Р Е Ш Е Н И Е
№ 1546
12.12.2019 г., гр. Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд - гр.Бургас, в публично заседание на 27.11.2019 г.,
XXІІ наказателен състав състоящ се от:
Председател:
Николай Гемеджиев
секретар Снежана Петрова,
като разгледа докладваното от съдия Гемеджиев
НАХД № 4023 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството по делото е
образувано по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН по повод постъпила в съда жалба подадена
от еднолично дружество с ограничена отговорност с фирма „МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА
ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ - БУРГАСМЕД”, с ЕИК ********* с адрес на управление:
гр.Пещера, област Пазарджик, улица „Нешо Чипев” №1, представлявано от
управителя д-р С.Г.А..
Жалбата е подадена против Наказателно
постановление №27-8/04.07.2019 г., издадено от Изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция „Медицински надзор“.
С това Наказателно постановление (НП) на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.116а от
Закона за лечебните заведения (ЗЛЗ) за нарушение на Раздел III „Изисквания за осъществяване на дейността
по специалността „Гръдна хирургия“, трето ниво на компетентност, т.3.2.1. от НАРЕДБА
№ 5 от 03.11.2016 г. на Министъра на здравеопазването за утвърждаване на
медицинския стандарт „Гръдна хирургия“ („Наредбата“) във връзка с чл.6, ал.1 ЗЛЗ, на дружеството-жалбоподател е наложено административно наказание по вид „имуществена
санкция” в размер на 2 500.00 лева.
С
жалбата се изразява несъгласие с процесното НП и се иска отмяната му. Посочва
се, че е издадено при непълна фактическа обстановка и не е мотивирано, като не
са посочени всички правнорелевантни факти. По същество с жалбата не се отрича,
че липсва трети специалист в отделението по гръдна хирургия, но това се
обосновава с ноторния факт, че е все по-трудно намирането на специалисти в
Република България предвид изтичането на много специалисти в чужбина. Посочва
се също така, че управата на дружеството-жалбоподател активно търси да назначи
трети специалист и не бездейства в случая.
Административнонаказващия
орган (АНО) след редовно призоваване не се явява. Явява се представител, който
изразява становище за потвърждаване на процесното НП.
ПО ДОПУСТИМОСТТА НА ЖАЛБАТА:
Процесното НП е връчено на 29.07.2019 г., видно от датата, положена на
представеното известие за доставяне (л.14 от делото). Жалбата е постъпила при
административнонаказващия орган на 16.08.2019 г. с вх.№Ж-27-8/16.08.2019 г., след като е била изпратена по куриер на 02.08.2019 г.
Ето защо съдът намира, че е процесуално допустима за произнасяне, тъй като
е подадена в седемдневния преклузивен срок по чл.59, ал.2 във връзка с чл.84 ЗАНН във връзка с 183, ал.3 и ал.4 НПК.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
В периода от 07.01.2019
г. до 11.01.2019 г. по адрес на осъществяване на дейността на
дружеството-жалбоподател (гр. Бургас, ж.к. „Меден рудник“, зона „А“) била извършена
проверка, възложена със Заповед № РД-27-8/04.01.2019 г. на Изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит”.
Задачите на проверката били:
-
проверка за съответствието на структурата, управлението,
дейността и организацията на медицинското обслужване в лечебното заведение,
съобразно изискванията на Закона за здравето, Закона за лечебните заведения и
нормативните актове по тяхното прилагане и
-
проверка за спазване на приложимите медицински стандарти,
съгласно разрешение за осъществяване на лечебната дейност, издадено от
Министерство на здравеопазването.
В тази връзка комисията
изискала документи, относими със задачите на проверката.
По време на проверката било установено, че съгласно
Разрешение за осъществяване на лечебна дейност № МБ-3 82/22.04.2016 г., в дружеството-жалбоподател
е разкрито и функционира отделение по гръдна хирургия с трето ниво на
компетентност в изпълнение на медицински стандарт „Гръдна хирургия“ съгласно
Наредба № 5 от 3.11.2016 г.
Било установено и че съгласно щатното разписание на
лечебното заведение и трудово-квалификационни документи на работещите лекари, в
отделението по „Гръдна хирургия“, към 31.12.2018 г. на постоянен трудов договор
работели четирима лекари, от които 2-ма лекари с призната специалност „Гръдна
хирургия” (д-р Т.С.- началник отделение и д-р Д.А.Я.), както и двама лекари с
друга специалност (д-р И.А.Т.и д-р К.Я.Д.).
В резултат на посочената проверка и в гр.София на 19.03.2019
г. в тримесечния давностен[1]
срок по чл.34, ал.1, изр.2 ЗАНН, Я.Н.Н. (главен инспектор) съставил против дружеството-жалбоподател
Акт №А 27-8/19.03.2019 г. за установяване на административно нарушение (АУАН).
Конкретно отразеното в АУАН нарушение било описано в
словесен и цифров вид в смисъл, че като не е изпълнило задължителното изискване
за шестима лекари, както и най-малко трима от тях да са с придобита специалност
по гръдна хирургия, за извършване на дейности по „Гръдна хирургия” от III (трето)
ниво на компетентност, лечебното заведение „МБАЛ - Бургасмед” ЕООД е нарушило:
Раздел III „Изисквания за осъществяване на дейността по специалността „Гръдна хирургия“,
трето ниво на компетентност, т.З.2.1.: „В структурата работят най-малко шестима
лекари, от които най-малко трима трябва да са с придобита специалност по гръдна
хирургия“ на Наредба № 5 от 3.11.2016 г. на M3 за утвърждаване на медицински
стандарт „Гръдна хирургия”, във връзка с чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните
заведения: „Дейността на лечебните заведения и на медицинските и другите
специалисти, които работят в тях, се осъществява при спазване на медицинските
стандарти за качество на оказваната медицинска помощ и осигуряване защита на
правата на пациента. Медицинските стандарти се утвърждават с наредби на
министъра на здравеопазването“. На същата дата 19.03.2019 г. на упълномощен
представител на дружеството-жалбоподател (Лилия Драгомирова Чолакова) бил
връчен препис от АУАН.
В предоставения
тридневен срок по чл.44, ал.1 ЗАНН възражения от страна на дружеството-жалбоподател
са постъпили или поне такива не са приложени към преписката.
На 04.07.2019 г., извън рамките на инструктивния
едномесечен срок по чл.52, ал.1 ЗАНН, но в давностния[2]
шестмесечен срок по чл.34, ал.3 от ЗАНН от съставянето на АУАН, Изпълнителния
директор на ИАМН, издал процесното наказателно постановление, което както бе
посочено по-горе било връчено на дружеството-жалбоподател на 29.07.2019 г.
Конкретно посоченото нарушение, вменено на дружеството-жалбоподател, е идентично
с отразеното в АУАН, както в словесен, така и в цифров вид.
На 16.08.2019 г. и както отново бе прието по-горе - в рамките на преклузивния срок по чл.59,
ал.2 във връзка с чл.84 ЗАНН във връзка с 183, ал.3 и ал.4 НПК, била подадена
процесната жалба с вх.№Ж-27-8/16.08.2019 г., след като била подадена по куриер на 02.08.2019 г.
ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Съдът не установи процесуални нарушения или
материалноправни пропуски при издаване на АУАН и НП,
които да обуславят отменително решение. Както АУАН, така и НП съдържат всички
необходими реквизити според чл.42 и чл.57 ЗАНН.
АУАН и НП са съставени от лица, компетентни да
сторят това съгласно чл.117 ЗЛЗ.
В този смисъл по отношение на Изпълнителния
директор на ИАМН са налице:
-
ratione loci – местна компетентност;
-
ratione materiae – материална компетентност на наказващия орган и
-
ratione personae – лична компетентност за произнасяне по образуваната
административнонаказателна преписка.
Процесното административно нарушение съставлява
обикновено бездействие, а административната отговорност на дружеството-жалбоподател
е безвиновна, поради което не следва въобще да се обсъжда наличието или не на вина.
Отговорността на ЮЛ по чл. 83 ЗАНН, както се посочи, е обективна, т.е. налице е
безвиновна отговорност. Достатъчно е само да бъде констатирано от съответните
контролни органи извършването на административно нарушение, за да бъде
реализирана административно-наказателната отговорност на съответното лице, като
му бъде наложена предвидената в закона имуществена санкция. В този смисъл
следва да установят единствено дали кумулативно са налице елементите от фактическия
състав на нарушението, което в настоящия случай е сторено.
Както в АУАН,
така и в процесното НП са посочени датата и мястото на нарушението. Като дата
на нарушението е посочена датата на проверката, когато същото е констатирано. В
НП и АУАН е отразено в какво се изразява конкретното поведение на
дружеството-жалбоподател, посочени са ясно и изчерпателно конкретните
обстоятелства, при които е извършено административното нарушение. Самото
нарушение е описано, както словесно, така и с посочване на правната му
квалификация. АНО е дал правилна квалификация на извършеното деяние. Посочената
от АНО квалификация на нарушението, кореспондира с установеното от фактическа
страна.
Актосъставителят
от своя страна е описал подробно всички обстоятелства относно извършеното
нарушение. Конкретизирани са датата и мястото и начинът на извършване, посочени
са нарушените законови текстове. Актът е съставен в присъствието на свидетел,
присъствал на установяване на нарушението, след което е бил връчен на заместник
управителя на дружеството.
НП е издадено
от компетентен за това орган като в съдържанието му нарушението отново е
описано подробно по дата, място и начин на извършване, отразени са нарушени
законови разпоредби, както и основанието, на което се налага санкцията. В този
смисъл съдът намира, че в съдържанието му се съдържат всички съществени реквизити
за редовност, посочени в чл.57 ЗАНН и нарушителят е бил запознат с всички
фактически и правни основания на админстративнонаказателното обвинение като по
този начин е дадена възможност на дружеството да оспори законосъобразността на
НП пред съда. Спазени са сроковете по чл.34 ЗАНН, защото:
-
нарушението е извършено към 11.01.2019 г. и е установено
на същата дата;
-
АУАН е съставен на 19.03.2019 г.;
-
НП е издадено на 04.07.2019 г.
При проверката
на АУАН и НП съдът достигна до извода, че в процедурата по издаването им не са
допуснати нарушения на процесуалните правила, водещи до ограничаване на правото
на защита на дружеството.
По същество,
съдът намира следното:
В
„Многопрофилна болница за активно лечение Бургасмед“ ЕООД не е спазено
изискването на медицинския стандарт „Гръдна хирургия, съгласно който в
структура от трето ниво работят най-малко шестима лекари, от които най-малко
трима лекари с придобита медицинска специалност по гръдна хирургия.
Като не е
изпълнило задължителното изискване за шестима лекари, както и най-малко трима
от тях да са с придобита специалност по гръдна хирургия, за извършване на дейности
по „Гръдна хирургия” от III-то ниво на компетентност, лечебното заведение „МБАЛ
- Бургасмед” ЕООД е нарушило: Раздел III „Изисквания за осъществяване на дейността
по специалността „Гръдна хирургия“ на Наредба № 5 от
3.11.2016 г. на M3 за утвърждаване на медицински стандарт „Гръдна хирургия”,
трето ниво на компетентност, т.З.2.1., съгласно която в структурата работят
най-малко шестима лекари, от които най-малко трима трябва да са с придобита
специалност по гръдна хирургия“. Съгласно чл. 6, ал. 1 ЗЛЗ дейността на
лечебните заведения и на медицинските и другите специалисти, които работят в
тях, се осъществява при спазване на медицинските стандарти за качество на
оказваната медицинска помощ и осигуряване защита на правата на пациента, а медицинските
стандарти се утвърждават с наредби на министъра на здравеопазването. В
настоящия случай това е Наредба № 5 от 3.11.2016 г. на M3 за утвърждаване на
медицински стандарт „Гръдна хирургия”.
Правилно
наказващият орган не е приложил разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, тъй като не би
могло да се приеме, че е налице маловажен случай на извършеното нарушение
предвид обществените отношения, които са засегнати с установеното нарушение -
свързани с опазване здравето на гражданите.
Наложената
имуществена санкция е в почти минималния размер, предвиден в чл.116а ЗЛЗ, като
не са отразени мотиви защо това е сторено така. Ето защо настоящия състав
намира, че следва да намали размера на наложената имуществена санкция до
предвидения минимум.
Предвид горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН Районен съд – Бургас
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯВА Наказателно
постановление №НП 27-8/04.07.2019 г., издадено от Изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция „Медицински надзор“,
с което на основание чл.53, ал.1 ЗАНН
и и чл.116а от Закона за лечебните заведения за нарушение на Раздел III
„Изисквания за осъществяване на дейността по специалността „Гръдна хирургия“,
трето ниво на компетентност, т.3.2.1. от НАРЕДБА № 5 от 03.11.2016 г. на
Министъра на здравеопазването за утвърждаване на медицинския стандарт „Гръдна
хирургия“ във връзка с чл.6, ал.1 от Закона за лечебните заведения,
на еднолично дружество с ограничена отговорност с фирма „МНОГОПРОФИЛНА
БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ - БУРГАСМЕД”, с ЕИК ********* с адрес на управление:
гр.Пещера, област Пазарджик, улица „Нешо Чипев” №1, представлявано от
управителя д-р С.Г.А.,
е наложено административно наказание
по вид „имуществена санкция” в размер на 2 500.00
лева,
като НАМАЛЯВА
този размер на 2 000.00 лева.
Решението, съгласно чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН, подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд – гр. Бургас на основанията,
предвидени в Наказателнопроцесуалния кодекс (чл.348 НПК) и по реда на Глава
Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (чл.чл.208-228 АПК)
в четиринадесетдневен срок от деня
на съобщението, че е изготвено.
Районен
съдия:__/п/
Вярно с оригинала:
ММ
[1] Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. по тълк.
д. № 1/2014 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и Първа и Втора колегия
на Върховен административен съд
[2] Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. по тълк.
д. № 1/2014 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и Първа и Втора колегия
на Върховен административен съд