№ 219
гр. Разград, 30.03.2022 г.
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на тридесети март
през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:ДОРОТЕЯ ЕНЧ. И.А
при участието на секретаря ГАНКА АНГ. АТАНАСОВА
Сложи за разглеждане докладваното от ДОРОТЕЯ ЕНЧ. И.А
Административно наказателно дело № 20213330200699 по описа за 2021
година.
На именното повикване в 13:30 часа се явиха:
ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ уведомен, не се явява за него адв. Я. отпреди.
АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗВАЩИЯ ОРГАН, редовно призовани,
не се явява представител.
РАЙОННА прокуратура – Разград, при редовно призоваване не се явява
представител.
АКТОСЪСТАВИТЕЛЯТ призован се явява.
АДВ. Я.: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
СНЕМА самоличността на допуснатата до разпит свидетелка.
М.С. М.-Д. – 41 г., бълг. гражданин, с висше образование, омъжена,
неосъждана, без родство.
ПРЕДУПРЕДЕНА за наказателната отговорност по чл. 290 от НК,
същата обеща да говори истината.
СВИДЕТЕЛКАТА М. Д.: Работя в РД „АА“ – Русе, отдел Контрол, на
длъжност инспектор. на 20.08.2021 Г. бяхме разпределени на работа с
колегата Мичев в общ. Цар Калоян, на главен път І-2, км. 47+200, срещу
бистро „Дервента“, посока от гр. Разград към гр. Русе, около 12,05 ч. бе
спрян за проверка товарен автомобил, управляван от водача М.Г. И., същият
е от категорията N 3. Беше оборудван с тафограф марка и модел описани в
акта. Бе натоварен с пилета, с товарителница описана в акта. При проверка
на тахографския лист за същия ден и 28 дни назад се установи, че водача Г.
е ползвал тахографски лист от 18.08.2021 г. за период от време по- дълъг от
този за който е предназначен. Тахографския лист е поставен в 07.00 ч. на
18.08.21 и е използван до 07,56 ч. на 19.08.2021 г., което е повече от 24 часа
и е иззет.
СЪДЪТ предяви на свидетелката копие на тахографски лист, находящ
се на лист 8 от делото.
СВИДЕТЕЛКАТА М. Д.: Допълнителната черта горе където, е отчетена
скоростта 7, самият тахограф прави черта, когато вади листа. На
1
оригиналния тахографски лист се вижда по-добре. 24 часов е периода от
07,00 - записано е съгласно Регламент ЕО/165/2014 г. Листа се ползва за 24
часа. Или когато е приключил с времето за управление може, да си извади
тахографския лист и да си нанесе почивката ръчно. Отгоре е изминатото
разстояние, първото отбелязване от 7,00 ч. почва да управлява, черната черта
– управление, отдолу изминатите километри – 5 км. Това е почивка и
управлявал. В 16,30 е спрял. Има тахографски лист, ако го забрави и започва
да му пише скоростта и се наслагва изминато разстояние, и се наслояват
километри ако има загуба на данни. Изваждането в 7,56 ч. отразява
изваждането на тахографския лист. Не всеки тахограф прави черта на
изваждане. Има такива, които не отчитат черта отдолу, където е точно върху
километрите, на изминатите километри чертае чертичка, когато продължава
да стои тахографския лист. Тук не става въпрос за време и почивки.
Понятието е, че ползва този тахографски лист, който е бил в тахографа за по-
дълго време, отколкото е трябвало. Може да извади по-рано тахографския
лист и ръчно си записва данните, че е почивал. Превозвача не може да даде
на всеки камион, при привършване на работния ден водача си записва
собствено ръчно почивката, или с удостоверение от превозвача кога е бил в
почивка. В случая водача не си е извадил тахографския лист. Тук става
въпрос, че тахографския лист е изваден по-късно от 7,00 ч. на следващия ден.
Същото ако имате свидетелство за правоуправление, когато го дадете друг
да управлява с вашето свидетелство, същата е логиката той не си е извадил
тахографския лист, ако друг водач започне да управлява, трябва да си сложи
своя. Тахографския лист е на водача. След край има два отчетени периода,
при първия е поставен в 7 ч. и управлявал до 9 ч., почива 5 ч. и половина. В
14,30 ч. започва да управлява до 16,30 ч. и след това отчита почивка. Той го
е оставил в тахографа на почивка. И вече го вади на следващия ден в 7,56 ч.
Задължение на водача е да си съхранява тахографските листи за предходните
28 дни. Задължение е да вади тахографския лист, след приключване на
управление. Когато са двойка водачите има място за поставяне в товарния
автомобил на тахограф, за двамата шофьори, който е до шофьора и е на
разположение, а другия водач управлява. Единият се слага отгоре за първия
водач, отдолу се слага за втория водач. Когато приключат управлението си
вадят тахографските листи. Когато водача е свършил превоза, си вади
тахогрлафския лист. Но задължение на водача при започване на курс да си
постави тахографския лист, може да си нанесе почивката отзад на листа след
приключване на работния ден, дали ще свърши в 16,30 ч. си вади
тахографския лист, прибира ги и се прибира. След привършване на периода
се отчитат във фирмата и се пазят. В случая във фирмата има
професионално компетентно лице, което следи за изпълнение на тези
разпоредби. Има записано в наредбите, че тахографският лист е за 24 ч.
СЪДЪТ предяви на свидетелката представения тахографски лист от
19.08.2021 г., находящ се на лист 59 от делото.
СВИДЕТЕЛКАТА М. Д.: Сложен е в 7,50 ч. управлява, почива,
управлява до 10,30 ч. след това почивка, и е изваден от тахографа в 7,00 ч.
Отначало е бил на почивка и след това започва да управлява, може би е бил
почивка 45 мин. Поставен е от водача, тахографския лист в гр. Шумен в 7,50
ч. и е изваден в 7,00 ч. Има съставен протокол за крайпътна проверка.
Прикрепят се съставените актове към него и се вписва номера на акта,
пишем мястото на нарушението, МПС, с какъв тахограф е оборудван,
категория ППС, лиценза на фирмата, превозвача, и т.н. Оригинала на
2
тахографския лист е в дирекцията.
АДВ. Я.: Още когато съм представила молба съм поискала
административно наказващия орган да представи протокол за крайпътна
проверка, в този случай остава вината в тях. Не всичко се вижда в копието
на тахографският лист, като моля да бъде изискан в оригинал. Предвид
разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН да се изиска, административно наказващия
орган съответно да представи справка за нарушител, защото ние твърдим, че
този водач няма никакви нарушения. Това е водач без никакви нарушения
през целият му стаж като такъв. Нямам други искания. Представила съм и е
приобщени към материалите по делото скица на поземлен имот и
кадастрална справка, където твърдим, че е базата и МПС е било
позиционирано след приключване на работа, и там е било на паркинг.
Представям документ за собственост на базата.
СЪДЪТ намира направените доказателствени искания за допустими
поради, което
О П Р Е Д Е Л И:
ДА СЕ изиска от административно наказващия орган приложения
тахографски лист от 18.08.2021 г. на водача М. Г. ИВ. в оригинал, както и
Протокол за крайпътна проверка, съставен при извършената проверка на
водача М. Г. ИВ. на 20.08.2021 г. , както и справка за нарушител на лицето
М.Г. И..
ПРИЕМА днес представения нот. акт.
ДЕЛОТО отлага и насрочва за 23.05.2022 г. от 11,00 ч., за която дата
жалбоподателя и неговият повереник уведомени.
ДА СЕ призоват административно наказващият орган и РП – Разград.
ДА се изискат доказателствата.
ЗАСЕДАНИЕТО приключи в 14,11 ч.
ПРОТОКОЛЪТ изготвен днес в съдебно заседание.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
Секретар: _______________________
3