Р Е Ш Е Н И Е
№ 167/
28. Март 2019г., гр. Плевен
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав
На
двадесети
февруари две хиляди и деветнадесета година в публично съдебно заседание
в състав:
Председател: съдия Елка
Братоева
Съдебен секретар: Милена Кръстева
Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 707/2018г. по описа на съда и на основание
доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
Образувано е по жалба на Църковно настоятелство при
Църква „Св. Троица“ с. Обнова, чрез председателя С.С.З. срещу Решение №
479/28.06.2018г. на Общински съвет – Левски, с което на осн. чл. 21 ал.1 т.8 от ЗМСМА, чл. 45ж от ППЗСПЗЗ и §27 ал.2 т.2 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ (ДВ бр.
62/2010г.) на църковното настоятелство са предоставени за обезщетяване
земеделски земи от общинския поземлен фонд в землищата на с. Обнова и с.
Българене в няколко различни местности с обща площ от 40,575 дка.
Жалбоподателят оспорва решението като нищожно на осн.
чл. 177 ал.2 от АПК – противоречие с постановено съдебно решение, с което е
признато правото да бъде възстановена собствеността на църковното настоятелство
върху нива от 40,799 дка в м. „Цанковски геран“ в землището на с. Обнова, общ.
Левски, обл. Плевен. Алтернативно сочи, че решението е незаконосъобразно поради
нарушение на административно-производствените правила, липса на мотиви и
противоречие с материалния закон. Излага, че двукратно ОбС – Левски се е
произнасял с решения по въпроса, които са отменени от АС- Плевен, но ответникът
не е изпълнил указанията на съда. ОС – Левски отново е предоставил други имоти
за обезщетяване, вместо посочената нива, без да сочи доказателства, че има
пречки за възстановяване на
собствеността върху нивата в реални граници. В съдебно заседание, чрез адв. В.
заявява становище, че от заключението на в.л. и приложените доказателства се
установява, че Община Левски разполага с имоти по чл. 19 ЗСПЗЗ от общинския
поземлен фонд, които отговарят по квадратура и могат да бъдат предоставени за
обезщетяване. Изразява съгласие да бъдат предоставени на настоятелството
предложените 6 бр. големи имоти по предложението до Кмета на Община Левски от
2016г. от общинския поземлен фонд. Моли за отмяна на решението и връщане на
преписката за ново произнасяне със задължителни указания. Претендира присъждане
на направените деловодни разноски съгласно приложен списък.
Ответникът – Общински съвет – Левски е приложил
административната преписка, не изразява становище по жалбата.
Като съобрази приетите по делото доказателства,
становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспореното
решение за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК,
съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:
Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр.
чл.45 ал.3 от ЗМСМА и чл. 45ж ал.2 от ППЗСПЗЗ.
Решението на ОС – Левски е съобщено на жалбоподателя на 06.07.2018г. Жалбата е подадена на 19.07.2018г. в законния
14-дневен срок за съдебно обжалване, от активнолегитимирана страна срещу
подлежащ на оспорване акт на общинския съвет, поради което е процесуално
ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
Спорът за предоставянето на църковното настоятелство
на земи от общинския поземлен фонд в изпълнение на съдебно решение за признато
право на собственост на настоятелството върху нива от 40.799 дка в местността
„Цанковски геран“ в землището на с.
Обнова, община Левски, се поставя пред Административен съд – Плевен за трети
пореден път.
С влязло в сила Решение № 33/20.02.2007г. на Районен
съд – Левски, постановено по гр.д. № 20074410100024 по описа за 2007г. е прието
за установено на осн. чл. 11 ал.2 от ЗСПЗЗ по отношение на Църковното
настоятелство при Църквата „Св. Троица“ – с. Обнова и Общинска служба
„Земеделие и гори“ – Левски правото да бъде възстановена собствеността на
Църквата „Св. Троица“ - с. Обнова върху
следната земеделска земя – нива от 40.799 дка в местността „Цанковски
геран“ в землището на с. Обнова, общ.
Левски, обл. Плевен. Влязлото в сила съдебно решение е изпратено на ОСЗГ –
Левски за определяне реда и начина на възстановяване. В мотивите на решението е
посочено, че по делото е представено удостоверение от ОбСЗГ, от което е видно,
че процесният имот не е заявяван за възстановяване по ЗСПЗЗ, скица от 1940 г.,
както и заверено копие от страница от емлячния регистър на с. Обнова, от която
се установява, че в Емлячния регистър на с. Обнова е била вписана процесната
нива от 40,799 дка в м. „Цанковски геран“ – декларирана от църковното настоятелство
при църквата „Света Троица“ – с. Обнова. А в представеното копие от документа е
отразено, че нивата от 40,799 дка в м. „Цанковски геран“ е събрана от три ниви
преди комасирането, както и, че е придобита чрез – съд.решение, завещание и
дарение. Това е дало основание на съда да приеме, че от представените писмени
доказателства се установява по един несъмнен и категоричен начин собствеността
на църквата върху процесният имот. Влязлото в сила съдебно решение е
задължително за ОСЗГ – Левски и подлежи на изпълнение.
С Решение № 244/22.02.2017г. ОбС – Левски се е
произнесъл за предоставянето на 17 имота от общинския поземлен фонд по чл. 19
от ЗСПЗЗ на църковното настоятелство за обезщетяване в изпълнение на съдебното
решение, находящи се в землищата на с. Обнова и с. Българене, общ. Левски с
обща площ 40,573 дка. По жалба на настоятелството с Решение № 379/19.09.2017г.
постановено по АД № 302/17г. по описа на съда АС – Плевен отменил решението на
ОбС – Левски и върнал преписката за ново произнасяне със задължителни указания
по тълкуването и прилагането на закона. В мотивите е посочено, че както в
предложението на ОСЗ – Левски, така и в съдебното решение липсват мотиви защо
се предлага конкретният от трите варианта начин за обезщетение, като следва при
новото произнасяне да се приложат и скици на имотите за обезщетяване.
ОСЗ – Левски отново е предложила същите варианти за
обезщетение на ОС – Левски и е гласувано отново същото решение за обезщетение
със същите имоти. Взетото Решение № 368/30.11.2017г. на Общински съвет – Левски
също е било отменено с Решение № 290/02.05.2018г. по АД № 1135/2017г. на АС –
Плевен ( влязло в сила на 30.05.2018г.) и
преписката отново е върната за ново произнасяне съобразно мотивите на съдебното
решение. В мотивите си съдът е констатирал отново допуснати съществени
процесуални нарушения при вземане на решението на ОбС – Левски, което налага ново
произнасяне. Указал е в хода на административното производство да се съберат
доказателства за обстоятелството дали към настоящия момент съществува или не
обособена нива в същото землище и местност съобразно решението на РС – Левски,
респективно възможно ли е възстановяването на имота в реални граници.
В изпълнение на дадените указания от съда с писмо № РД
-08-00-7000/25.05.2018г. председателят на ОбС – Левски е поискал от Началника
на ОСЗ – Левски да представи доказателства за тези обстоятелства.
С писмо Изх. № 102/06.06.2018г. началника на ОСЗ –
Левски е отговорила, че: 1. Към момента няма свободна общинска земеделска земя
за обезщетение в местността „Цанковски геран“ – с. Обнова. 2. В решението за
признаване на правото на собственост на Районен съд – Левски се определя само
размера и местността, но не и конкретен номер на поземлен имот. 3. Към
настоящия момент ОСЗ – Левски не може да предложи за възстановяване в стари реални
граници земеделска земя в землището на с. Обнова в размер на 40,799 дка в
местността „Цанковски геран“, предвид това, че има приет план за земеразделяне
и в тази местност няма свободна земеделска земя от общински и държавен поземлен
фонд. Посочено е още, че преди да се изготви предложението от страна на ОСЗ –
Левски са разгледани в програма CADIS и обсъдени
всички възможни имоти в присъствието на г-н С.З. – упълномощен представител на
църковното настоятелство при храм „Света Троица“, с. Обнова, като са се
ръководели от това, да бъдат предложени само имоти, които действително се
обработват като земеделска земя.
Приложен е регистър на имотите по чл. 19 ал.1 от ЗСПЗЗ
от общинския поземлен фонд, останала след възстановяване на правата на
собствениците в землището на с. Обнова, от който е видно, че общината разполага
с 259.531 дка свободни земеделски имоти в различни местности в същото землище,
в това число -ниви, лозя, ливади, пасища и изоставени трайни насаждения с площ
от 1 до 6 дка, а голяма част от земите са с площ под 1 дка. Според представения
списък понастоящем не съществува местност с наименование „Цанковски геран“.
В поканата за свикване на заседание на ОбС – Левски на
28.06.2018г. се съдържа предложения дневен ред като в т.6 е включено: Вземане
на решение за предоставяне на имоти за обезщетяване на Църковно настоятелство
при храм „Св. Троица“ – с. Обнова в изпълнение на задължението по §27 ал.2 т.2
от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ (ДВ, бр. 62/2010г.).
На заседанието на ОбС – Левски г-жа А.И., която е
Началник на ОСЗ – Левски и общински съветник, е изложила съображения в подкрепа
на предложеното решение, което било обсъдено на заседание на ПК по екология,
туризъм и селско стопанство, чийто председател също е г-жа И.. По делото е
приложен протокол на комисията, без дата. В изказването си г-жа И.
възпроизвежда дословно съображенията на комисията, които са възприети като
мотиви на решението на общинския съвет за приемането на същия вариант 2 от предложените от ОСЗ – Левски от първоначалните
три варианта за обезщетяване.
На заседанието са присъствали 19 от общо 21 общински
съветници, при наличието на необходимия заседателен кворум. След поименно
гласуване с 15 гласа „за“ и 4 – „въздържали се“ е прието Решение № 479/28.06.2018г.
на ОбС – Левски, с което на осн. чл. 21 ал.1 т.8 от ЗМСМА, чл. 45ж от ППЗСПЗЗ и
§27 ал.2 т.2 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ (ДВ-бр. 62/10.08.2010г. е предоставил за
обезщетяване на Църковното настоятелство при храм „Св. Троица“ – с. Обнова
земеделски земи от общинския поземлен фон в размер общо на 40,575 дка в
различни местности, с площ от 1 до 3-4 дка.
Така за трети пореден път е прието същото предложение
за обезщетяване на Църковното настоятелство със същите земи от общинския
поземлен фонд, предложени и с предходните две решения на ОбС – Левски, които са
били отменени от съда. Единствените мотиви се съдържат в изказването на г-жа И.,
възпроизвеждащи съображенията на ПК, чийто председател е тя. С изложените
мотиви са допълнени съображенията на предходното отменено решение на ОбС –
Левски, съобразно становището на г-жа И. в качеството на началник на ОСЗ –
Левски.
В мотивите на решението на ОбС – Левски е записано че:
1) Към момента няма свободна общинска земеделска земя
за обезщетение в местността „Цанковски геран“ – с. Обнова съгласно приложен
регистър на имоти по чл. 19 ал.1 от ЗСПЗЗ за землището на с. Обнова, издаден от
ОбСЗ – Левски.
2) ОбСЗ-Левски и оф.Белене не може да предложи за
възстановяване в стари реални граници земеделска земя в землището на с. Обнова
в размер на 40,799 дка в местността „Цанковски геран“, предвид това, че има
приет план за земеразделяне и в тази местност няма свободна земеделска земя от
общински и държавен поземлен фонд. В съдебното решение на РС – Левски е признато
правото на възстановяване на земеделска земя, но е посочена само по площ и
землище, което не позволява определяне
на точното й местоположение и идентификация като имот. Възстановяването на
собствеността в това землище, респективно в тази местност е извършено не в
реални граници, а с план за земеразделяне. В процеса на възстановяване на
собствеността в землището на с. Обнова, нива от 40,799 дка в м. „Цанковски
геран“ не е обособявана като отделен имот с определена площ и точно
местоположение (с граници и съседи). По тази причина ОСЗ не се е разпореждала с
такава нива и не е възстановявала на друго лице нива с такава площ в същата
местност. Към настоящия момент не съществува обособена нива в същото землище и
местност, така както са посочени в съдебното решение на РС – Левски,
респективно не е възможно възстановяването на имота в реални граници.
3) Преди да се изготви първоначалното предложение от
страна на ОбСЗ – Левски , са разгледани в програма CADIS и обсъдени всички възможни имоти в присъствието на г-н
С.З. – представител на църковното настоятелство, като службата се е ръководила
от това да бъдат предложени само имоти, които действително се обработват като
земеделска земя.
4) Предложените с вариант № 2 земеделски земи са в
най-добро земеделско състояние за обработване.
По спорния по делото въпрос, съдът е изискал
доказателства от ОбСЗ – Левски и е назначил съдебно-геодезическа експертиза, за
да се установи, къде се намира посочения имот – нива представляваща парцел
І-1245 кв. 69 по комасационния план на с. Обнова, съобразно приложената скица
на имота по гражданското дело на РС – Левски, в коя настояща местност попада и
да изготви скица за възстановяването на имота. Да се изясни възстановен ли е
имота на църковното настоятелство или на други лица. Както и да изготви списък
с приложени скици на имотите по чл. 19 от ЗСПЗЗ, които са общинска собственост
и се намират в землището на с. Обнова, които могат да бъдат предоставени на
църковното настоятелство в изпълнение на съдебното решение.
С помощта на заключението съдът установи, че
процесната нива от 40.799 дка в м. „Цанковски геран“ в землището на с. Обнова
се намира в близост до землището на с. Каменец. По картата на възстановената
собственост попада в очертанията на поземлен имот 221003 (погрешно посочен в заключението като 223001, което се дължи на
допусната техническа грешка), който е с обща площ 60 дка и попада в м.
Каменско в землището на с. Обнова. Имот № 221003 по картата на възстановената
собственост, м. Каменско, в землището на с. Обнова по плана за земеразделяне
представлява възстановени земеделски земи на църковното настоятелство с обща
площ от 60 дка, но в нови реални граници. В картата на въстановената
собственост не съществува местност с наименование „Цанковски геран“. Това е
наименование на бившата местност, което понастоящем след плана за земеразделяне
вече не съществува.
С плана за земеразделяне на църковното настоятелство
са били възстановени земеделски имоти в нови реални граници в землището на с.
Обнова под № 013046 – нива с площ 99.998 дка в м. Горното ливаде и имот №
221003 – нива с площ 60 дка в м. Каменско съгласно Решение № 83/03.01.1997г. на
ПК – Левски по реституционна преписка № 06547/12.11.91г. Или общо в землището
на с. Обнова на настоятелството са били възстановени земеделски земи в общ
размер приблизително 160 дка от заявените за възстановяване.
Според реституционна преписка Вх. №
6547-11-1211/1991г. църковното настоятелство е заявило за възстановяване ниви в
размер на 249.652 дка., за което е приложено удостоверение от ТКЗС – с. Обнова
за внасянето на същите земи в кооперацията през 1946г. и Протокол №1/01.1946г.
за отчуждаването им и причисляването към ДПФ, описани като църковни имоти –
40.670 дка с кад. № 2632; 20.769дка – парцел І-69; 184.203 дка с кад. № 460 и
3.280 дка с кад. № 45/85, както и Протокол от 01.10.1946г. за отчуждаването и
причисляването към ОПФ на църковни земи от църквата „Св. Троица“ в размер на 10
дка в кв. 69 парц. І.
С Протокол № 33/27.01.1993г. ПК – Левски е взела
решение, с което признава и определя за възстановяване правото на собственост на
църковното настоятелство върху земеделски земи – ниви и ливади с обща площ 160
дка и отказва да признае правото на възстановяване на собствеността с план за
земеразделяне на ниви в размер на 89.650 дка с мотиви, че с тези имоти са
оземлени през 1946/47 г. земеделски стопани т.е. същите са одържавени със
Закона за ТПС от 1946 г. Не се признава клетвена декларация за допълнителни
ливади от 50 дка, понеже съществува Нотариален акт № 511. Непризнатите имоти ще
се възстановят по ред и начин с отделен закон.
С Протокол № 228/17.03.2016г. на ОбСЗ – Левски по
преписка по заявление вх. № 065547А/17.03.2016г. е призната земеделска земя на
църковното настоятелство за възстановяване с план за земеразделяне в землището
на с. Обнова общо в размер на 40,800 дка (от общо пет имота различни
категории).
Никой от изброените по-горе имоти по кадастралната
карта на с. Обнова, посочени в реституционните преписки и възстановени на
църковното настоятелство, не може да бъде идентифициран по номер, площ и
местонахождение с процесната нива от 40.799 дка в м. Цанковски геран кв. 69
парцел І – 1245 по комасационния план на с. Обнова съгласно приложената скица
от м. юли 1940 г. и извадка от емлячния регистър от 19. Юни 1946г., приложени като доказателства
по гражданското дело на РС – Левски. За този имот по гражданското дело е било
представено и удостоверение от ОбСЗ – Левски, че въпросната нива не е била
заявена за възстановяване.
Ето защо съдът счита, че процесната нива не е
идентична с възстановените на настоятелството по реституционните преписки
земеделски земи в землището на с. Обнова от общо 160 дка. С имот № 221003 –
нива от 60 дка по плана за земеразделяне в землището на с. Обнова са
възстановени в нови реални граници други заявени земеделски земи на
настоятелството. Но тъй като процесната нива, възстановена със съдебното
решение, попада в рамките на този имот 221003 в м. Каменско в землището на с.
Обнова, който също е собственост на Църковното настоятелство по картата на
възстановената собственост след влизане в сила на плана за земеразделяне, това
е пречка процесната нива да бъде възстановена на настоятелството в стари реални
граници, каквото е искането на жалбоподателя.
Видно е, че в землището на с. Обнова съществуват
259.531 дка свободни земеделски имоти в различни местности, но в същото
землище, в това число - ниви, лозя, ливади, пасища и изоставени трайни
насаждения с площ от 1 до 6 дка, а голяма част от земите са с площ под 1 дка,
представляващи земи от общинския поземлен фонд съгласно чл. 19 ЗСПЗЗ,
стопанисвани от общината и останали след възстановяване правата на
собствениците, които земи след влизане в сила на плана за земеразделяне и
одобрената карта на съществуващи и възстановими стари реални граници са станали
общинска собственост.
В същата местност - Каменско в землището на с. Обнова
съществува един свободен имот от общинския поземлен фонд – имот 225011 – нива
ІІІ кат. от 2,499 дка. Този имот е включен в имотите, предоставени като
обезщетение на църковното настоятелство в оспореното решение на ОбС – Левски.
Съгласно §27 ал.2 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ (ДВ, бр.
62/2010г., доп. ДВ, бр.61/2016г. в сила от 05.08.2016г.) Общинските съвети
предоставят земи от общинския поземлен фонд, включително пасища и мери по чл.
19, при наличие на едно от следните условия:
1. установяване на границите на земеделските имоти, за
които е издадено решение на общинската служба по земеделие за признаване на
правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими
стари реални граници;
2. изпълнение на съдебни решения за признато право на
собственост;
3. обезщетяване на собствениците, чиято собственост не
може да бъде възстановена.
Редът за възстановяване на имота в горните хипотези е
уреден в чл. 45ж от ППЗСПЗЗ.
Общинската служба по земеделие представя мотивирано
искане до кмета на общината в случаите по § 27 ал.2 т.1, 2 и 3 от ПЗР на
ЗИДЗСПЗЗ(ДВ-бр. 62/2010г.). Към искането за имот с признато право на
възстановяване в стари реални съществуващи или възстановими граници с решение
по чл. 18ж ал.1 на общинската служба по земеделие или със съдебно решение се
прилага скица-проект на имота, издадена от общинската служба по земеделие или
от СГКК. Общинският съвет се произнася на първото си заседание след постъпване
на искането по ал.1 с решение за предоставяне на имотите в изпълнение на
задължението си по §27 ал.2 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ. Решението се връчва по реда на
АПК на собствениците и служебно – на общинската служба по земеделие. ОСЗ в
14-дневен срок от влизане в сила на решението на ОС постановява решение за
възстановяване правото на собственост, придружено със скица на имота, като в
решението се вписва решението на ОС. Решението на ОбСЗ се връчва на един от
собствениците. А в случаите по §27 ал.2 т.3 от ПЗР на ЗИДЗСПЗЗ(ДВ-бр.
62/2010г.) ОбСЗ постановява решение за обезщетяване, в което се посочва и
решението на общинския съвет по ал.2.
В случая е налице признато право на собственост върху
нива от 40.799 дка в м. „Цанковски геран“ в землището на с. Обнова, общ. Левски
с влязло в сила съдебно решение на РС – Левски, което е задължително за ОбСЗ-
Левски и подлежи на изпълнение, която следва да определи реда и начина на
възстановяване на земеделската земя.
Или в случая е налице хипотезата на §27 ал.2 т.2 от
ЗИДЗСПЗЗ. От представените по гражданското дело писмени доказателства може да
се идентифицира и индивидуализира стария имот, а именно нива от 40.799дка,
находяща се в бивша м. „Цанковски геран“ с № І-1245 кв. 69 по комасационния
план на с. Обнова, при съседи – имот ІІ-897 наследници на Б.А.и VІ-793 на М.Б..
Съгласно чл. 45ж ал.1 от ППЗСПЗЗ ОбСЗ-Левски следва да предостави мотивирано
искане до кмета на общината за възстановяване на имота в стари реални
съществуващи или възстановими граници, като приложи скица-проект на имота,
издадена от ОбСЗ. Общинският съвет се произнася на първото си заседание след
постъпването на искането като приема решение за предоставяне на имотите.
Общинският съвет е обвързан от направеното предложение на ОбСЗ. В случая ОбСЗ
не е изпълнила задължението си да идентифицира имота, за да се установи къде се
е намирал бившия имот и къде попада според картата на възстановената
собственост, съответно попада ли в свободни имоти по чл. 19 ЗСПЗЗ от общинския
поземлен фонд и може ли да се възстанови в стари реални граници. С което не са
били изпълнени указанията в постановеното предходно съдебно решение на АС –
Плевен, с което преписката е била върната за втори пореден път за ново
произнасяне от ОбС. Това съответно се е отразило и на законосъобразността на
решението на ОбС – Левски, тъй като по същество решението е взето без
необходимата обосновка и не са налице ясни мотиви за възприетия начин на
обезщетяване с други свободни имоти от общинския поземлен фонд.
Решението на ОбС е опорочено и от факта, че г-жа И. е
действала в няколко качества – както като началник на ОбСЗ, който следва да
изготви предложението до кмета на общината за внасянето му в ОбС, така и като
общински съветник, който го мотивирал и като председател на постоянната
комисия, която го одобрила. Практически ОбС не е взел информирано решение и не
е формирал собствени мотиви, което е опорочило съществено формата на акта и
процедурата по приемане на решението. При поредното трето гласуване е внесено
същото предложение, без да са изпълнени дадените от АС указания, което прави
решението нищожно на осн. чл. 177 ал.2 АПК и е друго отменително основание.
В хода на настоящото съдебно производство се изясниха
всички спорни по казуса въпроси. Установи се посредством изслушаната
съдебно-геодезическа експертиза и приложените доказателства по реституционната
преписка и от наличните данни за имотите по КВС, предоставени на експертизата,
от жалбоподателя и представени от ОбСЗ и изготвената комбинирана скица –
извадка от картата на възстановената собственост, съвместена с поземлен имот
І-1245, кв. 69 по комасационния план на с. Обнова, че процесната нива от 40,799
дка попада в част от имот № 221003, целият от 60 дка, в м. Каменско в землището
на с. Обнова по КВС. Този имот представлява възстановени земеделски земи в нови
реални граници, собственост на Църковното настоятелство, които са се намирали
на други места в землището и са били признати за възстановяване. Процесната
нива е различна и е призната за възстановяване със съдебното решение на РС –
Левски, което подлежи на изпълнение по реда на чл. 45ж ППЗСПЗЗ вр. § 27 ал.2
ПЗРЗИДЗСПЗЗ. Тези земи не са идентични. Но тъй като на същото място, където се
е намирала процесната нива са били възстановени с влезлия в сила план за
земеразделяне други земеделски земи на църковното настоятелство, е невъзможно
тя да бъде възстановена в стари реални граници. Затова в изпълнение на
съдебното решение на РС – Левски, с което е признато правото на собственост
върху процесната нива, настоятелството следва да бъде обезщетено със земи от
общинския поземлен фонд по чл. 19 ЗСПЗЗ, останали след възстановяване правата
на собствениците след влизане в сила на плана за земеразделяне и одобрената
карта на съществуващи и възстановими стари реални граници, които земи са
общинска собственост.
Затова общинският съвет по местонахождение на имота -
ОбС – Левски, е компетентен да се разпореди с тези земи на основание § 27 ал.2
т.2 и т.3 ПЗРЗИДЗСПЗЗ(ДВ-бр. 62/2010г., доп. бр. 61/2016г.) и да ги предостави
за обезщетение на собствениците, чието право на собственост е признато по
съдебен ред, но собствеността не може да бъде възстановена, както е в настоящия
случай.
Решението е взето от съответния компетентен орган, при
наличието на необходимия кворум и с изискуемото мнозинство. Но както се посочи
по-горе е опорочена формата на акта, поради липсата на същински мотиви, което се е отразило на взетото решение, защото
то е прието при липсата на достатъчна обосновка, поради неизпълнение от ОбСЗ на
дадените указания със съдебно решение на АС – Плевен, което го прави нищожно.
В резултат на това решението противоречи на
материалния закон и целта му. Целта на разпоредбата е, когато имотът не може да
бъде възстановен в стари реални граници, както е в случая, на собственика с
признато със съдебно решение право на собственост да се предоставят имоти за
обезщетение от общинския поземлен фонд, които следва да са равностойни. Което
значи - по възможност в същото землище, където се е намирал бившия имот, когато
има свободни имоти от общинския поземлен фонд, като следва да се предоставят
имоти в добро земеделско състояние, обработваеми земи от същия вид – ниви, в
по-големи размери и по възможност на едно място. С решението са предоставени
земи в две различни землища, в землището на с. Обнова и в землището на с.
Българене. Видно е от представения регистър на земеделските земи по чл. 19
ЗСПЗЗ, че в землището на с. Обнова са налични достатъчно земеделски земи, които
могат да бъдат предоставени за обезщетяване.
С решението е предоставен единствения свободен имот №
225011 –нива ІІІ кат. от 2,499 дка, находящ се в същата местност – м. Каменско,
в която попада и процесната нива. Предоставени са и други относително по-големи
имоти в други местности, в същото землище - на с. Обнова, като четири от тях с
№ 329007 – нива ІV кат. от 2,344 дка, № 341007 - нива ІV кат. от 3,409 дка, № 327009
– нива ІV кат. от 1,362 дка и № 341005 – нива ІV кат. от 3,841 дка, са били
включени и в предложението на ОбСЗ – Левски до Кмета на Община Левски от
2016г., които са равностойни, и с които жалбоподателят заявява, че е съгласен.
Следва да се отбележи, че в това предложение кметът на общината не е възприел предложените
от ОбСЗ – Левски имоти за обезщетяване с посочените шест имота, а вместо това е
предложил обезщетяване с други имоти в землището на с. Обнова. Това предложение
не е било гласувано от ОбС- Левски и по никакъв начин не е обвързващо.
С оспореното решение ОбС – Левски е предоставил за
обезщетение четири имота в друго землище – на с. Българене, въпреки че са
налични достатъчно свободни имоти от общинския поземлен фонд в землището на с.
Обнова, където се е намирала процесната нива, което е в противоречие с
материалния закон и целта на закона, да се предостави равностойно обезщетение
със земя от общинския поземлен фонд, което означава - в същото землище, в добро
земеделско състояние, по възможност - в същата местност, където се е намирал
бившия имот или в близост, а новите имоти да са един до друг, за да са
по-удобни за обработка, предоставяне под наем или аренда. Прегледът на
регистъра по чл. 19 от ЗСПЗЗ показва, че освен посочените по-горе четири имота,
предмет на решението, които са с добри параметри, и с които жалбоподателят е
съгласен, в землището на с. Обнова има достатъчно свободни имоти – ниви от ІІ,
ІІІ и ІV кат., разположени в близост един до друг и отговарят на тези условия,
макар и в други местности и могат да бъдат предоставени като равностойно
обезщетение и са включени в предложението на в.л. като подходящи за
обезщетяване.
При наличието на достатъчно свободни имоти от
общинския поземлен фонд в същото землище, на с. Обнова, макар и в други
местности, е следвало да се предоставят за обезщетяване на църковното
настоятелство земеделски земи от землището на с. Обнова, в добро земеделско
състояние, от същия вид – ниви, които са обработваеми, в по-големи размери и по
възможност на едно и също място, за да са равностойни по категория и площ на
признатия голям имот – нива от 40, 799 дка., попадаща в м. Каменско.
Предоставянето на четири имота в друго землище – на с. Българене, при наличието
на подходящи свободни имоти в землището на с. Обнова, не съответства на целта
на закона и противоречи на принципа за съразмерност, залегнал в чл. 6 от АПК. В
този смисъл и претенцията на жалбоподателя за предоставянето на други два
свободни имота в землището на с. Изгрев по предложението на ОбСЗ от 2016г. е
неоснователна.
Предвид изложеното решението на ОбС
– Левски следва да се прогласи за нищожно, а административната преписка да се
върне за ново произнасяне, съобразно задължителните указания по тълкуването и
прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение. За целта ОбСЗ –
Левски следва да изготви ново предложение до ОбС – Левски, в което да предложи
равностойно обезщетение със земи от общинския поземлен фонд за признатото със
съдебно решение право на собственост на настоятелството върху нива от 40, 799
дка, в землището на с. Обнова.
Затова преписката следва да се върне на компетентния
орган - ОбСЗ – Левски от етапа на изготвяне на ново предложение за
обезщетяване, тъй като процедурата изисква решението на ОбС да се предхожда от
такова предложение, което е обвързващо за ОбС. Предложението на ОбСЗ – Левски като
орган по поземлената собственост, следва да се придружава и от комбинирана
скица от КВС и стария комасационен план с нанесено местоположение на стария имот,
за да се установи къде попада бившия имот и защо не може да бъде възстановен в
стари реални граници, както и със скица-проект на предлаганите имоти за
обезщетение. Предлаганите имоти за обезщетение следва да са равностойни на
стария имот, съобразно посочените по-горе критерии – да са в землището на с.
Обнова, да са обработваеми земеделски земи – ниви в добро земеделско състояние,
в близост един до друг, в м. Каменско, където попада бившия имот, или в близост
до нея.
При този изход на делото в полза на
жалбоподателя следва да се присъдят направените деловодни разноски общо в
размер на 850 лв., от които 50лв. –д.т., 250 лв. –депозит за в.л. и 500 лв.
адвокатско възнаграждение.
Водим от
горното и на осн. чл. 172 ал.2 и чл. 173 ал.2 от АПК съдът
Р
Е Ш И :
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Решение № 479/28.06.2018г. на Общински съвет – Левски,
с което на осн. чл. 21 ал.1 т.8 от ЗМСМА, чл. 45ж от ППЗСПЗЗ и §27 ал.2 т.2 от
ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ (ДВ бр. 62/2010г.) на Църковно настоятелство при Църква
„Св. Троица“ с. Обнова са предоставени за обезщетяване земеделски земи от
общинския поземлен фонд в землищата на с. Обнова и с. Българене в няколко
различни местности с обща площ от 40,575 дка.
ИЗПРАЩА административната преписка на Общинска служба
„Земеделие“ – Левски за изготвяне на ново мотивирано искане до Кмета на Община
Левски по реда на чл. 45ж ал.1 от ППЗСПЗЗ, съобразно задължителните указания по
тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на решението.
ОПРЕДЕЛЯ 14-дневен срок за изготвяне на мотивираното искане до
Кмета на Община - Левски.
ОСЪЖДА Община Левски да заплати на Църковно настоятелство при Църква „Св. Троица“ с.
Обнова направените деловодни разноски общо в размер на 850 лв., от които 50лв.
–д.т., 250 лв. –депозит за в.л. и 500 лв. адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба
пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в
14-дневен срок от съобщението.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.
С Ъ Д И Я :