Определение по дело №347/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 април 2021 г. (в сила от 7 април 2021 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20217260700347
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 април 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

гр. Хасково, 07.04.2021г.

 

Административен съд – Хасково, на седми април през две хиляди двадесет и първа година, в закрито заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕНКА КОСТОВА

         ЧЛЕНОВЕ: РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА

                    АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия Костова адм. дело №347 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба от Фондация „Върховенство на закона“, представлявано от Председателя Ю. Н., подадена чрез адв. И.И. управител на Адвокатско дружество „Я., Н., Г. и Я.“, срещу чл.5 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет Тополовград.

При извършена проверка относно наличието на предпоставките за разглеждане на оспорването, съдът намира, че заведеното дело не е подсъдно по правилата на местната подсъдност на Административен съд – Хасково, по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл.191 от АПК подзаконовите нормативни актове се оспорват пред съответния съд, който разглежда делото в състав от трима съдии. В разглеждания случай кой е съответния административен съд ни дава отговор общата разпоредбата на чл.133, ал.2 от АПК и по-конкретно изречение второ от същата. Посочената норма сочи, че когато посочените в акта адресати са повече от един и са с различен постоянен адрес или седалище, но в рамките на един съдебен район, делата по ал. 1 се разглеждат от административния съд в района на териториалната структура на администрацията на органа, издал акта. Във всички останали случаи делата се разглеждат от административния съд, в района на който е седалището на органа.

В случая, Административен съд Хасково е сезиран от Фондация „Върховенство на закона“, а оспореният подзаконов нормативен акт е издаден от Общински съвет Тополовград – колективен административен орган седалището, на който е в териториалния обхват на Административен съд Ямбол.

С оглед определяне на местната подсъдност, настоящия състав на съда съобрази и § 3 от ПЗР на АПК, съобразно който, съдебните райони на административните съдилища съвпадат с тези на окръжните.

С Решение № 8 от 31.03.1981г. /обн. ДВ, бр. 44/1981г./, в изпълнение на §2, ал. 2 от ПЗР на Закона за устройство на съдилищата /отм. ДВ, бр. 59/1994г./, Държавният съвет на Народна Република България е определил районите и седалищата на окръжните и районните съдилища и на окръжните и районните прокуратури. Видно от т. 1 от посоченото Решение, абзац „Ямболски окръг”, окръга на Окръжен съд – Ямбол, респ. и този на Административен съд – Ямбол, съвпада с административната територия на окръга, включваща и Тополовградската община. След приемането на посоченото решение, макар да е обнародван и влязъл в сила Закон за административно-териториалното устройство на Република България /обн. ДВ, бр. 63/1995/, който не предвижда съществувалите до този момент окръзи измежду административно – териториалните единици, то районите на окръжните и районните съдилища и прокуратури не са били променени, респ. са останали съответстващи на бившите окръзи. Все в тази насока е била разпоредбата на § 2 от ПЗР на Закона за съдебната власт /обн. ДВ, бр. 59/1994г., отм. ДВ, бр. 64/2007г./, която е предвиждала, че съществуващите съдебни райони и определените седалища на съдилищата до влизането в сила на този закон се запазват, като правомощията по определяне на районите и седалищата на районните, окръжните, военните и апелативните съдилища са отдадени на създадения с Конституцията на Р България от 1991г. Висш съдебен съвет /чл. 27 т. 2 от ЗСВ /отм.//. И към настоящия момент, съгласно разпоредбата на чл.30, т.7 от ЗСВ, в правомощие на ВСС е определянето и промяната на съдебните райони. Тъй като след приемането на отменения, а и сега действащия ЗСВ, след обстойна проверка настоящият състав на съда не откри решение, с което ВСС да е определил райони на окръжните съдилища, различни от тези, предвидени в Решение № 8 от 31.03.1981г. на Държавния съвет на НРБ /ДВ, бр. 44/1981г., а и като взе предвид разпоредбата на чл.62 от ЗСВ, която предвижда, че районите на районните, окръжните, административните, военните и апелативните съдилища могат да не съвпадат с административно – териториалното деление на страната, то следва да се направи извод, че територията на община Тополовград е все още включена в съдебния район на Окръжен съд – Ямбол, респ. на Административен съд – Ямбол. Това е така независимо от обстоятелството, че по административно-териториално деление на страната, територията на Община Тополовград е включена в територията на Област Хасково, тъй като съдебния район на Административен съд – Хасково не включва територията на Община Тополовград. Съдебния район на Окръжен съд – Ямбол, респ. на Административен съд – Ямбол, включва Община Тополовград, което означава не само, че на Окръжен съд – Ямбол, респ. на Административен съд – Ямбол са подсъдни делата, разгледани от районните съдилища – Ямбол, Елхово и Тополовград, но и административните дела по оспорване на индивидуални и общи административни актове, както и на подзаконови нормативни актове, издадени от административни органи със седалище на териториалната им структура на администрацията в гр. Тополовград, тъй като от значение за спазване на правилата за местна подсъдност по АПК са териториите на съдебните райони, а не административно-териториалното деление на страната.

Ето защо, след като на първо място община Тополовград е в съдебния район на Административен съд – Ямбол, а така също и седалището на органа приел оспорената наредба, се намира на територията на град Тополовград, община Тополовград, то настоящата жалба е местно подсъдна на Административен съд – Ямбол.

Предвид всичко гореизложено, производството по настоящото дело следва да бъде прекратено, а делото изпратено по подсъдност на Административен съд - Ямбол.

Водим от горното и на основание чл. 135, ал.2, вр. ал.1 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №347 по описа за 2021г. на Административен съд – Хасково.

ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Административен съд - Ямбол.

Препис от определението да се връчи на страните по делото.

Определението не подлежи на обжалване.

           

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                     ЧЛЕНОВЕ:1.

 

                                                                                                                  2.