Решение по дело №1516/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 606
Дата: 20 май 2019 г. (в сила от 22 октомври 2019 г.)
Съдия: Мартин Рачков Баев
Дело: 20192120201516
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

606

 

гр.Бургас,20.05.20019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, 46–ти наказателен състав, в публично заседание на четиринадесети май две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                                

                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРТИН БАЕВ

 

 при участието на секретаря М.Р., като разгледа НАХД № 1516 по описа на БРС за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

   Производството е образувано по повод жалба на М.Б.Г. с ЕГН: **********, адрес: ***, против Наказателно постановление № 18-0769-005832/05.02.2019г., издадено от Началник група в Сектор „ПП“ към на ОДМВР-гр.Бургас, с което за нарушение на чл. 21, ал.2 ЗДвП, на основание чл. 182, ал.1, т.6 ЗДвП на жалбоподателката е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 800 лева и „Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 3 месеца.

С жалбата се моли за отмяна на атакуваното НП, като незаконосъобразно и издадено при съществени нарушения на административнонаказателната процедура. Не се оспорва, че на посочената дата и място жалбоподателката е управлявала лекия автомобил, но се възразява срещу твърдението, че превишаването на скоростта е било в рамките на населеното място. Твърди се, че не е имало поставен знак В26, предписващ ограничение на скоростта от 60 км./ч. Твърди се, че описанието на мястото на нарушението в АУАН и НП е некоректно, доколкото не са посочени трайни ориентири или елементи от пътя, които да позволят безпротиворечивата индивидуализация на мястото на контрол. Не се сочат доказателства, но се иска от съда да приобщи справка от Община Бургас на пътните знаци в района и снимка, от която да е видно, че знак В26 е бил поставен на място и видим за водачите.

В открито съдебно заседание жалбоподателката редовно призована, не се явява и не се представлява.

Административнонаказващият орган – ОДМВР-гр.Бургас, надлежно призован не се представлява. В съпроводителното писмо, с което преписката е изпратена в съда се прави искане за оставяне на жалбата без уважение. Иска се събирането на доказателства посредством разпит на актосъставителя.

Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на преклузивния срок за обжалване по чл. 59, ал.2 ЗАНН (АНО, чиято е доказателствената тежест да докаже датата на връчване на НП, не е ангажирал никакви доказателства в тази връзка, поради което и съдът няма друга възможност, освен да приеме, че жалбата е подадена в срок). Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна, като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:

На 29.04.2018г. в 13:57 часа, на път І-9, км. 246+500 (местността „Пода”), в посока от кв. Крайморие към ПВ „Юг” (пътен възел „Юг”), техническо средство – мобилна система за контрол на скоростта - TFR1-M644/14, поставена в служебен автомобил с рег. № А7863КК, засякла и заснела, движещ се в указната посока със скорост от 124 км/ч. лек автомобил „***” с рег. № ***. На това място от пътя имало въведено ограничение на скоростта с пътен знак В26 от 60 км/час. Въпросното нарушение било записано на файл с наименование „Клип 9275”. По-късно записите от системата за контрол на скоростта били прегледани от служител на сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР Бургас – св. С.Д., който от записания файл, установили, че заснетият автомобил „***” с рег. № *** е собственост на М.А.Т. от гр. София, както и че скоростта следва да се счита на 120 км/час (след приспаднатия толеранс от 3 % в полза на водача).

Техническото средство - мобилна система за контрол над скоростта - TFR1-M644/14, към датата на заснемане на нарушението било годно и калибрирано, видно от приложените по делото Удостоверение и Протокол за проверка (л.22 и л.20).

За използването на мобилното техническо средство бил съставен протокол по реда на чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г (л. 23), съдържащ всички необходими реквизити.

За констатираното св. Д. пристъпил към съставяне на АУАН, като изпратил покана по реда на чл. 40, ал.1 ЗАНН до собственика на автомобила Т.. На 24.10.2018г. собственикът на автомобила попълнил Декларация по реда на чл. 188 ЗДвП, в която декларирал, че на процесната датата и час автомобилът е бил управляван от жалбоподателката М.Г.. Същия ден г-жа Г. също попълнила декларация по чл. 188 ЗДвП (л.16), в която потвърдила, че действително тя е управлявала лекия автомобил.

След получаване на информацията за водача на 02.11.2018г. св. Д. съставил срещу нея АУАН с бл. № 0711888, като квалифицирал нарушението като такова по чл. 21, ал.2 ЗДвП. АУАН бил съставен в присъствието на двама свидетели, като след подписването му бил изпратен до СДВР за връчване на нарушителката. На 30.11.2018г. жалбоподателката била призована и й бил връчен процесния АУАН, който тя подписала без възражения и получил копие от него.

Въз основа на АУАН на 05.02.2019г. било издадено и процесното НП, като АНО възприел фактическата обстановка, описана в акта, поради което и на основание чл. 182, ал.1, т. 6 ЗДвП наложил на жалбоподателката наказание „Глоба” в размер на 800 лева и „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 3 месеца.

Липсват данни, а и не се твърди, за представено писмено възражение по чл.189, ал.6 от ЗДвП.  

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по АНП, както и писмените и гласните доказателства и доказателствени средства, събрани в хода на съдебното производство, които съдът кредитира изцяло. От обстоятелствената част на акта за нарушение, който като съставен по надлежния ред представлява годно доказателствено средство, съобразно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП за констатациите в него, се установява гореописаната фактическа обстановка, в каквато насока са и показанията на актосъставителя, които са еднопосочни и безпротиворечиви, които съда кредитира изцяло. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП - изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес, поради което и съдът кредитира изцяло, приложените по преписката снимки (запис).

Фактическата обстановка, като цяло не се оспорва и от жалбоподателката, която не отрича, че на въпросната дата е управлявала МПС-то, нито че скоростта й на движение е била по-ниска от посочената, но сочи нередовности на административнонаказателната процедура, както и твърдения за това, че мястото на нарушението не попада в границите на населеното място.

На база на така възприетата фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

В конкретния случай съдът счита, че наказателното постановление е издадено от компетентен орган – Росица Паязова – Началник Група към Сектор „Пътна Полиция” към ОДМВР-гр.Бургас, която към дата 05.02.2019г. е била оправомощена да издава НП, видно от приложената Заповед Рег. № 8121з-515/14.05.2018г. на министъра на вътрешните работи. АУАН е съставен от компетентно (териториално и материално) лице – младши автоконтрольор към Сектор „ПП” – ОДМВР-Бургас, който безспорно е длъжностно лице на службите за контрол, предвидени в ЗДвП и който по силата на чл. 189, ал. 1 ЗДвП е компетентен да съставя АУАН за нарушения по този закон. Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, а при издаването на административния акт е спазена разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН. Вмененото във вина на жалбоподателката нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща й да разбере в какво е „обвинена“ и срещу какво да се защитава. Посочени са нарушените материалноправни норми, като наказанието за нарушението е индивидуализирано правилно. В случая не са налице формални предпоставки за отмяна на обжалваното НП, тъй като при реализиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателката не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до порочност на административнонаказателното производство против нея.

По същество следва да се посочи следното.

Настъпилата законодателна промяна в чл.189 ЗДвП (обн., ДВ, бр.19 от 13.03.2015 г.) и приетата Наредба № 8121з-532 за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн., ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.) (Наредбата), които изцяло са съобразени с основните положения на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. по тълкувателно дело № 1 от 2013 г. на ОС на колегиите на ВАС, налагат извод, че използването на мобилната техническа система за констатиране на нарушения на правилата по ЗДвП е допустимо, като законът и Наредбата изрично сочат на неучастието на контролния орган в нейното функциониране и възможността за такова нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, да се издава НП. В §6, т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието „автоматизирани технически средства и системи”. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В конкретния случай - видно от приложеното Писмо от фирмата производител (л.21) и  Удостоверение за одобрен тип средство за измерване (л. 22) – мобилната система за видео-контрол на нарушенията на правилата за движение „TFR1-M” е автоматизирано техническо средство по смисъла на закона, като цялостната обработка и формиране на доказателствения видеоматериал се извършва от специализирана програма, а операторът в патрулния автомобил има възможност единствено за визуален преглед на качеството на заснетия видеоматериал.  

На следващо място съдът счита, че както в АУАН, така и в НП са посочени всички необходими, законови реквизити, поради което не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на НП на това основание. Точно е посочено мястото на извършване на нарушението (път І-9, км. 246+500, в посока от кв. Крайморие към ПВ „Юг”), отразено е обстоятелството, че в този участък имало въведено с пътен знак В-26 ограничение на скоростта от 60 км/ч, както и наказуемата скорост, като коректно е приспаднат в полза на нарушителя толерансът от 3 %, който представлява допустимата техническа грешка при измерването на скоростта. След допълнително изисканите от съда доказателства от Община Бургас, безспорно се установява, че в участъка има разположен знак В26, като мястото на контрол попада в неговите граници. От показанията на актосъставителя и от писменото доказателство – Протокол по чл. 10, безспорно се установява, че към датата и часа на проверката пътният знак е бил наличен и видим и водачите е следвало да съобразяват поведението си с неговите ограничения. Безспорно се доказва и че мястото на контрол е в границите на населеното място (гр. Бургас), като ноторно територията на гр. Бургас обхваща и кв. Крайморие и точно преди него е поставена съответната табела, което се доказва и от показанията на актосъставителя. Мястото за контрол не е било обозначено с пътен знак „Е24”, но това е така, доколкото с ДВ, бр. 6 от 2018г. , в сила от 16.01.2018 г. е била отменена нормата на чл. 7 от Наредба 8121з-832/12.05.2015г., предписваща такова задължение на контролните органи, поради което и към датата на нарушението – 29.04.2018г. за тях не е съществувало задължение за поставяне на пътен знак „Е24” в контролирания участък или за оповестяване на мястото на контрол по друг начин.

Представен е и задължителния в случаите на ползване на мобилна АТСС, протокол по чл.10, ал.1 от Наредбата, посредством които се установява мястото на извършване на контрола, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, мястото на пътния знак за ограничение, автомобила на който е поставено мобилното АТСС и др.

С оглед горното съдът счита, че безспорно се доказва извършеното нарушение от обективна страна, като възраженията на жалбоподателката в обратната посока, се оценят от съда като неоснователни.

От субективна страна, съдът приема, че се касае за виновно извършено нарушение, тъй като не е спорно в процеса, че жалбоподателката е правоспособен водач на МПС и като такава е била запозната към датата на деянието със своите задължения при управление на МПС, в това число и задълженият й по чл.21, ал.2 ЗДвП, да избира определена скорост и спазва въведени пътни ограничения за скорост при управление на ППС в населено място, сигнализирани и с нарочен пътен знак В-26, които задължения обаче в настоящия случай съзнателно не е спазила.

С оглед всичко посочено по-горе, съдът счита, че правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност именно на жалбоподателката. Видно от материалите по делото същата е посочена от собственика на МПС-то, като водач на същото към датата на деянието, а съгласно разпоредбата на чл. 188, ал. 1 ЗДвП - собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Тъй като, както се посочи по-горе, жалбоподателката на свой ред е подала декларация за това, че действително тя е управлявала лекия автомобил, то правилно именно на нея е съставен АУАН и издадено НП.

В заключение съдът следва да посочи и че наложеното на жалбоподателката наказание е съгласно предвиденото в разпоредбата на чл. 182, ал.1, т.6 ЗДвП (в редакцията на тази норма към момента на извършване на нарушението), съгласно която  при превишаване на скоростта над 50 км/ч. в населено място се налага наказание - глоба 700 лв. и три месеца лишаване от право да се управлява моторно превозно средство, като за всеки следващи 5 км/ч.превишаване над 50 км/ч. глобата се увеличава с 50 лв. В конкретния случай превишението е с 60 км/ч., поради което и правилно размерът на глобата е определен на 800 лева и лишаване от правоуправление за три месеца, който размер е точно определен в закона и не може да се обсъжда въпроса за намаляването му.

Управлението на пътно превозно средство е дейност с повишен риск и една от най-честите причини за настъпването на ПТП е именно движението с несъобразена или превишена скорост, поради което и извършеното се явява деяние със завишена обществена опасност, поради което и приложението на чл. 28 ЗАНН в конкретния случай би било незаконосъобразно.

Предвид всичко горепосочено, съдът счита, че законосъобразно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателката, като наложеното й наказание е правилно и законосъобразно индивидуализирано, поради което и атакуваното НП следва да се потвърди изцяло.

             

Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл.1 ЗАНН, Бургаският районен съд

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 18-0769-005832/05.02.2019г., издадено от Началник група в Сектор „ПП“ към на ОДМВР-гр.Бургас, с което за нарушение на чл. 21, ал.2 ЗДвП, на основание чл. 182, ал.1, т.6 ЗДвП на М.Б.Г. с ЕГН: ********** е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 800 лева и „Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 3 месеца.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.

 

 

 

 

                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: М. Баев

Вярно с оригинала: М.Р.