Решение по дело №13/2020 на Районен съд - Радомир

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 февруари 2020 г. (в сила от 8 юли 2020 г.)
Съдия: Росен Пламенов Александров
Дело: 20201730200013
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

гр. Радомир, 19.02.2020 г.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Радомирският районен съд, наказателна колегия, четвърти състав, в публично заседание на десети февруари през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: РОСЕН АЛЕКСАНДРОВ

 

при участието на секретаря Марияна Маркова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 13 по описа за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

С наказателно постановление № 435194-F447380/23.05.2019 г. началник сектор „Оперативни дейности“ – София в Централно управление на НАП е наложил на жалбоподателя „Е.П.“ ЕООД административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 700,00 лева за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, на основание чл. 53 ЗАНН, вр. чл. 185, ал. 2 ЗДДС, вр. ал. 1 ЗДДС.

Недоволен от така наложеното му наказание жалбоподателят по изложените в жалбата и в съдебно заседание от адвокат – защитника си правни доводи моли съда да отмени атакуваното наказателно постановление, като неправилно и незаконосъобразно.

Административнонаказващият орган, редовно и своевременно призован, не е изпратил представител.

Районна прокуратура – Перник, Териториално отделение – Радомир, редовно и своевременно призована, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

Радомирският районен съд, като взе предвид становищата на страните и като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл. 14 и чл. 18 от НПК, приема от фактическа страна следното:

Жалбата изхожда от легитимирано и заинтересовано лице да оспори пред съда законосъобразността на горепосоченото наказателно постановление. Подадена е в законоустановения срок, предвиден в чл. 59, ал. 2 ЗАНН, поради което следва да бъде разгледана по същество.

По делото се установява, че на 15.11.2018 г., в 17,37 ч., при извършена проверка на търговски обект – ресторант „Калената пивница“, находящ се на адрес: с. Калище, общ. Ковачевци, обл. Перник, стопанисван от „Е.П.“ ЕООД, се е установило, че разчетената касова наличност, съгласно отпечатан дневен „Х“ отчет № …/15.11.2018 г., е в размер на 2155,80 лева, докато фактическата касова наличност съгласно изготвен опис на паричните средства от Михаил Валентинов Стефанов – работещ в обекта, е в размер на 154,90 лева. Установената разлика в касовата наличност в размер на 2000,90 лева представлява сума, която не е отразена във ФУ чрез функцията „служебно изведени суми“, въпреки че фискалното устройство, модел „DATECS“ с ИН на ФУ DT 653237, ИН на ФП 02653237, притежава и са активни функциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми, видно от отпечатан дневен „Х“ отчет № 0020482/15.11.2018 г. Констатирано е, че „Е.П.“ ЕООД не е изпълнило задължението си, извън случаите на продажби да отбележи всяка промяна на касова наличност на ФУ чрез операцията „служебно изведени“ суми, с което е допуснато нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

Въз основа на съставения АУАН впоследствие било издадено и обжалваното понастоящем НП, с което на жалбоподателя „Е.П.“ ЕООД е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 700,00 лева за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, на основание чл. 53 ЗАНН, вр. чл. 185, ал. 2 ЗДДС, вр. ал. 1 ЗДДС.

По делото са разпитани в качеството им на свидетели актосъставителят М.В.И. и свидетелят по акта И.Л.З., които потвърждават фактическата обстановка, така, като е описана в съставения АУАН.

Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото писмени и гласни доказателства, а именно: от показанията на разпитаните в съдебно заседание свидетели, както и от присъединените по реда на чл. 283 НПК писмени доказателства. Съдът кредитира показанията на свидетелите, тъй като са последователни, безпротиворечиви и логични, а и се потвърждават от останалите събрани доказателства.

От правна страна:

Съдът, с оглед установената фактическа обстановка и съобразно възраженията и доводите на жалбоподателя, както и като съобрази задължението си да проверява изцяло законосъобразността на наказателното постановление, независимо от основанията, посочени от страните, установи следното от правна страна:

При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления районният съд е винаги инстанция по същество - чл. 63, ал. 1 ЗАНН. Това означава, че съдът следва да провери законосъобразността на постановлението, т. е. дали правилно са приложени процесуалният и материалният закони, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя - аргумент от чл. 314, ал. 1 НПК, вр. чл. 84 ЗАНН. В изпълнение на това си правомощие, съдът служебно констатира, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, в предвидената от закона писмена форма и съдържание - чл. 42 и чл. 57 ЗАНН, както и при спазване на предвидения за това процесуален ред.

Съгласно разпоредбата на чл. 118, ал. 4 ЗДДС условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискалните устройства и сервизно обслужване, експертизите и контролът на фискалните устройства (електронни касови апарати с фискална памет, фискални принтери и електронни системи с фискална памет за продажба на течни горива), техническите и функционалните изисквания към тях, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка с Националната агенция за приходите и за издаване на фискални касови бележки, както и минималните реквизити на фискалните касови бележки, се определят с наредба на министъра на финансите, каквато в процесния случай е Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин на Министерството на финансите. Чл. 33, ал. 1 от последната задължава лицата извън случаите на продажба, всяка промяна на касовата наличност/начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата/ на ФУ да се регистрира във ФУ чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми и то с точност до минутата.

Безспорно е установено по делото, че при проверката, извършена на 15.11.2018 г. в търговския обект, стопанисван от дружеството - жалбоподател, е установена разлика между фактическата наличност в касата и тази, разчетена от ФУ, в размер на 2000,90 лева, която не е била отбелязана във въпросното ФУ за деня на проверката. По този начин е била нарушена отчетността на касовата наличност, с което санкционираното дружество не е изпълнило фискалните си задължения по чл. 33, ал. 1 от визираната Наредба № Н-18/2006 г. Цитираната правна норма е императивна, тъй като се регистрира и се отбелязва във фискалното устройство „... всяка промяна ...“, без значение какво е основанието и на какво се дължи същата, вкл. и „началното салдо“, поради което и с бездействието си жалбоподателят безспорно я е нарушил.

Посочените в АУАН и в наказателното постановление факти ясно сочат вмененото деяние - неизпълнение на задължение по чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/2006 г. на МФ, в случаите, извън продажба, всяка промяна в касовата наличност на ФУ да се регистрира във ФУ чрез операцията, в случая „служебно изведени“ суми. В конкретния случай е установена разлика, която разлика е от неустановена дейност. В обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са посочени размерите на дневния отчет и касовата наличност. В конкретния случай, при проверката не е установено нарушението да е довело до неотразяване на приходи, тъй като липсват каквито и да е било доказателства в тази насока, като в акта за установяване на административното нарушение и наказателното постановление е посочено, че се касае за извеждане на пари в касата извън случаите на продажби, така: решение № 205/9.07.2019 г. по к. а. н. д. № 323/2019 г. по описа на Административен съд – Перник и решение № 208/3.07.2019 г. по к. а. н. д. № 359/2019 г. по описа на Административен съд - Перник. Въз основа на това се приема, че е осъществен съставът на нарушението, визирано в нормата на чл. 33, ал. 1 от Наредбата, сочеща, че извън случаите на продажби, всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми, като за това нарушение на основание чл. 185, ал. 2, във вр. с ал. 1 от ЗДДС, е наложена имуществена санкция в размер от 700,00 лева. В този смисъл правилно е определен размерът на наказанието „имуществена санкция“ към предвидения минимум. АНО безспорно е отчел липсата на предходни нарушения, съобразил се е с изискванията на чл. 27 ЗАНН и е наложил санкция в размер от 700,00 лева, което е към законоустановения минимум в санкционната разпоредба. В този смисъл съдът прецени размерът на наказанието като законосъобразен и справедлив, от което следва, че НП следва да бъде потвърдено и в тази част.

Наред с това, следва да се посочи, че от събраните по делото доказателства не се формира извод, че извършеното от търговеца административно нарушение е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от този вид, тъй като чл. 33, ал. 1 от процесната Наредба има за цел създаване на условия за съпоставимост на касовата наличност с документираните със съответното ФУ суми от продажби и от извършени служебно въвеждане и извеждане на суми във всеки един момент. Всяка една разлика между наличните и документираните средства препятства проследяването на паричния поток в търговския обект и представлява нарушение на правилата за регистрация и отчетност, което сочи на завишена степен на обществена опасност на нарушението. Ето защо настоящият състав приема, че не се касае за маловажен случай съгласно чл. 11 от ЗАНН, вр. с чл. 93, т. 9 от НК и не са налице предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, каквито доводи са изложени в жалбата срещу процесното НП.

По изложените съображения настоящата съдебна инстанция намира, че обжалваното наказателно постановление № 435194-F447380/23.05.2019 г. на началник сектор „Оперативни дейности“ – София в Централно управление на НАП следва да бъде потвърдено.

Водим от изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

 

Р        Е        Ш       И:

 

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 435194-F447380/23.05.2019 г. на началник сектор „Оперативни дейности“ – София в Централно управление на НАП, издадено срещу „Е.П.“ ЕООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:***, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 700,00 лева за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, на основание чл. 53 ЗАНН, вр. чл. 185, ал. 2 ЗДДС, вр. ал. 1 ЗДДС.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред ПАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                               

                                                                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: