Решение по дело №806/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 803
Дата: 14 декември 2020 г. (в сила от 6 януари 2021 г.)
Съдия: Даниела Василева Дилова
Дело: 20207170700806
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

гр. Плевен, 14.12.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, първи състав, в публично съдебно заседание на втори ноември през две хиляди и двадесета година в състав:

 

Председател: ДАНИЕЛА ДИЛОВА

 

при секретаря Венера Мушакова, като изслуша докладваното от съдията  Дилова адм. дело № 806 по описа за 2020 година на Административен съд – Плевен.

 

Производството е по реда на чл. 124 от ЗДСл вр. чл. 145 и сл. от АПК.

Делото е образувано по жалба подадена от  Е.С.Г. от гр.Д.Дъбник, против Заповед № ЛД-13-273/06.08.2020г. на Изпълнителния директор на  Изпълнителна агенция „Борба с градушките“ гр.София, с която на оспорващата на основание чл. 92 ал.1 ч 97 а1 от ЗДСл.вр. чл. 89 ал.2 т.1 и т.5, чл.90 ал.1 т.2 , чл.91 ал.1, чл.93 ал.1 и чл.96 ал.1 от ЗДСл и е наложено дисциплинарно наказание „Порицание“ затова, че в качеството и на началник отдел „Оперативна дейност“ в РДБГ гр.Д.Дъбник не е извършила необходимите действия като ръководител, не е осъществила контрол по отношение изпълнението на задълженията от страна на служителите на отдела и е допуснал грешки и пропуски в организацията на работата по противоградова защита, които са се отразили негативно върху качеството на проведеното от РДБГ гр.Д.Дъбник противорградово въздействие на 20.05.2020г., което от своя страна е довело до интензивна градушка.Твърди се,  че заповедта за дисциплинарно наказание е незаконосъобразна, поради допуснати нарушения на процесуалните и материалноправните правила.Твърди се, че заповедта е незаконосъобразна, тъй като противоречи на императивните разпоредби на чл. 97 ал.1 от Закона за държавния служител. Твърди се, че в издадената заповед не са посочени конкретните служебни задължения, които е пропуснала да изпълни и които са довели до неосъществяване на контрол по отношение на изпълнение на задълженията от подчинените и служители, не е ясно какви действия и бездействия допуснати от жалбоподателката  представляват неспазване на правилата посочени в чл. 5 ал.2 от Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация. Излага доводи, че  липсата на описание на конкретните нарушения на служебната дисциплина по време и място, а също и без посочване на доказателствата, които ги доказват нарушават правото на защита, тъй като възпрепятстват възможността на жалбоподателката да ангажира доказателства в своя защита и обуславя незаконосъобразост на издадения административен акт.  Твърди , че не е извършила вменените и от дисциплинарно наказващия орган нарушения на служебната дисциплина. Моли съда да отмени заповедта за налагане на дисциплинарно наказание като незаконосъобразна, и присъди направените по делото разноски    

В съдебно заседание жалбоподателката се представлява от адв. Д. който изразява становище, да се отмени заповедта за дисциплинарно наказание като незаконосъобразна. Подробни съображения излага в писмена защита представена по делото.

 Ответникът  се представлява от С.Г.- служител с юридическо образование, който изразява становище, че жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена. В представената по делото писмена защита изразява становище, че  заповедта за налагане на дисциплинарно наказание е законосъобразна, нарушението е доказано и е спазена процедурата по налагане на дисциплинарното наказание. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд - Плевен, първи състав след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства в тяхната цялост съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:

По делото  е прието за безспорно, че жалбоподателката Е.С.Г. работи на длъжност началник отдел „Оперативни дейности“ в РДБГ Плевен.Видно от представената по делото длъжностна характеристика е, че в т. 5 преки задължения е посочено, че организира, управлява ежедневно работата в отдел ОД, организира и провежда радиолокационни наблюдения и операции по активно въздействие, контролира оперативните екипи по време на работа.  В т. 7- отговорности  е посочено, че отговаря за работата на служителите в отдела, отговаря за провеждането на ефективни противоградови въздействия, отговаря за дисциплинарния контрол в отдела и т.н.

По делото  стр./51/ е представена докладна записка от Ц. Д. Главен директор ГД ТОД относно предложение за налагане на дисциплинарни наказание на директора и експерти в РДБГ гр.Д.Дъбник обл. Плевен.Видно от същото е, че във връзка с получено писмо от  М.М.-Гл експерт ОД РДБГ гр.Д.Дъбник обл. Плевен е извършен анализ на въздействието от 20.05.2020г. и е съставен протокол с вх.№ 05-00-235/09.06.2020г.От докладната се установява, че при анализа на грешките и пропуските в  организацията на работата, които са се отразили негативно върху качеството на проведеното въздействие и са довели до интензивна градушка на земята. Изводите, които са направени са, че допуснатите грешки са системни и независимо от анализа, проведени през изминалите години те се повтарят.направено е предложение да бъде обсъден въпроса за дисциплинарна отговорност на И.Х.-директор РДБГ Д.Дъбник, на Е.Г.-началник отдел, на М.М. главен експерт и И. И. старши експерт.Представен е и протокол от 08.06.2020г. от направения анализ на проведено въздействие на 20.05.2020г. в РДБГ Д.Дъбник

 Видно от представената по делото заповед № РД-13-242/06.07.2020г.е, че Изпълнителния директор на ИА Борба с градушките инж.В. С. е наредил дисциплинарния съвет към изпълнителната агенция да изясни фактите и обстоятелствата свързани с извършени действия от служители на РДБГ сред които и Е.Г., които съставляват нарушения на трудовата дисциплина и на вътрешния трудов ред според докладна записка № 05-00-238/10.06.2020г. от Ц. Д.- главен директор на ГД „Технически и оперативни дейности“

По делото е представено писмо до членовете на дисциплинарния съвет, които са поканени да се явят на заседание на 17.07.2020г. в 11 ч.

Видно от представената по делото покана/ стр. 42/ е, че Е.Г. е поканена да се яви на 17.07.2020г. за да бъдат изслушани обясненията и във връзка с извършен анализ на въздействие от 20.05.2020г. Жалбоподателката е уведомена на 07.07.2020г

По делото/ стр. 39/ са представени обяснения от жалбоподателката във връзка със случая на 20.05.2020г.

Видно от представения по делото протокол  от 17.07.2020г. е, че на посочената в поканата дата и час жалбоподателката се е явила за изслушване и e дала освен писмени и устни обяснения.

От представеното по делото решение на дисциплинарния съвет от 20.07.2020г. се установява, че е прието че  действията на Е.Г. изразяващи се в неосъществяване на контрол по отношение изпълнението на задълженията от страна на служителите на отдела, допуснати грешки и пропуски в организацията на работата по противоградова защита, които са се отразили негативно върху качеството на проведеното противоградово въздействие на 20.05.2020г, довело до интензивна градушка представляват дисциплинарно нарушение.Дисциплинарния свет е предложил на Е. Ст.Г. да бъде наложено дисциплинарно наказание порицание. 

По делото е представена заповед № РС-13-273/06.08.2020г., от която е видно, че на Е.Г. затова, че в качеството и на началник отдел „Оперативна дейност“ не е извършила необходимите действия като ръководител, не е осъществила контрол по отношение изпълнението на задълженията от страна на служителите на отдела и е допуснала грешки и пропуски в организацията на работата по противоградова защита, които са се отразили негативно върху качеството на проведеното в РДБГ гр.Д.Дъбник противоградово въздействие на 20.05.2020г., което е довело до интензивна градушка-нарушение по чл. 89 ал.2 т.1 и т.5 от ЗДСл, вр. чл. 5 ал.2 от КПСДА.  

По делото като свидетел е разпитан Ив. Х.-директор на РД „Борба с градушките“ гр.Д.Дъбни, от показанията на който се установява, че преките задължения на жалбоподателката са да организира оперативната работа в РД „борба с градушките“ и като специалист по радиолокация участва в екипите за активно въздействие.От показанията на свидетеля се установява, че на 20.05.2020г. жалбоподателката не е била на работа.На работа е била дежурната смяна със старши оперативен М.М., който отговаря за цялата оперативна дейност по време на дежурството.От показанията на свидетеля  се установява, че пропуските в дейността на жалбоподателката не са свързани с организацията на работа, а с начина на взаимодействие между дежурния екип и ракетострелците по ракетните площадки.От показанията на свидетеля се установява, че в конкретния случай проблемите са свързани с работата на ракетосрелците, която работа е объркана от погрешни команди от страна на специалиста по активно въздействие.Според свидетеля конфликтите между началника на отдела в случай жалбоподателката и старши експерта, който е бил ръководител на оперативната дежурна част не са междуличностни, а на професионална основа. Съдът кредитира показанията на разпитания по делото свидетел, които са обективни и кореспондират с останалите представени по делото доказателства.

Видно от представения по делото Правилник за организация на оперативната дейност на ИА „борба с градушките“ е, че  оперативната работа се организира от директорите на РДБГ,а въздействието върху градоносните облаци се провежда от екипи на КП и РП в съответствие с изискванията на установената методик за активни въздействия под ръководството на старши оперативен дежурен. Съгласно т. 10 от Правилника задължение на началниците на отдели е да изготвят графици за дежурства, които се утвърждават от директорите на РДБГ и могат да бъдат променяни съобразно от обстоятелствата. Видно от раздел III  на правилника е, че задължение на старши оперативния дежурен е да организира, ръководи и контролира дейността на оперативните екипи в КП и РП по време на дежурството.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата, предмет на това производство, е подадена в срока по чл.149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.                                   

Оспорената заповед е издадено от компетентен орган. При издаването й обаче са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила –основание по чл. 146, т. 3 от АПК.

Това е така, тъй като на първо място заповедта е немотивирана и не съдържа задължителните реквизити по  чл. 97, ал. 1, т. 4 и т. 5 от ЗДСл, тъй като липсва фактическо и правно описание на неизпълнените служебни задължения, липсва описание и конкретно посочване на дата и място на извършване на всяко едно нарушение, както и  не са посочени конкретно кои служебни задължения са нарушени от държавния служител и обстоятелствата при които са извършени. Съгласно цитираната норма, едни от задължителните реквизити на писмената заповед, с която се налага дисциплинарно наказание са посочване на мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението и точното посочване на разпоредбите, които са нарушени, както и доказателствата, които го потвърждават - т. 4, както и служебните задължения, които са били виновно нарушени - т. 5. В оспорения административен акт, е посочено само общо – жалбоподателката не е извършила необходимите действия като ръководител, не е осъществил контрол по отношение изпълнение на задълженията от страна на служителите на дирекцията и е допуснала грешки и пропуски в организацията на работата по противоградовата защита. В случая дисциплинарно наказващия орган не е посочил конкретните правила за служебно поведение, които служителят не е спазил и на които поведението му противоречи, т.е. не е изложил фактически съображения, от които да е видна волята му.  Като квалификация в заповедта за дисциплинарно наказание освен нарушение по чл. 89 ал.2 т.1 е посочено и нарушение по т. 5-  от ЗДСл - нарушение  на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация, за което не се съдържа фактическо описание в заповедта за налагане на наказание, както и за такова нарушение не са изискани обяснения от жалбоподателката.  В заповедта за дисциплинарно наказание нарушенията са квалифицирани като такива по чл. 89, ал.2 т.1 и 5  от ЗДСл- съответно нарушение на служебните задължения - т. 1, неспазване на кръга на служебните правомощия - т. 3 и нарушение на Етичния кодекс - т. 5, но в заповедта липсва разграничение с кое изпълнително деяние са нарушени и кои служебни задължения, с какво е нарушен кръга на служебните правомощия, за каквото липсват каквито и са фактически установявания, както и с кои действия е нарушен Етичния кодекс.Ето защо съдът приема, че посочените  нарушения са съществени, тъй като водят до невъзможност да се установи кога са извършени описаните в заповедта дисциплинарни нарушения, кои конкретни служебни задължения са нарушени от  Е. Г. и за кои от тях може да се ангажира дисциплинарната отговорност на държавния служител, което от своя води до нарушаване правото на защита на жалбоподателката.

С оглед горепосоченото, съдът намира че оспорената пред съда заповед № РД-13-272 /06.08.2020г. е издадена от компетентен орган, но в нарушение на установената форма, в противоречие с материално правните разпоредби и следва да бъде отменена.

С оглед изхода на делото, на основание чл. 143 ал. 1 от АПК,  ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателката сумата 410 лв представляваща направени по делото разноски за държавна такса и адвокатско възнаграждение.

 Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд –  Плевен, първи състав,

 

                        Р Е Ш И :             

 

ОТМЕНЯ  заповед РД-13-273/06.08.2020г. на  Изпълнителния директор на ИА“Борба с градушките“, с която на  Е.С.Г. от гр. Д.Дъбник е наложено дисциплинарно наказание „порицание” 

     ОСЪЖДА ИА“Борба с градушките“  със седалище  гр. София да заплати на Е.С.Г. *** сумата 410 лв представляваща направени по делото разноски.

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от деня на съобщаването му на страните.

        

                                              

      Съдия: