Решение по дело №613/2011 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 580
Дата: 11 ноември 2011 г. (в сила от 22 март 2012 г.)
Съдия: Васко Димитров Нанев
Дело: 20117150700613
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 август 2011 г.

Съдържание на акта

Р е ш е н и е

 

№ 580/11.11.2011г.

 

гр. Пазарджик

 

в името на народа

 

Административен съд – Пазарджик, ІІІ-ти състав, в открито съдебно заседание на осемнадесети октомври, две хиляди и единадесета година, в състав:

                                                                  Председател: Васко Нанев

 

при секретаря Д.Г., като разгледа докладваното от съдия Нанев административно дело № 613 по описа на съда за 2011 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.215 от ЗУТ.

Делото е образувано по жалба на А.К.Г. ***, против заповед № ДК-02-ЮЦР-138/14.04.2011 год. на началника на РДНСК - Южен централен район. С обжалваната заповед е наредено на основание чл. 225, ал. 1 от ЗУТ премахването на незаконен строеж „вилна сграда”, находящ се в държавен горски фонд, отдел 289 „к” по ЛУП на местност „Слънчева поляна” (защитена местност), язовир „Широка поляна”, землище на гр. Батак, общ. Батак с извършител А.К.Г..

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като е постановена в нарушение на материалния закон и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Твърди се също, че сградата, находяща се в поземлен имот 000529, местност „Слънчева поляна”, в землището на гр. Батак със застроена площ от 32 кв.м е построена през 1986 год. и за същата няма издадени строителни книжа. Според жалбоподателя административният орган не се е съобразил с направеното от адресата на заповедта възражение във връзка със съставения на 09.12.2011 год. констативен акт, че същата е търпим строеж по смисъла на §16, ал. 1 от ПР на ЗУТ. Жалбоподателят счита, че в настоящия случай е налице отрицателна по отношение на правомощието да се разпореди премахване на незаконен строеж материалноправна предпоставка на търпимост на строежа по смисъла на §16, ал. 1 от ПР на ЗУТ. Тъй като вилната сграда е изградена през 1986 год., т.е. преди 07.04.1987 год., разположена е извън строителните граници на населените места и ситуирането й в имота е адекватно на действалите по време на извършването на строежа правила и нормативи, същата се явява търпима. Иска се от съда да обяви незаконосъобразността на оспорения акт и да го отмени.

Административният орган оспорва чрез процесуалния си представител жалбата като моли същата да бъде отхвърлена с решението на съда.

Съдът, като взе предвид обжалвания административен акт, събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

С констативен акт № 245-13/09.12.2010 год. /л.19/, съставен от служители на РДНСК – ЮЦР, в отсъствието на жалбоподателя, е констатирано, че в землището на язовир „Широка поляна”, отдел 289 „к” е изпълнена вилна сграда с размери 12х4 метра, с кота стряха + 5.50 м и кота било + 6.30 м. Установено е, че конструкцията на сградата е дървена. Покривът е двускатен, също с дървена конструкция, покрита с профилирана ламарина. В графата „установени нарушения” на акта е вписано, че сградата е изградена без строителни книжа като е прието, че е нарушена разпоредбата на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ. Директорът на РДНСК-ЮЦР е издал обжалваната заповед на 14.04.2011 год. Същият е приел в мотивите си, че индивидуализираният в описания констативен акт строеж е незаконен, тъй като е извършен без одобрени инвестиционни проекти и без разрешение за строеж – чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 от ЗУТ.   Обсъдил е възражението срещу констативния акт от страна на жалбоподателя като е приел, че същото ведно с представените доказателства не променя направените констатации, тъй като няма подадено заявление и няма образувана преписка по реда на §184 от ЗУТ.

По делото е изслушано заключение на вещото лице по назначената с определение на съда съдебно-техническа експертиза. В заключителната част вещото лице е намерило, че провереният обект, собственост на А.К.Г., не е идентичен с този, описан в констативен акт № 245-13/09.12.2010 год. и съответно с този, описан в обжалваната заповед. В констативно-съобразителната част вещото лице е посочило, че сградата на А.К.Г. е записана като фургон в ревизионните книги на ДГС „Широка поляна”. Същата представлява строеж като е използвана самоносеща конструкция от фургони и е трайно свързана с терена посредством стоманени профили и бетонови фундаменти. Сградата е покрита с дървена конструкция и гладка поцинкована ламарина. Фасадите са облицовани с дървена ламперия. Застроената площ е 35.02 кв. м /помещения – 27.02 и веранда – 8.40/. От запознаването с кадастралната карта и регистър, одобрена със заповед № РД-18-10/12.04.2011 год. на ИД на АГКК вещото лице е установило, че сградата е отразена в КК и КР с идентификатор №02837. 15150.5 с площ 30 кв.м и е записана като собственост на жалбоподателя А.Г..

На уточняващ въпрос в съдебно заседание вещото лице е заявило, че строежът, описан в констативния акт и в заповедта не е идентичен с този, който е собственост на жалбоподателя. В констативния акт се описва строеж с дължина 12 м и ширина – 4 м, а сградата на жалбоподателя е с дължина 6 м и ширина -5.6 м, като визията е различна – проверената от вещото лице сграда има правоъгълна форма, а отразената в акта има друга конфигурация.

Разпитаният по делото св. Л. твърди, че жалбоподателят има фургон около язовир „Широка поляна”, „облечен с ламперия”. Дава показания, че е бил в Чехия и се е върнал от Прага през 1986 год. и същата година е помогнал на жалбоподателя да поставят фургона. Има метални конструкции, на които фургонът стои, и е изградена малка циментова стъпка, която държи вертикалното желязо.

Съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва заповедта на началника на РДНСК лице, в законоустановения срок. Заповедта е съобщена на 29.06.2011 год. /л.44/, а жалбата е постъпила в деловодството на административния орган на 12.07.2011 год.

Разгледана по същество същата се явява основателна.

Производството по издаване на индивидуални административни актове се осъществява с оглед да се установи обективната истина по случая, за да може същият да се реши в съответствие с нея. От принципа за истинност следва да се ръководят всички участници в административното производство, но това важи с особено голяма сила за водещия производството административен орган. Този извод следва от общия смисъл на правилото на чл. 35 от АПК, а именно индивидуалният административен акт се издава след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени, съответно направени. Административният орган не е изследвал подробно и точно всички факти и обстоятелства. На първо място в заповедта е наредено премахването на незаконен строеж „вилна сграда”, която е с размери 12х4, покрита с двускатен покрив. Вещото лице дава заключение, че сградата, предмет на оспорената заповед, не е сградата, собственост на жалбоподателя, отразена с посочен от същото идентификатор в кадастралната карта. Освен това, в хода на административното производство, началникът на РДНСК не е изследвал дали за сградата на адресата на заповедта – жалбоподател в настоящето съдебно производство - е приложим параграф 16, ал. 1 от ПР на ЗУТ. Административният орган не е изследвал годината на построяване на сградата, тъй като от показанията на разпитания свидетел са налице данни, че същата е построена преди 07.04.1987 год. Поради това административният акт е незаконосъобразен и поради липса на форма – чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Фактическите основания са фактическите констатации, които е направил административният орган и въз основа на какви доказателства. От тяхното уточняване произтича правото на органа да постанови съответния акт, като разпореди конкретно задължение. При несъответствието на фактическите основания с обективната действителност актът подлежи на отмяна  като незаконосъобразен.  С оглед събраните по делото гласни доказателства, че сградата на жалбоподателя е била построена през 1986 год. административният орган е бил длъжен да уточни кога е построена сградата, собственост на оспорващия и да провери възможно ли е нейното премахване с оглед допустимия, съгласно §16, ал.1 от ПР на ЗУТ, режим на търпимост. Евентуалната търпимост на строежа има отношение към премахването му, тъй като ако е търпим не следва да се премахва.

С оглед гореизложеното Административен съд – Пазарджик, ІІІ състав, намира, че са налице отменителните основания на чл. 146, т.3 и т.4 от АПК, поради което оспореният административен акт следва да бъде отменен.

 Предвид на факта, че процесуалният представител на жалбпоподателя е  поискал  заплащане на разноски, такива следва да бъдат присъдени по реда на чл.143, ал.1 от АПК, с оглед на което съдът намира, че РДНСК-ЮЦР гр. Пловдив следва да бъде осъдена да заплати на оспорващия сумата от 10 лева д.такса, 200 лева възнаграждение за вещо лице и 150 лева адвокатски хонорар или общо 360 лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2, предл.2 от АПК, Административен съд-Пазарджик, ІІІ състав

 

Р Е Ш И:

 

отМЕНЯ заповед № ДК-02-ЮЦР-138/14.04.2011 год. на началника на РДНСК - Южен централен район, с която е наредено да бъде премахнат незаконен строеж „вилна сграда”, находящ се в ДГФ, отдел  289 ”к” по ЛУП на местност „Слънчева поляна” (защитена местност), язовир „Широка поляна”, землище на гр. Батак с извършител А.К.Г. ***.

ОСЪЖДА РДНСК – ЮЦР  гр. Пловдив да заплати на А.К.Г. ***, сумата от 360/триста и шестдесет/ лева, представляваща разноски по производството.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                        Съдия: