Решение по дело №1229/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 397
Дата: 28 февруари 2023 г. (в сила от 28 февруари 2023 г.)
Съдия: Георги Христов Пасков
Дело: 20227180701229
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 397

 

гр. Пловдив,  28.02.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пловдив, XIII състав, в публично съдебно  заседание на петнадесети декември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ПАСКОВ

 

при секретаря ПЕТЯ ПЕТРОВА, като разгледа докладваното от съдия Пасков адм. дело № 1229 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на дял трети, глава десета, раздел първи от АПК във връзка с чл.118 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).

Образувано е по жалба на Ц.Н.Б., ЕГН **********,***, чрез адв. Ф., против Решение № 2153-15-139/15.04.2022 г. на директора на ТП на НОИ – Пловдив, с което е отхвърлена негова жалба с вх. № 1012-15-183/24.03.2022 г., в частта й против Разпореждане № 151-00-5243-4/25.02.2022 г. на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пловдив, с което изменя Разпореждане № 151-00-5243-3/23.09.2021 г. в частта относно размера и периода на отпуснатото парично обезщетение за безработица /ПОБ/ по чл.54а от КСО и е потвърдено същото изцяло.

Жалбоподателят счита, че издаденото решение е незаконосъобразно, поради което настоява за отмяната му. На първо място се твърди, че е налице грубо нарушение на принципа, закрепен в чл.8 ал.2  и чл.12 от АПК за равни процесуални възможности и защита в административното производство, както и правото на достъп до съдържанието на административната преписка по чл.34 т АПК. На второ място се сочи, че решението е постановено и при материална незаконосъобразност, като неправилно се тълкува и прилага разпоредбата на чл.54бал.3 от КСО, както самостоятелно, така и в контекста на приложимия в случая Регламент /ЕО/ 883/2004 г. На следващо място се сочи, че след като в случая КИ на Ирландия, на основание чл.65 т.6 от Регламент /ЕО/ 883/2004 г. вече е извършила финансов трансфер за първоначално отпуснатото ПОБ за жалбоподателя, не е много ясно каква цел се преследва с последващо издадено разпореждане за редуциране на размера и срока на получено вече ПОБ. Твърди се също така, че решението следва да бъде отменено на основание чл.146 т.3 от АПК, като подробни доводи се излагат в представената по делото писмена защита- Иска се отмяна на решението и се претендират разноски по делото.

Ответникът – директор на ТП на НОИ – Пловдив, чрез процесуален представител юриск. М., оспорва жалбата като неоснователна. Съображения по същество са изложени в депозирано по делото становище. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Пловдив, XIII състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното:

Решението е обжалвано от лице с правен интерес и в предвидения за това 14-дневен срок, поради което жалбата е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения.

Не е спорно между страните, че със заявление вх. № 4124 от 02.06.2021 г. Ц.Б. е поискал отпускане на ПОБ. В заявлението е посочено, че е упражнявал трудова дейност в Ирландия от 04.12.2019 г. до 22.05.2021 г. и правоотношението му с работодател "Keelings" е прекратено, считано от 22.05.2021 г. (л.96).

С писмо изх. № У-151-00-5244-1/09.06.2021 г. (л.94), адресирано до Ц.Б., е поискано, в 15-дневен срок от съобщението да представи заявление за искане СЕД UOO2 и СЕД U004 от Ирландия; декларация за определяне пребиваване на лицето и документи от Ирландия, удостоверяващи осигурителен стаж.

В указания срок Б. подава Заявление за удостоверяване на осигурителни периоди от друга държава-членка на ЕС със СЕД U002 и СЕД U004 вх. № 1029-15-29575/15.06.2021 г. (л.88) в ТП на НОИ - Пловдив с приложени документи относно упражняваната трудова дейност в Ирландия. В заявлението като причина за прекратяване на трудовата си дейност Б. е посочил "Изтичане срока на договора". Към заявлението е приложена Декларация относно определяне на пребиваване във връзка с прилагане на член 65 (2) от Регламент (ЕО) № 883/2004 г. (л.90) и копие на документ от Ирландия.

По повод на постъпилите документи, чрез системата за електронен обмен на социално осигурителна информация между България и Европейския съюз /ЕЕ881 до компетентната институция на Ирландия са изпратени СЕД U001 - Искане за осигурително досие (л.85) и СЕД U003 - Искане за информация за заплатата (л.83).

Поради това, че липсва необходимата информация за отпускане на ПОБ, с Разпореждане № 151-00-5243-1 от 29.06.2021 г. на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ - Пловдив, производството по отпускане на ПОБ е спряно на основание чл.54г ал.4 от КСО.

На 07.09.2021 г. в ТП на НОИ – Пловдив, от компетентната институция на Ирландия е получен СЕД U017 – Осигурително досие – трансграничен работник вх. № 3209-15-1632/07.09.2021 г. (л.79), в който, в позиция „Основание за прекратяване на заетост“ е посочено „Дата на изтичане на договора“.

Въз основа на постъпилите документи, с Разпореждане № 151-00-5243-2/10.09.2021 г. (л.77) на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пловдив, производството е възобновено на основание чл.55 от АПК.

            На 17.09.2021 г. в ТП на НОИ – Пловдив, от компетентната институция на Ирландия е получен СЕД U004 – Информация за заплатата с вх. № 3209-15-1632#1/17.09.2021 г. (л.74).

Въз основа на постъпилите документи и след преминаване на автоматичната проверка на подадените за лицата данни в регистрите по чл.5 ал.4 от КСО, НАП, Агенцията по заетостта /АЗ/ и НОИ и преценка на наличните в административната преписка документи, с Разпореждане № 151-00-5243-3/23.09.2021 г. (л.70) на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пловдив, на основание чл.54ж ал.1 във връзка с чл.54а ал.1, чл. 54б ал.1 и чл.54в ал.1 от КСО и чл.62 от Регламент (ЕО) № 883/2004 г., на Ц.Б. е отпуснато ПОБ, считано от 22.05.2021 г. до 21.11.2021 г. (6 месеца) в размер от

74. 29 лв. дневно.

            Поради засилване на контрола при отпускане на парични обезщетения за безработица при прилагане на европейските регламенти за социална сигурност и ограничаване на случаите на неправомерно получаване на ПОБ, е извършен последващ контрол на отпуснати парични обезщетения за безработица на лица с удостоверена последна заетост в Ирландия и е извършена ревизия на получените от компетентната й институция структурирани електронни документи, удостоверяващи осигурителни периоди, доходи от периодите на заетост и основание за прекратяване на последната заетост, в т. ч. и на жалбоподателя.

Предвид получената, във връзка със сочения контрол, информация от КИ на Ирландия, че същата не разполага с данни относно причината за прекратяване на трудовите правоотношения на лицата по ирландското законодателство, поради което причината за прекратяване на заетостта се удостоверявда единствено по декларираните от лицата обстоятелства, с изх. № 1030-15-889/15.02.2022 г. (л.68) е изпратено писмо до „Keelings Retail UC“ – работодател в Ирландия, с молба за предоставяне на информация относно причината за прекратяване на правоотношението с Б.. В отговор на запитването е получено писмо с вх. № 1030-15-889#1/16.02.2022 г. (л.64) от работодателя „Keelings Retail UC“, с което е удостоверено, че Б. е прекратил договора си по собствено желание и си е подал оставката.

Предвид констатираното несъответствие между основанията за прекратяване на заетостта в получения СЕД U017 – Осигурително досие – трансграничен работник, и писмото от работодателя „Keelings Retail UC“, своевременно са изпратени СЕД U001- Искане на осигурителна информация и СЕД Н001 – Уведомление/искане за предоставяне на информация до компетентната институция на Ирландия чрез Системата за електронен обмен на социалноосигурителна информация между България и ЕС.

С вх. № 3209-15-1632#2/25.02.2022 г. в ТП на НОИ – Пловдив е получен СЕД Н002 – Отговор на искането за информация (л.57), с който компетентната институция на Ирландия уведомява ТП на НОИ – Пловдив, че основанието е актуализирано и изпраща СЕД U002 – Осигурително досие (л.55) с посочено

В тази връзка, от ръководител на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пловдив е издадено Разпореждане № 151-00-5243-4 от 25.02.2022 г. (л.49), с което на основание чл.54ж ал.2 т.1 от КСО е изменено Разпореждане № 151-00-5243-3 от 23.09.2021 г. на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пловдив, в частта относно размера и периода на отпуснатото ПОБ по чл.54а от КСО на жалбоподателя, като е определен нов размер на ПОБ – 12 лв. дневно, считано от 22.05.2021 г. и нов период на ПОБ – от 22.05.2021 г. до 21.09.2021 г. (4 месеца). Мотивирано е, че във връзка с получена информация от КИ на Ирландия, че причината за прекратяване на правоотношението се удостоверява само на база декларация от лицата, е изпратено искане до работодателя „Keelings Retail“ UC. В отговор на същото „Keelings Retail“ UC уведомява, че г-н Б. е прекратил трудовия договор по собствено желание, като е подал оставка. За тези обстоятелства е уведомена и компетентната институция на Ирландия, от която понастоящем са получени СЕД U002 и СЕД H002 за изменение на първоначално издадения СЕД U017 от 07.09.2021 г., като с новите документи институцията на държавата-членка удостоверява като причина за прекратяване на правоотношението „напускане на служителя“ и това ново основание попада в хипотезата на чл.54б ал.3 от КСО и налага промяна на периода и размера на паричното обезщетения за безработица, определени с Разпореждане № 151-00-5243-1/23.09.2021 г.  

Във връзка с определения нов размер и период на парично обезщетение за безработица е издадено Разпореждане № 151-00-5243-5 от 04.03.2022 г. (л.47) на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пловдив, на основание чл.114 ал.3 от КСО във връзка с чл.114 ал.2 т.3 от КСО за възстановяване на добросъвестно получените суми за ПОБ за периода от 22.05.2021 г. до 21.11.2021 г. в размер на 8 414 .83 лв. – главница.

Недоволна от така издаденото разпореждане, Б. го е оспорил в срок пред решаващия административен орган, който със свое Решение № 2153-15-139/15.04.2022 г. е отхвърлил жалбата й и е потвърдил същото изцяло (л.27).

За да стори това, решаващият орган изцяло е възприел установеното от ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Пловдив, като е изложил подробно нормативната уредба, регулираща този вид отношения. Мотивирано е, че в случая безспорно са налице нови документи и доказателства, които имат значение за определяне на размера и периода на паричното обезщетение, отпуснато с Разпореждане № 151-00-5243-3/23.09.2021 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пловдив по заявлението на Б..

Прието е, че при така удостоверената от работодателя причина за прекратяване на заетостта и полученият СЕД U002 – Осигурително досие, след уточняване, е потвърдена причина „Напускане на служителя“, жалбоподателят категорично попада в хипотезата на чл.54б ал. 3 от КСО, регламентираща, че лицата, чиито правоотношения са били прекратени по тяхно желание или с тяхно съгласие, получават минималния размер на ПОБ за срок от 4 месеца, който минимален размер се определя ежегодно със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване и, който, съгласно чл.11 от ЗБДОО за 2021 г. е определен в минимален дневен размер на ПОБ – 12.00 лв. 

Посочено е, че при разглеждане на административни преписки с трансграничен елемент, институциите за социална сигурност обменят информация с институциите на други държави-членки за удостоверяване на данни и обстоятелства, свързани с изплащане на обезщетения, в това число и ПОБ. Информацията се обменя чрез Структурирани електронни документи (СЕД), като обезщетенията се отпускат и изплащат единствено въз основа на официално потвърдена такава от компетентната институция на съответната държава-членка. Оспорваното от Ц.Б. Разпореждане № 151-00-5243-4 от 25.02.2022 г. е издадено въз основа на потвърдени данни от компетентната институция на Ирландия чрез СЕД U002 и СЕД Н002. които съставляват нови документи, имащи значение за определяне на размера и периода на паричното обезщетение за безработица.

С тези съображения е обоснован крайният извод за законосъобразност на Разпореждане № 151-00-5243-4 от 25.02.2022 г., издадено на основание чл.54ж ал.2 т.1 от КСО на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пловдив, съответно, с оспореното в настоящото производството решение, същото е потвърдено.

При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:

Оспореният административен акт – Решението на директора на ТП на НОИ гр. Пловдив, е постановен от материално компетентен орган, в изискуемата от закона форма. Процесното разпореждане е издадено в хода на административно производство, което е приключило с постановяване на предвидения в чл.54ж ал.1 от КСО административен акт от компетентен орган - длъжностното лице, на което е възложено ръководството на осигуряването за безработица в ТП на НОИ.

Предвид изложеното, съдът намира, че административният орган не е установил категорично фактите, поради което и е формирал неправилни изводи относно приложението на материалния закон. Неправилно решаващият орган е приел, че оспореното пред него разпореждане е законосъобразно.

Горният извод се налага по следните съображения:

За да измени размера на обезщетението, административният орган се е позовал само и единствено на писмо от 16.02.2022 г., получено по електронна поща от М. У.,  - служител за контакт на „Кийлингс Ритейл“ УК, в което се заявява, че три лица, между които и Ц.Н.Б., са подали оставка и са се завърнали в колеж. Като не е изследвал въпросът за връзката на М. У. с ирландското дружество, като „служител за контакт“, както и въпросът с неговата представителна власт, административният орган безрезервно, сляпо, е приел този отговор и е изменил размера и периода на ПОБ, предвид факта, че това е основният аргумент на административния орган за издаването му – първото основание.   

            Прави впечатление изключително лаконичната информация, представена в едно изречение по отношение на три лица, за които се твърди, че са се завърнали в колеж, при положение, че по делото не се установяват данни в тази насока, нито пък жалбоподателят твърди подобно обстоятелство – той е декларирал, че е бил на работа в Ирландия за периода 04.12.2019 г. – 21.05.2021 г.

            Като е сторил това, административният орган е нарушил принципа, заложен в разпоредбата на чл.35 от АПК, който принцип е изрично установен като задължение на органа и, който го задължава да постанови акта си, след като изясни фактите и обстоятелствата от значение за случая и обсъди обясненията и възраженията на заинтересованите. Това, на първо място.

На второ място, от страна на административния орган се твърди, че е получен СЕД Н002 - Отговор на искането за информация, с който компетентната институция на Ирландия уведомява, че изпраща нов СЕД U002 - Осигурително досие с посочена причина "Напускане на служителя", (второто основание на ответната администрация за определяне на нов размер и срок на процесното парично обезщетение за безработица). Съдът обаче констатира, че приложеният на л.57 от делото екземпляр на сочения СЕД без дата, без входящ номер, без никакви данни, отразени в него, без никаква идентификация от кого се изпраща, както и по някакъв начин е свързан с дата 24.02.2022 г., както и с работодател "Keeling Softfruits" UC, доколкото в графите липсват данни за такъв, и доколкото е посочен идентификационен номер на институцията- IE&SWS010  и наименование на институцията – EU Records Section; Department of Social protection (Секция за досиета на ЕС; Отдел Социална защита) и доколкото в графа: „Следната информация- стр.3 от формуляра е посочено „Thank you for additional information - U002 issued today“ (Благодарим ви за допълнителната информация - U002 е издаден днес).

Следователно, соченият от ответника СЕД Н002, получен в ТП на НОИ – Пловдив с вх. № 3209-15-1632#2/25.02.2022 г., не може да обоснове извод в желаната от него насока.

В подкрепа на изложеното е и обстоятелството, че компетентната институция на Ирландия - Секция за досиета на ЕС; Отдел Социална защита, издала СЕД U7 – Осигурително досие – трансграничен работник с вх. № 3209-15-1632/07.09.2021 г.( л.79); СЕД U004 – Информация за заплата с вх. № 3209-15-16321/17.09.2021 г. (л.74); СЕД Н002 – Отговор на исканата информация (л.57); СЕД U002 – Осигурително досие с вх. № 3209-15-1632#2/25.02.2022 г. (л.55), не е отнела или обявила за невалиден по смисъл на чл.5 от РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 987/2009 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 16 септември 2009 година за установяване процедурата за прилагане на Регламент (ЕО) № 883/2004 за координация на системите за социална сигурност, издадения от нея U017 от 07.09.2021 г.

Буди недоумение също и фактът, как административният орган категорично приема посоченият за работодател в приложените по административната преписка формуляри – официални документи от компетентната институция на Ирландия – ТВС (каквото и да означава това; да не говорим, че органът дори не е установил името от формуляра), а в същото време, за да издаде разпореждането си, се позовава на информация, подадена от лице без представителна власт – служителят за контакт с „Киилинг Ритейл“ УК.     

            Горното обосновава крайният извод на настоящия състав на съда, че от страна на административния орган не се представят категорични и безспорни доказателства, които да обосноват безпротиворечивия извод, че Ц.Б. е прекратил трудовото си правоотношение по свое желание. Нито административният акт, нито съдебното решение могат да почиват на предположение. Същите следва да се основават единствено на несъмнено установени факти и обстоятелства, каквито в случая не се констатират.

Следва също така да се отбележи, че от представената по делото преписка не се установява на жалбоподателя Б. да е предоставена възможността по чл.34 от АПК да участва в административното производство, като изрази становище и възражение по основателността на направените от административния орган констатации. Допуснатото от административния орган нарушение на чл.34 от АПК лишава жалбоподателя от защита пред една инстанция и го поставя в невъзможност да упражни процесуалните си права и да посочи факти и обстоятелства, които опровергават констатациите на административния орган.

Изложеното налага крайният извод на този състав на съда, че оспореното Решение № 2153-15-139/15.04.2022 г. на директора на ТП на НОИ гр. Пловдив и потвърденото с него Разпореждане № 151-00-5378-6/25.02.2022 г. на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ - гр. Пловдив, с което се изменя Разпореждане № 151-00-5243-3 от 23.09.2021 г., в частта, относно размера и периода на отпуснатото парично обезщетение за безработица (ПОБ) по чл.54а от КСО е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, както и да бъде отменено потвърденото с него Разпореждане № 151-00-5378-6/25.02.2022 г. на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ - гр. Пловдив.

С оглед изложеното съдът намира жалбата за основателна.

Тук съдът намира за необходимо да отбележи,  че отмяната на оспорения акт, не означава, че длъжностното лице по чл.54ж ал.1 от КСО е лишен от възможността отново да инициира производство по ал.2 на същия текст, при наличие на фактически и правни основания, съответни на приложените по преписката доказателства съобразно разпоредбата на чл.170 ал.1 отАПК и при съблюдаване на дадените с настоящото решения указания по тълкуването и прилагането на закона.

При този изход на спора и предвид претенциите на страните за присъждане на разноски по делото, съдът намира, че такива се дължат на жалбоподателя, на основание чл.120 ал.2 от КСО. Същите се констатираха в размер на 400.00 (четиристотин) лв., представляващи заплатено адвокатско възнаграждение.

Воден от горното и на основание чл.172 ал.2 от АПК, Административен съд, ХІIІ състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Ц.Н.Б., ЕГН **********,***, против Решение № 2153-15-139/15.04.2022 г. на директора на ТП на НОИ – Пловдив и потвърденото с него  Разпореждане № 151-00-5243-4/25.02.2022 г. на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пловдив, с което изменя Разпореждане № 151-00-5243-3/23.09.2021 г. в частта относно размера и периода на отпуснатото парично обезщетение за безработица /ПОБ/ по чл.54а от КСО.

ОСЪЖДА Националния осигурителен институт да заплати на Ц.Н.Б., ЕГН **********,***, сумата от 400 лв., представляваща заплатеното възнаграждение за един адвокат.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: