Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
10.07.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Кърджалийски
административен |
Съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
20.06. |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мариана
Кадиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Адм. |
дело номер |
165 |
по
описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е по реда на чл. 112, ал. 1, т. 4 от Закона за здравето/ЗЗ/.
Депозирана е жалба от пълномощника на
Г.А.Д. от ***, против Експертно решение № *** от зас.
№ *** на *** г. на НЕЛК гр.София, с което е потвърдено Експертно решение № ***
от зас. № *** на *** г. на ТЕЛК гр.Кърджали.
Сочи, че атакуваното експертно решение
на НЕЛК е незаконосъобразно, неправилно и постановено в противоречие със закона
и приложената медицинска документация и с обективното здравословно състояние на
жалбоподателката.
Счита, че атакуваното решение е издадено
без да са изяснени фактите и обстоятелствата по случая, като от съдържанието на
същото не ставало ясно, как административния орган е стигнал до заключението,
че на жалбоподателката следвало да се определи дата
на инвалидизация *** г.
Въвежда доводи, че в оспорения акт не
били налични мотиви и същият бил лишен от фактически основания, което водело до
порок във формата по смисъла на чл. 59, ал. 1 и чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК,
респ. налице било отменителното основание по чл. 146,
т. 2 от АПК.
На следващо място сочи, че с атакуваното
решение се създавали предпоставки за неравноправно третиране на участниците в
административното производство, като ответникът бил допуснал нарушение на основни
принципи в административното производство, а именно: принципите за съразмерност
– чл. 6, ал. 1 от АПК, за последователност и предвидимост
– чл. 13 от АПК и принципът за равенство – чл. 8 от АПК. В тази връзка цитира
Експертно решение № *** от зас. № ***/*** г. на ***
състав ***, където в аналогичен случай е било прието, че следва да се приложи
чл. 70, ал. 2 от НМЕ, което решение било обжалвано и съответно потвърдено с
Решение № ***/*** г. по а.д. № ***/*** г. на Административен съд –
Пловдив.
В подкрепа на доводите си за
незаконосъобразност на оспореното решение излага съображения, че Г.Д. била с ***%
трайно намалена работоспособност с дата на инвалидност *** г., като била във
временна неработоспособност за периода 06.07.2018 г. до 17.07.2018 г.
вследствие на заболяването, ***. В тази връзка счита, че определената дата на
инвалидност – *** г. е неправилна и противоречие със съдебната практика и чл.
70, ал. 5 от НМЕ. В случая следвало да намери приложение нормата на чл. 70, ал.
2 от НМЕ, тъй като непосредствено след временната нетрудоспособност жалбоподателката била преминала в инвалидност.
Моли съда да постанови решение, с което
да отмени Експертно решение № *** от зас. № *** на
*** г. на НЕЛК гр.София. Претендира деловодни разноски.
В
съдебно заседание чрез адв. М. С. поддържа депозираната жалба по изложените в нея
съображения. Представя писмена защита, в която излага аналогични с въведените в
жалбата съображения за незаконосъобразност, немотивираност и необоснованост на
оспореното решение.
Ответникът по жалбата, редовно призован не изпраща
представител. От юрисконсулт К. К. е постъпило писмо с изх. № ***/*** год., с
което уведомява съда, че счита депозираната жалба за неоснователна,
респективно, процесното експертно решение на НЕЛК за
законосъобразно и мотивирано, като постановено от надлежен административен
орган, в пределите на неговите правомощия, при спазване на материалния закон и
процесуалните правила. Излага подробни съображения, относно обстоятелството, че
в конкретния случай е неприложима разпоредбата на чл. 70, ал. 2 от Наредба за
медицинската експертиза. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли
жалбата на Г.А.Д. от ***, против Експертно решение № ***/*** г. на *** състав ***
при НЕЛК, като неоснователна. Релевира възражения за
прекомерност на заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение, с оглед
действителната правна и фактическа сложност на делото.
Съдът като прецени
събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
Г.А.Д. е била на
лечение в *** за периода от *** г. до ***
г. Поставена й е *** диагноза: „***“, което видно от издадената епикриза/л. 7 от
делото/. Изписана е с подобрение от болничното заведение, при което е
определен период на временна нетрудоспособност в размер на 12 дни, считано от
06.07.2015г. до 17.07.2015 г., за което е издаден болничен лист № *** от ***
г./л. 9 от делото/.
На 07.09.2015 г. жалбоподателката отново е била хоспитализирана в ***/л. 6 от приетото по делото МД/, съответно дехоспитализирана
на 10.09.2015 г. с назначена ***, като лекуващият лекар е изразил отрицателно
становище за предоставяне на временна нетрудоспособност.
На 05.11.2015 г.
Г.А.Д. е депозирала молба-декларация в Регионална здравна инспекция – Кърджали
с вх. № ***/*** г./л. от МД/, за
първично освидетелстване от ТЕЛК.
С Експертно
решение № *** от зас. № *** на *** г., издадено ***
състав на ТЕЛК към МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ ***, на
жалбоподателката е определена ***% трайно намалена
нетрудоспособност за срок от 2 години, с дата на инвалидизиране
*** г./л. 23 от МД/. Така
постановеното решение е обжалвано от Г.Д. пред НЕЛК в срока по чл. 112, ал. 1,
т. 3 от ЗЗ, единствено по отношение на датата на инвалидизиране.
С Експертно решение № *** от зас.
№ *** на *** г. на НЕЛК гр.София е потвърдено Експертно
решение № *** от зас. № *** на *** г./л. 30 от МД/, издадено от *** състав на
ТЕЛК към МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ *** по дата на инвалидизиране. На страница втора от акта е
отразено, че датата на инвалидизиране *** г., явяваща
се дата на постановяване на ЕР, е правилно определена на основание чл. 70, ал.
5 от Наредба за медицинската експертиза, поради което НЕЛК потвърждава
решението на ТЕЛК по дата на инвалидизиране.
При така установената
фактическа обстановка, съдът намира, че процесната жалба е
подадена в срока по чл. 112, ал. 1, т. 4
от Закона за здравето/ЗЗ/, от надлежна страна и при наличен правен интерес, в предвидената от закона писмена форма, срещу
административен акт, който подлежи на оспорване, т.е. на съдебен контрол за
законосъобразност, поради което се явява процесуално допустима.
Съгласно разпоредбата на чл.
168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени
от оспорващия, а проверява законосъобразността на оспорения административен акт
на всички основания по чл. 146 от АПК. След извършване на проверката по чл. 168
от АПК съдът намира за установено, следното:
Оспореното решение е издадено от компетентен по място,
материя и степен орган, съгласно чл. 103, ал. 4 от ЗЗ във вр. с чл. 3, ал. 1 от НМЕ
и в предписаната писмена форма, съдържащ фактически и
правни основания за постановяването му.
Разгледан по същество оспореният акт е
незаконосъобразен като издаден в противоречие с материалния закон и при липса
на мотиви, по следните съображения:
Експертно решение
№ *** от зас. № *** на *** г./л. 30 от МД/, издадено от *** състав на ТЕЛК към МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ *** е
обжалвано само в частта относно датата на инвалидизиране,
поради което и по силата на чл. 113, ал. 3 от ЗЗ решенията на органите на
медицинската експертиза, които не са обжалвани или редът за обжалването им е
изчерпан, са задължителни за всички лица, органи и организации в страната.
Нормата на чл. 113, ал. 1 от ЗЗ, дава възможност на органите на медицинската
експертиза да могат и по своя инициатива да отменят или да изменят неправилни
решения на по-долустоящите органи, както и да връщат
техните решения за отстраняване на грешки или непълноти в тримесечен срок от
постановяването им. В конкретния случай с оспореното експертно решение на НЕЛК
е налице произнасяне единствено относно датата на инвалидизиране,
посочена в решението на ТЕЛК, респ. изложени са единствено констатации относно
оспорваната дата на инвалидизиране, което се явява и
основният спор в настоящето производство, въведен с процесната
жалба.
На първо място в атакуваното Експертно
решение № *** от зас. № *** на *** г. на НЕЛК
гр.София, на практика липсват мотиви, на които се основа потвърждаването на
решението на ТЕЛК, което е в нарушение на чл. 49, ал. 1 от ПУОРОМЕРКМЕ, която
норма предвижда, че НЕЛК се произнася с мотивирано експертно решение,
постановено от *** състав, определен съобразно водещата диагноза. В оспореното решение липсват, каквито и да са
съображения, защо се приема, че в случая са налице основанията на чл. 70, ал. 5
от НМЕ, а не на чл. 70, ал. 2 от НМЕ, в който смисъл са въведените доводи в
жалбата против решението на ТЕЛК. В оспореният акт не са посочени фактическите
основания за постановяването му, което е в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 предл. I-во от
АПК.
На следващо място оспореното Експертно
решение № *** от зас. № *** на *** г. на НЕЛК
гр.София, е постановено в противоречие с материалноправни
разпоредби на чл. 70 от НМЕ, съставляващо отменително
основание по смисъла на чл. 140, т. 4 от АПК.
В тази връзка съображенията на съда са
следните:
Принципите и критериите на медицинската
експертиза, редът за установяване на временна неработоспособност, видът и
степента на увреждане, степента на трайно намалена работоспособност,
потвърждаване на професионална болест, както и условията и редът за извършване
на медицинска експертиза по чл. 103, ал. 3 се определят с наредба на
Министерския съвет – чл. 101, ал. 7 от ЗЗ.
Приложимият подзаконов нормативен акт е Наредбата за медицинската
експертиза, в чл. 61, ал. 1, т. 4 от която е регламентирано, че експертизата на
трайно намалената работоспособност включва определяне на началната дата на
трайно намалената работоспособност (дата на инвалидизиране),
а в чл. 61, ал. 2, т. 4 е посочено, че експертизата на вида и степента на
увреждане включва определянето на дата на инвалидизиране.
Нормативно
установените начини за определяне на датата на инвалидизиране
се съдържат в разпоредбата на чл. 70 от Наредбата за медицинските експертизи,
като съгласно ал. 1, дата на инвалидизиране се определя,
когато се определя процент трайно намалена работоспособност (вид и степен на
увреждане). В ал. 2 на цитираната норма е постановено, че, когато лицето е било
във временна неработоспособност и е преминало непосредствено в инвалидност, за
дата на инвалидизиране се приема денят, от който е
приключила временната неработоспособност по болничните листове. Съгласно ал. 3,
когато лицето поради увреждането си е трудоустроено на работа с по-ниска
квалификация, за дата на инвалидизиране се приема
датата на преминаване на лицето на тази работа. Това обстоятелство се
установява по наличната медицинска документация и документите за трудов стаж. В
ал. 4 на разпоредбата е регламентирано, когато лицето не е ползвало отпуск по
болест или не е осигурено, датата на инвалидизиране
се определя въз основа на медицинските документи и здравословното му състояние
при освидетелстването. Когато липсва медицинска документация и здравословното
състояние на лицето не дава достатъчно основание, за дата на инвалидизиране се определя датата на издаване протокола на
ЛКК Ал. 5 на разпоредбата на чл. 70 предвижда, че в случаите, когато лицето
работи или се намира в платен или неплатен отпуск, за дата на инвалидизиране се определя датата на освидетелстването.
Съгласно ал. 6, датата на инвалидизиране може да бъде
по-късна от датата на освидетелстването само когато лицето е било в отпуск по
болест и се е явило за освидетелстване преди изтичането му. В ал. 7 е въведено
изискването отпускът при временна неработоспособност в размер 30 календарни
дни, ползван на основание чл. 42, ал. 3 от КСО, да се взема предвид при
определяне датата на инвалидизиране.
Настоящият съдебен състав намира, че в конкретния
случай в оспореното решение неправилно е била потвърдена датата на инвалидизиране на основание чл. 70, ал. 5 от НМЕ, съгласно
която, когато лицето работи или се намира в платен или неплатен отпуск, за дата
на инвалидизиране се определя датата на
освидетелстването. Налице е незаконосъобразност на издадения административен
акт, като постановен в противоречие с материалноправните разпоредби, касаещи определяне на
началния период на инвалидизиране. В тази връзка,
независимо от доказателствата, че Г.Д. е в трудово правоотношение ***, считано
от 04.08.1999 г./л. 21-л. 18 от МД/,
за което липсват данни за прекратяването му, в съответствие с което жалбоподателката изпълнява дейност като ***/видно от
приложената към МД производствена характеристика/, при оценка на риска като I-степен (твърде ограничен) - лек физически труд,
решаващият орган не е обсъдил и не е взел предвид факта, че Д. е била във временна нетрудоспособност за периода 06.07.2015
г. до 17.07.2015 г., за което е издаден болничен лист № *** от *** г./л. 9 от делото/, която временна
нетрудоспособност е била обусловена от откритото при хоспитализацията й
заболяване: “***“. Именно поради това заболяване с Експертно решение № *** от зас. № *** на *** г., издадено *** състав на ТЕЛК към МБАЛ
„Д-р Атанас Дафовски“ ***, на жалбоподателката
е определена ***% трайно намалена нетрудоспособност за срок от 2 години, с дата
на инвалидизиране *** г. като в конкретния случай
нито ТЕЛК, нито НЕЛК са изложили мотиви, поради какви причини датата на инвалидизиране се определя на основание чл. 70, ал. 5, а не
основание чл. 70, ал. 2 от НМЕ.
Според
настоящия съдебен състав, по отношение на Г.А.Д. са налице всички условия
датата на инвалидизиране са се определи по реда на
чл. 70, ал. 2 от НМЕ, която норма предвижда, когато лицето е било във временна
неработоспособност и е преминало непосредствено в инвалидност, за дата на инвалидизиране се приема денят, от който е приключила
временната неработоспособност по болничните листове.
В тази връзка следва да се отбележи, че
наличието на определено заболяване не означава автоматично признаване на инвалидизация, като от основно значение е функционалния
дефицит, който причинява дадено заболяване. В случая безспорно Г.А.Д. е била
във временна нетрудоспособност за периода
от 06.07.2015г. до 17.07.2015 г., за което е издаден болничен лист № *** от ***
г. Това обстоятелство, взето в съвкупност с факта, че след временната
нетрудоспособност жалбоподателката е била
хоспитализирана отново в ***/л. 6 от приетото по делото МД/, съответно дехоспитализирана
на 10.09.2015 г., при което е била на лечение по повод влошаване на
здравословното и състояние, вселдствие на
установеното заболяване: „***“, само по себе си води до извода, че след датата
на временната нетрудоспособност, лицето е преминало в инвалидност. Аргумент в
тази насока е и факта, че след периода на временна нетрудоспособност
състоянието на жалбоподателката е останало
непроменено, респ. функционалният дефицит, причинен от заболяването й е бил
непроменен, независимо от това, че Д. е продължила да осъществява трудовите си
функции, което състояние е видно и от приложените в МД етапна епикриза от 04.11.2015 г. и медицинското направление за ТЕЛК за експертиза на работоспособността с
дата 04.11.2015 г.
Преминаването непосредствено в
инвалидност след временната нетрудоспособност по смисъла на чл. 70, ал. 2 от
НМЕ предполага, че след времената нетрудоспособност, непосредствено да е
настъпило трайно намаление на работоспособността на лицето, вследствие на
установеното заболяване. В случая такива данни са налице, като при последващата хоспитализация на жалбоподателката
в ***, е констатирано влошаване на
състоянието й вследствие на установеното при предходната хоспитализация/за
което е била във временна нетрудоспособност/ заболяване „***“. Именно това
заболяване/диагноза/ е довело и до определянето на трайната нетрудоспособност
на лицето с решението на ТЕЛК. За прецизност следва да се отбележи, че в
медицинското досие са налични и данни за други периоди на временна
нетрудоспособност, касаещи периоди през 2016 г. и 2017 г.
В заключение следва да се
посочи, че разпоредбата на чл. 70, ал. 2 от НМЕ намира приложение при всички
случай, в които освидетелстваното лице е било във временна неработоспособност и
е преминало непосредствено в инвалидност, независимо от това дали след това е
продължило да работи по трудово или служебно правоотношение, като същественото
в конкретния случай е, доколко след временната нетрудоспособност жалбоподателката е преминала непосредствено в инвалидност,
което по гореизложените мотиви, според съда е доказано, т.е налице се
основанията за определяне датата на инвалидизиране по
реда на чл. 70, ал. 2 от НМЕ.
Като не е съобразил тези
обстоятелства и не е обсъдил всички правнорелевантни факти
и фактически обстоятелства, НЕЛК е постановил незаконосъобразен акт, който
следва да бъде отменен, поради което и с оглед отчетената липса на мотиви
относно потвърждаването на решението на ТЕЛК, следва преписката да бъде върната
на НЕЛК за изпълнение на дадените с настоящето решение задължителни указания,
по приложението на закона, а именно да постанови акт, съобразявайки наличните
доказателства, обосноваващи за начална дата на инвалидизация
да се определи денят, от който е приключила временната неработоспособност по
болничните листове на Г.А.Д./болничен лист № *** от *** г./, съобразно чл. 70, ал. 2 от НМЕ.
Следва на основание чл. 174
от АПК да бъде определен 2 – месечен срок на административния орган за
произнасяне по преписката.
За прецизност, съдът намира,
че в случая не се доказаха твърдените в жалбата нарушения на основни принципи в административното производство, а
именно: принципите за съразмерност – чл. 6, ал. 1 от АПК, за последователност и
предвидимост – чл. 13 от АПК и принципът за равенство
– чл. 8 от АПК, поради което въведените в тази насока доводи
са неоснователни.
При
този изход на делото в полза на Г.Д. следва да бъдат присъдени деловодни
разноски в размер на 500 лв., произтичащи от заплатено адвокатско
възнаграждение. В тази връзка видно от представения по делото договор за правна
помощ и съдействие/л. 16/, между
пълномощника и жалбоподателката е уговорено
възнаграждение в размер на 600 лв., заплатено изцяло в брой. Предвид
обстоятелството, че по делото е налице възражение за прекомерност на
заплатеното адвокатско възнаграждение, надлежно въведено от страна на
пълномощника на ответника на основание чл. 78, ал. 5 от ГПК, то преценявайки
фактическата и правна сложност на делото, обстоятелството, че производството е
приключило с едно съдебно заседание и вида на осъщественото процесуално
представителство, съдът намира, че в полза на жалбоподателката
следва да бъдат присъдени разноски за адвокатско възнаграждение в минималния
предвиден размер, съгласно чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/09.07.2004 г.
С оглед липсата на внесена държавна
такса при образуване на делото следва Г.А.Д. да бъде осъдена да заплати по
сметка на Административен съд – Кърджали държавна такса в размер на 10 лв.
Водим
от горното и на основание чл. 172, ал. 1 и ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Експертно решение № *** от зас.
№ *** на *** г. на *** състав *** на НЕЛК гр.София.
ВРЪЩА административната преписка на Национална
експертна лекарска комисия/НЕЛК/ за произнасяне, съобразно дадените указания, в
2-месечен срок от получаването на преписката.
ОСЪЖДА Национална експертна лекарска
комисия/НЕЛК/, с адрес за призоваване: ***, да заплати на Г.А.Д. от ***, с ЕГН
**********, с адрес за призоваване и
съобщения: ***, деловодни разноски в размер на 500 лв.
ОСЪЖДА Г.А.Д. от ***, с ЕГН **********, с адрес за призоваване и съобщения: ***, да заплати по
сметка на Административен съд – Кърджали държавна такса в размер на 10 лв.
Препис от решението да се връчи на
страните.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред ВАС, в 14-дневен
срок от деня на съобщението че е изготвено.
Председател: