Решение по дело №92/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 март 2023 г. (в сила от 14 март 2023 г.)
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20237060700092
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                       РЕШЕНИЕ


71


гр. Велико Търново,
14.03.2023г.


В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд Велико Търново – Втори състав, в съдебно заседание на двадесет и седми февруари две хиляди двадесет и трета година в състав:


ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ЧЕМШИРОВ                                                                                                             

при участието на секретаря П.И. и прокурора ……………., изслуша докладваното от СЪДИЯ ЧЕМШИРОВ Адм. д. №92 по описа за 2023 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. с чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата/ЗДвП/.

Образувано е по жалба на адв. М. В., в качеството му на пълномощник на Г.И.К. ***. Търново, срещу Заповед за налагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2а, буква „а“ от ЗДвП с №23-1275-000050/22.01.2023г. на младши автоконтрольор към ОД на МВР – В. Търново, с която на жалбоподателката на посоченото основание е наложено ПАМ „прекратяване на регистрацията на ППС“ за срок от 6 месеца. Жалбоподателката счита оспорваната заповед за незаконосъобразна поради противоречие с материалния закон и допуснати съществени процесуални нарушения. Излага съображения, че приложената от органа правна норма за налагане на ПАМ предполага неправомерно поведение на собственика на ППС, каквото в случая не е налице. Намира за нарушена разпоредбата на чл. 10 от АПК поради издаването на заповедта от лице, участник в образуваното административнонаказателно производство, започнало със съставения на Г. К. АУАН. Моли съда да отмени обжалваната заповед. Не претендира за присъждане на разноски.

Ответникът по жалбата – младши автоконтрольор към ОД на МВР – В. Търново, не взема становище по нея.

Съдът, като прецени оспорвания административен акт, взе предвид становищата на страните и представените по делото доказателства, приема за установено следното:

С процесната Заповед за налагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2а, буква „а“ от ЗДвП с №23-1275-000050/22.01.2023г., издадена от младши автоконтрольор към ОД на МВР – В. Търново, е наложена ПАМ по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП „прекратяване на регистрацията на ППС“ – лек автомобил „Мерцедес А200“, с рег. №..., собственост на оспорващия, за срок от 6 месеца. Като мотиви в заповедта административният орган е изложил, че на 22.01.2023г., около 05,10 часа, в град В. Търново, ул. „България“, посоченият лек автомобил е управляван от трето лице, а именно от А и.с., който не притежава свидетелство за управление на МПС и е неправоспособен. От така посочените факти ответникът е приел, че е налице хипотезата на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, при който посочената ПАМ следва да се наложи на собственик на ППС, управлявано от неправоспособен водач.

По делото е приложен АУАН серия GA №838670 от 22.01.2023г., издаден за нарушение на чл. 150 от ЗДвП на АСабриев/стр. 7 от делото/, както и АУАН серия GA №838672 от 232.01.2023г. и наказателно постанволение №23-1275-000127/10.02.2023г., издадени за нарушение по чл. 102, т. 1 от ЗДвП на Г.К./стр. 28 от делото/.

В хода на съдебното производство са приобщени към доказателствения материал изпратената от ответника административна преписка по издаване на процесната заповед, както и Заповед рег. №366з-2605 от 28.06.2022г. на директора на ОД на МВР-Велико Търново; заверени ксерокопия на АНП, образувано със съставянето на АУАН серия GA №838672, ведно с НП №23-1275-000127/10.02.2023г. на началник сектор „Пътна полиция“-Велико Търново, както и трудов договор сключен между жалбоподателката и АГППДМ „Дентал Смайл“ гр. Плевен от 09.11.2021г., заверен от адв. В. по реда на чл. 32 от ЗА.

По искане на жалбоподателя са изслушани гласни доказателства чрез разпит в качеството свидетел Р.М..

При горната фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Съдът приема, че жалбата е допустима като подадена от активно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от оспорване, пред компетентния съд и в срока по чл. 146, ал. 1 от АПК.

Оспорваната Заповед за налагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2а, буква „а“ от ЗДвП с №23-1275-000050/22.01.2023г. на младши автоконтрольор към ОД на МВР – В. Търново, е връчена на жалбоподателката на 22.01.2023г., което е видно от направеното отбелязване на самата заповед. Жалбата е подадена директно до АС – В. Търново чрез ОД на МВР – В. Търново на 03.02.2023г., видно от поставения на нея вх. №5127500-2439/03.02.2023г. по описа на ОДМВР – В. Търново. Следователно срокът чл. 149, ал. 1 от АПК следва да се счита за спазен. Жалбата е редовна с оглед на разпоредбите на чл. 150 и 151 от АПК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал.1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а проверява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.

В конкретния случай следва на първо място да се установи дали заповедта за налагане на ПАМ е издадена от лице, притежаващо нормативно регламентираната правна възможност/компетентност/ за това. Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, , 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Оспорваната заповед е издадена от служител на длъжност „младши автоконтрольор“ в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – В. Търново. Съгласно Заповед рег. №366з-2605 от 28.06.2022г. на директора на ОД на МВР-Велико Търново, т. 2 от същата, оправомощени да прилагат ПАМ от вида на процесната са и назначените по график и/или определени със заповед/план за работа служители на длъжност "младши автоконтрольор" в сектор "Пътна полиция", отдел "Охранителна полиция" при ОД на МВР – Велико Търново, за територията, обслужвана от дирекцията. В случая делегирането на правомощия е допустимо, съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и направено редовно. За да е завършен обаче надлежно фактическия състав на оправомощаването, според волята на делегиращия орган, изразено в приложената Заповед рег. №366з-2605 от 28.06.2022г., следва да се установят и други обстоятелства, а именно – служителят да е назначен по график или определен със заповед/план за работа/вж. т. 1.2 от заповедта, стр. 24 и сл. от делото/. Въведените допълнителни изисквания, на които следва да отговаря конкретен служител, за да е надлежно оправомощен съгласно посочените в заповедта на директора на ОД на МВР критерии, явно целят да отграничат отделните служители, заемащи същата длъжност, като оправомощени са не всички тези лица априори/по принцип, а конкретно изпълняващи определени функции. Явно волята на делегиращия орган е компетентността за налагане на ПАМ да се предоставя в конкретен случай на конкретен служител, когато той изпълнява служебните си задължения в конкретен времеви период и/или на определено място. Имено за това е поставено допълнителното изискване този служител да е назначен по график или определен с нарочна заповед или план за работа. Изпълнявайки своите служебни задължения по график/план за работа или др. заповед, служителят ще може в рамките на работния график/период на дежурство или др. да издаде валидно заповед за налагане на ПАМ по ЗДвП. Ако служителят не е на работа, респ. ако не работи в конкретен пътен участък, той не би могъл да издаде такава заповед, тъй като това няма да е необходимо с оглед изпълнението на служебните му задължения. Именно в такъв аспект следва да се разбира посоченото допълнително изискване в цитираната т.2.1 от заповедта на директора на ОДМВР – В. Търново. Следователно, за да се прецени изискването за компетентност освен тази заповед и безспорното качество на служител на посочената длъжност, следва да се установи, че този служител в конкретно време и на посочено място е изпълнявал служебните си задължения съгласно заповедта за оправомощаване/бил е на смяна, по график, въз основа на заповед, работен план и т.н./. Само по този начин би се изпълнил целят сложен фактически състав по надлежното оправомощаване на определено длъжностно лице, което законът допуска.  Ето защо с разпореждането на съдията докладчик  за насрочване на делото са дадени указания на основание чл. 171, ал. 4 от АПК на ответника да представи доказателства за компетентността на издателят на заповедта именно в контекста на посоченото в т.2.1 от Заповед рег. №366з-2605 от 28.06.2022г. Такива доказателства по делото не са представени, като пълномощник на ответната страна не се е явил в съдебно заседание и не е взел становище и по изпълнението на указанията на съда. Доказателствената тежест за установяване на посочените факти носи ответника, съгласно разпоредбата на чл. 170, ал. 1 от АПК. При това положение настоящият състав приема, че по делото не е установено, че оспорваната заповед за налагане на ПАМ е издадена от компетентен орган, поради което се явява нищожна.

Липсата на компетентност на издателя на един административен акт, е съществен порок на акта, който води до изначална липса на такъв акт, т.е. до нищожност. Понеже допуснатият недостатък не може да се поправи с последващи процедурни действия, то и постановеният краен акт е издаден при наличие на съществено процедурно нарушение. За наличието му съдът следи служебно, независимо от това дали жалбоподателят се е позовал на него. Ето защо при извършване на такава проверка и констатиране на порок, водещ до нищожност на обжалвания акт, то нищожността следва да бъде обявена с решението на съда, тъй като преценката за това е част от предметните предели на съдебната проверка – чл. 172, ал. 2 от АПК. Обжалваната ПАМ следва да бъде обявена за нищожна.

Страните по делото не са претендирали за разноски и съдът не се произнася по дължимостта им.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административният съд – В. Търново, ІІ-ри състав

РЕШИ:

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНА Заповед за налагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2а, буква „а“ от ЗДвП с №23-1275-000050/22.01.2023г. на младши автоконтрольор към ОД на МВР – В. Търново.

 РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 


                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: