ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
гр. Ловеч, 20.08.2021 година
ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, шести административен състав, на двадесети август две хиляди двадесет
и първа година в закрито съдебно заседание, в състав
Председател: Любомира Кръстева
като съобрази представените по адм. д. № 273 по
описа за 2021 год. на Ловешкия административен съд, на основание данните по делото и закона,
установи следното:
Производство по чл. 45, ал. 3 от ЗМСМА.
Административното дело е образувано по жалба с
вх.№ 2562/04.08.2021 г. подадена от Г.А.А. с ЕГН**********,***, против Решение
№ 278 на Общински съвет Луковит, взето с Протокол №30/13.07.2021 г.
Недостатъците на жалбата са отстранени
своевременно. Следва да се извърши преценка на допустимостта на жалбата.
Съдът, след като се запозна с представените
по делото доказателства и съдържанието на оспорения акт, намира, че оспорването
е процесуално недопустимо, по следните съображения:
Разпоредбата на чл. 45, ал. 3 от ЗМСМА
предвижда възможност всяко физическо и юридическо лице да оспори
законосъобразността на решенията на общинския съвет. В цитираната норма
терминът "актове" е употребен като родово понятие, като на оспорване
по реда на АПК подлежат тези от актовете на общинския съвет, които той взема в
качеството си административен орган и с които се създават права или задължения
или непосредствено се засягат права, свободи и законни интереси на гражданите
или организациите.
Изискването
за наличие на правен интерес от оспорване у конкретния жалбоподател се отнася и
до актовете на общинските съвети. Освен това, за квалифицирането на решенията
на общинския съвет като подлежащи на съдебен контрол за законосъобразност, от
значение е не формата и наименованието им, а дали съдържат властническо
волеизявление, засягащо негативно правната сфера на обжалващия.
Обжалваното в настоящото производство решение
на Общински съвет Луковит, не притежава тези характеристики.
С Решение № 278, взето от протокол № 30 от
проведено на 13.07.2021 г. заседание на Общински съвет – Луковит, на
основание чл. 24, ал. 4, пр.второ от ЗМСМА (отсъствие на избрания председател на общинския съвет) и чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, е решен процедурен въпрос – определен е дневен ред за провеждане на
избор за председателстващ заседанието на общинския съвет и е определен начинът
за гласуване при избора на общински съветник, който до председателства
заседанието на Общински съвет Луковит, поради отсъствието на избрания
председател на Общински съвет Луковит.
Съгласно разпоредбата на чл. 24, ал. 4, пр.второ от ЗМСМА Общинският
съвет може да избере общински съветник, който да председателства.
Законът не урежда условията и реда за
избиране на председателстващ конкретно заседание на общинския съвет. Това е
изцяло в правомощията на общинския съвет като колективен орган, вземащ решения
с мнозинство.
Председателстващия конкретно заседание на
общинския съвет не е председател на общинския съвет, не разполага с пълните
правомощия по чл. 25 от ЗМСМА.
Видно от действащата нормативна уредба изборът
на общински съветник, който да председателства конкретно заседание на общинския
съвет, при отсъствие на председателя на общинския съвет, е въпрос, свързан с
организиране на дейността на общинския съвет, поради което решаването му е в
изключителната компетентност на колективния орган и зависи от волята на
мнозинството. Обективираното в обжалваното решение волеизявление на Общински
съвет Луковит не е направено в качеството му на административен орган по смисъла
на § 1, т. 1 от ДР на АПК и при упражняване на властнически правомощия в
сферата на изпълнителната дейност на държавата.
С оглед правния ефект на разпоредените с
решението последици, то има характер на вътрешнослужебен /организационен/ акт.
При решаване на въпроса за начина на гласуване за избор на председателстващ за
конкретното заседание на общинския съвет, органът разполага с оперативна
самостоятелност да прецени как да се извърши това гласуване. Преценката на
общинския съвет е по целесъобразност и не подлежи на съдебен контрол за
законосъобразност.
С определянето на реда, по който ще се
гласува за избор на председателстващ за конкретното заседание на общинския
съвет не се накърняват пряко лични права и интереси на оспорващия общински
съветник.
Липсата на годен за обжалване акт, като
задължителна процесуална предпоставка за образуването и развитието на съдебното
производство, за които съдът следи служебно, обуславя прилагането на чл. 159,
т. 1 от АПК, на което основание се следва оставяне на жалбата без разглеждане и
прекратяване на образуваното по нея съдебно производство.
Воден от горните мотиви и на основание чл.
159, т. 1 от АПК, Ловешки административен съд, шести административен състав
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ като недопустима жалба
с вх.№ 2562/04.08.2021 г. подадена от Г.А.А. с ЕГН**********,***, общински
съветник, против Решение № 278 на Общински съвет Луковит, взето с Протокол
№30/13.07.2021 г. и ПРЕКРАТЯВА производството по делото.
Определението подлежи на обжалване в 7-дневен
срок от съобщението чрез АдмСЛ пред ВАС на РБ.
Препис от съобщението да се връчи на
страните.
Административен
съдия: