиска на страната респ.  е  със  съществена актуалност т.е така направеното възражение е не резонно.

      С оглед извода на състава,не се произнася по искането за РАЗНОСКИ от страна на защитата.

      Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

  Р     Е     Ш     И:

          ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 473606-F 484032/28.Х.2019год. на Нач. Отдел „Оперативни дейности“-гр.София на НАП–гр.София с което на основание чл.53 вр. чл.27/83 ЗАНН и чл.3 ал.2 от ЗАНН  и  чл.185 ал.2  вр. ал.1  от ЗАКОН за данък върху добавената стойност” на жалбоподателя  „Блян Маркет“ЕООД-ЕИК *********  е наложена “Имуществена санкция в размер 500/петстотин хиляди/лева  за извършено нарушение по  чл.33 ал.1  от ”НАРЕДБА № Н-18  от 13.12.2006г.   за  регистриране и отчитане на продажби   в  търговските обекти, чрез  фискални устройства.

  РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд–гр.Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

             ПРЕДСЕДАТЕЛ:………………………………

 

 

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

………………………..