Решение по дело №176/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 160
Дата: 6 август 2020 г. (в сила от 3 септември 2020 г.)
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20207120700176
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

06.08.2020

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кърджалийски административен

Съд                   

 

състав

 

На

22.07.

                                          Година

2020

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                            Председател

АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

 

                                                    Членове

Виктор Атанасов

Айгюл Шефки

 

 

 

 

 

Секретар

Мариана Кадиева

 

 

Прокурор

Бонка Василева

 

 

като разгледа докладваното от

Ангел Момчилов

 

 

Адм.

дело номер

176

по описа за

2020

година.

 

Производството е по чл. 191 във вр. с чл. 185 и сл. от АПК.

Депозирана е жалба от Фондация „Гринберг“ ***, ЕИК ***, срещу Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с увреждания в община Кирково, приета с Решение № 111 от 27.05.2016 г. на Общински съвет - Кирково. Жалбоподателят излага съображения, че е регистриран като фондация, осъществяваща дейност като „организация за хора с увреждания“, по смисъла на § 1, т. 12 от ДР на Закона за хората с увреждания, а на последните организации, законът предоставил възможност да защитават чужди права и интереси - в случая на хората с увреждания. Обосновава правния си интерес от оспорване с целите и предмета на дейност на фондацията и съобразно приетото в ТР № 2/12.02.2010 г. по ТД № 4/2009 на ВАС - ОСС. Счита, че интересът от оспорването е: 1. Личен - тъй като наличието на незаконосъобразен нормативен административен акт засягал личния законен интерес на фондацията, да не допуска съществуването на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове, касаещи хората с увреждания; 2. Пряк – защото евентуалната отмяна на оспорения акт би довела до удовлетворяване на законния му интерес от отстраняване на незаконосъобразния акт, отнасящ се до хора с увреждания; 3. Правен – предвид това, че бил установен от правото, а именно фондацията била регистрирана с посочените цели, които определяли законните й интереси.

В жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на оспорената наредба, поради допуснато съществено нарушение на административно- производствените правила при приемането на ПНА, обосновано с нарушение на действащата към момента на приемането на наредбата разпоредба на чл. 8, т. 4 от Закон за интеграция на хората с уврежданията (обн. ДВ, бр. 81 от 17.09.2004 г.), отменен с § 2 от ПЗР на Закона за хората с увреждания (обн. ДВ, бр. 195 от 18.12.2018 г.).

Моли съда да постанови решение, с което да отмени като незаконосъобразна Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с увреждания в община Кирково, приета с Решение № 111 от 27.05.2016 г. на Общински съвет - Кирково. Претендира присъждането на деловодни разноски.

В съдебно заседание, чрез пълномощника адв.Й. поддържа депозираната жалба. Излага доводи, че процесното оспорване е в защита на правата на хората с увреждания в община Кирково и фондацията няма претенции да заявява защита на правата на пенсионерите. В тази връзка твърди, че правният интерес по отношение на оспорването е във връзка с регистрираните цели на фондацията, а именно за защита на правата на хората с увреждания. Наредбата за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Кирково, безспорно се явявала нормативен акт, свързан с хората с увреждания. Оспорвали Наредбата в нейната цялост, тъй като според него нямало  техническа възможност същата да бъде отменена частично, но ако съдът преценял обратното, не възразява да бъде отменен ПНА само в частта му, касаеща хората с увреждания. Моли съда да уважи жалбата, така както е предявена и присъди разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура – Кърджали, прокурор В. изразява становище за неоснователност на оспорването. Счита, че за оспорващия - Фондация „Гринберг” – ***, не се установявал пряк интерес за оспорване на Наредбата, тъй като такъв интерес не се сочел и не се доказвал от доказателствата по делото, по отношение на пенсионерите. Действително фондацията била организация, регистрирана с оглед осъществяване на дейност за предоставяне на правна помощ на хора с увреждания, както и защита на техните права и законни интереси. В жалбата изрично било посочено, че оспорването е форма на застъпничество от името на хората с увреждания. Безспорно било, че норми, касаещи хора с увреждания, били уредени в оспорвания подзаконов нормативен акт, но доколкото същият касаел и пенсионерите, в случая не следвало да се приема, че по отношение на оспорващия съществувал интерес да иска отмяната на цялата Наредба. Предвид горното и с оглед това, че не се искало отмяна на съответна разпоредба или част от Наредбата, жалбата следвало да бъде отхвърлена.

Ответникът по жалбата Общински съвет – Кирково, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

С Решение № 111 от 27.05.2016 год. по Протокол № 8 от заседание на Общински съвет – Кирково, проведено на цитираната дата, на основание чл. 21, т. 23 и ал. 2 от ЗМСМА, е приета Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с увреждания в община Кирково. Приемането на Наредбата е извършено от Общински съвет – Кирково при предварително обявен дневен ред, приемането на същата е било включено като т. 6 от дневния ред, при наличие на кворум, като в гласуването са участвали 15 общински съветници, от които при вземането на решението за приемането на Наредбата, „ЗА” са гласували всички 15 общински съветници. Решението е гласувано и прието въз основа на внесен проект с докладна записка от кмета на община Кирково.

Окончателният проект на Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с уврежданията е бил публикуван на официалния сайт на община Кирково на 29.03.2016 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че въведеното от Фондация „Гринберг“ ***, ЕИК ***, оспорване на Наредба за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Кирково, се явява допустимо и основателно, в частта на Наредбата, касаеща хората с увреждания на територията на община Кирково, като в останалата си част жалбата се явява недопустима, като депозирани при липса на правен интерес, поради което следва да бъде оставена без разглеждане и производството по делото в тази му част бъде прекратено.

В тази връзка предмет на оспорването е в нейната цялост Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с увреждания в община Кирково, а съгласно чл. 185, ал. 2, във връзка с ал. 1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да се оспорват пред съд в отделни техни разпоредби, като в съответствие с нормата на чл. 186, ал. 1 от АПК, гражданите, организациите и органите могат да оспорват подзаконов нормативен акт, чиито права за засегнати от него или за които той поражда задължения. Подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето - чл. 187, ал. 1 от АПК.

От приложената към жалбата справка от ТР, се установява, че фондацията е създадена и осъществява дейност като „Организация за хора с увреждания“ по смисъла на § 1, т. 12 от ДР на Закона за хората с увреждания и целта и е да предоставя правна помощ на и за хора с увреждания, както и да поема застъпническа роля от тяхно име и в защита на правата им. Като средства за постигане на целта са посочени: мониторинг върху действащата нормативна уредба, отнасяща се до хората с увреждания; съдебно оспорване на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове, отнасящи се до хората с увреждания; образуване и водене на съдебни дела в защита на накърнени права на хора с увреждания.

Видно от т. 12 от ДР на Закона за хората с увреждания/ЗХУ/, „организации за хора с увреждания“ са организации, създадени да предоставят услуги на и за хора с увреждания и които поемат застъпническа роля от името на хора с увреждания. Достъпът до правосъдие и правна защита на хората с увреждания изрично е регламентиран в Раздел V към Глава четвърта, озаглавена „Подкрепа за социално приобщаване“ на ЗХУ.

Съгласно Тълкувателно решение № 2 от 12.02.2010 г. по т. д. № 4/2009 г. на ОСК на ВАС, съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличието на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени. В цитираното решение изрично е прието, че „сдруженията на юридически или физически лица, които са организационно обособени въз основа на закон, имат качеството на "организация" по смисъла на Административнопроцесуалния кодекс съгласно даденото определение от допълнителната разпоредба на § 1, т. 2. като организации в хипотезата на чл. 186 от Административнопроцесуалния кодекс, които са създадени п закон и устав да представляват и защитават общите интереси на своите членове, съсловните (браншовите) организации и другите сдружения с нестопанска цел имат право да участват в административното производство за издаване на подзаконовия нормативен акт. Те могат да оспорват издадения подзаконов нормативен акт в случаите, когато с него се засягат или могат да бъдат засегнати общи права, свободи или законни интереси или се пораждат задължения за членуващите в сдружението лица. Правният интерес на съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел е обусловен от засягането на техни лични права или законни интереси, непосредствено породени от предмета на дейност и целите на учредяването им”.

Предвид изложеното и с оглед предметът на дейност и целите на Фондация „Гринберг“ ***, то по отношение на оспорващия е налице доказан правен интерес от оспорване на Наредбата за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с увреждания в община Кирково, в частта й относима към хората с увреждания. В тази връзка съдът прецени и практика на ВАС по аналогични казуси - Определение № 6611/03.06.2020 г. по адм. д. № 3906/2020 г. на ВАС, VI о., с което е отменено прекратително определение на Административен съд – Кърджали, постановено по а.д. № 85/2020 г. и делото е върнато за продължаване на съдопризводствените действия.

В частта на Наредбата, касаеща оргнизацията и дейността на клуба на пенсионера, респ. пряко засягаща правата на категорията лица – пенсионери, то с оглед заявеното в съдебно заседание от процесуалния представител на оспорващия, че фондацията никога не е претендирала и не е заявявала интерес извън защита на правата на хората с увреждания, както предвид целите и предмета на дейност, с които е регистрирана фондацията, то оспорващият не установява и не твърди правен интерес от оспорването на НПА, в частта му относно пенсионерите на територията на община Кирково. В тази връзка, отново следва да се отбележи, че съгласно справката от ТР, фондацията е създадена и осъществява дейност като „Организация за хора с увреждания“ по смисъла на § 1, т. 12 от ДР на Закона за хората с увреждания и целта и е да предоставя правна помощ на и за хора с увреждания, както и да поема застъпническа роля от тяхно име и в защита на правата им. Като средства за постигане на целта са посочени: мониторинг върху действащата нормативна уредба, отнасяща се до хората с увреждания; съдебно оспорване на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове, отнасящи се до хората с увреждания; образуване и водене на съдебни дела в защита на накърнени права на хора с увреждания.

По изложените доводи, съдът намира, че в тази й част жалбата, респ. срещу Наредбата, в частта й която засяга правата и интересите на пенсионерите, същата се явява недопустима, поради липса на правен интерес, поради което следва да бъде оставена без разглеждане и производството по делото в тази част бъде прекратено.

Разгледано по същество оспорването, в допустимата му част, се явява основателно, по следните съображения:

Съгласно законовата делегация, визирана в нормите на чл. 76, ал. 3 от АПК вр. чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал. 21 от ЗМСМА, в изпълнение на правомощията си общинският съвет е овластен да издава административни актове, сред които и нормативни административни актове под формата на наредби.

Процесната наредба е приета от компетентен орган – Общински съвет Кирково, който съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, в приложимата към 27.05.2016 год. редакция (Обн. - ДВ, бр.69 от 2006 г.), е имал процесуално-правна компетентност, в изпълнение на правомощията си, да издава нормативни актове - правилници, наредби, решения и инструкции, с които да урежда, съобразно с нормативните актове от по-висока степен, обществени отношения с местно значение, на територията на община Кирково.

Нормативният акт е приет и в съответствие с изискването за публикуване на проектите на подзаконови нормативни актове/ПНА/, ведно с мотивите към тях, регламентирано в чл. 26, ал. 2 от ЗНА, в приложимата й редакция, съгласно която норма, преди внасяне на проект за нормативен акт, заявителят на проекта е длъжен да го публикува на интернет страницата на съответната институция, заедно с мотивите, за да могат заинтересованите страни, най-малко в 14/четиринадесет/-дневен срок преди разглеждането му, да се запознаят с него и да правят евентуални възражения, становища и предложения по проекта. Това обстоятелство се установява от представената и приета по делото извадка от официалния уеб сайт на община Кирково относно публикувания проект на Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с увреждания в община Кирково/л.50 от делото/.

При приемането на оспорения ПНА не са спазени в цялост изискванията на чл. 28, ал. 2 от ЗНА, регламентираща изискването мотивите към проекта на НА, съответно докладът да съдържат причините, които налагат приемането на акта; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. В тази връзка, видно от представената и приета по делото докладна записка/л. 46/, в същата не се съдържат мотиви, макар и формални, в съответствие с разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗНА. В релевантната докладна записка липсват мотиви относно финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива, както и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Съгласно чл. 28, ал. 3 от ЗНА/в относимата й редакция/, проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 2, не се обсъжда от компетентния орган.

В конкретния случай, освен горното, е допуснато и съществено нарушение на административнопроизводствените правила преди приемане на оспорената Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с увреждания в община Кирково, изразяващо се в следното:

Разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от ЗНА изисква, изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност.

Към датата на внасяне на проекта на процесната Наредба за обсъждане и момента на приемането й от Общински съвет – Кирково, е била в действие нормата на чл. 8, т. 4 от Закон за интеграция на хората с уврежданията (обн. ДВ, бр. 81 от 17.09.2004 г.), отменен с § 2 от ПЗР на Закона за хората с увреждания (обн. ДВ, бр. 195 от 18.12.2018 г.). Цитираната  разпоредба е регламентирала правомощията на Агенцията за защита на хората с увреждания да осъществява изпълнение на държавната политика за интеграция на хората с увреждания, като участва и дава задължително становище при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с хората с увреждания. Понастоящем, респ. към датата на приключване на устните състезания по делото, е в действие Закона за хората за увреждания  (обн. ДВ, бр. 195 от 18.12.2018 г.), в сила от 01.01.2019 г., който в нормата на чл. 10, ал. 3, т. 9, изрично предвижда, че Агенцията за хората с увреждания, участва при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с правата на хората с увреждания и дава становища по тях.

Оспорената Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с уврежданията в община Кирково, засяга правата на две категории лица – пенсионери и хора с увреждания, поради което според съда, засягайки пряко и непосредствено правата на хората с увреждания на територията на общината, към датата на приемането й, за Общински съвет – Кирково е било налице задължение да съгласува проекта на ПНА с Агенцията за хората с увреждания, което задължение не е било изпълнено. Това обстоятелство съдът приема за доказано, както предвид липсата на възражение от ответника в тази насока, така и с оглед липсата на доказателства за съгласуване на Наредбата с Агенцията за хората с увреждания.

Видно от процесуалната норма на чл. 192а от АПК, компетентността на органа за издаване на подзаконовия нормативен акт се преценява към момента на издаването му, а съответствието на ПНА с материалния закон се преценява към момента на постановяване на съдебното решение. По аргумент от цитираната разпоредба и с оглед обстоятелството, че действащият към момента чл. 10, ал. 3, т. 9 от Закон за хората с уврежданията, предвижда задължителна съгласувателна процедура с Агенцията за хората с уврежданията при приемане на нормативни актове, свързани с правата на хората с увреждания, настоящият съдебен състав приема, че липсата на съгласуване и становище от Агенцията при изработването на проект и приемането на нормативен акт, свързан с правата на хората с уврежданията, какъвто е и оспорената в настоящето производство Наредба, макар и в някои от частите й, обосновава липсата на законова предпоставка, от категорията на абсолютните, за редовното приемане на акта, поради което в случая е налице допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК, а именно Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с уврежданията в община Кирково е приета в нарушение на изискванията на чл. 26, ал. 1 от ЗНА, аргументиращо незаконосъобразност и основание за отмяната й, в частите й, относими към хората с увреждания, а именно: наименованието, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 1, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 2, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 4, в частта относно „или с определена група инвалидност“; чл. 6 изр. 1-во и т. 1, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 10/1/, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 10 /3/, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 11, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 13 /1/, в частта относно „и хората с увреждания“ и чл. 16, в частта относно „и хората с увреждания“.

По изложените съображения, съдът намира, че Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с уврежданията в община Кирково, в горепосочените и части, следва да бъде отменена като незаконосъобразна поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при изработването на проекта на Наредбата, внасянето му за разглеждане и приемането му, които нарушения съставляват самостоятелно и достатъчно основание за отмяна по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК, приложим на основание чл. 196 от АПК.

При този изход на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на Фондация „Гринберг“ ***, ЕИК ***, следва да бъдат присъдени деловодни разноски, направени в производството пред административния съд, в размер на 634 лв., произтичащи от заплатено възнаграждение за адвокат, внесена държавна такса при образуване на делото и държавна такса за обнародване в ДВ. В конкретния случай, от страна на ответника, липсва надлежно въведено възражение за прекомерност на заплатеното възнаграждение за адвокат, поради което съдът не разполага с правомощието да извърши преценка дали следва същото да бъде редуцирано до размера на посоченото в чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Предвид нормата на § 1, т. 6 от ДР на АПК във вр. с чл. 136, ал. 3 и чл. 141, ал. 1 от Конституцията, присъдените разноски следва да бъда възложени в тежест на община Кирково, която е юридическо лице със самостоятелен бюджет.

Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът 

 

                                           

Р Е Ш И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Фондация „Гринберг“ ***, ЕИК ***, частично като незаконосъобразна, Наредба за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Кирково, приета с Решение № 111 по Протокол № 8 от 27.05.2016 г. на Общински съвет – Кирково, както следва: наименованието, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 1, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 2, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 4, в частта относно „или с определена група инвалидност“; чл. 6 изр. 1-во и т. 1, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 10/1/, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 10 /3/, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 11, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 13 /1/, в частта относно „и хората с увреждания“ и чл. 16, в частта относно „и хората с увреждания“.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Фондация „Гринберг“ ***, ЕИК ***, срещу останалата част на Наредба за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Кирково, приета с Решение № 111 по Протокол № 8 от 27.05.2016 г. на Общински съвет – Кирково.

ПРЕКРАТЯВА производството по а.д. № 176/2020 г. по описа на Административен съд – Кърджали, в тази му част.

ОСЪЖДА Община Кирково с административен адрес ***, ***, ДА ЗАПЛАТИ на Фондация „Гринберг“ ***, ЕИК ***, със съдебен адрес:***, ***, деловодни разноски в размер на 634 лв.

Решението, в частта му с която е оставено без разглеждане оспорването и частично е прекратено производството по делото, подлежи на обжалване с частна  жалба пред Върховния административен съд, в седемдневен срок от съобщаването му, а в останалата част пред Върховния административен съд, в 14/четиринадесет/ - дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.

Препис от решението да се връчи на страните по делото. 

Решението да се разгласи по реда на чл. 194 от АПК при неподаване в срок на касационна жалба или протест или ако те са отхвърлени от касационния съд.

              

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                  ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

                                                                                   

                                                                                           2.