Решение по дело №194/2022 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 186
Дата: 14 октомври 2022 г.
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20227130700194
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

гр. Ловеч, 14.10.2022  г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен състав, в открито съдебно заседание на седми октомври две хиляди двадесет и втора година в състав:

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

 при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдия Любомира Кръстева адм. дело №194 по описа за 2022 г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по чл.145 от АПК във вр. с §8 от ПЗР на АПК във вр. с § 1, т. 2 ДР на ЗА.

Производството е образувано въз основа на подадена жалба с вх.№2115/08.06.2022 г. подадена от името на И.Б.В. с ЕГН********** ***, от адв. Б.Д.,   против мълчалив отказ на Кмет на Община Троян за заверка на молба – декларация по чл. 587 от ГПК и чл. 79 от ЗС с № Опб-128/27.04.2022 г.

С жалбата се иска отмяна на оспорения отказ като незаконосъобразен и връщане на преписката на органа за произнасяне по подадената молба-декларация.

Претендира се присъждане на направените разноски по делото. В съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован, се представлява от адв.Д.. Поддържа жалбата.

Ответникът, Кмет на Община Троян, представляван от ю.к. К., оспорва жалбата като неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:

Производството по издаване на процесния мълчалив отказ е започнало във връзка с постъпило в Община Троян заявление с вх. № ОбП-128/27.04.2022 г. за заверка на молба – декларация по чл. 587, ал. 2 от ГПК за девет поземлени имоти в землището на с.Гумощник, общ.Троян, обл.Ловеч от лицето И.Б.В. с ЕГН********** ***.

До 12.05.2022 г. молителят не е получил исканата заверка на молба-декларацията. Поради което е налице постановен мълчалив отказ по чл. 58, ал.1 от АПК. От тази дата е започнал да тече и едномесечния срок за оспорване на мълчаливия отказ.

На 06.06.2022 г., в срока по чл. 149, ал. 2 от АПК, по пощата е подадена жалба пред съда против мълчаливия отказ.

С жалбата се иска отмяна на отказа като незаконосъобразен и връщане на преписката на органа за произнасяне по искането за заверка на молба-декларацията.

Ответникът е представил в съда документите, съдържащи се в административната преписка.

При така установената фактическа обстановка, съдът като взе предвид становищата на страните и представените по делото доказателства, прави следните изводи:

Жалбата е подадена срещу подлежащ на съдебен контрол акт, от лице с надлежна легитимация, до компетентния да разгледа спора съд и в определения преклузивен срок, което я прави процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съгласно чл. 587, ал.1, ал.2 и ал.3 от ГПК когато собственикът на имот няма документ за правото си, той може да се снабди с такъв, след като установи с надлежни писмени доказателства пред нотариуса своето право. Ако не разполага с такива, нотариусът извършва обстоятелствена проверка за придобиване на собствеността по давност чрез разпит на трима свидетели, посочени от кмета на общината, района или кметството или от определено от него длъжностно лице, в чийто район се намира недвижимият имот. Свидетелите се посочват по указание на собственика и трябва по възможност да бъдат съседи на имота. Нотариусът се произнася с мотивирано постановление и ако признае правото на собственост, издава констативен нотариален акт за собственост върху недвижимия имот.

Правомощията на кмета на общината в това производство се свеждат единствено до проверка дали имотът не е актуван като общински и посочване на тримата свидетели по указания на заявителя, по възможност съседи на имота.

Относно съответствието на издадения мълчалив отказ с материално-правните разпоредби на закона, съдът намира следното:

При постановяване на оспорения отказ е приложен неправилно материалният закон.

Поисканата административна услуга е за заверка на молба-декларация за обстоятелствена проверка за имот, находящ се на територията на Община Троян. Искането е подадено до компетентния да извърши посочената административна услуга административен орган - кмета на Община Троян, в чиито правомощия е удостоверяването на обстоятелството дали за един недвижим имот е съставен акт за държавна собственост или акт за общинска собственост, както и че посочените от заявителя свидетели действително съществуват. Заявлението за заверка на молба – декларация по чл. 587 от ГПК е за извършване на административната услуга. Административният орган е длъжен да извърши същата, като завери молбата-декларацията, без да разполага с правомощие да установява собствеността върху имотите. Извън компетентността на административния орган е да преценява наличието или отсъствието на предпоставките за придобиване по давност на имота, за който се иска заверяването на молба-декларацията, както и да се произнася по обема на материални права върху този имот и наличието на конкурентни такива. След като искането е направено от лице с установен правен интерес от извършването на поисканата услуга, административният орган дължи същата, и то при условията на обвързвана компетентност. Независимо какво е становището на кмета на общината по отношение наличието на спор за право на собственост върху посочените имоти или евентуални производства по НПК във връзка със същите имоти, той е длъжен да извърши исканата му услуга, дори да има категорични данни за наличието на такъв спор. Не съществува пречка при удостоверяването органът да отрази становището си с посочване на съответните доказателства в молба-декларацията, но съгласно чл. 587 от ГПК, в правомощията на нотариуса е да извърши крайната преценка дали са налице предпоставките за издаване на нотариален акт за собственост и в какъв обем ще бъдат признатите права. Чрез отказа да се извърши удостоверяването по молбата-декларация, административният орган на практика изземва това правомощие нотариуса, като едностранно решава въпроса за собствеността в посочените имоти.

Молбата - декларация е по предварително одобрен образец и следва да съдържа данни за процесния имот, за когото се иска да се посочи дали е общинска собственост. За отразяване на това обстоятелство компетентният административен орган по чл. 23, ал. 1 от АПК следва да извърши проверка в актовите книги на общината и след като установи наличието или отсъствието на надлежно съставен акт за общинска собственост, да отрази констатациите си в молбата- декларация.

Административният орган е длъжен да извърши поисканата административна услуга, като отрази в образеца на молба-декларацията становището си, ако смята, че имотът е общинска собственост, и посочи съображенията си за това.

Съгласно чл. 62, ал. 2 ЗОбС, актовите книги за имотите– общинска собственост, са общодостъпни и всеки може да иска справка по тях. Информацията дали даден имот е държавна собственост е публична и следва да бъде предоставена на заинтересованото лице. Общодостъпна е и информацията за държавната собственост - чл. 77 ЗДС.

Необходимостта от установяването на обстоятелството, дали имотът/ имотите са държавна или общинска собственост е продиктувана от забраната в чл. 86 от Закона за собствеността, който разпорежда, че не може да се придобие по давност вещ, която е публична държавна или общинска собственост. Тоест, с тази заверка се установява само част от фактическия състав на чл. 79, ал. 1 ЗС.

Удостоверяването правото на собственост на заявителя е от компетентността на съответният нотариус в охранителното нотариално производство по реда на чл. 587, ал. 1 от ГПК.

Не е в правомощията на кмета на общината да следи за редовността, допустимостта и основателността на искането за извършване на обстоятелствена проверка, извън частта, касаеща удостоверяване на факта дали конкретен имот е актуван като общинска собственост или не, и дали посочените като свидетели физически лица съществуват с посочените лични данни.

Ответникът е следвало да се произнесе, като удовлетвори искането и завери молбата-декларация за извършване на обстоятелствена проверка, при необходимост с отбелязване наличието на служебно известните данни за спор за собственост на имотите или са общинска собственост, както и да изпълни задължението за посочване на данните на свидетели за извършване на обстоятелствената проверка. Като не е сторил това, кметът на Община Троян е нарушил материалния закон при постановяване на оспорения мълчалив отказ.

 В този смисъл е константната съдебна практика на ВАС /Решение № 13603 от 03.11.2020 г. по адм. д. № 6655 от 2020 г. на ВАС, Решение № 12580 от 09.12.2021 г. по адм. д. № 7785 от 2021 г. на ВАС, Решение № 4553 от 12.05.2022 г. по адм. д. № 12083 от 2021 г. на ВАС и др./, както и практиката на административните съдилища.

Предвид така изложеното, съдът намира, че са налице основанията за заверка на представената пред Кмета на Община Троян молба-декларация. Постановеният мълчалив отказ е незаконосъобразен, постановен в нарушение закона и като такъв, следва да бъде отменен.

В полза на жалбоподателя разноски следва да бъдат присъдени сторените  разноски в размер на 510 лв., от които 10 лв. държавна такса и 500 лв. възнаграждение за адвокат.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2, чл. 173, ал. 2 и чл. 174 от АПК, Ловешки административен съд, шести административен състав

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на Кмет на Община Троян за заверка на молба – декларация по чл. 587 от ГПК и чл. 79 от ЗС с № Опб-128/27.04.2022 г. подадена от И.Б.В. с ЕГН********** *** като незаконосъобразен.

ВРЪЩА преписката на Кмет на Община Троян за произнасяне по молба – декларация по чл. 587 от ГПК и чл. 79 от ЗС с № Опб-128/27.04.2022 г. подадена от И.Б.В. с ЕГН********** *** в 14-дневен срок.

ОСЪЖДА Община Троян, обл.Ловеч, пл.Възраждане №1, представлявана от Кмет на община, да заплати на И.Б.В. с ЕГН********** ***, сумата от 510 лв. (петстотин и десет лв.), представляващи сторени деловодни разноски.

Препис от решението да се връчи на страните.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщението.

Административен съдия: